Ik vind het er niet uit zien..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:33

Riannetjehh schreef:
fjordjes schreef:
Gevalletje jaloersheid???

:')

_/-\o_ :') een vraagje wat wil je hier mee bereiken mensen leren door fouten te maken dat is nou eenmaal zo laat ze lekker als zij daar zo veel plezier mee hebben

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:35

Ben het er deels mee eens hoor.. Maar begrijp het punt van je topic niet helemaal?

Dus ik zeg.. Het is weer (bijna?) vakantie!!! *\o/*

Anoniem

Re: Ik vind het er niet uit zien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:37

Ik heb/verzorg ook een shetlander die kan steigeren etc. op commando en soms ook niet wil meelopen (denk aan gras eten en dan ineens mee moeten)
Die krijgt ook wel is een keer een ruk aan dat touw hoor, ze kan 23 uur eten en dat ene uurtje moet ze maar met mij mee per dag.

Ben ik nu ook een penny die er niet uitziet?
Zo ja: Bedankt, kom je een keer langs? Dan piep je wel anders.

lisaxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:21

hallo, het is tog harstikke leuk voor die shetlanders om kunstjes te leren ? dat vinden ze prachtig, niks zieligs aan. maar idd dat omhoog trekken is egt raar,maar voor de rest, die shetjes zijn daaar juist blij mee ! lijkt mij dan,

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:25

Laten we alle shetlanders die niet willen rennen lekker hun gang laten gaan, die niet willen luisteren vooral niet laten luisteren, daar worden ze echt liever en gehoorzamer van! *\o/*

En ja ik leer die van mij ook kunstjes. :+

Hoewel ik het wel met je eens ben tegenwoordig wel veel mensen hun paarden leren steigeren etc. jammer dat mensen niet bij het begin beginnen met kunstjes in plaats van bij gelijk een zware oefening.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:27

Er zijn zoveel leuke dingen die je met een shet kunt doen, steigeren zou ik nu echt niet aanleren, of pas aanleren als je al een heleboel andere dingen hebt aangeleerd. Steigeren kan namelijk heel gevaarlijk worden, en zelfs dodelijk zijn voor de ruiter die op een steigerende pony zit. De gebruiksaanwijzing gaat namelijk door de jaren heen verloren, en een ander kan onbewust de aanwijzingen geven voor een steiger, die niet uit kunnen zitten en vervolgens met paard en al achteroverklappen, met alle gevolgen van dien.

"Ja, maar mijn pony blijft voor de rest van zijn leven bij me", is dan het argument wat je vaak te horen krijgt. Eh, nou nee. Misschien dat Anky haar oude pony een goede oude dag gaat gunnen, maar een shet kan 40 jaar meegaan, en er kan van alles gebeuren waarop je gaat beslissen dat je je paard of pony toch weg gaat doen.

Dus steigeren aanleren? Niet doen. Bezit eer je begint. Er zijn de nodige steigertopics geweest, zal even kijken of ik hier wat neer kan zetten, niet overal doen de filmpjes het meer. Maar lees ze even door, en probeer te begrijpen waarom mensen ervoor waarschuwen. Want aanleren is makkelijk, maar owee als een pony het tegen je gaat gebruiken, afleren veel moeilijker. Steigerende ponys zijn gewoon NIET stoer!

[GVL] Steigeren

[GVL] goed commando voor steigerens

[OPG] Pony kent kunstje steigeren, maar steigert nu alleen maar

[GVL] aanleren van steigeren, wel of niet??

[AR] [VD]hoe leer je een paard het steigeren af?

[ITP] saskia en mariska (welshjes) foto's + filmpjes !

[OPG] Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

[RT-P] reactie topic steigeren steigeren en nog eens.....

[AR] [VD] Paard leren steigeren, leuk kunstje of dom?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-06-12 20:44, in het totaal 8 keer bewerkt

lisaxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:32

Cassidy schreef:
Er zijn zoveel leuke dingen die je met een shet kunt doen, steigeren zou ik nu echt niet aanleren, of pas aanleren als je al een heleboel andere dingen hebt aangeleerd. Steigeren kan namelijk heel gevaarlijk worden, en zelfs dodelijk zijn voor de ruiter die op een steigerende pony zit. De gebruiksaanwijzing gaat namelijk door de jaren heen verloren, en een ander kan onbewust de aanwijzingen geven voor een steiger, die niet uit kunnen zitten en vervolgens met paard en al achteroverklappen, met alle gevolgen van dien.

"Ja, maar mijn pony blijft voor de rest van zijn leven bij me", is dan het argument wat je vaak te horen krijgt. Eh, nou nee. Misschien dat Anky haar oude pony een goede oude dag gaat gunnen, maar een shet kan 40 jaar meegaan, en er kan van alles gebeuren waarop je gaat beslissen dat je je paard of pony toch weg gaat doen.

Dus steigeren aanleren? Niet doen. Bezit eer je begint. Er zijn de nodige steigertopics geweest, zal even kijken of ik hier wat neer kan zetten, niet overal doen de filmpjes het meer. Maar lees ze even door, en probeer te begrijpen waarom mensen ervoor waarschuwen. Want aanleren is makkelijk, maar owee als een pony het tegen je gaat gebruiken, afleren veel moeilijker. Steigerende ponys zijn gewoon NIET stoer!

[GVL] Steigeren

Mijn verzorgpony' kan ook steigeren maar kan ook al vele andere kunsten, zoals, kusje, jambette, compliment, liggen, terug enz. En natuurlijk is het stoer maar nu slim om ermee te beginnen.. voordat hij de basis en kleinere kunstjes kan

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:55

Ohja.. En jij weet natuurlijk op je 11e al hoe je paarden correct moet trainen, right? >;)

Leven en laten leven :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:57

Tot op zekere hoogte ja. Maar als een fout van een kind het begin is van een traject enkeltje slachthuis voor de pony, omdat hem de steiger wordt aangeleerd voordat hij goed onder appel staat, en hem de steiger wordt aangeleerd op een manier die erg verwarrend kan zijn voor de pony, vind ik het in een woord onverantwoordelijk en misdadig.

Fouten maken mag iedereen. Fouten maken waarbij een levend wezen het leven laat, dat mag in mijn ogen pertinent NIET!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:00

Cassidy schreef:
Tot op zekere hoogte ja. Maar als een fout van een kind het begin is van een traject enkeltje slachthuis voor de pony, omdat hem de steiger wordt aangeleerd voordat hij goed onder appel staat, en hem de steiger wordt aangeleerd op een manier die erg verwarrend kan zijn voor de pony, vind ik het in een woord onverantwoordelijk en misdadig.

Fouten maken mag iedereen. Fouten maken waarbij een levend wezen het leven laat, dat mag in mijn ogen pertinent NIET!

Ik weet niet zeker of je mijn post opvat alsof hij tegen jou geschreven is, maar ik zeg het toch maar even voor de zekerheid, hij was bedoeld voor TS :D
Niet dat er misverstanden ontstaan, haha.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:03

Het maakt niet uit tegen wie hij gericht is. "Leven en laten leven" en "al doende leert men", allemaal mooi en aardig, als een dier er maar niet de dupe van is. En een dier dat een traject ingaat van een enkeltje slager, alleen omdat jij STOER wilde doen en een pony hebt leren steigeren blijft gewoon onnodig.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:04

Mag ik vragen waarom je er dan filmpjes kijkt, als je het toch maar 'sielugh' en stom vindt?

Klinkt als jaloersheid :j

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:05

Maar Cassidy, wat vind jij dan van het leren steigeren als dat wel met verstand gebeurd? Als zowel paard als trainer daaraantoe zijn. Als er zeker van is dat paard het niet tegen trainer gaat gebruiken, omdat het het dier op respect en onderdanigheid is getraind?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:09

@ Borisje. Op grond van je avatar maak ik op dat jij VD oefent, en ik zie een beheersde steiger. ik zie ook een minishet waar niet zo snel een klein kind op gaat komen te zitten waar een steiger tegen gebruikt kan worden.

Op het moment dat een goed gefundeerde basis aanwezig is: niets mis mee. Maar heel veel kinderen met (verzorg)shetjes beginnen met de steiger en slaan de basis over. Of ze doen het op verzorgpony's zonder dat de eigenaren het weten. Levensgevaarlijk!

[GVL] Steigeren, hype?

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:13

Dat klopt, ik doe idd VD. Met een hele goede basis die we nog altijd beoefenen. :j
Ik ben het ook geheel met je eens dat het levensgevaarlijk is om zomaar paarden te leren steigeren, omdat het stoer is etc. Heel stóm, onverstandig en ook vervelend voor de paarden op lange termijn.
Maar bij die van mij zit er ook in dat hij zijn oefeningen niet zomaar uitvoert. Daar moet je wel het juiste commando voor geven. Daarom kan hij nog wel normaal bereden worden, dat vind ik ook belangrijk. :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:15

Ik heb eerder in dit topic een aantal links geplaatst naar topics die door anderen zijn gestart met de hulpkreet hoe je het steigeren weer af kunt leren. Misschien voor iedereen die dit topic leest even goed om door te nemen. Neem dan als laatste topic het "Steigeren, hype" topic door, en je hebt ongeveer een indruk over de kennis van de meesten op bokt over het steigeren.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:16

Jammer is dat he.. -O- Altijd jammer dat mensen ergens aan beginnen, en dan gelijk een eindresultaat willen in plaats van een goed, maar minder spectaculair, begin. Ik kan me daar ook zo boos over maken.
Maar helaas, we houden het niet tegen denk ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:18

We kunnen er wel voor waarschuwen, en blijven waarschuwen. En hopen dat er ergens een waarschuwing in vruchtbare aarde valt.

Een waarschuwingsfilmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ

STEIGERENDE PAARDEN ZIJN NIET STOER!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:38

_horselovee_ schreef:
Mag ik vragen waarom je er dan filmpjes kijkt, als je het toch maar 'sielugh' en stom vindt?

Hoezo 'sielugh' ik heb nergens neergezet 'sielugh',, nee als ik filmpjes van youtube mensen ziet, gewoon over hun shetlanders zie ik soms nog wel een steiger filmpje voorbij komen.
Hoezo jarloers? Waarom zou ik een pony willen leren steigeren? Als een pony wil steigeren, doet ie dat maar, zolang er maar geen gevaar is, ik snap het nut van leren steigeren niet..

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:52

Sypol_Rawr schreef:
_horselovee_ schreef:

Hoezo 'sielugh' ik heb nergens neergezet 'sielugh',, nee als ik filmpjes van youtube mensen ziet, gewoon over hun shetlanders zie ik soms nog wel een steiger filmpje voorbij komen.
Hoezo jarloers? Waarom zou ik een pony willen leren steigeren? Als een pony wil steigeren, doet ie dat maar, zolang er maar geen gevaar is, ik snap het nut van leren steigeren niet..

Tja, voor jou is het misschien overbodig. Maar voor anderen is het leuk. Anderen doen het voor een betere band. He kijkt nu wel alleen naar het steigeren, maar er zijn ook zat mensen die dat pas veeeel later doen hoor ;) of helemaal niet

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:16

Ik denk niet dat ts doelt op de groep mensen die weet waar ze mee bezig zijn en de steiger beheersd en na een goed voortraject aanleren.
Op grond van de beschrijving van de filmpjes waar ze het over heeft, valt dit in de groep kinderen die dat basis van de vrijheiddressuur overslaan en meteen met steigeren beginnen. Ja, dat doen ze omdat ze dat leuk vinden, maar of het GOED is wat ze doen, of het VEILIG is wat ze doen, of je daarmee niet een pony de vernieling in helpt, daar gaat het hier om.

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:18

Cassidy schreef:
Ik denk niet dat ts doelt op de groep mensen die weet waar ze mee bezig zijn en de steiger beheersd en na een goed voortraject aanleren.
Op grond van de beschrijving van de filmpjes waar ze het over heeft, valt dit in de groep kinderen die dat basis van de vrijheiddressuur overslaan en meteen met steigeren beginnen. Ja, dat doen ze omdat ze dat leuk vinden, maar of het GOED is wat ze doen, of het VEILIG is wat ze doen, of je daarmee niet een pony de vernieling in helpt, daar gaat het hier om.

Maar wat bereikt ze er dan mee om het hier neer te zetten? Ik snap het dat je je eraan kan ergeren hoor :j
Maar dan kan ze het toch beter tegen de mensen zelf zeggen? Want als die kinderen hier kijken, doen ze er toch niks op uit

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:20

En dat is juist het erge. En iedereen die hier roept "laat ze toch lekker, want ze hebben er lol in", kijkt niet verder dan zijn neus lang is, en ziet niet dat er op die manier een pony dingen leert die heel gevaarlijk kunnen worden. En een pony die heel gevaarlijk wordt, daar is uiteindelijk de slager het laatste station waar hij terecht komt.
Dus omdat een kind, die niet weet wat te gevolgen kunnen zijn van zijn gedrag, lekker lol mag hebben, moet er een pony dood?

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:22

Cassidy schreef:
En dat is juist het erge. En iedereen die hier roept "laat ze toch lekker, want ze hebben er lol in", kijkt niet verder dan zijn neus lang is, en ziet niet dat er op die manier een pony dingen leert die heel gevaarlijk kunnen worden. En een pony die heel gevaarlijk wordt, daar is uiteindelijk de slager het laatste station waar hij terecht komt.
Dus omdat een kind, die niet weet wat te gevolgen kunnen zijn van zijn gedrag, lekker lol mag hebben, moet er een pony dood?

Nee, maar ik heb ook niet gezegd laat ze lekker ;)
Daarom zeg ik ook: als je zoiets ziet, kan je beter er even wat tegen die persoon van zeggen, dan het hier neer te zetten

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:24

Ik ben het eens met het gedeelte van het steigeren.
Ik zie alleen het probleem van shetjes laten springen en met ze rennen niet zo in. Want geef toe, dat hebben we allemaal vast wel een keer gedaan. :)