Aan de teugel lopen is hip!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BeautjeLoves

Re: Aan de teugel lopen is hip!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:47

Hoi hoi, ik leer het ook in mijn les. Maar dan op een goede manier. Wij doen het voor de paarden. Wanneer je je paard af en toe aan de teugel laat lopen ( wij noemen het gewoon nagevelijk ) dan ontspant hij/zij de rug. Dus nagelvelijk lopen is niet zo slecht als jij benoemd. Ik vind wel dat het voor de "mooi" wel lelijk is. Ik bedoel, als of dat mooier staat. Daar heb je helemaal gelijk in. Maar doe je het op de goede manier, en vráág je je paard, dan is er niets aan de hand, geloof me.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:17

BeautjeLoves schreef:
Hoi hoi, ik leer het ook in mijn les. Maar dan op een goede manier. Wij doen het voor de paarden. Wanneer je je paard af en toe aan de teugel laat lopen ( wij noemen het gewoon nagevelijk ) dan ontspant hij/zij de rug. Dus nagelvelijk lopen is niet zo slecht als jij benoemd. Ik vind wel dat het voor de "mooi" wel lelijk is. Ik bedoel, als of dat mooier staat. Daar heb je helemaal gelijk in. Maar doe je het op de goede manier, en vráág je je paard, dan is er niets aan de hand, geloof me.

Idd! Een paard kan goed lopen met zijn rug, door de nageeflijkheid, maar hij moet het wel uit ontspanning doen, en met een actieve achterhand :j

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:20

Ik ken serieus van die manege meisjes die foto's plaatsen op facebook met de teksten zoals:
'ze liep vandaag echt lekker in de krul'
In de krul? Serieus? Kan me daaraan zo irriteren....

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 17:23

Citaat:
Ik quote even een van mijn posts in het topic: Aan de teugel echt zo belangrijk?, aangezien de TS het verschil tussen aan de teugel en in de krul nog niet heeft begrepen afgaande op haar posts.

Waar haal jij uit dat ik het verschil niet weet tussen in de krul en aan de teugel? Ik weet wel degelijk het verschil, en heb niks tegen (goed) aan de teugel. Helemaal niet zelfs, en goed aan de teugel leren rijden heb ik ook niks tegen, het gaat mij meer om het naar beneden zagen.
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 04-03-13 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:24

Mijn Draver liep ook zo, teugels op maat maken en hopla, kin op de borst en pasjes als een Shetlander. Zijn favoriete en aangeleerde houding en zijn houding waar die lekker er vandoor kon gaan.
Met veel geduld, longeren, nog meer geduld, les, nog meer geduld gaat het nu een stuk beter gelukkig, maar met proefrijden moest ik van de instructrice van de oude eigenaar hem ook zo rijden, anders liep ie niet. Heb het niet gedaan, en gewoon lekker gereden.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:04

Ragenbol schreef:
Ik ken serieus van die manege meisjes die foto's plaatsen op facebook met de teksten zoals:
'ze liep vandaag echt lekker in de krul'
In de krul? Serieus? Kan me daaraan zo irriteren....

Hahaha wat erg _O-

Tjitske726

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:06

Ik ben zelf nu ook bezig in de les om aan de teugel te leren rijden. Het lukt mij ook nog niet echt, maar wat maakt het uit! Bij die kinderen op hyves gaat het er blijkbaar alleen om dat er mooi uitziet. Als je maar plezier hebt met je paard, daar gaat het om!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:12

Tjitske726 schreef:
Ik ben zelf nu ook bezig in de les om aan de teugel te leren rijden. Het lukt mij ook nog niet echt, maar wat maakt het uit! Bij die kinderen op hyves gaat het er blijkbaar alleen om dat er mooi uitziet. Als je maar plezier hebt met je paard, daar gaat het om!

Nou dressuur is er voor de gezondheid van het paard.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:15

Ik let er eigenlijk alleen op met vervelende, gespannen paarden, die de heletijd onder je weg lopen. Heb ik 'n paard wat braaf is onder mn kont, niet. Zagen doe ik ook niet, veel voltes, gewoon teugels op maat en sommige gaan dan van zelf, maar wil ze nooit onder die loodlijn hebben.. vind ik niet eens mooi.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:19

Ik ben van mening dat als je je paard netjes rijd lekker ontspannen dat het "aan de teugel lopen" vanzelf komt!
En dat in de krul trekken vind ik belachelijk.. En daar gaan ook zeker problemen van komen.. Als je ze zo in de krul trekt kun je er op wachten dat je paard binnen de kortste keren hartstikke vast zit....

En het is nog altijd t belangrijkste dat inderdaad je paard en jij allebei plezier hebben in het tijden...

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 20:36

Ik heb eigenlijk zoiets van 'Dan loopt ie maar wat minder mooi'.
Als een paard aan de teugel gaat doordat ik correct rij word ik daar blij van.
Op een andere manier niet.

Ambertje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:29

Ik vind het zielig paard krijgt nekpijn ik vind het absoluut niet hip

_APPELTAART

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:07

ik rij zelf in manege lessen, daar zijn we aan het oefenen met de paarden lekker los te rijden, soepel maken etc. om het paard te laten ontspannen en zo over de rug te laten lopen. de les voor mij word door iemand anders gegeven en die dat de paarden daar helemaal worden 'door midden' gezaagd en het mooi over te laten komen. natuurlijk zijn er paarden die makkelijker naar beneden lopen dan de andere, maar de instructrice kan niet 7 ruiters te gelijkertijd in de gaten houden en ze dus ook niet allemaal corrigeren.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:32

Ik merk het bij mij op de manege en in mijn omgeving ook.
Het lijkt wel alsof er gevonden wordt dat je pas echt goed kunt paardrijden zodra je paard 'naar beneden loopt'.
De manier waarop maakt dan niet meer uit, want tsja je paard loopt toch 'aan de teugel'??
Gelukkig is mijn manege daar erg streng in en wordt trekken en zagen niet getolereerd.
Neemt nog niet weg dat De Penny's er anders over blijven denken helaas....

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 07:31

Mijn pony doet het als ze ontspannen loopt en goed oplet. Ik vind nageefelijk rijden van paarden niet erg als het netjes gebeurd en dan het liefst zonder slof/elastiek. ( ik val geen mensen aan )

Annemiek184

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:46

Klopt helemaal!
Ik vind dat je bij je eerste lessen gewoon goed het paard moet leren kennen, hem voorwaarts moet houden en figuren enzo moet rijden. Aan de teugel rijden is helemaal niet noodzakelijk, hoewel sommige paarden er wel beter en fijner door lopen. Maar door dat het paard aan de teugel loopt, rij je niet beter.
En ik heb zelf een keer meegedaan aan een concours, als enige paard die niet aan de teugel liep (want ik heb echt zo'n grote knol haha), en toen was ik 6e geworden van de 14 (?). Dus het aan de teugel lopen zegt niets over hoe je rijdt, het ziet er allen mooier uit.

Juuuuul_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:02

Ik ben het helemaal eens met het eerste verhaal en met veel anderen. Er wordt teveel in de krul gereden tegenwoordig, en het is inderdaad opmerkelijk dat er aan deze mensen nog hoge punten gegeven worden ook. Dit is iets wat ik nooit zal begrijpen. De mensen die zeggen dat hun paard 'vanzelf' nageeflijk lopen kunnen er bijna vanuit gaan dat er iets niet klopt. Natuurlijk zijn er paarden die makkelijker na geven dan andere paarden maar het zal niet vanzelf gaan. In de krul lopen vind ik ook uiterst oneerlijk tegenover het paard, in de krul lopen betekent dus ook dat er 0,0 ontspanning is waardoor de meeste paarden een ondernek creëren. In de krul trekken is dus ook iets wat ik persoonlijk snel afraad en ook het gebruik van een slof raad ik af. Natuurlijk is het niet zo dat je het paard niet na mag laten geven.

@Annemiek, ik ben het niet echt met je eens dat het aan de teugel lopen niks uit maakt, over hoe je rijd, aan de teugel lopen is wel degelijk belangrijk alleen nog niet in de B klasses. Aan de teugel lopen zorgt er namelijk voor dat het paard ontspannen loopt, en zijn spieren op de juiste manier aan spant.

( dit bericht is geen aanval op personen gericht.)

Annemiek184

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:11

Nee, haha klopt. In hogere klasses wordt het wel belangrijker, maar ik denk dat aan de teugel lopen geen invloed geeft over bijvoorbeeld hoe je zit. Of zit ik verkeerd? :+

Juuuuul_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:16

Nee het heeft zeker geen invloed op je zit! dat ben ik met je eens! (:
. Als je echt je paard in de krul trekt heeft het wel invloed, dan ga je gauw voorover hangen.

Juuuuul_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:16

Ik heb geen idee of je verkeerd zit! haha als je 6de van de 14 bent geworden zal er niet veel mis zijn met je zit ;)

Annemiek184

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:30

Ja, dat klopt. Ik was net een beetje verward, snapte het verschil niet tussen in de krul lopen en aan de teugel, dus daarom sluitte mijn eerste bericht ook niet echt aan op het forum xD
Maar gelukkig rijden ze bij ons op de manege de paarden niet in de krul, alleen dat we de paarden nagevelijk moeten/mogen lopen.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:22

Ik sluit me er bij aan . Hier op de pony club ( PC ) MAG je gewoon zagen . JA ik rijd er ook maar NEE ik doe het niet . Echt ik vind zagen een verschrikkelijk 'kunstje ' . Iemand bij ons op de PC die heeft een paard helemaal gezaagd . Oja sporen prikkers horen er ook nog bij ! Ik zie bijna nooit iemand die de benen stil kan houden met die sporen en dan is het 'prik''prik''zaag' pff . Maar verder , dus die pony verzet zich bokken en doen . Tja wat wil je bereiken ? Ik bedoel op de 'vriendelijke ' manier ben je veel langer bezig maar je bereikt er meer mee dan ze omlaag zagen . En ik ben wel zo eigenwijs als iemand zegt dat ik de pony naar beneden moet zagen . Negeer ik het gewoon . Makkelijk . En 1 les bij ons zitten alleen maar zagers in :n .... verschrikkelijk .

NemoEeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:26

Ik sluit me er helemaal bij aan dat het gewoon niet stoer is als je paard "Aan de teugel" loopt op de 'kneepje hier ,kneepje daar , rukje hier rukje daar' manier. Zelf ben ik er net mee begonnen , heb geleerd dat het handig is bij mijn verzorgpony dat hij eerst een beetje stelling krijgt. Zelf zie ik t ook vaak op de manege dat meisjes gewoon letterlijk gaan zagen. Zo zielig , en dan zeggen "kijk me paard loopt zo mooi aan de teugel". Arme beestjes. :(

helloanoukx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:02

Je ziet het wel steeds vaker (vind ik) dat ze willen dat de neus tegen de borst op is gedrukt, iets achter de loodlijn kan nog wel maar wat ik hier soms zie rondlopen... := Maargoed, heb geleerd me hier niet meer druk over te maken zolang mijjn paard maar correct loopt. En zoals ze zeggen, dressuur is een jury sport het is maar net wat ze willen zien....

Ook ik wik niemand beledigen of in kwaad daglicht stellen!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:11

Op mijn oude manege was dit al zo jaren geleden. Lag overigens niet geheel aan de instructie, ik heb het zelf er wel redelijk aangeleerd te krijgen, of op zijn minst, voorwaarts neerwaarts principe, van achter naar voren, maar het werd ook niet afgeleerd wanneer ruiters alleen op neerwaarts focusten.
Er was destijds een instructrice daar die echt alleen op het neerwaarts focuste, vond het altijd wel typisch, bij mij was het echt afhankelijk of ik een paard van daar reed of mijn eigen paard, bij mijn eigen paard moest ik netjes voorwaarts-neerwaarts rijden, waar ze bij andere paarden de krul belangrijker leek te vinden.

Op het opmerkingen plaatsen op social media, mijn advies, laat het lekker varen. Met de waarheid krijg je op dat soort sites alleen maar vijanden. Daarbij vragen ze niet om advies, dus ze wachten er ook niet op over het algemeen, ze denken toch dat ze het allemaal beter weten.