Op welke leeftijd mag ik een eigen paard/pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:07

een eigen paard is bijna niet op te brengen op die leeftijd! en als je ouders niks meebetalen, zeg ik .. ga lekker lessen meid!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:36

ED --> YRT

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:38

De hoefsmid komt om de 6 a 8 weken als je ze laat bekappen en beslaan ben je rond de 55 euro kwijt.
Ook moet je paard 4x per jaar ontwormd worden,Als je dat zelf doet ben je ongeveer 15 euro kwijt,
Daarna heeft je paard inentingen nodig daarvoor betaal je 30 euro,Daarna komt er twee keer per jaar de paardentandarts daar betaal je rond de 40 euro voor.Als je paard een keer ziek is kan de dierenarts ook komen en alles wat daarbij hoort betaal je rond de 30 a 80 euro (ligt eraan wat er aan de hand is)
en het voer kun je verschillende brokken geven of musli volgens mij kost 20 kg ongeveer 10 euro, maar ook kun je hooi geven(verschillende prijzen).
en daarnaast heb je nog de andere benodigheden als je geen zadel en hoofdstel erbij hebt moet je die ook weer apart gaan kopen (misschien kun je dan eventueel ook nog even op marktplaats kijken)tweedehands-zadel en hoofdstel kan net zo goed zijn! en dan heb je ook nog een longeerlijn,bandage's,logeerzweep etc.
Als je ervoor kiest om je paard een deken op tedoen in de winter bijvoorbeeld dan moet je die ook aanschaffen,je hebt verschillende kwaliteiten dus de prijs kan 70 euro zijn maar ook 200,daarna heb je ook nog een zomerdeken (40 a 50 euro),zweetdeken (25 a 40 euro),exceemdeken (alleen voor paarden die daar last van hebben kost ong 75 euro),vliegendeken ( 28 a 75).
Dus als je alle prijzen bij elkaar optelt denk ik dat je nog geen genoeg geld hebt om een eigen pony te onderhouden.

NeverGiveUp

Re: Op welke leeftijd mag ik een eigen paard/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:42

Een paard met gezonde hoeven waar je niet intensieve wedstrijden mee rijd hoeft geen ijzers.

En mijn tandarts komt maar een keer per jaar.

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:46

WildJes schreef:
De hoefsmid komt om de 6 a 8 weken als je ze laat bekappen en beslaan ben je rond de 55 euro kwijt.
Ook moet je paard 4x per jaar ontwormd worden,Als je dat zelf doet ben je ongeveer 15 euro kwijt,
Daarna heeft je paard inentingen nodig daarvoor betaal je 30 euro,Daarna komt er twee keer per jaar de paardentandarts daar betaal je rond de 40 euro voor.Als je paard een keer ziek is kan de dierenarts ook komen en alles wat daarbij hoort betaal je rond de 30 a 80 euro (ligt eraan wat er aan de hand is)
en het voer kun je verschillende brokken geven of musli volgens mij kost 20 kg ongeveer 10 euro, maar ook kun je hooi geven(verschillende prijzen).
en daarnaast heb je nog de andere benodigheden als je geen zadel en hoofdstel erbij hebt moet je die ook weer apart gaan kopen (misschien kun je dan eventueel ook nog even op marktplaats kijken)tweedehands-zadel en hoofdstel kan net zo goed zijn! en dan heb je ook nog een longeerlijn,bandage's,logeerzweep etc.
Als je ervoor kiest om je paard een deken op tedoen in de winter bijvoorbeeld dan moet je die ook aanschaffen,je hebt verschillende kwaliteiten dus de prijs kan 70 euro zijn maar ook 200,daarna heb je ook nog een zomerdeken (40 a 50 euro),zweetdeken (25 a 40 euro),exceemdeken (alleen voor paarden die daar last van hebben kost ong 75 euro),vliegendeken ( 28 a 75).
Dus als je alle prijzen bij elkaar optelt denk ik dat je nog geen genoeg geld hebt om een eigen pony te onderhouden.

Overdrijven is ook een vak... Mijn paarden staan niet op ijzers, tandarts komt 1x per jaar en ik heb geen zomer- eczeem- en vliegendeken.

TS, met 45 euro per maand kan je inderdaad geen paard onderhouden, maar als je lekker gaat sparen en over een paar jaar een beter baantje hebt, komt dat eigen paard echt wel een keer! :D
Laatst bijgewerkt door kimberley op 31-08-12 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:50

het is toch ook maar een voorbeeld, ik zeg toch niet dat ze op ijzers moeten staan!!
En als ze een paard heeft die last van exceem heeft, moet dat wel :) en wil ze een vliegendeken dan koopt ze er een, dus ik zeg niet dat het moet!

maar 1 ding is zeker een eigen pony is duur :j
Laatst bijgewerkt door WildJes op 31-08-12 16:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Silkevda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:54

Veel sparen meissie...
Ben ik zelf ook aan het doen :)

Groetjes Silke

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:00

Ik wou een jaar geleden ook een pony van m'n eigen krantenwijk betalen, rond de 30 euro dus. Heb het gedaan, ben blij dat m'n ouders toch wel wat meebetalen want anders houd je echt niks over voor een keer iets leuks. Dan ga je toch twijfelen als je het allemaal nog wel zo leuk vind, want er gaat harstikke veel geld inzitten.

Het ligt er idd aan hoe je je paard wilt houden. Op een stal/manege kost het al snel 200/300 per maand. Een eigen weiland huren kost bij ons rond de 300 euro per jaar. Veel goedkoper dus, maar dan moet je zelf hekwerk/schrikdraad zetten, water brengen en dan heb je geen bak om te rijden, ook staat je paard dan alleen, dus als je een maatje erbij zoekt van iemand anders, krijg je daar ook stallingsgeld van, zo kun je 't wel een beetje combineren.

Maar als je ouders er echt geen cent aan willen betalen, zou ik het niet doen. :n

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:09

Als je op je eigen benen kan staan qua financienen.
Paarden zijn duur, en zeker nu heb je financiele steun van je ouders nodig.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:25

misschien leasen? Soms heb je dat voor ongeveer 50 euro per maand, mijn eerste lease pony was ook zo veel. En anders misschien een VP?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:12

Over hoeveel het per maand kost kan je niet zoveel zeggen.. Hier op de manege is alleen stalling al 400 per maand.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:22

Ik mag van mijn ouders een Haf-fjord,
op mijn 16e puur omdat ik inplaats van een scooter een pony krijg.
en ik een baantje moet zoeken om het gedeeltelijke samen met mijn ouders moet betallen .
ik vind zelf 14 ook nog te jong ,want je hebt nog veel school *neem aan huiswerk*
maby krijg je ook nog een vriendje *zeggen mijn ouders hahaha :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 07:54

BobbieLover schreef:
Ik mag van mijn ouders een Haf-fjord,
op mijn 16e puur omdat ik inplaats van een scooter een pony krijg.
en ik een baantje moet zoeken om het gedeeltelijke samen met mijn ouders moet betallen .
ik vind zelf 14 ook nog te jong ,want je hebt nog veel school *neem aan huiswerk*
maby krijg je ook nog een vriendje *zeggen mijn ouders hahaha :P

Waarom perse een haf-fjord?

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 08:26

Lijkt mij ook niet verstandig ts om een pony te kopen zonder financiële steun van familie..ik heb vroeger altijd lease ponys gehad. Kan je niet bij vrienden/vriendinnen die een pony hebben meeverzorgen en rijden evt iets geven aan kosten?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 08:41

Ik dacht ook altijd dat het wel te doen was met mijn folderwijkje op mijn 15e.. wat ben ik achteraf blij dat mijn ouders er altijd fel op tegen waren. Toen ik 16 was ben ik een BBL opleiding gaan doen en heeeeel hard gaan sparen zodat ik op mijn 18e wél een pony kon kopen. Eenmaal 18 kwam ook mijn droom uit, een eigen D pony. Na een maand spatte die roze wolk waar ik al die tijd op zat uit elkaar. Pony bleek bronchitis te hebben, dierenarts erbij op zondag, ventipulmin erin. 2 weken nadat ik die D pony gekocht had, had mijn vader een shetlandveulen gekocht voor mij als maatje voor de D pony. een maandje later kwamen ze beide eindelijk aan op mijn eigen weiland en het veulentje bleek een longontsteking te hebben. 1200,- kostte dat geintje. Heb je nu 12 shetten voor :+ Wat was ik blij dat ik toen zelf een grote spaarpot had opgebouwd en niet gelijk bij mijn ouders aan hoefde te kloppen. Inmiddels zijn we 3 jaar verder en heb ik er 5 staan en as zaterdag komen er nog 2 nieuwe bij.. :D

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:08

waarom ;
heb altijd een Haflinger verzorgd,
en ik ben gewoon verlieft op het karakter en de paarden zelf *D
vandaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:28

BobbieLover schreef:
waarom ;

Niet alle haflingers zijn als die ene haflinger neem ik aan..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:29

Sypol_Rawr schreef:
BobbieLover schreef:
waarom ;

Niet alle haflingers zijn als die ene haflinger neem ik aan..

Maakt toch niet uit?
Ik wou ook perse een bepaald ras hebben :) en die is er gekomen ook! :D helemaal te gek!
Zou zo weer ervoor kiezen :)
Ieder zijn keuze toch?

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:17

Ja indd niet iedere paard is het zelfde!
maar ik vind de haflinger geweldig ieder zijn eigen keus/mening

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:08

Nog even geduld meid, over 10 jaar kun je zelf een paard kopen en onderhouden :D

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:09

Haha , ik kijk wel even hoe het over 2 jaar met me gaat..
of ik geld genoeg heb!
en tijd :) Maar sowieso!
ik wil echt graag een eigen puur omdat je lekker er mee mag doen wat je wilt
*niet afrakkeren*
gewoon lekker knuffelen,vrijheidsdressuur etc :)
en later beleren lijkt me gewoon ontiegelijk leuk!

SterreMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 20:10

Het ligt er ook een beetje aan welk ras je neemt en waar je het paard stalt, gewoon veel sparen en werken. Met je verjaardag, sinterklaas, kerstmis enz. kun je ook bijvoorbeeld geld vragen in plaats van cadeautjes. Een vriendin van me had precies hetzelfde als jij en inmiddels heeft ze een eigen paardje en gaat alles goed. Een zadel enz. kan je ook bijvoorbeeld op marktplaats enz. kopen en dan kun je nieuwe dingen al voor een lagere prijs vinden !

Pitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:21

Sorry, ik denk niet dat dat gaat lukken. :$
Je kunt beter een leuke verzorgpony zoeken, ben je een stuk minder tijd en geld aan kwijt en kan ook superleuk zijn! :j

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:45

Mijn vaste lasten per maand voor m'n paardje:
stalling 200 euro
Hoefsmid 15 (30 euro, maar dan 1x per 2 maanden)
Verzekering 40 euro
Brokken 10 euro
Les 80 euro

--> 345 euro per maand
Ik heb lidmaatschap v/d vereniging niet meegeteld ervan uitgaande dat je dat niet wilt. Verzekering en les wil je misschien ook niet, maar is allebei wel verstandig. Ontwormen, inentingen en tandjes vijlen weet ik even niet uit mijn hoofd wat ik daarvoor betaal dus die staan er nog niet eens tussen.

Dan de eenmalige uitgaven nog, de kosten van het paard zelf, een passend zadel, dekjes, hoofdstel, evt. deken(s), halsters enz. enz. enz.

Alleen al voor de eenmalige uitgaven ben je nog wel even bezig met sparen, en als je ouders niet willen bijspringen neem je wel héél veel risico als je de vaste lasten wilt gaan dragen. Ik zou er echt mee wachten, ook al is dat heel vervelend.

Ik weet hoe sterk die droom kan zijn, die had ik zelf ook. Maar ik heb toch maar even gewacht tot ik 21 was voor ik die ging verwezenlijken en zelfs nu nog is het niet altijd even makkelijk te betalen. Ik heb er nu wel extra veel plezier van omdat ik er zo lang op heb moeten wachten.

Als het moeilijk is om te wachten, bedenk je dan maar eens hoe moeilijk het zou zijn als je een pony kocht waar je heel veel van zou gaan houden en dat je die dan opeens zou moeten verkopen omdat je hem niet meer kunt betalen! Daar zou je je leven lang verdriet van hebben, dan kun je beter nog een paar jaar geduld hebben en dan een paard/pony kopen voor altijd :)

Jammer dat je geen verzorgpony kunt vinden, dat zou een leuke tussen oplossing zijn.

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 03:23

Ik zou lekker een verzorgpaardje gaan zoeken, deze kosten gaan je flink tegenvallen en je red het zeker niet met 45,- per maand als je ouders niet meebetalen en wat als je paard eens ernstig ziek wordt? Dan heb jij geen geld om hem te laten behandelen + je zou niets meer kunnen kopen van het geld dat je verdiend hebt want je hebt hier al een duidelijk te kort voor. Wacht gewoon nog even tot je ouder bent en een vaste baan hebt en je klaar bent met je school. :)