Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
vuurneon schreef:Pony's beleren leer je nooit uit boekjes, maar van mensen die echt goede ervaring in het beleren hebben. Pony's beleren leer je ook niet van YouTube...
Simpelste en beste manier van leren; leer van iemand die wel weet wat hij/zij doet.
Iets verkeerds aanleren is veel makkelijker dan het weer afleren.
vuurneon schreef:Pony's beleren leer je nooit uit boekjes, maar van mensen die echt goede ervaring in het beleren hebben. Pony's beleren leer je ook niet van YouTube...
Simpelste en beste manier van leren; leer van iemand die wel weet wat hij/zij doet.
Iets verkeerds aanleren is veel makkelijker dan het weer afleren.
chelle_dora schreef:Je vroeg toch tips.. Als je dan te horen krijgt dat je het niet goed aanpakt moet je niet boos worden..
Je zal niet alles fout doen, maar je begin is gewoon niet op orde. En als je alles verkeerd aangeleerd krijgt, dan is het niet zo raar dat je ponies allemaal 'problemen' vertonen.. Maar je manege pakt het echt niet helemaal goed aan en degene die je alles leert ook niet... Neem aan dat je manege/instructeur niet heeft geleerd bij Monty Roberts zelf..
Halflingers0 schreef:chelle_dora schreef:Je vroeg toch tips.. Als je dan te horen krijgt dat je het niet goed aanpakt moet je niet boos worden..
Je zal niet alles fout doen, maar je begin is gewoon niet op orde. En als je alles verkeerd aangeleerd krijgt, dan is het niet zo raar dat je ponies allemaal 'problemen' vertonen.. Maar je manege pakt het echt niet helemaal goed aan en degene die je alles leert ook niet... Neem aan dat je manege/instructeur niet heeft geleerd bij Monty Roberts zelf..
ik weet het niet. Maar jij zegt gelijk ja dat is geen join up. ze vertonen geen problemen. het zijn super lieve pony's ze luisteren heel goed alleen soms lopen ze gewoon niet mee. meer niet ! maar ik ontvang dit allemaal wel als afkraking op wat we doen.
anoukjansx schreef:Begin bij de basis. Eerst balkjes stappen, daarna draf, dan galop. Als dit goed gaat leg je het laatste balkje iets hoger. Daarna gewoon sprongetjes opbouwen. En zeker niet proberen dit in een dag te doen! Veel succes er mee. x
Halflingers0 schreef:chelle_dora schreef:Je vroeg toch tips.. Als je dan te horen krijgt dat je het niet goed aanpakt moet je niet boos worden..
ik weet het niet. Maar jij zegt gelijk ja dat is geen join up. ze vertonen geen problemen. het zijn super lieve pony's ze luisteren heel goed alleen soms lopen ze gewoon niet mee. meer niet ! maar ik ontvang dit allemaal wel als afkraking op wat we doen.
finnens schreef:alleen één vraagje, heb je het linkje dat ik geplaatst heb gezien?
Want daar staat wel wat nuttigs over join ups in, misschien dat je dan een beter idee hebt wat het inhoud
finnens schreef:Youtube geeft jullie gelijk, weet je hoeveel onzin er op Youtube staat ?
Maargoed, waarschijnlijk kunnen we jullie toch niet stoppen, als jullie een 'Join up' willen doen doen jullie dat toch wel.
edit; lees het topic even door wat ik net geplaatst heb..
chelle_dora schreef:Net las ik nog dat een van de twee niet mee loopt met je?
Wat je dan zou kunnen doen is beginnen met de basisopvoeding en eventueel les vragen in de omgang met paarden.
Halflingers0 schreef:chelle_dora schreef:Net las ik nog dat een van de twee niet mee loopt met je?
Wat je dan zou kunnen doen is beginnen met de basisopvoeding en eventueel les vragen in de omgang met paarden.
eeum,, lees deze site even aub. daar wordt uitgelegt wat een join up is volgens Monty Roberts.
http://www.equilogie.be/ju1.html Er staat dat het paard naar je toe komt x
Halflingers0 schreef:finnens schreef:alleen één vraagje, heb je het linkje dat ik geplaatst heb gezien?
Want daar staat wel wat nuttigs over join ups in, misschien dat je dan een beter idee hebt wat het inhoud
hihi, JU heb je meerdere oefeningen van. dit is er een van wat ik zei. AUB geloof me nou maar want ik heb het van mensen die heel hoog spelen geleerd.
demixloff schreef:finnens schreef:Youtube geeft jullie gelijk, weet je hoeveel onzin er op Youtube staat ?
Maargoed, waarschijnlijk kunnen we jullie toch niet stoppen, als jullie een 'Join up' willen doen doen jullie dat toch wel.
edit; lees het topic even door wat ik net geplaatst heb..
Misschien is het geen JU wat ze doet... Maar het is wel goed. geef dat gewoon toe. Dan zijn we klaar.
demixloff schreef:Je begint een Join-Up in de bak. Het liefst een ronde, dan kan je paard niet in de hoeken gaan staan. Als je geen ronde bak hebt, kan je springbalken op de hoeken leggen zodat je paard er niet kan gaan staan. Maar het hoeft niet. Het kan ook gewoon in een normale bak. Een Join-Up is zonder stress en zonder pijn. Gebruik dus het liefst geen zweepje!
Zet het paard in de bak en laat hem, als dat nodig is, even uitrazen en rollen. Daarna neem je een longeerlijn (en als het paard daar niet op reageert neem je toch het rijzweepje) Laat je paard met behulp van de longeerlijn door de bak rennen. LOS. Gooi het uiteinde van de longeerlijn naar je paard toe zonder hem te raken, maar dat hij even lekker doorloopt. Hij hoeft niet in galop, maar het mag wel. Je paard mag niet zomaar van richting veranderen zonder dat jij dat zei. Als hij dat wel doet, laat je hem gelijk omdraaien door voor hem te gaan staan. Maak je groot en denk steeds: "Ik ben de leider, ik ben de baas".
Dit is wat er op internet staat over een JU
Halflingers0 schreef:chelle_dora schreef:Net las ik nog dat een van de twee niet mee loopt met je?
eeum,, lees deze site even aub. daar wordt uitgelegt wat een join up is volgens Monty Roberts.
http://www.equilogie.be/ju1.html Er staat dat het paard naar je toe komt x