nut van een neusriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:48

Charaz schreef:
http://www.paardenbitten.nl/Neusriemen.html

hier is heel veel informatie te vinden, maar een neusriem dichtsnoeren is zéker niet de bedoeling, ik dacht dat er zelfs op elke manege werd geleerd dat er minstens 2 vingers tussen moeten kunnen.

Ja idd, 2 vingers er tussen. Dan kunnen ze hun mond toch niet open sperren? Aansnoeren is misschien iets te gezegd, maar het dient er we voor dat ze de kaken niet zo ver van elkaar kunnen doen.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:52

Hopke89 schreef:
Goede vraag.
Weet alleen wel dat het beslist niet is om de kaken op elkaar te snoeren, als een paard de mond open doet heeft het pijn en ga je niet zo doen dat het paard zich ook niet meer kan onttrekken aan de pijn, dan moet je zorgen dat de pijn opgelost word en er geen pijn meer is.
Dat het bit dan stabieler in de mond ligt heb ik inderdaad ook wel meegekregen, denk dat je zonder inderdaad ook nog prima kan rijden.

Elk beetje druk op het bit doet eigenlijk al pijn. Bijvoorbeeld: Een enkel of dubbelgebroken water-, bus- of d-trens schaart in de mond bij het kleinste beetje druk. Dit doet het paard pijn. De paarden die met een bit worden gereden worden bijna allemaal elke dag met pijn in hun mond gereden. Dit laten ze niet zien, omdat ze niet anders gewend zijn.

Mizora

Re: nut van een neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:25

Dat is niet waar. Ze voelen iedere beweging door middel van druk, dat klopt. Maar druk staat niet gelijk aan pijn. Als je met je vinger op je tong of tandvlees drukt doet dat over het algemeen geen pijn (en anders is er iets mis). Pas als de druk te hoog wordt, doet dit pijn.

Er zijn verschillende redenen voor verschillende neusriemen.

De lage neusriem (hannoveraanse), stabilisatie van het bit. Lagere, en daardoor verdere dichtsnoering van de mond. Doordat het bit gestabiliseerd wordt, is het voor het paard aangenamer als er een beginner op zit. Ook kan er bitloos gereden worden met een lage neusriem.

De hoge neusriem (engelse (=gewone)/duitse (=door de bakstukken)/aansnoer), voorkomen dat het paard zijn mond open spert (en daarmee de inwerking van het bit kan verminderen). Ook voorkomt het dat als het paard valt, in het slagveld, dat hij zijn onderkaak breekt. De mond is immers gesloten, dus hij stoot zijn neus in plaats van dat hij zand hapt. Voor de rest heb je een hoge neusriem nodig om een vaste martingaal te kunnen bevestigen.

De gecombineerde neusriem (iers (=gewone)/zweeds (=aansnoer), voorkomen dat het paard de mond open spert, zowel hoog als laag. Een iets stabielere bitligging (maar niet te vergelijken met een lage neusriem). Is wel gebruikt om de mond beter te sluiten terwijl er toch een vaste martingaal aan kon. Ook is hij gebruikt om van een lage naar een hoge neusriem over te schakelen in de spaanse rijschool.

De mexicaanse neusriem, is er in 2 varianten.
De lage mexicaanse neusriem heeft geen ringetjes naar het riempje achter de oren. Hij wordt tegen de kaakbeenderen vastgemaakt en zit door het 8-principe (zo loopt het riempje dat zowel hoge- als sperriem vormt) vrij laag alsnog. Veroorzaakt een redelijk vrije ligging van het bit en kan het knarsetanden verminderen. Hij werkt zwaarder in dan een gecombineerde neusriem doordat hij lager ligt en hij een mindere drukverdeling heeft (minder cm2 contact met het paard en een concentratie van druk op de neus, waardoor daar vaak een bontje zit).
De hoge mexicaanse neusriem heeft wel ringetjes naar het riempje achter de oren. Hij wordt over de kaakbeenderen vastgemaakt en zit daardoor, ondanks het 8-principe, vrij hoog op de neus. Laat het bit goed vrij in de mond liggen waardoor de bithulpen direct inwerken op de mond. Door hoe de neusriem vastgemaakt wordt, blijft de kaak bij de kiezen vrij en daardoor hebben paarden die aan het wisselen zijn hier vaak baat bij (een andere oplossing is de lage neusriem). Opnieuw is hier minder drukverdeling van toepassing, maar het ligt wel hoger op de neus dan bij de gemiddelde gecombineerde neusriem waardoor deze voornamelijk anders inwerkt, niet zozeer zwaarder.

Hiermee heb ik de basis neusriemen volgens mij wel uitgelegd. Als je plaatjes wil om het verschil tussen hoge en lage mexicaanse neusriem te zien, moet je het zeggen. Dan zal ik ze opzoeken.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 08:57

Maar als mensen het bit in willen doen, drukken ze op het tandvlees.
Doen paarden hun mond dan open omdat hij pijn heeft?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:01

Nut van de neusriem? Eindeloos veel topics op bokt.nl over het nut van de neusriem.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:16

Eline_S_S schreef:
Maar als mensen het bit in willen doen, drukken ze op het tandvlees.
Doen paarden hun mond dan open omdat hij pijn heeft?

Nee, je moet gewoon je duim/vinger in zijn mond doen. Dit geeft een kauwreflex en zo kan je het bit zo in zijn mond doen.

Renske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:35

Als ik vragen mag :o Ik heb zelf een hoofdstel met een neusriem, maar dat riempje hangt er heel erg los bij... Ik kan er gewoon een hand tussen doen. Dan heeft hij toch geen nut meer??

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:40

Nee, niet echt. Je moet er zo'n 2 a 3 vingers tussen kunnen doen, dan zit ie goed. Misschien kan je er een paar gaatjes bij prikken?

Renske4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:41

_Ekenna schreef:
Nee, niet echt. Je moet er zo'n 2 a 3 vingers tussen kunnen doen, dan zit ie goed. Misschien kan je er een paar gaatjes bij prikken?

Goed idee. Dank

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 22:37

Ik kom even binnenvallen omdat ik zag dat mijn website hier genoemd werd. :)

De inleiding over de neusriemen is niet helemaal duidelijk begrijp ik? Dan kijk ik daar dus even naar. Voor meer feedback mogen jullie altijd een pb of email sturen. :)