Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maartje1990 schreef:Ik wil wel iets toevoegen nog, als je echt een stuiterbal bent omdat je niet goed kunt doorzitten denk ik dat je beter een zadel kunt gebruiken en gewoon kunt lichtrijden.
Dees schreef:Maartje1990 schreef:Ik wil wel iets toevoegen nog, als je echt een stuiterbal bent omdat je niet goed kunt doorzitten denk ik dat je beter een zadel kunt gebruiken en gewoon kunt lichtrijden.
Als stuiterbal te paard houd je draf zonder zadel nooit meer dan 5 passen vol.
Dus juist wel zonder zadel gaan rijden, om het stuiterballen af te leren.
Zonder zadel kun je niet smokkelen - als je niet kunt zitten, val je er af. En dáár leer je dus pas écht van zitten.
elkevdh schreef:Als ik helemaal OT ga; corrigeer me dan maar.
Maar; wat is dé tip om goed zonder zadel te rijden?
(heb voldoende rij-ervaring, rij de afgelopen 10 jaar met 1 of meerdere paarden Z-dressuur. Maar ben zonder zadel echt een "stuiterbal")
Dees schreef:Maartje1990 schreef:Ik wil wel iets toevoegen nog, als je echt een stuiterbal bent omdat je niet goed kunt doorzitten denk ik dat je beter een zadel kunt gebruiken en gewoon kunt lichtrijden.
Als stuiterbal te paard houd je draf zonder zadel nooit meer dan 5 passen vol.
Dus juist wel zonder zadel gaan rijden, om het stuiterballen af te leren.
Zonder zadel kun je niet smokkelen - als je niet kunt zitten, val je er af. En dáár leer je dus pas écht van zitten.
Nachtlampje schreef:En dan hoor je ook nog om je paard te denken. Dan is het handiger om met een zadel eerst te leren doorzitten, en dan kan je nog een beetje steunen op je stijgbeugels om het stuiteren niet belastend voor je paard te maken.
Fijn voor de ruiter als die het dan allemaal "echt" leert, maar zo'n paard is er ook om rekening mee gehouden te worden.