Wat kost een shetlander pm?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunshine1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:32

Stalling; 115 euro per maand.
Hoefsmid: 100 euro per jaar.
Jaarlijkse inenting: weet ik niet precies maar nog wel onder de 100 euro.
Wormenkuren: grove schatting 60 euro per jaar ongeveer.

Dat is wat mijn shet maandelijks/jaarlijks kost, en daar komt ook nog eens per jaar een tandarts bezoek bij. En ze kan natuurlijk altijd ziek worden, maar dat zijn kosten die je niet vantevoren kunt weten maar waar je wel een flinke spaarpot voor achter de hand moet hebben.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:36

Angeliquee18 schreef:
Evenveel als ieder ander paard :)

Nah, shetters hier eet veel minder, kost de helft bij de hoefsmid, tuig is goedkoper...

Stalling is zo duur als je het zelf maakt, zo'n €20 tot €30 iedere 6 weken bij de hoefsmid (niet uitstellen!), kuren 3 keer per jaar een kleine (€10) en een keer een grote van €20.

Entingen krijgt mijne geeneens, alleen voor speciale dingen (zoals toen het Rinoh nét rond ging).

Maartje1990

Re: Wat kost een shetlander pm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:40

waarom zou je kiezen voor weide en stalling als ik vragen mag? Ik bedoel als je de optie tot alleen weide hebt (en ook nog eens goedkoper) snap ik niet helemaal waarom dat je zou kiezen om je pony ook op stal te zetten?

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:13

Juliettex schreef:
bij mij in de buurt betaal je dus ook voor een shetlander 150/200 per maand,
denk aan dierenarts hoefsmid etc, reken het maar alles in een maand want dat kan zeker voor komen,
en dan zit je te kijken als je maar 100 op je rekening hebt staan :)

Ik woon in dezelfde omgeving maar ik ken meerdere plekken waar je een Shet kan stallen voor 50-100 euro per maand (wei of wei+schuilstal). 500 euro is aardig overdreven, dat ben ik nog niet eens aan mijn paard kwijt (stalling+hoefsmid (hoeft niet op ijzers, heeft sterke hoeven, dat scheelt natuurlijk)+volledige verzekering).

Met 150 euro voor een Shet kom je meer in de buurt.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 16:53

Nou als je een stalletje hebt is altijd handig toch?

Mickael

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 17:47

het ligt er aan in welke regio je woont, en hoe goed jij je shet wil verzorgen. ik ken mensen die de hoeven zelf bekapen :s en nooit een kuur geven dus die zijn heel goedkoop uit, maar je hebt ook mensen die alles voor hun shet doen, dus het ligt een beetje aan je zelf

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:21

Mickael, wel het goede voorbeeld geven hè, niemand hier op slechte ideeën brengen. :)

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:26

Ik heb een minder goed voorbeeld, mijn shetlander kost meer dan mijn paard.
Maar hij heeft medische problemen... (huppelt door de juiste behandeling vrolijk rond gelukkig!)

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:02

100 euro voor stalling (hoewel de meeste shetjes prima tegen kou kunnen en denk ik gelukkiger zijn als ze 24/7 buiten zijn dan de hele nacht op stal staan, maar weet natuurlijk niet hoe het zit met schuilmogelijkheden), 10 voor brok (bij dagelijks +/- 3/4 kg basisbrok), 30 euro voor hooi (afhankelijk per regio en hoeveel gras er staat). Geeft dus ongeveer 1700 euro per jaar.

Verder 150 euro voor de smid (indien makkelijke hoeven en dus eens per 8 weken bekappen), 50 voor wormenkuren, 30 voor entingen, 60 voor tandarts. Eurootje of 300 op jaarbasis.

Dit bij elkaar maakt dus een totaal van 2000 per jaar, oftewel 166,66 per maand ;)

Houd er rekening mee dat hier dus nog de onvoorziene kosten bovenop komen; dierenarts kosten, evt fysio/osteopaat/chiropractor/accupunctuur weet ik het, spullen die kapot gaan etc etc.
Het is slim hiervoor een spaarpotje te maken met een aardig startbedrag en hier maandelijks geld bij te zetten! Maargoed hoeveel je hier op zet is natuurlijk je eigen keus.
Besef goed dat hoe 'goedkoop' 166 euro per maand ook kan klinken, je opeens een paard duizend euro kwijt kan zijn. Als je pech hebt krijgt je pony een chronische ziekte en ben je maandelijks honderden euro's kwijt. Houdt dat in je achterhoofd, zorg dus dat je altijd geld apart hebt!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:07

Ligt er helemaal aan waar je hem zet, als je hem op een dure pensionstal zet ben je niet veel minder kwijt dan een paard, maar vaak kan je ze makkelijker in een weitje kwijt en idd bij de boer kan dit soms al vanaf 50,- per maand! Dan moet je zelf wss nog wel hooi en krachtvoer betalen maar da's goed te doen voor een shetter, en hopen dat ie niet ziek wordt haha!

xChiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:09

Zijn al heel veel topics over, volgende keer even de zoekfunctie gebruiken!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:21

Mickael schreef:
het ligt er aan in welke regio je woont, en hoe goed jij je shet wil verzorgen. ik ken mensen die de hoeven zelf bekapen :s en nooit een kuur geven dus die zijn heel goedkoop uit, maar je hebt ook mensen die alles voor hun shet doen, dus het ligt een beetje aan je zelf

Er is op zich niks mis met het zelf bekappen van hoeven, mits je daar de nodige curcussen etc. in hebt gevolgd, ook is er niks mis met het niet geven van een wormenkuur mits je een mestonderzoek o.i.d. laat doen, is eigenlijk juist beter.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 02:55

VSW --> YRT

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:26

Juliettex schreef:
reken maar op 500 per maand :)

zeker geen 500,- permaand.
Wat zit bij de stalling brokken,hooi enz.?
Verder denk ik zo een 150€ tot 200€ permaand

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:10

Mijn shet staat thuis gestald
Als voeding zorg ik voor hooi en brok. Hooi = 2.5€/kleine bot hooi. Dat is ong 70 euro in de maand
+ 1 grote zak Light mix ( 2 handjes per dag ) = 10.15€/20kg
Dus dan kom ik al aan 80.15 euro
+ daarbij nog hoefsmid , wat 35 € is om te bekappen.
dan kom ik in het totaal uit aan 115.15€/ maand

Vroeger had ik een C-pony die gestald stond volpension op een manege wat mij 230€ in de maand kostte. Zonder DA of hoefsmid bijgerekend. Dan nog iedere week 2x een manege les ( =20 euro ) dus maal 4 is dat dan 80 euro. Neem dan dat ik standaard (+hoefsmid) ong. 345€ in de maand kwijt was.

Dus ik denk wel dat shetjes over het algemeen makkelijker zijn in onderhoud. Zeker als ze niet voor sport of iets anders worden ingezet.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:54

Wow wat een prijzen komen hier voorbij! :oo
Bij ons betaal je 75 euro per maand voor je shetje, met weidegang, een stal, voer etc..
Het enige dat er dan nog bijkomt is hoefsmid/DA. :)

waaiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:07

350 of 375

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:14

Vind de prijzen ook nogal schrikbarend.... Beetje gevoel van penny alert....
Als je goed zoekt kan je best een leuke en fijne plek vinden voor je shet die niet de hoofdprijs kost.
Betaal zelf 60 euro voor 2 pony's maar anders had het 120 euro geweest als ik niet het paard van de stal eigenaar had uitgebracht.
De pony's staan 24/7 buiten met schuilstal, krijgen kuil/hooi en de waterbakken zijn gevuld (anders kan ik ze zelf ook nog vullen) ;)
Heb beschikking over warm en koud water op de spuitplaats en een mooie kast die ik deel met de spullen van het paard van de stal eigenaar.
Me sulky staat mooi en droog binnen bij de opfokstallen.
Mag gebruik maken van 2 buitenbakken en de longeercircel en voor 6 euro zou ik desnoods nog de binnenbak kunnen gebruiken.
en ja voor de rest worm onderzoek en entingen, hoefsmid etc.. blijven terug komen.
Maar hey, ik heb zo'n schik met die pony's en heb het er voor over! Als jij dat ook heb dan is het toch hartstikke goed en leuk! :j

Dus bij mij van wijze van spreke 30 p.p + 20 extra reserve is 50 euro p.p
en extra spaarcentje op de rekening voor veearts kosten, je weet nooit, is wel belangrijk hoor dat je dat hebt! en erop houdt ;)

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:43

mariz , maar dan zijn de DA en hoefsmid kosten er nog niet bijgerekend toch? :p

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:54

dit licht geheel aan je pony en de omgeving..

ik heb hem op eigen stal

ben per keer 20€ kwijt aan smid voor bekappen.
een keer de tand arts
tuig en dekens is zo duur als je het zelf maakt..
en stalling verschild van 100 incl tot 200 dat ligt geheel aan de luxe etc.

heb je een shet met exzeem zou ik er wel een flink bedrag bij optellen als je pech hebt..
aan smeersels spray sublementen wn dekens..

ik denk dat ik gemiddeld de verwenste shet van nederland heb en daar beb ik pm zonder stalling ongeveer 30/50 euro pm aan kwijt in het exzeem seizoen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:56

Hier in de randstad, op loopafstand van de duinen en het strand betalen we dus 75 euro.. Dus ik vind het een beetje oplichterij als je ergens waar je geen buitenrijd mogelijkheden hebt meer betaald. Maar dat is mijn mening :o

Dat denk ik niet, dat die kosten erbij zitten. maar dat is niet iets wat maandelijks terugkomt toch? ;) Vandaar dat potje.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:25

Frummels schreef:
Hier in de randstad, op loopafstand van de duinen en het strand betalen we dus 75 euro.. Dus ik vind het een beetje oplichterij als je ergens waar je geen buitenrijd mogelijkheden hebt meer betaald. Maar dat is mijn mening :o

Dat denk ik niet, dat die kosten erbij zitten. maar dat is niet iets wat maandelijks terugkomt toch? ;) Vandaar dat potje.

Hmm ja inderdaad dat hoort nu niet direct bij de maandelijkse kosten :)
Maar het is toch iets waar je zeker rekening mee moet houden vind ik. Een staldeken is bij mij meestal een eenmalige koste ( tenzij het kapot of te klein is natuurlijk ) Maar DA en hoefsmid is toch iets dat ieder jaar toch een aantal keer voorkomt , daarmee dat ik het er had bij gerekend :)
Heb ondertussen een betere hoefsmid gevonden die kapt voor 15 euro!

Dus neem dan dat mijn maandelijkse vaste kosten tussen de 60 en de 80 euro liggen :). Voor een shetje meer dan genoeg volgens mij want op dit moment doe ik nog niks met mijn kleine jonge vriendjes. :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:35

Nee precies. Dat zou ik gewoon afhalen van een spaarpotje :) Dan heb je altijd iets achter de hand mocht er een DA nodig zijn, of een keer extra de HS. Of zoals je zegt als er iets stuk gaat.
Altijd handig! :)

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:23

xanthos111 schreef:
mariz , maar dan zijn de DA en hoefsmid kosten er nog niet bijgerekend toch? :p

nee dat reken ik eerlijk gezegd nooit, die kosten komen wel terug maar niet elke maand.
Daarbij kan je het zo gek maken als je wilt.
De merrie heb ik rondom op ijzers en staat onder de dekens omdat ik haar altijd scheer in de winter.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:08

Jeetje wat een prijzen hier! Ik betaal 35€ per maand voor 24/7 weidegang in de kudde + genoeg hooi (inclusief gebruik bak en vlakbij bos). Brok krijgt mijn shetlander niet alleen af en toe een pavokoek. En dan nog standaardkosten als bekappen, tandarts, wormspuit, enting enz enz, maar meer dan 75€ per maand ben ik echt niet kwijt.