Emmaa_ schreef:Hannapony schreef:ik soms mijn verzorgfjord soms ook met een slof, meestal als ze erg druk of hyper is met bijv. harde wind of vrieskou. Ook gebruik ik hem omdat ze zonder slof niet altijd haar rug goed gebruikt en je dan merkt dat ze een beetje vastzit. Ik heb hem niet tussen dr benen door maar aan de zijkant, aan de onderkant van de singelstoten zegmaar. Zo werkt het iets minder heftig in. Ik hoef er ook geen contact mee te maken omdat ze er veel ontzag voor heeft. Ik denk als je de slof niet te vaak gebruikt en niet strak trekt en goed het achterbeen er onderhoud zodat hij/zij niet op de voorhand gaat lopen, je het geen kwaad kan om een slof te gebruiken. Hij kan heel goed van pas komen om bijv. in dit geval een wat oudere pony/paard weer soepeler te krijgen. Ik zie wel vaak dat mensen die met een slof rijden ze hem te streng gebruiken waardoor het paard achter de loodlijn gaat lopen, dat vind ik altijd erg zonde
Van een slofteugel wordt een paard niet per definitie gelijk soepeler, dat is echt een fabeltje. Je kan alleen omdat je twee keer zo veel inwerking op het bit hebt, wat makkelijker stelling vragen waardoor je een paard als je het goed doet wat makkelijker soepel kan rijden. Voor soepelheid zou ik je afraden de slof weg te gooien en lekker overgangen te gaan rijden, veel figuren en elke keer stelling vragen. Op die manier rijd je je paard veel beter los dan door er maar een hulpteugel aan te hangen.
sorry, ik zeg dat ik de slof niet strak trek en er geen contact mee maak dus er is geen 2 x zoveel inwerking op het bit. Ja, oke als ze dr hoofd omhoog gooit en ze dr onderhals gaat gebruiken dan word dat wel tegengehouden door de slof. Als ik dit niet zal doen word ze nog sterker dan ze als is (fjord) dan trekt ze mij mee de hoek van de bak in en dan is het maar gokken welke kant ze opdraaid, verkeerd gegokt zand in zicht gegarandeerd
voor mij geeft het gewoon wat veiligheid bij eigenwijze buien van hengstige mevr. fjord
ik doe hem ook niet tussen dr benen door, zo is er ook een minder sterke inwerking en ik gebruik hem alleen als ze heel druk is en ik de bui al voel hangen. Ik gebruik hem in de winter max. 1 keer in de week en in de zomer bijna nooit.