hoe zorg ik ervoor dat mijn pony niet meer bokt in galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:12

Jij denkt dat je het met je 14 jaar allemaal heel goed weet he? Waarom open je dan in godsnaam een topic op bokt? Verder dus weer helemaal eens met Aerdenhout1, ik heb nu ook geen zin meer om tips te geven, want blijkbaar weet je het zelf beter. Jammer, want de pony is er de dupe van, want nogmaals, ze blijven niet continu bokken als alles fijn is voor ze!

En als deze tips je niet aanstaan zoek dan iemand die je les kan geven en die veel verstand van paarden heeft. Waarschijnlijk komt die persoon met dezelfde tips, maar mss neem je het dan wel aan.

En hoe weet jij zo zeker dat het niet aan 1) jou gewicht ligt en 2) aan het tuig enz? Is het dier al eens helemaal onderzocht dan? Tuigpasser erbij geweest?

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 20:26

Ariebren schreef:
En de onervarenheid van de jonge meiden doet meer kwaad dan goed.

Shetjes zijn hele slimme pony's :7

De eigenaresse en ik weten heus wel wat we doen hoor!
Aan deze mening heb ik niks!
Ik zoek tips voor de galop en GEEN meningen over gewicht lengte en onervarenheid!!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:27

Maar snappen jullie dan niet dat gewicht/slecht zadel/medische klachten ervoor zorgen dat je pony niet lekker in zijn vel zit en dus dat ongenoegen daardoor kenbaar probeert te maken door te bokken? Ze kunnen niet praten dus dat is hun manier om te zeggen dat er iets niet fijn is. Wat voor een tips verwacht je dan?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:35

megasuus schreef:
Ariebren schreef:
En de onervarenheid van de jonge meiden doet meer kwaad dan goed.

Shetjes zijn hele slimme pony's :7

De eigenaresse en ik weten heus wel wat we doen hoor!
Aan deze mening heb ik niks!
Ik zoek tips voor de galop en GEEN meningen over gewicht lengte en onervarenheid!!!

Tuurlijk heb je gelijk.
Jij en de eigenaar weten meer dan de meeste ervaren paarden mensen.

Om te beginnen, een shet is geen rijpaard.
Een shet is een last dier, voor de kar of een vrachtje steenkolen op zijn rug.
En dan stappen of draven.

Maar met je 14 jaar, kan je al bij de grond komen met je lange benen ??

:7
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 14-06-12 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Re: hoe zorg ik ervoor dat mijn pony niet meer bokt in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:36

Een ruiter kan ook een last zijn :')

Ze zijn van oorsprong mss niet bedoelt als rijpaard, maar voor mensen die er nog oppassen kunnen het wel leuke rijdieren zijn.

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 20:45

Ik zeg toch dat ik haar voor de kar ga beleren en iemand anders (kleiner) zoeken voor het rijden! Alleen zou het voor diegene fijn zijn als ze alle gangen goed kan, en aangezien ze alleen mij vertrouw qua rijden, ik onder de 55 kilo ben en ze alleen protesteert in galop lijkt het me geen probleem om haar nog TIJDELIJK te rijden. Zo kan een kleiner iemand weer met haar verder, en aangezien ze alleen maar vervelender is met kleinere en onbekende mensen is dit voorlopig de oplossing, of jullie het daar mee eens zijn of niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:47

Oke waarom open je dan een topic als je alles al weet en je toch bij je eigen standpunt blijft? Wij steken er energie in om je te helpen, maar dat is dan ook zonde geweest van de tijd.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:49

Puber ???

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 20:50

Jullie helpen me van de wal in de sloot ja ! Alleen maar commentaar op gewicht, lengte, ervaring, etc.
Nou dan ga je je tijd maar anders besteden, als de moderators het goed vinden wordt dit topic verwijderd want het heeft toch geen zin

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:52

Het lijkt me onmogelijk om tips te geven over het voorkomen van bokken in galop als je niet weet waarom hij bokt. Dus als je dat nu eerst eens uitzoekt, dan kunnen we daarna tips geven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:53

Nou wordt ie helemaal mooi. Jij wilt niet inzien dat een pony niet zomaar bokt om vervelend te zijn. Er zijn in dit topic genoeg dingen genoemd waarom een pony kan bokken. Als je die uitsluit en eventueel aanpast dan kan het zomaar zijn dat je een fijne kinderpony hebt. Maar ja, als je het niet wilt inzien moet je dat zelf weten.

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 20:54

nynke55 schreef:
Het lijkt me onmogelijk om tips te geven over het voorkomen van bokken in galop als je niet weet waarom hij bokt. Dus als je dat nu eerst eens uitzoekt, dan kunnen we daarna tips geven.

Kijk daar heb ik nou wat aan! :)
Hoe kan ik daar achter komen dan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:55

megasuus schreef:
nynke55 schreef:

Kijk daar heb ik nou wat aan! :)

Door de dingen die eerder genoemd zijn uit te sluiten ;) Dus een zadelmaker naar je zadel laten kijken, eventueel een dierenarts de pony laten onderzoeken, tandarts naar de tanden laten kijken, een instructeur om ruiterfouten uit te sluiten enz.

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 20:56

capopjekop schreef:
Nou wordt ie helemaal mooi. Jij wilt niet inzien dat een pony niet zomaar bokt om vervelend te zijn. Er zijn in dit topic genoeg dingen genoemd waarom een pony kan bokken. Als je die uitsluit en eventueel aanpast dan kan het zomaar zijn dat je een fijne kinderpony hebt. Maar ja, als je het niet wilt inzien moet je dat zelf weten.

Ik snap heus wel dat ze het niet ZOMAAR doet, maar uit protest of iets anders.. Iniedergeval geen van de dingen die genoemd zijn klopt! Wie kent die pony het beste? Jij of ik?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:57

megasuus schreef:
capopjekop schreef:

Ik snap heus wel dat ze het niet ZOMAAR doet, maar uit protest of iets anders.. Iniedergeval geen van de dingen die genoemd zijn klopt! Wie kent die pony het beste? Jij of ik?

Hoe zijn die dingen uitgesloten? Hoe weet jij of je zadel goed past, hoe weet jij of de pony geen rug of tandprobleem heeft?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:00

Door dingen uit te sluiten. Er zijn een aantal dingen die je zeker weet: je bent niet te zwaar, want bij een lichter kind doet hij het ook. Hoewel, dat kleinere kind kan natuurlijk ook iets doen waardoor hij bij haar ook gaat bokken, dus dan weet je het nog niet zeker.
Als je zonder zadel galoppeert, bokt hij dan ook?
Bokt hij meer als je rechtuit rijdt? Bokt hij meer of minder in de rechter of linkergalop?
Al dat soort vragen, kun je jezelf vragen en goed naar de pony kijken. Is hij echt nijdig als hij bokt of denk je dat het meer uit joligheid is?

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 21:01

Citaat:
Door de dingen die eerder genoemd zijn uit te sluiten ;) Dus een zadelmaker naar je zadel laten kijken, eventueel een dierenarts de pony laten onderzoeken, tandarts naar de tanden laten kijken, een instructeur om ruiterfouten uit te sluiten enz.

Ruiterfouten zijn er niet, want die eigenaresse heeft erg veel verstand van paarden en die is er altijd bij met het rijden en geeft altijd tips en uitleg. De dierenarts lijkt me niet heel zinvol want ze is gezond en ze kán wel galopperen en ook wel met mij erop want laatst ging het 1 keer heel goed, toen had ze vast een goede bui maar daarna ging het weer als vanouds ..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:04

Zelf Anky van Grunsven heeft nog les om beter te worden, dus om te zeggen dat er geen ruiterfout kan zijn omdat de eigenaresse veel verstand van paarden heeft gaat me wat ver. Ze kan wel gezond zijn, maar als er iets in de rug vast zit oid dan zie je dat niet altijd zomaar meteen. Idem met het gebit, daar moet je echt voor voelen in de mond. Zadel is dus nog nooit naar gekeken?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:04

megasuus schreef:
nynke55 schreef:

Door punt voor punt de tips van mijn voorgangers op te volgen. Je kunt dan bepaalde dingen uitsluiten. Ga er nooit zomaar vanuit dat ze het doet omdat ze gewoon stout is. Deze adviezen moet je niet zien als aanval maar als leidraad om erachter te komen waarom ze het doet....
Maak anders eens een filmpje van het rijden, met name de galop. Vaak is daar al veel uit te halen. Leer je shetje eens galopperen aan de longe. Je kunt dan zelf ook zien wat haar lijfje doet, en wanneer ze bokt. Leer kijken naar je pony, dat is zo vreselijk belangrijk. Eén enkele gouden tip om ervoor te zorgen dat de shet zich voorbeeldig gedraagt is er niet. Het bokken in de galop is een uiting van iets...Aan jou de kunst om uit te vinden wat... Succes.. ;)

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 21:05

nynke55 schreef:
Door dingen uit te sluiten. Er zijn een aantal dingen die je zeker weet: je bent niet te zwaar, want bij een lichter kind doet hij het ook. Hoewel, dat kleinere kind kan natuurlijk ook iets doen waardoor hij bij haar ook gaat bokken, dus dan weet je het nog niet zeker.
Als je zonder zadel galoppeert, bokt hij dan ook?
Bokt hij meer als je rechtuit rijdt? Bokt hij meer of minder in de rechter of linkergalop?
Al dat soort vragen, kun je jezelf vragen en goed naar de pony kijken. Is hij echt nijdig als hij bokt of denk je dat het meer uit joligheid is?

Fijn dat je meedenkt! Híér heb ik wat aan!:)
Ik galoppeer nooit zonder zadel op haar omdat ze meestal zo doet dus dan kan je beter wat houvast hebben, maar ik kan het wel een keer proberen. Ze bokt rechtuit net zo veel als gewoon rondjes. Volgensmij is het geen nijdigheid, maar dat weet ik niet zeker ik zal eens op de stand van haar oren gaan letten bij het aangalopperen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:07

Citaat:
Ruiterfouten zijn er niet, want die eigenaresse heeft erg veel verstand van paarden en die is er altijd bij met het rijden en geeft altijd tips en uitleg. De dierenarts lijkt me niet heel zinvol want ze is gezond en ze kán wel galopperen en ook wel met mij erop want laatst ging het 1 keer heel goed, toen had ze vast een goede bui maar daarna ging het weer als vanouds ..

Hoe weet jij dat de shetlander gezond is? Enkel een dierenarts kan dit vaststellen.

En ik ben het met de rest eens. Eerst moet je er een da naar laten kijken, vind hij/zij niets. Dan een zadelmaker en tandarts naar laten kijken. Maar ik denk, gezien je lengte, dat je gewoon te groot bent. Ook al ben misschien niet te zwaar, je bent wel waarschijnlijk te lang. Dit zorgt ervoor dat je de shetlander uit balans brengt, vooral in galop en zal daardoor bokken.

Advies: absoluut niet meer rijden en evt. een da er bij halen

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:08

Zoals Aukelizzy zegt: laat iemand eens een filmpje van jou maken op de pony in galop. Als je er op zit zie je natuurlijk lang niet zoveel als je op een filmpje kan zien.

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 21:09

Citaat:
Door punt voor punt de tips van mijn voorgangers op te volgen. Je kunt dan bepaalde dingen uitsluiten. Ga er nooit zomaar vanuit dat ze het doet omdat ze gewoon stout is. Deze adviezen moet je niet zien als aanval maar als leidraad om erachter te komen waarom ze het doet....
Maak anders eens een filmpje van het rijden, met name de galop. Vaak is daar al veel uit te halen. Leer je shetje eens galopperen aan de longe. Je kunt dan zelf ook zien wat haar lijfje doet, en wanneer ze bokt. Leer kijken naar je pony, dat is zo vreselijk belangrijk. Eén enkele gouden tip om ervoor te zorgen dat de shet zich voorbeeldig gedraagt is er niet. Het bokken in de galop is een uiting van iets...Aan jou de kunst om uit te vinden wat... Succes.. ;)

Dankjewel ! Hier heb ik ook al wat meer aan. Galopperen Aan de longeerlijn kan ze al dus dat hoef ik niet aan te leren. Ook daarvan kan ik wel een filmpje maken en die vergelijken met het filmpje met ruiter :)

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 21:11

Douraque schreef:
Citaat:

Hoe weet jij dat de shetlander gezond is? Enkel een dierenarts kan dit vaststellen.

En ik ben het met de rest eens. Eerst moet je er een da naar laten kijken, vind hij/zij niets. Dan een zadelmaker en tandarts naar laten kijken. Maar ik denk, gezien je lengte, dat je gewoon te groot bent. Ook al ben misschien niet te zwaar, je bent wel waarschijnlijk te lang. Dit zorgt ervoor dat je de shetlander uit balans brengt, vooral in galop en zal daardoor bokken.

Advies: absoluut niet meer rijden en evt. een da er bij halen

Zucht... Oke voor de laatste keer : laatst was ze een keer in een goede bui ofso, ik weet niet wat het was, maar toen deed ze de galop met mij erop keurig! Dus ze kán het wel...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:11

Dankjewel ! Hier heb ik ook al wat meer aan. Galopperen Aan de longeerlijn kan ze al dus dat hoef ik niet aan te leren. Ook daarvan kan ik wel een filmpje maken en die vergelijken met het filmpje met ruiter :)[/quote]

Heel goed idee! Als je dan ook nog wat andere, ervaren, mensen de filmpjes laat zien, kom je er vast wel achter waarom hij het doet.