Niet meer te handhaven..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:09

Wat ik trouwens nog even wil toevoegen over het feit dat je paard een martingaal kapot heeft getrokken dan moet je echt en dat bedoel ik echt goed maar echt eens goed na gaan denken want dan gaat er wel iets gruwelijk fout. Ik denk persoonlijk dat je denkwijze op het moment jezelf beperkt. Denk niet in hulpteugels en kracht zetten. Zoek iemand die je leert om je paard dingen te laten doen zonder dat je veel kracht moet gebruiken. Want die martingaal kan alleen maar stuk gegaan zijn doordat zowel jij als je paard veel kracht zet. En dat werkt echt niet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:20

Ik ga weer iets zeggen dat je niet graag zal horen, Je bent verkeerd bezig.
Jouw instelling is mijn paard doet het verkeerd, en ik zoek wel een hulpmiddel om hem er toe te dwingen, met zo'n ingesteldheid kom je echt geen stap verder.
Zoek naar de reden waarom je paard zo doet, je hoeft de oplossing niet echt te vinden, maar je moet zeker op zoek naar wat en hoe je jezelf kan veranderen, want daar moet je de oplossing voor het grootste deel in gaan vinden.
Neem les, want daar hoor ik je bijna niet over spreken, les is het belangrijkste en zeker bij situaties waar het een beetje uit de hand begint te lopen.
Eigenlijk ben je nu bezig het paard te trainen wat je eigenlijk niet wil hebben, je moet er voor zorgen dat jouw wil zijn gedachte wordt.
Het paard denkt dan dat hij zelf op het juiste antwoord is gekomen.

salamaleque

Re: Niet meer te handhaven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 02:59

Hulpteugels, andere bitten etc. Gaan je niet helpen, eerst uitsluiten dat er medisch iets mis is. Verder check op zadel en tanden natuurlijk. Je hebt meer baat bij goede nstructie!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 03:24

SteffiSara schreef:
Ze krijgt sochtends 1/2 basisbrok en savonds ook 1/2 basisbrok.
Ik rijd haar met een enkel gebroken bit
Ik weeg 85 kg en ze komt zo'n 4/5 uur per dag buiten.
Ik rijd haar niet elke dag, ene dag rust, wandel dag.. Andere keer rijden, buitenritjes, ze krijgt elke dag genoeg aandacht!!
Ze heeft er lichamelijk niks aan over gehouden na dat ongeluk, maar ik wel. Heb nu scoliose dus mijn evenwicht is niet goed.
Op zondag wil de staleigenaar liever geem bezoek, maar ze worden dan wel buiten gezet. Somers worden ze sochtends in de weide gegooit en savonds weer binnen gezet

Krijgt ze ook genoeg ruwvoer (hooi, stro, gras)?

SteffiSara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 09:14

Sorry hoor, maar das een oud topic.
Zoals ik al heb gezegd, dat bit is eind verhaal, ik heb haar zo gekocht, met dat bit werd ze bereden.
Ik rij haar nu alleen nog met een enkel gebroken bit.
En ik gebruik niet alleen maar kracht, ik gebruik ook gewoon mijn zit.

SteffiSara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 09:16

Jaa, natuurlijk! Swinters kuil, somers hooi

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 09:29

Je posts lezende vermoed ik dat het vooral een balansprobleem van je paard is dat door jou veroorzaakt wordt doordat je evenwicht niet goed is. Om zichzelf in balans te houden gaat je paard rennen. Goede instructie kan je verder helpen. Balansoefeningen voor jou, bij voorkeur naast het paard, zouden jullie waarschijnlijk goed kunnen helpen.

Overigens wil ik nog iets opmerken over het westernbit dat je voorheen gebruikte. Een Billy Allen shank is een fijn bit, als je weet hoe je het moet gebruiken, maar dat geldt uiteraard voor alle bitten.

SteffiSara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 10:02

Ladyson schreef:
Je ontwijkt de medische vragen valt mij op zoals wanneer is de tandarts geweest en wanneer de zadelmaker. Dit zijn belangrijke vragen in deze situatie!

Tuurlijk is ze gezond, de tandarts komt regelmatig, zadel past goed

SteffiSara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 10:14

Wat zijn jullie allemaal aardig, jullie behandelen me ofdat ik dom ben ofzo?
Ik wil het beste voor mijn meisje, het is geen killer hoor?
Ze kan ook hartstikke braaf zijn.
Ik heb een goed, passend dressuur zadel, tandarts is pas nog geweest..
Ze is kerngezond. Voorheen raadde mijn veearts aan om een osteopaat te laten komen (omdat ze kreupel is geweest enz) maar dat was niet meer nodig.
Ik ga niet meer op dit topic reageren.
Ik ga weer beginnen met lessen, en de veearts/ lesser kunnen mij verder helpen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:57

Joh, doe niet zo aangebrand. Ik weet niet hoe het met de anderen zit hier maar ik vind je niet dom. Omdat we lezen dat je veel van je paardje houdt maar het rijden niet lekker gaat proberen we met je mee te denken en je advies te geven waar je wat aan hebt. Om dat goed te doen vragen we soms wat meer achtergrondinformatie, da's toch niet zo raar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:42

NeverGiveUp schreef:
Hou op met die hulpmiddelen opperen alsjeblieft. Dat gaat je echt niet helpen. Ja je kan een scherp bit erin hangen zodat je hard kan gaan trekken. Je paard trekt heus wel terug hoor, daar gaat ze niet fijner en meer ontspannen van lopen.

Eerst zorgen dat ze geen pijn heeft, zadel, rug, gebit, benen?
Dan instructie. Misschien hou je veeeel te veel vast? Misschien zit jij uit balans en maakt dat het nog erger.
Of vind ze de bak vreselijk omdat je altijd hetzelfde doet?

Hier sluit ik me bij aan.

Daarnaast schrijft TS dat de merrie vroeger "mishandeld" is geweest. En TS doet nu ook niks met de signalen die ze van de tinker krijgt, behalve nadenken over hulpteugels.

Als er maar lang genoeg niks wordt gedaan met wat hij aangeeft heeft een paard twee opties:
1- een hersendode rijrobot worden. Type manegepaard.
2- nóg duidelijker aangeven dat er iets niet goed is. Kan natuurlijk ook door pijn/ongemak komen. Maar ook zeker doordat een paard zich niet gehoord voelt.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 14:49

Als ze helemaal gezond is, heb je er weleens aan gedacht dat je gewoon niet voldoende de baas bent.
Het komt bij mij over dat ze gewoon niet naar je luistert met opstappen en onder het zadel en dat gaat van kwaad tot erger.
Misschien ben je wel niet consequent en daadkrachtig genoeg op momenten dat het niet goed gaat.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:14

Daarbij is ze western gereden. En jij rijd nu dressuur. Zit al veel verschil in, in zadel/manier van rijden/hulpen. Heb je je paard om laten scholen naar dressuur?
Ik weet niet hoeveel druk jij op de teugels hebt/houd tijdens het rijden, ook daar kan het probleem zitten. Western is met losse teugel ;)
Was die Billy Allen shank dubbel gebroken? Ook daar kan een oorzaak zitten, dat ze enkel gebroken niet prettig vind.
Alweer 3 mogelijkheden er bij.

TS als je paardje echt je alles is, wees dan zo aardig voor haar dit eerst uit te sluiten ipv gelijk naar hulpteugels te grijpen. Dat getuigd niet bepaald naar respect naar je paard. Deze probeert jou wat duidelijk te maken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:06

Misschien is het een idee om een geoefende westernruiter eens op je paard te laten rijden? Misschien snapt ze het dan ineens wel, dan weet je dat het probleem bij jouw engelse/dressuur manier van rijden ligt en dan moet je paard eerst omgeschoold worden.

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:24

Als ik dit allemaal lees, denk ik vooral eerst aan jouw balans. Zelf heb ik ook balansprobleempjes gehad, wat ik ook terugzag in m'n rijden.
Ik heb geoefend op zo'n gymbal, tot ik weer steviger en meer in balans zat.
Daarna eerst getraind in stap en pas van daaruit verder toen ik weer meer balans had.

Misschien een idee? Grote gymbal!

SteffiSara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 17:27

Ik ben inderdaad veels te lief voor mijn paard!
En het Billy Allen Shank was enkelgebroken.
Ik zit niet constant aan haar kop te trekken, bij ons gaat het zo: hoe braver, hoe langer.
Ik gebruik helemaal geen kracht, ik doe het met mijn zit!

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:27

Vaak is het een rijtechnisch probleem maar veel mensen proberen dat op te lossen door andere bitten of hulpteugels te gebruiken terwijl je met goed en regelmatig les nemen al een heel eind komt. Niemand vindt je stom maar je moet uitsluiten dat er medisch iets niet in orde is. Paarden kunnen soms na 6 maanden alweer haken hebben bijv. en paarden zijn niet zomaar ineens vervelend daar is altijd een oorzaak. Mijn paard was van lief, braaf en meewerkend veranderd in een chagerijnige draak die helemaal niets meer wilde. Tandarts was geweest, zadelmaker geweest alles in orde toen een DA/osteopaat erbij gehaald bleek hij toch wel pijn in zijn rug te hebben (ook niet gemerkt met aansingelen en poetsen bijvoorbeeld) na 2 behandelngen en een trainingsschema is hij een heel eind opgeknapt en weer echt een "happy horse" geworden en dat gun je toch iedereen!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 17:43

SteffiSara schreef:
Ik zit niet constant aan haar kop te trekken, bij ons gaat het zo: hoe braver, hoe langer.

A: misschien wat duidelijker en strenger worden?
B: ik zeg niet dat je trekt, ik vraag of je veel druk gebruikt.
C: misschien eens met lang beginnen? Dat is ze gewent.
D: Je rijd op je zit, oke, maar je hebt problemen met je balans. Dan kan je moeilijk op je zit rijden.
E: is ze omgeschoold naar dressuur? Heb hier nog geen antwoord op.
F: wat doe je (teugel gebruik) als ze het op een lopen zet?

TS je reageert erg aanvallend en ontwijkend, ik vind dat persoonlijk erg jammer. Je stelt ons een vraag op jou probleem, wij vragen meer info en krijgen aangebrande antwoorden. Zo werkt dat niet.

SteffiSara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 17:57

Nee niet dat ik weet.
als ze het op lopen zet ga ik niet lopen trekken, maar geef ik ophoudingen en praat ik haar terug.
I

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:00

Geeft ze ook antwoord? als je dr terug praat?

Ik zoou idd goed les nemen, en anders een medice oorzaak zoeken?

SteffiSara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 18:03

Heel grappig.. Volwassen..
Ze reageert goed op je stem, dat bedoel ik ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:21

little_birdy schreef:
misschien vlucht ze wel gewoon voor de ruiter :)*
aangezien je zelf al aangeeft dat je 85 kilo weegt en dat is natuurlijk niet heel licht
til daar minstens 5 kilo zadel en kleding bij op en een slechte balans

zet er eens een goede ruiter met balans op die wat lichter is

misschien vlucht ze gewoon voor jou als ruiter doordat je hem in de weg zit :)

Sorry hoor, maar dit vind ik echt nergens op slaan. Hoezo best zwaar? Wie weet is ts wel aardig lang en dus prima in verhouding. Bovendien hebben we het hier over een tinker en niet over een rank arabiertje of zo.

SteffiSara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 18:35

Ja inderdaad,
Zit er ook wel eens met zn 2e op, nou dan weeg je zo 150 kg .. Niks aan de hand!
En ik ken volgens mij mijn paard het best.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:13

SteffiSara schreef:

Waarom zeg je dan in je openingspost dat je best wat kracht hebt, dat geeft toch aan dat je je kracht inzet?
Zelfde met de martingaal die kapot is die gaat echt niet kapot als jij geen kracht zet. Dat komt toch van beide kanten.
Iedereen hier wil je helpen hoor, doen ze echt niet om te pesten. Wij kunnen niets zien en gaan er vanuit wat jij typt.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:19

scooby14 schreef:
little_birdy schreef:
misschien vlucht ze wel gewoon voor de ruiter :)*
aangezien je zelf al aangeeft dat je 85 kilo weegt en dat is natuurlijk niet heel licht
til daar minstens 5 kilo zadel en kleding bij op en een slechte balans

zet er eens een goede ruiter met balans op die wat lichter is

misschien vlucht ze gewoon voor jou als ruiter doordat je hem in de weg zit :)

Sorry hoor, maar dit vind ik echt nergens op slaan. Hoezo best zwaar? Wie weet is ts wel aardig lang en dus prima in verhouding. Bovendien hebben we het hier over een tinker en niet over een rank arabiertje of zo.

ik vind dat best zwaar :)
heeft er niks mee te make of ze lang is of niet
sommige paarden hebben daar gewoon moeite mee kan zijn is niks ergs aan
vooral als de ruiter dan een slechte balans heeft kan het goed zijn dat ze daar voor vlucht