Shetlander aanschaffen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:13

Niet aan een paard beginnen als je er geen verstand van hebt.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:15

En het is idd te weinig geld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:17

Pascalle_x schreef:
Hoi, ik ben 11 jaar en verzorg en rijd al 3jaar een shetlander.
Ik wil er nu super graag zelf een aanschaffen. Ik heb dan al een stal waar ik hem/haar kan plaatsen waar ze gezellig et een aantal andere shets komt.
Dat is 100,- p/m. Dat zouden mijn ouders dan betalen. Ik moet dan zelf de hoefsmid, ontwormen, enten, tandarts betalen. ik zelf verdien 25,- euro in de maand en dan nog zakgeld en soms 10 euro van m'n opa. kan ik alles daarmee betalen? hoe duur is dat per jaar? en ik hoor van veel mensen dat ze een ziekte potje hebben waar ze iedere maand zoveel geld in doen. Alle spullen die nodig zijn voor die shet, koop ik zelf (Dat red ik sowieso wel) of vraag het voor verjaardag etc etc.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. :D
Groetjes, Pascalle.

Sorry, maar dat ga je niet redden. Is het geen meisjesdroom waarbij je denk dat je ouders het gaan betalen? Maar dat je het nog helemaal niet heb gevraagd... Er komt veel kijken bij een eigen paard hebben, ook al is het een kleine shetlander. Je kont niet rond met +/- 25 euro per maand, waarbij je nog wat in het "ziekenpotje" moet gooien, voor het geval dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:18

donna123 schreef:

Helemaal mee eens gheheje :)

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:19

Ik denk dat ze NU wel weet dat het nu even niet gaat lukken, hebben jullie tips of andere dingen wat de kosten kunnen zijn? Of andere dingen?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:20

Heb je er eigenlijk al eens aan gedacht dat er een best grote kans bestaat dat je in de pubertijd geen interesse meer hebt in paarden?
En dan al helemaal niet meer in een shet waar je niet meer op kunt rijden. Dan kan je nu wel zeggen dat het jou niks uitmaakt of je nou wel of niet rijdt, maar ik weet vrijwel zeker dat als je die shet al zo'n 20 jaar hebt je er heel anders over denkt, en al zeker op zo'n jonge leeftijd...

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:21

citaat: Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen :D

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:22

Citaat:
Dan kan je nu wel zeggen dat het jou niks uitmaakt of je nou wel of niet rijdt, maar ik weet vrijwel zeker dat als je die shet al zo'n 20 jaar hebt je er heel anders over denkt, en al zeker op zo'n jonge leeftijd...

Zou inderdaad wel kunnen ja.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:24

tabaflab schreef:
Ik denk dat ze NU wel weet dat het nu even niet gaat lukken, hebben jullie tips of andere dingen wat de kosten kunnen zijn? Of andere dingen?

6x per jaar (ongeveer) 30,- hoefsmid, is dus 180,-

tandarts ongeveer 80 a 90,- per jaar (als je paard niks heeft)

DA laten komen (minstens 3x per jaar voor entingen en het jaarlijks controleren) ik betaal om mijn DA te laten komen al 30,- zonder entingen en jaarlijkse check.

En dan nog spullen zoals poetsspullen, liksteen, halster enz enz

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:28

donna123 schreef:
tabaflab schreef:

6x per jaar (ongeveer) 30,- hoefsmid, is dus 180,-

tandarts ongeveer 80 a 90,- per jaar (als je paard niks heeft)

DA laten komen (minstens 3x per jaar voor entingen en het jaarlijks controleren) ik betaal om mijn DA te laten komen al 30,- zonder entingen en jaarlijkse check.

En dan nog spullen zoals poetsspullen, liksteen, halster enz enz

Dus dat komt ongeveer uit op 360 euro.
Goeie tip

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:38

Idd, maar zonder dat je paard ziek wordt en zonder de kosten van de stalling en de spullen

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:39

donna123 schreef:
Idd, maar zonder dat je paard ziek wordt en zonder de kosten van de stalling en de spullen

:j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:39

donna123 schreef:

Waarom niet?

Als je op een stalling komt te staan met mensen die er wel verstand van hebben en jou het graag willen leren is er niets mis mee. Het leerproces begint pas echt als de pony er is!
Met goede begeleiding komt dat verstand snel.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:42

vuurneon schreef:
Waarom niet?

Als je op een stalling komt te staan met mensen die er wel verstand van hebben en jou het graag willen leren is er niets mis mee. Het leerproces begint pas echt als de pony er is!

Lijkt me niet zo prettig als je altijd afhankelijk bent van anderen :)

tabaflab

Re: Shetlander aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:43

TS wat moet je allemaal doen bij die verzorgshet?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:44

Arc_En_Ciel schreef:
vuurneon schreef:
Waarom niet?

Lijkt me niet zo prettig als je altijd afhankelijk bent van anderen :)

Ben je als kind toch wat dat betreft, want ouders zijn volledig verantwoordelijk. En altijd afhankelijk? Je leert toch met doel om zelf dingen te kunnen?
Ik wist toen ik mijn pony kreeg ook niet hoeveel hij moest eten bv. Daar heb ik ook ondersteuning gekregen zodat ik het zelf kon.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:46

Een meisje van 11 zou niet de verantwoordelijkheid mogen hebben om een pony te onderhouden.
Denk dat je eensgoed met je ouders moet gaan praten en als hun niet bereid zijn om de gehele onderhoud op zich te nemen dan kan het gewoon niet.
Snap uberhaupt niet dat je ouders akkoord zouden gaan met alleen stal betalen en je verder het zelf uit laat zoeken

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:51

Klinkt natuurlijk heel mooi een eigen shetlander, maar de kosten kunnen nog weleens tegenvallen. Wordt zo erg krap allemaal. Misschien als je met je ouders kan afspreken dat ook dierenartskosten, bekappen en ontwormen voor hun rekening zijn...

Kan je zelf zadel, hoofdstel etc. bekostigen.

Bedenk ook dat je er zo 'uitgegroeid' bent en dan niet meer kan rijden... Misschien hou je ook van mennen?

Blijft het ook leuk als je elke dag of laten we zeggen vijf dagen per week o.i.d. naar je pony toe 'moet'? Je hebt misschien nog andere hobby's, vriendinnen, uitjes etc. Ook iets wat je je af moeten vragen, er komt veel bij kijken bij de verzorging.

Goed over nadenken en met je ouders bespreken dus wat zij eventueel nog willen bijdragen.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:52

Soms is verzorging van je eigen pony al een hele verantwoordelijkheid.

Adelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:05

heelaas ga je het niet redden..
misschien kan je klusjes gaan doen en nog even verder sparen en dan volgend jaar :)
misschien kan je vragen of je ouders niet iets mee willen betalen bijvoorbeeld de dierenarts hoefsmit en dan ook de ontwormingen etc.
dat zal jou een hoop schelen.

Wat als je pony heel erg ziek is? en jij hebt geen geld? ik weet niet hoe je ouders hier over denken in dat geval.

ik zou als ik jou was ook geen shetlander kopen. daar kan je niet heel lang meer op rijden. dan is het leuk voor jou om te mennen vd langelijnen. maar dat licht aan jezelf als je niet perse wil rijden.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:06

vuurneon schreef:
donna123 schreef:

Waarom niet?

Ik vind het gewoon onverantwoordelijk om een paard te nemen zonder enig verstand van paarden.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:08

Volgens mij maak jij ervan dat ze geen verstand van paarden heeft donna123. Want ze zegt zelf dat ze een verzorgshet heeft.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:10

@DonnaAlles kan je leren met goeie begeleiding hoor?
Het enige waarom ik TS zou zeggen dat ze geen eigen pony zou moeten nemen is.
Omdat TS gewoon niet genoeg geld heeft om een Shetty te onderhouden.
Ik zou zeggen TS lease een leuk paard en wie weet!
en om nou te zeggen dat ze geen ervaring heeft?
Ze heeft een verzorgshetty .. en ze is ook nog jong hé
niemand weet alles ;)
:j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:12

Ik ben bang dat je er met dit bedrag per maand niet komt als je ouders niet meer willen bij betalen. De smid kost bij mij al 25 euro per pony. Hij komt om de 8 weken, dus dat is ongeveer 175 euro. Enting ben ik iets van 70 euro per pony kwijt (tetanus, influenza en Westnijlvirus (deze is niet nodig, dus qua enten kun je goedkoper klaar zijn)). Dan komt er nog ontworming bij en dan zit je al rond de 295 euro per jaar. Dan moet de pony helemaal gezond blijven. Als de pony ziek wordt kunnen de kosten heel snel hoog oplopen. Een jaar ben ik ruim 1000 euro kwijt geweest voor een hoefbevangen shetlander en luizen. Likstenen en anders dingen heb ik dan nog niet eens meegerekend, enkel de hoefsmid, enting en ontworming.

Jij hebt 25x12=300 euro per jaar minimaal. Dan heb je dus heel erg weinig speling. Als je ouders de dierenarts willen betalen dan zou het eventueel wel kunnen. Dat zijn vaak de hoogste kosten. Je moet er ook rekening mee houden dat je in dit geval nooit meer iets anders van je zakgeld kunt kopen, want dan heb je al te weinig geld voor je pony.

Het valt me trouwens op dat er in dit topic wel veel jonge meiden advies geven. Vraag me af of ze zelf ook zo goed stil hebben gestaan bij hun eigen advies toentertijd?

Hoe ben jij zelf begonnen Donna? En hoe weet je nou hoeveel ervaring de ts heeft? En mss heeft de ts wel iemand in de buurt die haar helpt. Dus daar valt niets over te zeggen als je de situatie van de ts niet kent.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:14

Zoals vaker gezegd, het gaat je niet lukken. Als ik jou was zou ik nu goed sparen en dan over een paar jaar nog eens kijken. Of proberen ergens een paardje te leasen?