Klopt dit wel? :s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:09

Ik heb laatst een leuk dekje gekocht van BR voor maar 25 euro. Deze was nieuw, maar tweedehands kun je ze zeker net zo krijgen voor nog minder hoor. Zag hierboven dekjes 70 euro staan maar dat is dus echt belachelijk als je goedkoper wil kan dat zeker.

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:09

Wat dacht je van bodembedekking voor in de stal (stro, krullen etc.) en de mest afvoer? Komt je paard alleen te staan of met andere paarden? Eventuele dekens, zeker als je wedstrijden wil gaan rijden. Hoe zit het met de kosten van het onderhoud van stal en weiland? Lidmaatschap rijvereniging, KNHS, startkaart?
En vergeet vooral niet dat je iedere keer in een ruitersportzaak dingen gaat zien die je ook graag wilt hebben.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:14

Als je een redelijk grote wei hebt kun je mest daarin afvoeren (wij hebben drie weilanden en rijden uit wanneer de paarden in een andere wei staan, moet je wel meerdere stukken hebben). Hier heb je wel iets van een aanhanger voor nodig want uitrijden met een kruiwagentje ben je erg lang bezig.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:17

XAnoukdb schreef:
Mijn moeder had dus gevraagd of ik dan de maandelijkse kosten en de aankoopkosten op een rijtje kon zetten, zien jullie iets waarvan de prijs anders is of als ik iets ben vergeten ofzo?
Wat: Kosten per keer:
Paard 2000 Wat voor paard/pony koop je? Aanschafprijs is erg afhankelijk van wat je zoekt, leeftijd, ras, africhtingsniveau.

Zadel 200 Reken hier maar wat meer voor. Voor een goed passend 2e handszadel kom je al snel rond de 800-1000 euro uit, incl. evt. aanpassen door zadelpasser.

Zadeldekjes (2) 50 Ligt aan het merk, maar voor €25,- zijn er idd wel dekjes te vinden.

Hoofdstel 40 Ligt ook weer aan de kwaliteit, maar ik zou eerder naar de 80-100 euro neigen.

Halster 13 Ook dit is er weer in verschillende prijscategorieen. Reken voor een set halster+ touw idd al gauw 25,-
Halstertouw 6

Voer 50 per maand Wat versta je onder het voer? krachtvoer of ruwvoer? Een klein pakje hooi kost al gauw tussen de 4 en 5 euro. 1 baaltje doe je ongeveer 2 dagen mee voor een grote pony/paard. Dat is 15 balen per maand x 4 is al 60. Krachtvoer zal zo'n 15 per zak zijn gemiddeld.

Binnenbak rijden 5 per maand Vraag me af of dit realistisch is? Vaker is het 5 per keer.

Dierenarts/hoefsmid/tandarts 60 per maand hiermee zit je wel ok denk ik.

Wedstrijden 20 per maand Geen idee.

Bontje onder het zadel 15 Beter schrappen en investeren in een goed passend zadel.

Eigen voerbak 45 Voerbak moet wel voor minder te krijgen zijn, bijv. 20

Lessen bij Paulien 2x per maand 60 per maand

Evt. Verzekering? Eigen keus
Totaal 2564
even wat extra info: Het paard wordt gestald bij mijn oma achter in de tuin bij een stal met weidegang, de kosten voor het voer zijn niet zo hoog omdat we het goedkoper krijgen.

Is het 1 stalletje waar weidegang bij zit? Denk dan ook aan een maatje erbij. Een paard alleen houden is geen optie.
Daarnaast kun je doorgaans niet het gehele jaar je paard op de wei laten lopen, daarvoor wordt het land te nat en te modderig en kan je paard te weinig eten. Weidegang is dus seizoensgebonden, wat betekent in de winter hogere kosten voor het voer. Heb je gedacht aan bodembedekking in je stal? Wat gebeurt er met de mest? Waar ga je je paard zetten als hij niet in de wei kan, blijft hij dan op stal of is er een paddock?

XAnoukdb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 16:25

Heel erg bedankt allemaal, het via het advies een nieuwe lijst gemaakt":
Wat: Kosten per keer: Kosten maandelijks:
Paard 3000 -
Zadel 600 -
Zadeldekjes (2) 45 -
Hoofdstel 50 -
Halster 13 -
Halstertouw 6 -
Voer - 50
Binnenbak rijden - 10
Dierenarts/hoefsmid/tandarts - 70
Wedstrijden - 25
Eigen plasticvoerbak 30 -
Lessen bij Paulien 2x per maand - 60
Totaal 3744 215

XAnoukdb

Re: Klopt dit wel? :s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 16:29

En even een edit: bij kosten per keer:
deken 70
En het paard zal staan bij mijn oma in een grote open stal met een paddock en weides in de buurt, het zal samen staan met een shetlander en een ezel, dus eenzaam zal hij/zij niet zijn.
Aanhanger en mestafvoer en dat alles hebben we al.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:34

ik denk dat het zo wel ongeveer klopt, maar, zit bij je hoofdstel ook alhet bit? want als je ongeveer 20 euro voor je bit rekent heb je nog 30 euro voor je hoofdstel...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:40

Tja, je kan goedkope spullen kopen (simpel halster, dekje hoofdstel) maar de kwaliteit is dan vaak ook niet heel hoog. Voor de merkspullen die vaak betere kwaliteit hebben betaal je wel wat meer.

Wedstrijden: wat voor wedstrijden wil je rijden? Knhs, fnrs of gewoon onderling. Een knhs startkaart en lidmaatschap en lidmaatschap van een vereniging(die nodig is om knhs te rijden) ben je al meer dan 150 euro kwijt voordat je uberhaupt kan starten(ponystartkaart is wel iets goedkoper, maar paard aanmelden enzo kost ook geld).
Vergeet ook niet dat je voor het rijden van wedstrijden ook je entingen in orde moet hebben en je kleding.

Dekens: Welke dekens denk je nodig te hebben? goede waterdichte winterdekens zijn vaak wel duur. Pasvorm en kwaliteit zijn ook van belang en daar betaal je ook voor.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:46

Vergeet niet dat je voor wedstrijden ook lid moet worden van een vereniging en een startpas moet betalen bij de KNHS. Ongeveer 200 euro per jaar, afhankelijk van wat je vereniging kost..
En dan nog de wedstrijd outfit voor jou en je paard. En vervoer naar de wedstrijden? wie gaat dat doen en wat kost je dat?
En ik zie dat je wel voer betaald maar geen stalling? Wie betaald dan de bodembedekking, krijg je dat gratis? Zit bij dat voer ook hooi/kuil in of is dat puur muesli/brok?

Of je nou wel of geen dekens wil doen in de winter, een zweetdeken lijkt me sowieso geen overbodige luxe.
Hou er rekening mee, er komen altijd kosten bij :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:50

Volgensmij mankeert er best wel wat aan je lijstje ;)
Je kunt de aankoop van een paard niet optellen bij je maandelijkse kosten namelijk.
Ik zou erder aan zoiets denken;

Kosten eenmalige aankoop:
Paard 3000,-
Zadel 800,- (600 vind ik we erg mager voor een goed passend zadel kosten van de zadelmaker komen er ook nog bij zou eerder 1000 rekenen dan 600)
Dekjes 50,- (voor 50 euro kun je twee leuke, mooie en nette dekjes (nieuw) kopen. Tweedehands zijn goedkoper, dus kun je er voor dit bedrag meer kopen ;) )
Hoofdstel 50,- (voor 50 euro kun je een net merkloos hoofdstel kopen, of een tweedehandse van een duurder merk)
bit 25,- (dan maar te hopen dat je in 1 keer het goede bit hebt. als je pech hebt moet je er meer voordat je de goede gevonden hebt voor je paard)
Halster 13,- (excl. touw moet dit met een beetje goed kijken wel lukken.
Touw 6,- (moet lukken maar dan moet je wel even zoeken)
Peesbeschermers 30,- (per set)
Zweetdeken 30,- (zweetdeken is zowiezo handig of je je paard nou in de dekens wilt of niet)

Dekens:
Ongevoerde regendeken 60,- (Goedkoper merk of gebruikte merkdeken)
Winterdeken 100,- (afhankelijk van je wensen iets minder, of veeel meer)

Stal:
Voerbak 20,-

Eenmalige aankoop zonder dekens voor je paard: 4024,- met dekens; 4184,-

Maandelijks/terugkerende kosten;
Brokken 50,- (moet lukken. een pony heeft niet zo veel nodig)
Hooi/Kuil 60,- (weet niet of je dit zelf moet doen?)
Stalbedekking 60,- (neem aan dat je pony iets in zijn stal wil?)
Huur binnenbak 20,- (5 euro per keer? 1x per week gemiddeld -in winter vaker, in zomer niet)
Spaarpotje dierenarts/tandarts 40,-
Hoefsmid 20,- (afhankelijk van ijzers of niet, omgerekend naar maand)
Les 60,- (lijkt me een goed bedrag)
Wedstrijden 50,- (geen idee van als ik eerder ben. Denk dat je er met alle bijkomende kosten wel 50,- per maand voor kunt rekenen. Startgeld, Startkaart kleding, dekje e.d)
Spaarpotje voor vervanging tuig e.d dat kapot gaat 20,-

Aanhoudend dat je kuil en stalbedekking zelf moet kopen kom ik op 380 euro per maand, zonder gekke dingen.
Als dat niet hoeft, kun je die bedragen ervanaf halen.

En volgensmij zijn er dan nog dingen vergeten..
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 13-03-13 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:52

Dit topic is ook net geopend door iemand:

[YRT] hoeveel ben jij kwijt per maand voor je pony/paard?

Hier zie je hoeveel iedereen aan hun paard kwijt is ;)

Edit: Aankoop prijs van je paard en bijbehorende spullen is eenmalig. Gelukkig niet iets wat je enkele maand hoeft neer te leggen. Ook zijn de prijzen van paarden momenteel veel lager i.v.m. de recessie. Natuurlijk is dit afhankelijk van het soort paard dat je wilt, maar de meeste zijn sterk in prijs gedaald. Ik heb die van mij zelfs voor de helft van de originele prijs kunnen overnemen.
In een zadel en hoofdstel zou ik wel goed investeren, maar dekjes e.d. kan je ook heel mooi tweedehands kopen!

Succes!

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:02

sorry maar ben ik de enige die 50 euro aan ALLEEN voer echt een belachelijk hoog bedrag vindt?
onze haflinger krijgt 1 handje per dag dus doe 2 maanden met 1 zak en onze KWPN 1 kilo per dag wij doen dus 1 maand met 1,5 zak voor haar.
dat is bij elkaar zo'n 20 euro. (haf niet meegeteld)

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:05

En hooi?
Is in de zomer niet echt nodig maar in de winter moet je dit wel bijvoeren.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:07

Undefined schreef:
En hooi?
Is in de zomer niet echt nodig maar in de winter moet je dit wel bijvoeren.

daar stond een paar reacties terug iets over 60 euro. voor 1 paard is bij ons 35 euro :+ vindt het allemaal erg ruim genomen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:10

Beter te ruim nemen dan dat het later met een paarhonderd euro in de maand blijkt tegen te vallen en dat blijkt dat je pony weg moet omdat je het toch niet kunt betalen

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:12

pluisje88 schreef:
Beter te ruim nemen dan dat het later met een paarhonderd euro in de maand blijkt tegen te vallen en dat blijkt dat je pony weg moet omdat je het toch niet kunt betalen

Ik zat even op je profiel te loeren en ik ken Monsieur ergens van denkik hij komt echt bekend voor, kan het zijn dat ik hem gezien heb ergens op concour in gelderland? (weet niet meer precies waar en wanneer maar was wel op concour)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:13

Ja dat kan zeker! We gaan wel even verder via pb ;)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:14

Undefined schreef:
Ik heb laatst een leuk dekje gekocht van BR voor maar 25 euro. Deze was nieuw, maar tweedehands kun je ze zeker net zo krijgen voor nog minder hoor. Zag hierboven dekjes 70 euro staan maar dat is dus echt belachelijk als je goedkoper wil kan dat zeker.

dat was ik , ik vind 35 euro een redelijk bedrag als je een dekje wilt met een beetje van kwaliteit :j

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:15

romyloverrr schreef:
Undefined schreef:

dat was ik , ik vind 35 euro een redelijk bedrag als je een dekje wilt met een beetje van kwaliteit :j

Ze had het over 2 dekjes voor dat geld hoor. 35 euro voor twee dekjes vind ik wel erg weinig

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:16

In de OP staat 2 dekjes voor 50 euro, lijkt mij prima? Zeker als ze van marktplaats/boktmarkt komen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:19

Dekjes, halsters, dekens etc zijn via marktplaats prima te vinden en te betalen. Dat hoeven de kosten niet te zijn. Veel mensen vinden Anky dekjes perfect. Dat mag, ze zijn leuk. Maar als je een goed passend zadel heb zijn ze voor het goede te dik en kan je beter dunnere dekjes kopen. Ik heb overigens altijd beide gebruikt, maar die staan nu allemaal op marktplaats omdat er niets meer te rijden valt.

De kosten van je paard/ pony is heel wisselend.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:50

XAnoukdb schreef:
En even een edit: bij kosten per keer:
deken 70
En het paard zal staan bij mijn oma in een grote open stal met een paddock en weides in de buurt, het zal samen staan met een shetlander en een ezel, dus eenzaam zal hij/zij niet zijn.
Aanhanger en mestafvoer en dat alles hebben we al.

pas je op met de ezel ivm longworm? kan je pony erg ziek van worden... http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/w ... paard.html

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:56

Femke_K schreef:
Ik mis nog peesbeschermers, rijkleding (laarzen, cap e.d.), transportbeschermers, dekens, poetsspullen, zalfjes voor wondjes e.d..

waar is de 45 euro voor vervoer voor? Eigen auto + trailer? Wat dan ga je het denk ik niet redden met €45,-.

Je moet er ook rekening mee houden dat je lid moet worden van een vereniging en de KNHS als je wedstrijden wilt rijden. €20,- in de maand lijkt mij dan wat laag ingeschat.

Peesbeschermers, transportbeschermers en dekens zijn volgens mij helemaal niet van levensbelang. Behalve dan zweetdekens bijvoorbeeld.
Ik gebruik ook geen beschermers en doe ook niet aan winter/zomer/regen dekens. Dit scheelt wel een hoop in geld.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:02

(misschien is het al gezegd.. dan sorry ;) )
maar je paard kan ook onverwachts ziek worden of geblesseerd raken.
helaas weet je nooit van te voren hoe veel dat gaat kosten, maar je moet niet vergeten dat het kan gebeuren

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:53

ankehoix schreef:
Femke_K schreef:
Ik mis nog peesbeschermers, rijkleding (laarzen, cap e.d.), transportbeschermers, dekens, poetsspullen, zalfjes voor wondjes e.d..

waar is de 45 euro voor vervoer voor? Eigen auto + trailer? Wat dan ga je het denk ik niet redden met €45,-.

Je moet er ook rekening mee houden dat je lid moet worden van een vereniging en de KNHS als je wedstrijden wilt rijden. €20,- in de maand lijkt mij dan wat laag ingeschat.

Peesbeschermers, transportbeschermers en dekens zijn volgens mij helemaal niet van levensbelang. Behalve dan zweetdekens bijvoorbeeld.
Ik gebruik ook geen beschermers en doe ook niet aan winter/zomer/regen dekens. Dit scheelt wel een hoop in geld.

Tja ligt eraan. De mijne gaat zonder transportbeschermers echt niet in de trailer! 1 keer gedaan toen ze werd gebracht door haar vorige eigenaar. Bij het uitladen had ze zich verstapt en meteen een wond aan haar been. TS geeft aan wedstrijden te willen rijden, dus dan zou ik wel dekens opdoen in de winter. Maar dat is persoonlijke smaak hoor. Ik vind een teddybeer in de ring geen zicht en dan kun je ook nog eens uren wachten voordat je paard droog is.

Overigens hoeft het 2e hands niet veel te kosten. Laatst nog transportbeschermers gekocht voor 7,50.