Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
megasuus schreef:Ariebren schreef:En de onervarenheid van de jonge meiden doet meer kwaad dan goed.
Shetjes zijn hele slimme pony's
De eigenaresse en ik weten heus wel wat we doen hoor!
Aan deze mening heb ik niks!
Ik zoek tips voor de galop en GEEN meningen over gewicht lengte en onervarenheid!!!

megasuus schreef:nynke55 schreef:Het lijkt me onmogelijk om tips te geven over het voorkomen van bokken in galop als je niet weet waarom hij bokt. Dus als je dat nu eerst eens uitzoekt, dan kunnen we daarna tips geven.
Kijk daar heb ik nou wat aan!
Hoe kan ik daar achter komen dan?
Dus een zadelmaker naar je zadel laten kijken, eventueel een dierenarts de pony laten onderzoeken, tandarts naar de tanden laten kijken, een instructeur om ruiterfouten uit te sluiten enz. capopjekop schreef:Nou wordt ie helemaal mooi. Jij wilt niet inzien dat een pony niet zomaar bokt om vervelend te zijn. Er zijn in dit topic genoeg dingen genoemd waarom een pony kan bokken. Als je die uitsluit en eventueel aanpast dan kan het zomaar zijn dat je een fijne kinderpony hebt. Maar ja, als je het niet wilt inzien moet je dat zelf weten.
megasuus schreef:capopjekop schreef:Nou wordt ie helemaal mooi. Jij wilt niet inzien dat een pony niet zomaar bokt om vervelend te zijn. Er zijn in dit topic genoeg dingen genoemd waarom een pony kan bokken. Als je die uitsluit en eventueel aanpast dan kan het zomaar zijn dat je een fijne kinderpony hebt. Maar ja, als je het niet wilt inzien moet je dat zelf weten.
Ik snap heus wel dat ze het niet ZOMAAR doet, maar uit protest of iets anders.. Iniedergeval geen van de dingen die genoemd zijn klopt! Wie kent die pony het beste? Jij of ik?
Citaat:Door de dingen die eerder genoemd zijn uit te sluitenDus een zadelmaker naar je zadel laten kijken, eventueel een dierenarts de pony laten onderzoeken, tandarts naar de tanden laten kijken, een instructeur om ruiterfouten uit te sluiten enz.
megasuus schreef:nynke55 schreef:Het lijkt me onmogelijk om tips te geven over het voorkomen van bokken in galop als je niet weet waarom hij bokt. Dus als je dat nu eerst eens uitzoekt, dan kunnen we daarna tips geven.
Hoe kan ik daar achter komen dan?
nynke55 schreef:Door dingen uit te sluiten. Er zijn een aantal dingen die je zeker weet: je bent niet te zwaar, want bij een lichter kind doet hij het ook. Hoewel, dat kleinere kind kan natuurlijk ook iets doen waardoor hij bij haar ook gaat bokken, dus dan weet je het nog niet zeker.
Als je zonder zadel galoppeert, bokt hij dan ook?
Bokt hij meer als je rechtuit rijdt? Bokt hij meer of minder in de rechter of linkergalop?
Al dat soort vragen, kun je jezelf vragen en goed naar de pony kijken. Is hij echt nijdig als hij bokt of denk je dat het meer uit joligheid is?

Citaat:Ruiterfouten zijn er niet, want die eigenaresse heeft erg veel verstand van paarden en die is er altijd bij met het rijden en geeft altijd tips en uitleg. De dierenarts lijkt me niet heel zinvol want ze is gezond en ze kán wel galopperen en ook wel met mij erop want laatst ging het 1 keer heel goed, toen had ze vast een goede bui maar daarna ging het weer als vanouds ..
Citaat:Door punt voor punt de tips van mijn voorgangers op te volgen. Je kunt dan bepaalde dingen uitsluiten. Ga er nooit zomaar vanuit dat ze het doet omdat ze gewoon stout is. Deze adviezen moet je niet zien als aanval maar als leidraad om erachter te komen waarom ze het doet....
Maak anders eens een filmpje van het rijden, met name de galop. Vaak is daar al veel uit te halen. Leer je shetje eens galopperen aan de longe. Je kunt dan zelf ook zien wat haar lijfje doet, en wanneer ze bokt. Leer kijken naar je pony, dat is zo vreselijk belangrijk. Eén enkele gouden tip om ervoor te zorgen dat de shet zich voorbeeldig gedraagt is er niet. Het bokken in de galop is een uiting van iets...Aan jou de kunst om uit te vinden wat... Succes..
Douraque schreef:Citaat:Ruiterfouten zijn er niet, want die eigenaresse heeft erg veel verstand van paarden en die is er altijd bij met het rijden en geeft altijd tips en uitleg. De dierenarts lijkt me niet heel zinvol want ze is gezond en ze kán wel galopperen en ook wel met mij erop want laatst ging het 1 keer heel goed, toen had ze vast een goede bui maar daarna ging het weer als vanouds ..
Hoe weet jij dat de shetlander gezond is? Enkel een dierenarts kan dit vaststellen.
En ik ben het met de rest eens. Eerst moet je er een da naar laten kijken, vind hij/zij niets. Dan een zadelmaker en tandarts naar laten kijken. Maar ik denk, gezien je lengte, dat je gewoon te groot bent. Ook al ben misschien niet te zwaar, je bent wel waarschijnlijk te lang. Dit zorgt ervoor dat je de shetlander uit balans brengt, vooral in galop en zal daardoor bokken.
Advies: absoluut niet meer rijden en evt. een da er bij halen
[/quote]