Pony/paard kopen wat vergeet ik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:00

Ik mis op je lijstje soort genootjes of een vriendje, maar dat zal vast wel goed komen!

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 12:07

LibertyHorse schreef:
Ontwormen om de 8 weken is wel veel hoor!
Je kunt beter 4x per jaar doen, dat kost je minder geld en is toch nog voldoende. :)

o oke ik schrijf het op :)

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 12:10

Narita schreef:
yasminlove1 schreef:
en ik ben ook benieuwd naar tips over wat jullie allemaal doen met jullie paard/pony en om welke tijden jullie voeren enz?

Ik heb mijn paarden aan huis staan dus ik bepaal het schema ook de hele dag lang.
Wat leuk is om te doen met je paard/pony:
- Schriktraining.
- Buitenritjes.
- Grondwerk.
- Bitloos rijden, zonder zadel rijden.
- Vrijheidsdressuur.

Ik voer zelf 's morgens rond half 9, daarna voer ik ze 's avonds weer rond 5 uur/half 6. Verder staan ze de hele dag op de wei en hebben ze onbeperkt ruwvoer. Voertijden gaan dus alleen over het krachtvoer.
Zelf vind ik onbeperkt ruwvoer het ideaalst, maar je kunt het ook verdelen in bijvoorbeeld 3 verschillende tijdstippen.

Wat betreft het ontwormen: je kunt per 2/3 maanden een zakje mest naar een kliniek sturen en die onderzoeken dan wat er ontbreekt in de mest, wat voor soort wormen hij/zij heeft. Daar kan je het ontwormingsmiddel dan op aanpassen. Anders ga je ontwormen terwijl je paard geen wormen heeft, dat is ook weer niet nodig, kost alleen maar extra geld. Onderzoekje is totaal niet duur. :)

oke ik noteer het dankje :)

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 12:11

lifeofmarit schreef:
yasminlove1 schreef:
oke dat doe ik ook eerst ik koop ook eerst alles en dan pas het paard :D

Zadel zou ik pas na je paard kopen, je hebt snel een slecht passend zadel!
Instructrice en een bak is heel handig!
Brok kun je aan je rijden/type paard aanpassen :j .

En omdat je 1,70 bent zou ik eerder voor een E pony/klein paar gaan.
Heb vroeger altijd gereden op een pony van 1,48 en (ben zelf ook 1,70 :P ) en dat paste net.

okeey dankje dat is wel slim ja van dat zadel hihi ik schrijf het op :)

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 12:12

Luz_ElenaE schreef:
Volgens mij heb je alles al samen met de opmerkingen die hier al staan. Misschien kan je als je weet wanneer je nieuwe paardje/pony komt alvast een afspraak maken met de zadelmaker/passer soms moet je daar heel lang voor wachten omdat ze het druk hebben en als je dan alvast een afspraak hebt gemaakt heb je sneller een goed passend zadel ;)

okee noteer ik :)

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 12:14

miss_lizje schreef:
Voor een goede E pony zou ik gaan omdat je nog maar bijna 14 bent. Dan kan je nog een tijdje bij de ponies rijden op wedstrijd, dat is misschien leuker dan al gelijk bij de paarden te moeten starten.
Opzich vind ik je lijstje best al wel in orde, maar ik zou niet dingen kopen voordat je een paard/pony hebt. Dadelijk is het de verkeerde maat en kan je weer andere spullen gaan halen als je het niet meer kan ruilen. De eerste 2 a 3 dagen kom je het wel door met alleen een halster en wat poetsgerei, dus dingen zoals peeskappen, zadel, hoofdstel kan je beter aanschaffen wanneer je de maat van het paard/pony weet.

Daarnaast vind ik goede begeleiding een groot belang, zeker wanneer dit je dus echt voor het alle eerst zelf moet regelen. Zorg dat iemand de een beetje bij kan staan voor als je eventueel hulp/ advies nodig heb en je de goede richting op kan sturen.

1 ding wat ik wel op je lijstje mis, zijn reflextie spullen.

schrijf ik op :)
begeleiding heb ik wel het is iemand die best goed kan rijden maar nooit zelf pony`s gehad heeft maar wel zelf altijd verzorgt heeft enz.

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 12:15

WhySoWhite schreef:
Even in de mond kijken :') Ik heb wel eens een paard zo goed als gekocht. Bleek bij de keuring een gigantische onderbeet te hebben.. Sta je dan.. Paard kon dus geen kort gras ''plukken''

Ik vond de wedstrijden tussen de pony''s ook vééél leuker dan tussen de paarden.

Of koop gewoon een quarter :j

oke haha ik noteer het:)
zijn quarters moeilijk te vinden?
mijn vader zei altijd dat ze wel fijn met rijden zijn :)

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 12:17

XEMERx schreef:
Vragen of het paard ervaring heeft met buitenrijden, verkeer, en hoe ze daar op reageert?
wat ze veel met haar doen, springen, dressuur etc.
en als wij gaan kijken voor een paard, en we zijn opzoek naar een rustig beestje bijvoorbeeld, kloppen op de bakrand, stampen met je voeten, deur net iets harder dichtgooien. allemaal kijken hoe het paard erop reageert. maar vraag dit wel even aan de eigenaar dan he. :)

succes!

oke dankje heb het genoteerd :D

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 12:18

Jippyhorse schreef:
Met jou lengte en gewicht zou ik voor een E-pony gaan. Ik ben zelf 13 en 1.68 en heb een smalle pony van 1.55, daar pas ik nog makkelijk op, hiervoor had ik een pony van 1.50 en dat ging ook makkelijk, en ik pas ook nog op de pony van 1.40 van een vriendin van me, dat ziet er niet eens gek uit.

edit; Zo zie ik er uit met mijn 1.68 op mijn smalle pony van 1.55:

[ Afbeelding ]

dankje :)

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 12:20

Gooiske schreef:
Ik mis op je lijstje soort genootjes of een vriendje, maar dat zal vast wel goed komen!

ja daar zat ik ook al aan te denken maar dan denk ik dat dat wel goed gaat komen dan kopen we gewoon een klein ponytje erbij voor als gezelschap :)

mang

Re: Pony/paard kopen wat vergeet ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 12:27

Ik zou toch voor een paard gaan. Hoewel ik niet denk dat je uit een E pony gaat groeien, kan het wel goed zijn dat het plaatje niet altijd even mooi blijft en als je straks tussen de paarden gaat starten is dat ook net een tikkeltje makkelijker dan met een pony vanwege de grotere gangen. (niet dat je er met een pony niet komt hoor, dat is natuurlijk ook geen probleem!

Dit is 1,74 op een smalle(!) pony van 1,57 - 1,58

Afbeelding

blauwe dekje

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 13:24

mang schreef:
Ik zou toch voor een paard gaan. Hoewel ik niet denk dat je uit een E pony gaat groeien, kan het wel goed zijn dat het plaatje niet altijd even mooi blijft en als je straks tussen de paarden gaat starten is dat ook net een tikkeltje makkelijker dan met een pony vanwege de grotere gangen. (niet dat je er met een pony niet komt hoor, dat is natuurlijk ook geen probleem!

[ Afbeelding ]

blauwe dekje

nu begin ik weer te twijfelen.. :o

Iris_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:26

Ik zou voor e-pony gaan kan je toch nog lang mee vooruit (hopelijk) en kun je tussen de pony's wedstrijden rijden. :D

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 14:30

Iris_97 schreef:
Ik zou voor e-pony gaan kan je toch nog lang mee vooruit (hopelijk) en kun je tussen de pony's wedstrijden rijden. :D

oke :)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:16

Ook ik zou minimaal een e-pony aanraden. :)

Ik weet niet hoeveel rijervaring je hebt, maar bedenk je wel dat 3 jarige paarden echt nog groen zijn. Ik zou eerder iets tussen de 7 en 12 jaar zoeken als ik jou was. Dan heb je geen oud paard, maar ook niet zo'n jong dier. Maar zoals ik al zei, ik weet niet hoeveel ervaring je hebt. :)

xBeauuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:29

Ik zou ook een E-pony aanraden! Ikzelf vind de wedstrijden bij de pony's ook véeel leuker dan bij de paarden. Ik ben nou 1.71 , en heb een pony van 1.54, maar ik heb lange benen dus ik steek er wel een beetje onderuit.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:45

yasminlove1 schreef:
mang schreef:

[ Afbeelding ]

blauwe dekje

nu begin ik weer te twijfelen.. :o

hoezo? :+

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 18:29

KirstenVosje schreef:

Ik weet niet hoeveel rijervaring je hebt, maar bedenk je wel dat 3 jarige paarden echt nog groen zijn. Ik zou eerder iets tussen de 7 en 12 jaar zoeken als ik jou was. Dan heb je geen oud paard, maar ook niet zo'n jong dier. Maar zoals ik al zei, ik weet niet hoeveel ervaring je hebt. :)

ik heb al mijn hele leven pony`s maar 1 jaar geleden door omstandigheden moesten ze worden verkocht maar daarvoor kreeg ik eerst altijd pony`s van 3 tot 7 jaar om op te rijden ook die aan een stuk door bokten of steigeren en ik hou daar best wel van om een jonge pony te hebben die nog niet alles kent gewoon met een beetje pit :)

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 18:29

xBeauuu schreef:
Ik zou ook een E-pony aanraden! Ikzelf vind de wedstrijden bij de pony's ook véeel leuker dan bij de paarden. Ik ben nou 1.71 , en heb een pony van 1.54, maar ik heb lange benen dus ik steek er wel een beetje onderuit.

okeey :D

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 18:30

hoezo? :+[/quote]

omdat de ene zegt dat ik beter op een paard kan en een pony te klein is en de ander dat een pony goed is maar nu ga ik gewoon voor een Epony :)

yasminlove1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 18:31

en over het inenten..
hoevaak moet dit?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:52

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:16

yasminlove1 schreef:
KirstenVosje schreef:

ik heb al mijn hele leven pony`s maar 1 jaar geleden door omstandigheden moesten ze worden verkocht maar daarvoor kreeg ik eerst altijd pony`s van 3 tot 7 jaar om op te rijden ook die aan een stuk door bokten of steigeren en ik hou daar best wel van om een jonge pony te hebben die nog niet alles kent gewoon met een beetje pit :)

Dan zeg ik niets meer! :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:18

Wat je nodig hebt voor een eigen pony of paard? Een grote zak met geld, en bereidheid van een thuisfront om eventueel bij te springen in geval van nood en die accepteren dat je er veel tijd en geld aan kwijt bent.
De rest komt gaandeweg wel...

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:37

Ik zou voor een paard gaan :o Wie weet groei je toch nog een paar centimeters, en dat is waarschijnlijk zo en dan ben je rap te groot voor een pony. ik ben 1m75 en kan niet meer op pony's , misschien net een e-pony (in belgie hebben we geen e-pony's ;p gaat maar tot d :P )
Ik zou een heleboel van wat je op je lijstje hebt staan wel nog mee wachten tot je je paard hebt. Ook voor de kleur van je spullen (stomste vb. :P ) de kleur van je dekjes kan uiteindelijk bevoorbeeld niet mooi zijn bij je paard, ect. En met zadel en deken en zo natuurlijk ook want misschien kun je er wel een passend zadel bijkopen? en je kan nu niet weten of het je paard gaat passen natuurlijk, maar ok , dat is al gezegd. Volgens mij mis je niks meer?
Maar zorg je dat iemand die een heleboel van paarden en paarden kopen afweet?