Zonder zadelrijden, slecht ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Re: Zonder zadelrijden, slecht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:54

ik rij hier ook barefoot :j , ik ben het met je eens !

elkevdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:56

Ik vind het altijd alleen maar knap als mensen "goed" rijden zonder zadel!!!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:00

veel oefenen , dan gaat het vanzelf :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:06

Ik wil wel iets toevoegen nog, als je echt een stuiterbal bent omdat je niet goed kunt doorzitten denk ik dat je beter een zadel kunt gebruiken en gewoon kunt lichtrijden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:11

Maartje1990 schreef:
Ik wil wel iets toevoegen nog, als je echt een stuiterbal bent omdat je niet goed kunt doorzitten denk ik dat je beter een zadel kunt gebruiken en gewoon kunt lichtrijden.

Als stuiterbal te paard houd je draf zonder zadel nooit meer dan 5 passen vol.
Dus juist wel zonder zadel gaan rijden, om het stuiterballen af te leren.
Zonder zadel kun je niet smokkelen - als je niet kunt zitten, val je er af. En dáár leer je dus pas écht van zitten.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:13

Maartje1990 schreef:

je kan ook gewoon prima lichtrijden zonder zadel hoor :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:15

Dees schreef:
Maartje1990 schreef:

Zonder zadel kun je niet smokkelen - als je niet kunt zitten, val je er af. En dáár leer je dus pas écht van zitten.

En dan hoor je ook nog om je paard te denken. Dan is het handiger om met een zadel eerst te leren doorzitten, en dan kan je nog een beetje steunen op je stijgbeugels om het stuiteren niet belastend voor je paard te maken.
Fijn voor de ruiter als die het dan allemaal "echt" leert, maar zo'n paard is er ook om rekening mee gehouden te worden.

elkevdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:32

Als ik helemaal OT ga; corrigeer me dan maar.
Maar; wat is dé tip om goed zonder zadel te rijden?
(heb voldoende rij-ervaring, rij de afgelopen 10 jaar met 1 of meerdere paarden Z-dressuur. Maar ben zonder zadel echt een "stuiterbal")

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:34

elkevdh schreef:
Als ik helemaal OT ga; corrigeer me dan maar.
Maar; wat is dé tip om goed zonder zadel te rijden?
(heb voldoende rij-ervaring, rij de afgelopen 10 jaar met 1 of meerdere paarden Z-dressuur. Maar ben zonder zadel echt een "stuiterbal")

Net zoals je al die 10 jaar hebt gereden met de paarden in de Z: door te oefenen, oefenen, oefenen en oefenen :) en eventueel zitles voor nemen.

(Of gewoon een paard pakken met een vlakke gang :') )

elkevdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:40

Ja, dat kan wel kloppen; ik oefenen het niet zo vaak.
Juist omdat het niet zo'n succes is, leg ik er vaak meteen het zadel weer op.
Ik zal dit voorjaar er extra mijn best voor gaan doen en niet meteen opgeven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:41

De truuk is om vooral áchter op je billen te gaan zitten.

Leren zitten met zadel en zo af en toe te smokkelen door in de beugels te staan.... zo leer je echt niet zitten :n Daarvan leer je vooral op je knieen te gaan leunen, dat werkt juist averechts.
Wil je echt leren zitten, dan zal je dat zadel er af moeten halen :D

elkevdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:43

Tja, was ik inderdaad al bang voor!
ik beloof; ik ga het echt proberen en dan niet voor 5 minuten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:56

Dees schreef:
Maartje1990 schreef:

Nachtlampje schreef:
En dan hoor je ook nog om je paard te denken. Dan is het handiger om met een zadel eerst te leren doorzitten, en dan kan je nog een beetje steunen op je stijgbeugels om het stuiteren niet belastend voor je paard te maken.
Fijn voor de ruiter als die het dan allemaal "echt" leert, maar zo'n paard is er ook om rekening mee gehouden te worden.

precies, moet het dan ten kosten gaan van het paard?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:05

Nou, dat is vrij simpel:
Als je paard het niet leuk vindt, dan zal het zijn rug gaan spannen en dan is zonder zadel op zo'n paard zitten echt niet prettig. Dan ga je heus wel terug in stap!
En mocht je paard het écht niet grappig vinden, dan zal je niet in staat zijn zonder zadel te blijven zitten.

Het paard houdt zichzelf heus wel heel.
Het paard communiceert met ons op gelijke wijze met het zadel op zijn rug, maar dan voelen wij het als ruiter niet meer omdat het zadel het échte contact verstoort.
Juist met zadel kun je een paard dus dwingen om op een voor hem onprettige manier te gaan lopen.
Zonder zadel ben je als ruiter daarin kansloos.

Maw: ga het nou maar gewoon proberen.
Je rijdt je paard er echt niet mee kapot.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:12

het is niet over het 'niet grappig vinden'. Maar de ene persoon kan beter zitten als de ander, het ene paard zit makkelijker dan het ander. En jij beschadigt de rug van je paard als je op z'n rug loopt te bonken, of dit nu komt doordat het paard heel hoog opgooit of doordat dit komt doordat jij nog niet zo goed kunt zitten. In beide gevallen vind ik niet dat het ten kosten van DE RUG van het paard moet gaan om te zorgen dat jíj goed kunt zitten.

De rug van een paard is echt heel gevoelig het is al niet gemaakt voor mensen om er op te zitten, maak het dan niet nog erger. En vergis je niet, voor je het weet is die rug dus wel kapot. Geloof me, ik kan het weten, ik heb m'n paard er voor moeten laten inslapen en zover ik weet heb ik nooit hele gekke dingen met haar rug gedaan maar ik wil er wel mee aantonen dat die rug heel gevoelig is.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:01

Mijn paard ging ook beter lopen zonder zadel in het begin! Dus ik dacht, wauw, dat is mooi. Maar na een tijd zo gereden te hebben ging ze zich dus mooi wel vast zetten in de rug en je kunt heel stil zitten op haar, dus dat is het niet geweest.
Ik zeg als je het 1x id week doet, geen kwaad, maar dagelijkse trainingen zou ik zonder zadel doen (echt op blote rug rijden).

TailsLover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:17

het kan geen kwaad het is goed om je zit te verbeteren en het paard heeft er geen last van omdat het paard als het goed is niet mager is het vet houd de pijn ook een beetje tegen dus een paard zal er niet snel last van hebben tenzij de pony/paard rugklachten heeft

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:15

Persoonlijk vind ik het lekker om na het rijden af te zadelen en paard zonder zadel terug naar zijn plek op de weide te rijden, heb altijd veel zonder zadel gereden.
Vroeger ook buitenritten.

Maar of het comfortabel "zit" is wat anders... Ik zit het prima uit, ook in draf en galop, maar op mijn huidige paard (Tinker x Fries, mooi ingebedde ruggengraat) en met mijn huidige gewicht (bij 1.74 maar amper max. 60 kg) krijg ik zelf last van mijn zitbeenknobbels. Die voel ik toch als het ware in de rug "prikken", dat voelt mijn toch vlezige paard natuurlijk ook. Denk dat dat aan mij ligt, en dat het meer comfi zou aanvoelen als ik wat meer zitvlees had, maar ik ben nou eenmaal een "spriet".

Gek dat ik daar vroeger op mijn paard(en) die altijd barok waren, kennelijk geen last van had (20 jaar geleden), want toen was ik al net zo'n garnaal.

Zou er persoonlijk nu niet meer langer zadelloos op gaan dan alleen bij uitrijden/uitstappen/na het rijden. Zo'n 10 minuten dus.
Overigens voelt het ook knap klef als je paard onder het zadel heeft lopen zweten en je gaat na het rijden even zadelloos "uitrijden"... plakt heel je rijbroek....jegh!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:20

ik vind eigenlijk dat iedereen zonder zadel ''mag'' rijden.
ook al stuiter je aan het begin , ja hoor de rug van het paard.....
maar dat is toch ook zo met al die beginners ( zoals wij allemaal zijn geweest )
die moeten soms wel 3 uur per dag zich met een hobbelende ruiter ''redden''
en ja hoor , dan begint bokt weer te zeik*n omdat je aan het begin
als je pas zonder zadel rijd , even een paar keer heen en weer stuitert *zucht*

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:26

Ik heb leren paardrijden zonder zadel :+
Nu nog steeds, als ik ergens in vast loop bijvoorbeeld als ik voel dat mn paard ergens gespannen loopt oid. Gooi ik het zadel eraf. Dan kan ik echt voelen wat er onder me gebeurt. Hij zet nooit zn rug vast als ik hem zonder zadel rijd.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:28

Bij de ponyclub hier in maastricht rijden we alleen maar zonder zadel! Ijslanders, in het bos. Ook de beginners, dan wel alleen stap en draf. Gevorderde ook lekker keiharde galop, en nu ga ik daar stoppen en begin met een lease paard, en de eigenaar zei ook; Je hebt zo'n mooie zit.
Ik heb leren zitten door zonder te zadel rijden, niet klemmen (spierpijn), niet benen optrekken etc.
De paarden hebben geen pijn aan de rug terwijl ze echt wel wat lesjes per week lopen. Paarden zijn niet van suiker. ( En ja, de beginners stuiteren ook op de rug, daardoor eerst kleine stukjes en dan steeds iets langer. )

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:29

Mijne is eerder geneigd om mij eraf te knikkeren zonder zadel dan met zadel.

En ik ben pas zonder zadel gaan rijden toen ik mét zadel mijn paard correct gereden kreeg, over de rug, lang en laag, ik zelf een fijne houding.
Als ik nu opstap, geloof maar niet dat ik stuiter, niet in draf en niet in galop, ook geen stoelzit (aleh, heel af en toe wel).
Krijg jij maar lekker twee punten in je rug gedrukt iedere seconde.

'Je moet het toch leren', nee, stap gewoon niet zonder zadel op als je niet kunt rijden, wat heeft zadelloos rijden voor meerwaarde? Géén.
Denk aan je paard.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:33

ja , maar het is toch leuk om te doen , en goed voor je zit ?
en kan iemand die aan het begin stuitert zonder zadel , dan slecht rijden
dáár bne ik het écht niet met je eens !

en waarom doe jij het dan ? als zadelloos geen meerwaarde heeft ?

Gitta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:34

Om deze discussie even een extra puntje te geven: waarom koop je niet gewoon een barebackpad? :) Dat is een dikke mat als het ware, die de vorm heeft van een sjabrakje en die je vast kan maken met een singel. Op die manier zal je paard een stuk minder last hebben van je zitbeenknobbels en hiervan ook minder blokades oplopen. Daarnaast is het voor je eigen kont ook wel lekker zacht haha.

Nu ga ik er alleen niet van uit dat je iemand bent met een zwaar gewicht en een kippenkont. :')

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:37

omdat rijden met barebackpack veel makelijker is dan zonder :D