2 shetlander verzorgpony's. (en al hun problemen)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 2 shetlander verzorgpony's. (en al hun problemen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:34

Youtube laat ook filmpjes zien van bomaanslagen en van dierenmishandeling. Dat geeft niet meteen gelijk.

Ik ga niet naar een of andere manege... Ik heb Monty Roberts in 't echt gezien, zegt in mijn ogen iets meer dan een manege die jullie aanmoedigt en vertelt hoe geweldig jullie het doen...

Nogmaals; het boek heartland telt-niet....

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:35

Wat vindt de eigenaar hier van? Vindt die het goed dat jullie zo aan het aanrommelen zijn met zijn/haar pony's?

Waarvoor wil je ze beleren? Welk doel hebben jullie voor ogen?
Hier heb ik 2 beleerde shetlanders zodat mijn dochter er op kan rijden. Ik longeer ze met regelmaat voor hun beweging. Daarbij gebruik ik gelijk stemcommando's: stap, drrraf, en gálop en hóóó. Die kan ik vervolgens weer gebruiken als mijn dochter op de pony's rijdt.

Ik heb ze hier aan de longeerlijn wel eens balkjes laten lopen en een sprongetje laten maken. En dan met een balk op van die speciale cavalettiblokken zodat je lijn niet blijft hangen. Dat lijkt me makkelijker dan er naast meerennen.

Sjoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:38

wat kunnen mensen toch moeilijk doen. ze nemen alleen even een hindernisje met een shetlander.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:40

Pony's beleren leer je nooit uit boekjes, maar van mensen die echt goede ervaring in het beleren hebben. Pony's beleren leer je ook niet van YouTube...

Simpelste en beste manier van leren; leer van iemand die wel weet wat hij/zij doet.

Iets verkeerds aanleren is veel makkelijker dan het weer afleren.

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 20:42

WOo, iedereen begint nu helemaal boos te worden dat we het niet goed doen. Ik vroeg om tips, niet tdat iedereen helemaal boos op me werd en te zeggen dat we niks goed doen. mensen maken fouten wij ook.. maar we doen echt niet alles fout.

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 20:44

vuurneon schreef:
Pony's beleren leer je nooit uit boekjes, maar van mensen die echt goede ervaring in het beleren hebben. Pony's beleren leer je ook niet van YouTube...

Simpelste en beste manier van leren; leer van iemand die wel weet wat hij/zij doet.

we hebben iemand die hoog paardrijd. die leert ons ook veel dingen. daar zijn we ook echt heel blij om !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:45

Je vroeg toch tips.. Als je dan te horen krijgt dat je het niet goed aanpakt moet je niet boos worden..

Je zal niet alles fout doen, maar je begin is gewoon niet op orde. En als je alles verkeerd aangeleerd krijgt, dan is het niet zo raar dat je ponies allemaal 'problemen' vertonen.. Maar je manege pakt het echt niet helemaal goed aan en degene die je alles leert ook niet... Neem aan dat je manege/instructeur niet heeft geleerd bij Monty Roberts zelf.. :Y)

Sjoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:46

vuurneon schreef:

wie zegt dat ze iets verkeerds doen?

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 20:47

Dankje, iedereen begint gelijk te zeggen dat we alles fout doen en .. pfff. ik kwam hier voor tips. maar kreeg eer andere dingen voor terug.. pfff

anoukjansx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:48

Begin bij de basis. Eerst balkjes stappen, daarna draf, dan galop. Als dit goed gaat leg je het laatste balkje iets hoger. Daarna gewoon sprongetjes opbouwen. En zeker niet proberen dit in een dag te doen! Veel succes er mee. x

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 20:49

chelle_dora schreef:
Je vroeg toch tips.. Als je dan te horen krijgt dat je het niet goed aanpakt moet je niet boos worden..

Je zal niet alles fout doen, maar je begin is gewoon niet op orde. En als je alles verkeerd aangeleerd krijgt, dan is het niet zo raar dat je ponies allemaal 'problemen' vertonen.. Maar je manege pakt het echt niet helemaal goed aan en degene die je alles leert ook niet... Neem aan dat je manege/instructeur niet heeft geleerd bij Monty Roberts zelf.. :Y)

ik weet het niet. Maar jij zegt gelijk ja dat is geen join up. ze vertonen geen problemen. het zijn super lieve pony's ze luisteren heel goed alleen soms lopen ze gewoon niet mee. meer niet ! maar ik ontvang dit allemaal wel als afkraking op wat we doen.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:51

Halflingers0 schreef:
chelle_dora schreef:

ik weet het niet. Maar jij zegt gelijk ja dat is geen join up. ze vertonen geen problemen. het zijn super lieve pony's ze luisteren heel goed alleen soms lopen ze gewoon niet mee. meer niet ! maar ik ontvang dit allemaal wel als afkraking op wat we doen.

maar dan moet je toch juist geen join up doen?
en mijn tips zijn; geen join ups meer doen, les nemen en niet zelf wat aanklooien.

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 20:52

anoukjansx schreef:
Begin bij de basis. Eerst balkjes stappen, daarna draf, dan galop. Als dit goed gaat leg je het laatste balkje iets hoger. Daarna gewoon sprongetjes opbouwen. En zeker niet proberen dit in een dag te doen! Veel succes er mee. x

dankjewel. we hebben vandaag alleen over de balk heen lopen en steeds iets hoger. we zijn inderdaad toen gelijk met ze gaan galopperen en wouden dat ze sprongen. is niet gelukt. we houden het nu gewoon bij over heen stappen en herhalen x

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 20:54

[/quote]
ik weet het niet. Maar jij zegt gelijk ja dat is geen join up. ze vertonen geen problemen. het zijn super lieve pony's ze luisteren heel goed alleen soms lopen ze gewoon niet mee. meer niet ! maar ik ontvang dit allemaal wel als afkraking op wat we doen.[/quote]
maar dan moet je toch juist geen join up doen?
en mijn tips zijn; geen join ups meer doen, les nemen en niet zelf wat aanklooien.[/quote]

we KLOOIEN NIET. we gaan inderdaad geen join ups doen behalve als dat nodig is. we krijgen deze dinsdag les. en laatste keer WE KLOOIEN NIET. dankje

demixloff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:55

best wel kinderachtig hoe iedereen op haar reageert. Meteen helemaal van; je weet er niks vanaf enzo. En terecht dat ze dan boos wordt. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:56

Halflingers0 schreef:
chelle_dora schreef:

Wat jij doet, is ook geen JU. Dus ja, dat zeg ik gelijk, want het lijkt ook niet eens op een JU.
Ze vertonen geen problemen, maar dit vermeld jij wel in je titel :Y)

En dat jij dat als afkraking opvat... Daar kan ik niks aan doen :Y)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:56

alleen één vraagje, heb je het linkje dat ik geplaatst heb gezien?
Want daar staat wel wat nuttigs over join ups in, misschien dat je dan een beter idee hebt wat het inhoud :j

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:00

[/quote]
ik weet het niet. Maar jij zegt gelijk ja dat is geen join up. ze vertonen geen problemen. het zijn super lieve pony's ze luisteren heel goed alleen soms lopen ze gewoon niet mee. meer niet ! maar ik ontvang dit allemaal wel als afkraking op wat we doen.[/quote]

Wat jij doet, is ook geen JU. Dus ja, dat zeg ik gelijk, want het lijkt ook niet eens op een JU.
Ze vertonen geen problemen, maar dit vermeld jij wel in je titel :Y)

En dat jij dat als afkraking opvat... Daar kan ik niks aan doen :Y)[/quote]
ik bedoel daarmee dat , weetje een dier is niet perfect. ze maken fouten. net als mensen. en hoe moet ik het anders noemen als ze iets niet doen wat wij willen dat ze doen. ? het zijn een soort van problemen ja, daar geef ik je je gelijk. ,maar je weet niet hoe wij met ze omgaan. je weet niet hoe wij ze verzorgen. en je weet niet wie ons les geeft en wie ons leert hoe wij een JU moeten doen. dankje.

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:01

finnens schreef:
Want daar staat wel wat nuttigs over join ups in, misschien dat je dan een beter idee hebt wat het inhoud :j

hihi, JU heb je meerdere oefeningen van. dit is er een van wat ik zei. AUB geloof me nou maar want ik heb het van mensen die heel hoog spelen geleerd.

demixloff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:02

finnens schreef:
Youtube geeft jullie gelijk, weet je hoeveel onzin er op Youtube staat ? :')
Maargoed, waarschijnlijk kunnen we jullie toch niet stoppen, als jullie een 'Join up' willen doen doen jullie dat toch wel.

edit; lees het topic even door wat ik net geplaatst heb..

Misschien is het geen JU wat ze doet... Maar het is wel goed. geef dat gewoon toe. Dan zijn we klaar.

demixloff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:06

Je begint een Join-Up in de bak. Het liefst een ronde, dan kan je paard niet in de hoeken gaan staan. Als je geen ronde bak hebt, kan je springbalken op de hoeken leggen zodat je paard er niet kan gaan staan. Maar het hoeft niet. Het kan ook gewoon in een normale bak. Een Join-Up is zonder stress en zonder pijn. Gebruik dus het liefst geen zweepje!

Zet het paard in de bak en laat hem, als dat nodig is, even uitrazen en rollen. Daarna neem je een longeerlijn (en als het paard daar niet op reageert neem je toch het rijzweepje) Laat je paard met behulp van de longeerlijn door de bak rennen. LOS. Gooi het uiteinde van de longeerlijn naar je paard toe zonder hem te raken, maar dat hij even lekker doorloopt. Hij hoeft niet in galop, maar het mag wel. Je paard mag niet zomaar van richting veranderen zonder dat jij dat zei. Als hij dat wel doet, laat je hem gelijk omdraaien door voor hem te gaan staan. Maak je groot en denk steeds: "Ik ben de leider, ik ben de baas".

Dit is wat er op internet staat over een JU

Halflingers0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:07

chelle_dora schreef:
Net las ik nog dat een van de twee niet mee loopt met je? :Y)
Wat je dan zou kunnen doen is beginnen met de basisopvoeding en eventueel les vragen in de omgang met paarden.

eeum,, lees deze site even aub. daar wordt uitgelegt wat een join up is volgens Monty Roberts.

http://www.equilogie.be/ju1.html Er staat dat het paard naar je toe komt x

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:10

Wat is heel hoog rijden/spelen?? Hoe hoog is hoog?

Ik vraag me af waarom je een join up houdt? Wat jullie doen klinkt inderdaad niets als een join up. Een join up moet je ook helemaal niet doen bij een paard zonder gedragsproblemen dat netjes aan de hand mee loopt en niet dominant is tegenover jullie. Het stoppen en niet willen springen is geen reden voor een join up. Een join up is ook helemaal niet om een betere band te creeeren. Wat was jullie reden voor de join up eigenlijk en het doel dat jullie daar mee wilde bereiken?

En nogmaals: wat vindt de eigenaar hier allemaal van?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:10

Halflingers0 schreef:
chelle_dora schreef:
Wat je dan zou kunnen doen is beginnen met de basisopvoeding en eventueel les vragen in de omgang met paarden.

eeum,, lees deze site even aub. daar wordt uitgelegt wat een join up is volgens Monty Roberts.

Maar alsjeblieft, jij ben Monty Roberts niet..
Dus je kunt niet zomaar een Join Up gaan doen, ik ben er sowiezo niet voor maar al helemaal niet als je niet ECHT weet wat het inhoud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:15

Halflingers0 schreef:
finnens schreef:

hihi, JU heb je meerdere oefeningen van. dit is er een van wat ik zei. AUB geloof me nou maar want ik heb het van mensen die heel hoog spelen geleerd.

Van een JU zijn geen meerdere oefeningen... Dus daar ga je al de mist in. Wat een ander al vroeg; heb je de sticky al gelezen over Join Ups? Een JU bestaat niet uit 'oefeningen'.

demixloff schreef:
finnens schreef:
Youtube geeft jullie gelijk, weet je hoeveel onzin er op Youtube staat ? :')
Maargoed, waarschijnlijk kunnen we jullie toch niet stoppen, als jullie een 'Join up' willen doen doen jullie dat toch wel.

edit; lees het topic even door wat ik net geplaatst heb..

Misschien is het geen JU wat ze doet... Maar het is wel goed. geef dat gewoon toe. Dan zijn we klaar.

Wat ze doet is duidelijk niet goed, anders liepen de ponies wel mee. :Y)

demixloff schreef:
Je begint een Join-Up in de bak. Het liefst een ronde, dan kan je paard niet in de hoeken gaan staan. Als je geen ronde bak hebt, kan je springbalken op de hoeken leggen zodat je paard er niet kan gaan staan. Maar het hoeft niet. Het kan ook gewoon in een normale bak. Een Join-Up is zonder stress en zonder pijn. Gebruik dus het liefst geen zweepje!

Zet het paard in de bak en laat hem, als dat nodig is, even uitrazen en rollen. Daarna neem je een longeerlijn (en als het paard daar niet op reageert neem je toch het rijzweepje) Laat je paard met behulp van de longeerlijn door de bak rennen. LOS. Gooi het uiteinde van de longeerlijn naar je paard toe zonder hem te raken, maar dat hij even lekker doorloopt. Hij hoeft niet in galop, maar het mag wel. Je paard mag niet zomaar van richting veranderen zonder dat jij dat zei. Als hij dat wel doet, laat je hem gelijk omdraaien door voor hem te gaan staan. Maak je groot en denk steeds: "Ik ben de leider, ik ben de baas".

Dit is wat er op internet staat over een JU

Lol, wat je daar doet is spelen met je paard maar geen JU. Hebben wij naar dezelfde Monty Roberts gekeken? Een Join Up begin je niet met uitrazen en rollen, en ook niet met een rijzweepje omdat het om lichaamstaal gaat en niet om je paard raken.
Weet niet welke Jip en Janneke site jij hebt bekeken, maar meisje, niet alles wat op internet staat is waar; iedere koekwaus kan een website beginnen, net als dat iedere koekwaus blijkbaar les mag en kan geven, als de gek er maar in gelooft en betaalt.

Halflingers0 schreef:
chelle_dora schreef:

Ja, uiteindelijk is het het doel dat het paard naar je toe komt. Maar aangezien dit een belgische website is, zal het niet iets zijn wat Monty zelf heeft geschreven, ik raad je dan ook aan om Engels te gaan leren en de website van Monty Roberts en de boeken van hem te gaan bestuderen in plaats van de eerste beste hit op google.