Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
XAnoukdb schreef:Mijn moeder had dus gevraagd of ik dan de maandelijkse kosten en de aankoopkosten op een rijtje kon zetten, zien jullie iets waarvan de prijs anders is of als ik iets ben vergeten ofzo?
Wat: Kosten per keer:
Paard 2000 Wat voor paard/pony koop je? Aanschafprijs is erg afhankelijk van wat je zoekt, leeftijd, ras, africhtingsniveau.
Zadel 200 Reken hier maar wat meer voor. Voor een goed passend 2e handszadel kom je al snel rond de 800-1000 euro uit, incl. evt. aanpassen door zadelpasser.
Zadeldekjes (2) 50 Ligt aan het merk, maar voor €25,- zijn er idd wel dekjes te vinden.
Hoofdstel 40 Ligt ook weer aan de kwaliteit, maar ik zou eerder naar de 80-100 euro neigen.
Halster 13 Ook dit is er weer in verschillende prijscategorieen. Reken voor een set halster+ touw idd al gauw 25,-
Halstertouw 6
Voer 50 per maand Wat versta je onder het voer? krachtvoer of ruwvoer? Een klein pakje hooi kost al gauw tussen de 4 en 5 euro. 1 baaltje doe je ongeveer 2 dagen mee voor een grote pony/paard. Dat is 15 balen per maand x 4 is al 60. Krachtvoer zal zo'n 15 per zak zijn gemiddeld.
Binnenbak rijden 5 per maand Vraag me af of dit realistisch is? Vaker is het 5 per keer.
Dierenarts/hoefsmid/tandarts 60 per maand hiermee zit je wel ok denk ik.
Wedstrijden 20 per maand Geen idee.
Bontje onder het zadel 15 Beter schrappen en investeren in een goed passend zadel.
Eigen voerbak 45 Voerbak moet wel voor minder te krijgen zijn, bijv. 20
Lessen bij Paulien 2x per maand 60 per maand
Evt. Verzekering? Eigen keus
Totaal 2564
even wat extra info: Het paard wordt gestald bij mijn oma achter in de tuin bij een stal met weidegang, de kosten voor het voer zijn niet zo hoog omdat we het goedkoper krijgen.
pluisje88 schreef:Beter te ruim nemen dan dat het later met een paarhonderd euro in de maand blijkt tegen te vallen en dat blijkt dat je pony weg moet omdat je het toch niet kunt betalen
Undefined schreef:Ik heb laatst een leuk dekje gekocht van BR voor maar 25 euro. Deze was nieuw, maar tweedehands kun je ze zeker net zo krijgen voor nog minder hoor. Zag hierboven dekjes 70 euro staan maar dat is dus echt belachelijk als je goedkoper wil kan dat zeker.
romyloverrr schreef:Undefined schreef:Ik heb laatst een leuk dekje gekocht van BR voor maar 25 euro. Deze was nieuw, maar tweedehands kun je ze zeker net zo krijgen voor nog minder hoor. Zag hierboven dekjes 70 euro staan maar dat is dus echt belachelijk als je goedkoper wil kan dat zeker.
dat was ik , ik vind 35 euro een redelijk bedrag als je een dekje wilt met een beetje van kwaliteit
XAnoukdb schreef:En even een edit: bij kosten per keer:
deken 70
En het paard zal staan bij mijn oma in een grote open stal met een paddock en weides in de buurt, het zal samen staan met een shetlander en een ezel, dus eenzaam zal hij/zij niet zijn.
Aanhanger en mestafvoer en dat alles hebben we al.
Femke_K schreef:Ik mis nog peesbeschermers, rijkleding (laarzen, cap e.d.), transportbeschermers, dekens, poetsspullen, zalfjes voor wondjes e.d..
waar is de 45 euro voor vervoer voor? Eigen auto + trailer? Wat dan ga je het denk ik niet redden met €45,-.
Je moet er ook rekening mee houden dat je lid moet worden van een vereniging en de KNHS als je wedstrijden wilt rijden. €20,- in de maand lijkt mij dan wat laag ingeschat.
ankehoix schreef:Femke_K schreef:Ik mis nog peesbeschermers, rijkleding (laarzen, cap e.d.), transportbeschermers, dekens, poetsspullen, zalfjes voor wondjes e.d..
waar is de 45 euro voor vervoer voor? Eigen auto + trailer? Wat dan ga je het denk ik niet redden met €45,-.
Je moet er ook rekening mee houden dat je lid moet worden van een vereniging en de KNHS als je wedstrijden wilt rijden. €20,- in de maand lijkt mij dan wat laag ingeschat.
Peesbeschermers, transportbeschermers en dekens zijn volgens mij helemaal niet van levensbelang. Behalve dan zweetdekens bijvoorbeeld.
Ik gebruik ook geen beschermers en doe ook niet aan winter/zomer/regen dekens. Dit scheelt wel een hoop in geld.