juist lichtrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:40

Je voelt op den duur of je paard zijn rechtervoorbeen of linkeronderbeen beweegt, dan voel je als het ware de schouder naar voren gaan. Dit kan je heel duidelijk voelen bij doorzittn, bij lichtrijden iets minder goed. Ook zit je meestal net wat 'lekkerder' als je op het goede been zit.

Caira

Re: juist lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 18:54

Lichtrijden is niet zozeer een kwestie van kijken naar de voorbenen maar meer het voelen van de achterbenen. Om goed te kunnen lichtrijden moet je als ruiter weten wanneer het binnenachterbeen naar voren komt. Dat kun je het gemakkelijkste leren door te voelen hoe de heupen van het paard omstebeurt zakken. Als de linkerheup zakt wordt het linkerachterbeen naar voren gebracht en daardoor zakt je linkerzitbeenknobbel. Als je zitbeenknobbel dan omhoog wordt geduwd laat je je uit het zadel komen. Het is ook niet nodig om ver uit je zadel te komen, een klein stukje is voldoende. Succes! Wist je trouwens dat het ook alleen zin heeft om aan te drijven als het binnenachterbeen naar voren komt? Dat is het moment dat je optimaal gebruik kunt maken van de voorwaartse energie.

DonjaxAlla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:45

Ik heb juist altijd als ik uit de galop kom dat ik fout zit. controleer dus ook altijd gelijk na alle overgangen dat helpt bij mij altijd wel goed!

xOhMyGosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:35

Het heeft bij mij ook heel lang geduurd voordat ik het kon zien! Maar eigenlijk begon ik het eerst te voelen en daarbij begon ik het ook te zien. Nu doe ik het altijd op gevoel en als ik naar de benen van mijn paard kijk als ik op het verkeerde been zit ziet dat er ook heel raar uit.
Ik zou gewoon veel blijven kijken, en kijken wat je ziet als iemand zegt dat je op het verkeerde been zit en of je iets anders ziet als je dan op het goede been gaat lichtrijden. En dan ook kijken of je verschil voelt.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:44

RT-P -> YRT

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:34

(tis misschien al gezegd)
maar ik blijf altijd even doorzitten, en dan lukt het vanzelf..

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 23:37

Ben het met Bodine eens, dit moet je op gevoel leren. Dus eerst doorzitten, voelen en als je denkt dat je moet gaan staan dan gaan staan. Fout dan weer opnieuw. Tot je het gevoel hebt.