Riannetjehh schreef:fjordjes schreef:Gevalletje jaloersheid???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Er zijn zoveel leuke dingen die je met een shet kunt doen, steigeren zou ik nu echt niet aanleren, of pas aanleren als je al een heleboel andere dingen hebt aangeleerd. Steigeren kan namelijk heel gevaarlijk worden, en zelfs dodelijk zijn voor de ruiter die op een steigerende pony zit. De gebruiksaanwijzing gaat namelijk door de jaren heen verloren, en een ander kan onbewust de aanwijzingen geven voor een steiger, die niet uit kunnen zitten en vervolgens met paard en al achteroverklappen, met alle gevolgen van dien.
"Ja, maar mijn pony blijft voor de rest van zijn leven bij me", is dan het argument wat je vaak te horen krijgt. Eh, nou nee. Misschien dat Anky haar oude pony een goede oude dag gaat gunnen, maar een shet kan 40 jaar meegaan, en er kan van alles gebeuren waarop je gaat beslissen dat je je paard of pony toch weg gaat doen.
Dus steigeren aanleren? Niet doen. Bezit eer je begint. Er zijn de nodige steigertopics geweest, zal even kijken of ik hier wat neer kan zetten, niet overal doen de filmpjes het meer. Maar lees ze even door, en probeer te begrijpen waarom mensen ervoor waarschuwen. Want aanleren is makkelijk, maar owee als een pony het tegen je gaat gebruiken, afleren veel moeilijker. Steigerende ponys zijn gewoon NIET stoer!
[GVL] Steigeren
Cassidy schreef:Tot op zekere hoogte ja. Maar als een fout van een kind het begin is van een traject enkeltje slachthuis voor de pony, omdat hem de steiger wordt aangeleerd voordat hij goed onder appel staat, en hem de steiger wordt aangeleerd op een manier die erg verwarrend kan zijn voor de pony, vind ik het in een woord onverantwoordelijk en misdadig.
Fouten maken mag iedereen. Fouten maken waarbij een levend wezen het leven laat, dat mag in mijn ogen pertinent NIET!
_horselovee_ schreef:Mag ik vragen waarom je er dan filmpjes kijkt, als je het toch maar 'sielugh' en stom vindt?
Klinkt als jaloersheid
Sypol_Rawr schreef:_horselovee_ schreef:Mag ik vragen waarom je er dan filmpjes kijkt, als je het toch maar 'sielugh' en stom vindt?
Klinkt als jaloersheid
Hoezo 'sielugh' ik heb nergens neergezet 'sielugh',, nee als ik filmpjes van youtube mensen ziet, gewoon over hun shetlanders zie ik soms nog wel een steiger filmpje voorbij komen.
Hoezo jarloers? Waarom zou ik een pony willen leren steigeren? Als een pony wil steigeren, doet ie dat maar, zolang er maar geen gevaar is, ik snap het nut van leren steigeren niet..
Cassidy schreef:Ik denk niet dat ts doelt op de groep mensen die weet waar ze mee bezig zijn en de steiger beheersd en na een goed voortraject aanleren.
Op grond van de beschrijving van de filmpjes waar ze het over heeft, valt dit in de groep kinderen die dat basis van de vrijheiddressuur overslaan en meteen met steigeren beginnen. Ja, dat doen ze omdat ze dat leuk vinden, maar of het GOED is wat ze doen, of het VEILIG is wat ze doen, of je daarmee niet een pony de vernieling in helpt, daar gaat het hier om.
Cassidy schreef:En dat is juist het erge. En iedereen die hier roept "laat ze toch lekker, want ze hebben er lol in", kijkt niet verder dan zijn neus lang is, en ziet niet dat er op die manier een pony dingen leert die heel gevaarlijk kunnen worden. En een pony die heel gevaarlijk wordt, daar is uiteindelijk de slager het laatste station waar hij terecht komt.
Dus omdat een kind, die niet weet wat te gevolgen kunnen zijn van zijn gedrag, lekker lol mag hebben, moet er een pony dood?