Waarom zijn paarden zo duur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:21

Voor rond de € 130,- zijn in Friesland inderdaad wel stallingen te vinden. Maar ik zou er niet op voorhand vanuit gaan dat je minder hoeft te betalen als je klusjes op de pensionstal gaat doen, het kan heel goed zijn dat de eigenaar dat helemaal niet wil, want dan kunnen anderen dat ook gaan bedenken en moet hij iedereen die daar zijn paard in stalling heeft korting gaan geven.

Vind het overigens krap gerekend, want wat denk je dat de hoefsmid je kost? Heb je daar een beeld bij? En het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat de pony vaak ziek is, maar als dat wel gebeurt, hoe ga je dat opvangen? Een verzekering is een optie (mits de pony niet al te oud is), maar dat is ook niet goedkoop. Daarnaast moet de pony eens in de zoveel tijd ontwormt worden, het gebit moet (half)jaarlijks gecontroleerd en zo zijn er nog wel wat dingen te bedenken. Ik denk dat je ouders het juist wel goed voor de bril hebben dat een pony meer kost dan jij voor ogen hebt.

Pacific

Re: Waarom zijn paarden zo duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 13:36

Heb even een stukje toegevoegd aan mijn OP ;)

pietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:53

xNikitaaa schreef:
Ik wil haar namelijk ten eerste weg hebben van die gruwelijke manege, dat is ze namelijk niet waard.

oke? nu wil ik weleens weten wat er zo gruwelijk aan is?? de pony's kunnen beter dat snap ik ook dat is op elke manege zo maar... gruwelijk :') ze staan dagelijks in de bak met zn allen, krijgen genoeg eten en aandacht dus??

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 13:58

pietaaa schreef:
xNikitaaa schreef:
Ik wil haar namelijk ten eerste weg hebben van die gruwelijke manege, dat is ze namelijk niet waard.

oke? nu wil ik weleens weten wat er zo gruwelijk aan is?? de pony's kunnen beter dat snap ik ook dat is op elke manege zo maar... gruwelijk :') ze staan dagelijks in de bak met zn allen, krijgen genoeg eten en aandacht dus??

Daar PB ik je zo wel over, eerst eem eten.

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:59

Laatst bijgewerkt door Iljavdm op 28-10-12 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:02

Als je rekent op 130 euro per maand weet ik zeker dat je voor nare verrassingen komt te staan. Je moet echt op een ruimer bedrag rekenen. Er gaat tuig kapot, een ander paard sloopt je deken, pony verstapt zich en raakt kreupel, pony stoot hoofd en moet gehecht worden, pony krijgt hoefzweer en hoefsmid moet komen, je wilt een nieuw dekje kopen want de nieuwe collectie van HH is zo leuk, je rijlaarzen zijn te koud voor de winter dus je wilt toch graag thermolaarzen kopen...

Ik zou niet alleen uitgaan van een flink hoger maandelijks bedrag, maar ook zorgen voor een flinke spaarpot voor noodgevallen. Uit ervaring weet ik dat paarden houden een dure hobby is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:02

Je moet eigenlijk eerst zelf je geld verdienen om in te kunnen zien hoe duur iets is :) dan voel je het pas echt als je elke maand dat zuurverdiende geld uit moet geven ipv geld van je ouders.

Hoewel de stalprijs nu 130 euro is, kan die zomaar ineens verhoogd worden als de hooi en stro oogsten weer eens mislukken. Dat zou niet de eerste keer zijn :=

Showem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:14

pietaaa schreef:
xNikitaaa schreef:

ik wil hier ook wel even een pb over ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:17

Ik vind het allereerst heel erg lief van je dat je je lievelingspony een goed thuis wil geven, en het is dan gewoon ontzettend frustrerend als dat niet kan. Je kan wel een bijbaantje zoeken om alvast te sparen om ooit een paard te kunnen kopen (misschien dan nog steeds deze pony).
Ik snap je ouders heel goed. Ik ken meerdere mensen die een paard hebben gekocht en hem vervolgens om financiële redenen weer weg moesten doen. Dat wil je écht niet. Dan kun je nu beter op de manege zo goed mogelijk voor haar zorgen zolang ze daar staat. Wat vaker naar de manege en haar poetsen bv? Alles wat je voor haar kàn doen zolang ze daar staat.
Wat anderen ook al zeiden, als je zelf je brood moet verdienen later ga er ineens heel anders tegenaan kijken dan nu, nu je ouders alles nog betalen. Dan valt het ineens heel erg tegen hoe duur alles is. Nu is dat heel moeilijk voor te stellen, maar helaas is het echt zo.

Ik vind je wel al heel verstandig overkomen voor een meisje van 12 trouwens :)

Marleenloveu

Re: Waarom zijn paarden zo duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:29

Heb je misschien een site van die pensionstalling?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 14:49

Voor de laatste keer dan; Ik ga wat betreft de dierenarts kosten enzo wel even opnieuw kijken.
Ik ga nog geen pony kopen, nog lang niet. Ik zit nu in het eerste jaar van de middelbare school en moet dus eerst maar kijken of ik überhaupt genoeg tijd heb. Ik ga nu gewoon een beetje sparen, wat geld verdienen met klusjes en misschien een folderwijkje en vol op genieten van mijn verzorgpony. Misschien dat er in de toekomst dan ooit wel een pony komt.

Dit topic was er enkel om even te kunnen zeuren, omdat ik toch best wel teleurgesteld was dat het toch wel duur was. Ik ben realistisch en zie daarom ook wel in dat wij dit echt niet kunnen betalen. Maar omdat ik ook al ga stoppen bij mijn manege had ik toch wel even behoefte aan wat meer 'paard' zeg maar, omdat ik mijn verzorgpony maar 3 x in de week mag doen. Wat ik uiteraard graag doe, ik help de eigenaresse graag, maar ik zou toch wel weer wat meer met de paarden willen doen.

Dit kan niet, jammer dan. Ik kijk later wel verder :').

Maar het topic heeft op zich geen nut meer, dus er kan wel een slotje op ;)
Enne, die wikipedia site klopt voor geen meter. Daar staat het allemaal 10 x zo duur op. Maar dat komt vast door de provincie en mijn eisen.
Pensionstal heeft overigens geen site.