inrijd tips

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

risje5lief

Re: inrijd tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:43

hallo... jij weet niet hoe wij met paarden zijn en omgaan dus... we hebben hier al iemand ingeschakelt om te helpen die ons NIET afkraakt. we hebben heeeel veel geduld en hebben al een pony ingereden met z'n tweetjes. eigenlijk zadelmak gemaakt maar je kan er ook gwn op rijden draven + galopperen. dus wilt u uw zeur discussie's bij je houwden. ik ben trouwens 12 en zei is 13 :j

lotje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 10:47

ja klopt helemaal risje5lief :o

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:48

Ik kraak je niet af, ik zou het zonde vinden als je paardrij-plezier bederft als het wel een keer mis gaat, en jij of je vriendin daardoor in het ziekenhuis terecht komt. Dat heeft niets met het niveau van jou of je vriendin te maken, maar met de risico's die er aan vast zitten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:50

En ik maak me daarnaast nog zorgen wat er met het paard gaat gebeuren, want een verkeerde basis van mensen die maar wat aanklooien omdat ze vinden dat ze de ervaring zelf op mogen doen kan de eerste stap zijn naar een enkeltje slager voor het paard of de pony.

[RT-D] Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

Ook met begeleiding zou ik daarom een 12 en een 13 jarige het werk niet durven te laten doen. Omdat de begeleiding er nooit op ieder moment bij is, omdat het oordelingsvermogen van een 12 of een 13 jarige niet is wat het bij een oudere is, omdat je lichamelijk soms flink in moet komen en je daar op die leeftijd nog de kracht niet voor hebt. Timing is belangrijk, en het bezitten van een behoorlijke portie lef ook.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-06-13 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

risje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:52

ik ben een x van een shire afgevallen in galop, dat beest was 2 meter hoog en ik heb nog nooit iets in m'n hele lijf gebroken en dan door een veulen van 1.70m in het ziekenhuis belanden... dat denk ik niet! ;)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:53

Wat heerlijk naïef. Moet jij eens opletten of dat kan.

lotje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 10:54

ze is 1;60 risje 5lief

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:54

risje5lief schreef:
ik ben een x van een shire afgevallen in galop, dat beest was 2 meter hoog en ik heb nog nooit iets in m'n hele lijf gebroken en dan door een veulen van 1.70m in het ziekenhuis belanden... dat denk ik niet! ;)

Je kunt zelfs door een shet in het ziekenhuis belanden. Een gerichte trap op de verkeerde plek en je kunt een been breken (of erger).

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:56

Cassidy schreef:
risje5lief schreef:

Je kunt zelfs door een shet in het ziekenhuis belanden. Een gerichte trap op de verkeerde plek en je kunt een been breken (of erger).

Cassidy, de reactie van TS is precies wat jij bedoelde met beoordelingsvermogen ;) inderdaad nog niet wat het zou moeten zijn bij het inrijden van een paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 10:58

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:04

Oke begin hiermee: Je legt er een zadel op, het belangrijkste is dat jij hem mooi vind. Maakt niet uit of hij net niet goed ligt want je rijdt toch maar max een uurtje per dag en de dag van de dag is je paard vrij.

Singel goed, en strak aansingelen, liefst in een keer zodat het paard zijn buik niet uitzet.

hoofdstel in, voor de zekerheid een extra scherp bit indoen. zodat als hij ervandoor gaat je hem goed tegen kan houden.

Nu erop springen, vanaf zijn kont als hij niet te hoog is. en dan roep je keihard GALOP en dan gaat hij stappen...

:wave: Toedels... Dit hierboven is beschreven hoe je het dus NIET moe doen! Ga op zoek naar een stal waarbij je paard intern in training kan en waarbij jij ook geholpen word. Succes! :evaw:

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:08

melissa_b schreef:
Oke begin hiermee: Je legt er een zadel op, het belangrijkste is dat jij hem mooi vind. Maakt niet uit of hij net niet goed ligt want je rijdt toch maar max een uurtje per dag en de dag van de dag is je paard vrij.

Singel goed, en strak aansingelen, liefst in een keer zodat het paard zijn buik niet uitzet.

hoofdstel in, voor de zekerheid een extra scherp bit indoen. zodat als hij ervandoor gaat je hem goed tegen kan houden.

Nu erop springen, vanaf zijn kont als hij niet te hoog is. en dan roep je keihard GALOP en dan gaat hij stappen...

:wave: Toedels... Dit hierboven is beschreven hoe je het dus NIET moe doen! Ga op zoek naar een stal waarbij je paard intern in training kan en waarbij jij ook geholpen word. Succes! :evaw:

:=

Ik dacht bij de eerste zin, welke malloot schrijft dit nou, maar daarna viel het kwartje...

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:12

Het is sowieso onverantwoordelijk om meisjes van 12/13 een paard te laten rijden zonder begeleiding. Dit soort meisjes horen lekker te penny'en met een shetlander of welshje. Geen paarden in te rijden van 1.60m. Het ziet er allemaal rooskleurig uit, maar straks denk je daar anders over; echt waar!

Meiden, dit is echt gevaarlijk. Jullie hebben gewoonweg de kracht niet. Als dit paard aan de kletter gaat, krijg je die echt niet stil. Paarden zijn veel sterker dan pony's. Manegepaarden zijn geen 3-jarige onbeleerde paarden. Deze lopen al jaren hetzelfde brave rondje.

En ik snap ook best dat je dit niet wilt horen, ik ben ook 12 geweest. Maar het is zo! Als je dit al niet kan of durft toe te geven moet je zeker niet op dat paard stappen. Dat is het bewijs dat jullie denkvermogen nog niet goed genoeg ontwikkeld is. En daar kunnen jullie niks aan doen.

lotje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 17:45

we hebben al iemand gevonden die ons wilt helpen ermee :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:55

Dat had ik uit de eerste reactie al begrepen. Maar ben ik nu de enige die daar serieuze vraagtekens bij heeft? Iemand die zich aanbiedt om jullie te helpen is niet altijd de meest aangewezen persoon hiervoor. Ik zou toch heel kritisch zijn, straks helpt degene jullie van de regen in de drup.

En wie is er daar dan de dupe van? Juist het paard....

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:23

Als ik de andere topics van deze meisjes doorlees maak ik me inderdaad ook ernstig zorgen. Ik weet niet of jullie iemand hebben die professioneel paarden beleert of gewoon iemand die wel besloten heeft dat ze jullie wil helpen... In het eerste geval zeg ik 'heel goed' en in het tweede geval zeg ik 'heel fout'. Ik zou echt goed kijken dat je iemand vindt met verstand van zaken en die weet waar hij/zij mee bezig is.

lotje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 19:41

ja het is iemand ook van bokt.nl haar naam is ijslandfan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:09

Ik doel meer op het feit dat jullie er niet op hóren te gaan. Helpen is oké, maar niet zelf erop gaan! Doe dat maar lekker als het paard zadelmak en ingereden is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 06:29

De belangrijkste persoon in de eerste fases van het inrijden is de persoon op de grond, niet de persoon in het zadel. Als de ruiter enigszins kan blijven zitten en niet door een val tijdens de eerste keren opstappen een trauma oploopt, ben je de fase van het zadelmak maken voorbij. Voor het doorrijden zou ik echter iemand anders kiezen dan een kind van 12 of 13. En ik hoop dat Ijslandfan dat ook ziet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 09:18

Het kan best goed gaan hoor, ik heb zelf op 13 jarige leeftijd mijn pony ingereden met behulp van iemand met veel ervaring met inrijden. Maar in het begin was zij er wel altijd bij. Later ging ik ook af en toe alleen rijden, maar dat was pas na enkele weken toen de basis er al goed in zat. En dat is eigenlijk ook maar heel kort geweest, want toen ben ik daarna gaan lessen op de ponyclub. Bij mijn shetten zijn de ruiters overigens nog jonger, maar die kennen de stem, zweep en teugelhulpen al vanaf de grond.

Alleen twijfel ik wel een beetje of de ts en haar vriendin stevig genoeg in hun schoenen staan als ik de andere topics lees. Het paard heeft nog geen goede basisopvoeding en dat is toch wel belangrijk als je wilt gaan inrijden. Als er altijd begeleiding bij is kan het goed gaan. Is dat niet het geval dan ben ik bang dat er dingen verkeerd aangeleerd gaan worden. Als ik lees dat ze zelf niet met de pony kunnen wandelen zonder weggesleurd te worden, dan ben ik bang dat het niet gaat werken.

lotje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 10:20

het is nog een paard die nog nooit mee hoefde te lopen aan het touw dus snap ze dat ook niet we gaan haar dat eerst leren als dat goed gaat gaan we langzaam inrijiden

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:21

Maar hoe willen jullie haar dat gaan leren? Blijkbaar lukt het haar nu steeds om zich los te rukken en weg te rennen. Wat denk je dat een dier daar van leert?

risje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:24

hallo, wij hebben bokt.nl aangemaakt om tips en begeleiding te zoeken, dat is gelukt, maar dan zijn er altijd nog van die mensen... die dan gelijk denken dat ze het beter weten en af beginnen te kraken! willen die afkraak mensen aub daarmee ophouden! :)

lotje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 10:26

we hebben iemand gevonden die ook ons daar mee helpt capopjekop

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:26

Waar zie je mensen die afkraken? Ik zie alleen mensen die hun zorgen uitspreken en tips geven om vooral niets zonder begeleiding te gaan doen.

Is zij altijd aanwezig dan Lotje5lief?