waneer ben je geen beginer meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberSammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:22

Tammy_ Je hebt gelijk! :j

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:40

jenn0dv schreef:
Morgen

_O-

noekie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:31

ik denk dat je geen beginner meer bent als je fatsoenlijk op je paard kunt zitten en hem de bak door krijgt. :j

Eagerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:16

Misschien ben ik geen beginner meer, maar zo voel ik me nog wel regelmatig. Ik ben (nog) niet handig genoeg om sommige blokkades op te lossen en niet altijd snel genoeg om een probleem voor te zijn. Dus op elk niveau en met elk paard leer je nieuwe dingen en doe je ervaring op.

Daarnaast hangt het af van met wie ik mezelf vergelijk. Als ik mijn instructrice zie rijden, dan heb ik nog een lange weg te gaan. Kijk ik naar een recreant (die alleen bosritjes maakt) dan ben ik dressuurmatig gevorderd.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:17

ik vind iemand geen beginner meer vanaf het moment dat je beseft dat je helemaal nog niet zo goed kunt rijden en nog veel te leren hebt.
over het algemeen zijn mensen die zichzelf bescheiden een beginner noemen dat veel minder dan iemand die zichzelf de beste ruiter van de wereld vind...

carditjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:19

als je in staat ben je brevet 1e graat te halen dwz dat je je paard/pony zelfstandig kan op-en afzadelen kan stappen,draven en mooi galloperen

LoverHorses0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:05

En wanneer ben je eigenlijk geen half gevorderd meer? :P

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:12

Eagerly schreef:
Misschien ben ik geen beginner meer, maar zo voel ik me nog wel regelmatig. Ik ben (nog) niet handig genoeg om sommige blokkades op te lossen en niet altijd snel genoeg om een probleem voor te zijn. Dus op elk niveau en met elk paard leer je nieuwe dingen en doe je ervaring op.

Daarnaast hangt het af van met wie ik mezelf vergelijk. Als ik mijn instructrice zie rijden, dan heb ik nog een lange weg te gaan. Kijk ik naar een recreant (die alleen bosritjes maakt) dan ben ik dressuurmatig gevorderd.

Hier ben ik het mee eens. Een vergevorderde dressuurruiter hoeft niet meteen een vergevorderde springruiter te zijn.

Eigenlijk wat ik dus zeggen wil: Je raakt nooit uitgeleerd.

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:53

Cremoris schreef:
In mijn ogen ben je geen beginner meer als je: Stap,draf en galop beheerst, je paard stil kan laten staan, recht kan laten lopen, uit ontspanning nageeflijkheid krijgt. :j

Mee eens :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:08

Rumpleteaser schreef:
Ach, what's in a name?
Voor wie is deze 'definitie' nu belangrijk?

Even voor mezelf: ik rij al een hele poos en kan ietsje meer dan mijn paard zelfstandig rondrijden.
Maar ik vind mezelf echt nog een beginner hoor!

Idd er valt nog zóveel te leren.
Er zijn nog genoeg paarden die "teveel" voor me zijn (waar ik niet op durf/wil), terwijl ik er ook een aantal zadelmak heb gemaakt en heb doorgereden tot de Z dressuur..

Change3x

Re: waneer ben je geen beginer meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:15

Als de B voor beginner zou staan , waar staan de L , M & Z voor dan ?

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:24

Joyamu schreef:
Cremoris schreef:
In mijn ogen ben je geen beginner meer als je: Stap,draf en galop beheerst, je paard stil kan laten staan, recht kan laten lopen, uit ontspanning nageeflijkheid krijgt. :j

Mee eens :j

Mm, dan ben ik dus nog een beginner. := Op zich ben ik het hier wel mee eens, ik vind het alleen zo jammer dat op menig manege niet veel aandacht wordt besteed aan die ontspanning en nageeflijkheid!

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:29

Change3x schreef:
Als de B voor beginner zou staan , waar staan de L , M & Z voor dan ?

B Beginner
L Licht
M Midden
Z Zwaar

Al vindt ik B niet direct zeggen dat mensen die in de B rijden beginners zijn, je bent (mits je nog niet hoger hebt gereden) en je gaat toch wedstrijden starten,al rijd je bij wijze van spreken normaal op Z-niveau, verplicht om in de B te starten. Wanneer je een B-proef met winst kunt rijden, of in ieder geval het paard ontspannen lang en laag weet te rijden naar mijn mening geen beginner meer. Ook is dit natuurlijk vreselijk afhankelijk van het paard, met sommige heb ik ook vreselijke moeite om een B proef ontspannen uit te rijden.

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:12

Galopje1 schreef:
@ Quir: Klasse B staat wel degelijk voor Beginner (tenminste dat vindt de KNHS)

Hmm dan ben ik al 6 jaar beginner. :+ Met 1 keer per week les haha en een tussenstop van 2 jaar. Ik ben gelukkig al wel meer thuis in de L1. :))

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:13

Als je beginner foutloos kunt schrijven :)

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:48

En ik maar denken dat ik een zeer gevorderd ruiter was, ha!
Nee, grapje, ik vind mezelf een echte beginner, maar wel één die heel graag
met paarden omgaat en ze zo goed mogelijk probeert te rijden.
In welke les je rijd heeft er overigens niks mee te maken. In mijn 'gevorderde'
les zitten kindjes van 9...

Moeilijk woord trouwens, ''gevorderder''

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:11

Heel eerlijk, ik kan mezelf geen beginner meer noemen ; meerdere paarden zm gemaakt en doorgereden, in het M gesprongen en Z2 ... Maar ik leer iedere dag nog heeeeel veel blij met veel plezier, en dat is het leuke van paardrijden, elke dag weer iets totaal anders. :j. Zou niet weten wat ik zou doen als ik niet op pr zat xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:27

In mijn ogen ben je geen beginner meer als je luistert naar je paard.

En daar hoef je geen Z voor te rijden of ponies voor in te hebben gereden. :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 06:00

Die vind ik mooi, als je luistert naar je paard. :j. Heb je gelijk in!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 06:43

chelle_dora schreef:
In mijn ogen ben je geen beginner meer als je luistert naar je paard.

En daar hoef je geen Z voor te rijden of ponies voor in te hebben gereden. :)

Je kan wel luisteren naar je paard, maar wanneer zie en "hoor" je alles én wanneer kun je er correct op reageren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:40

Wanneer jij goed op je paard let en je goed in je paard verdiept, komt dit vanzelf naar boven en wordt dit je vanzelf duidelijk. De manier waarop je paard je iets duidelijk maakt, is per paard verschillend en en is niet per definitie door een beeldscherm uit te leggen. Wat mij wel opvalt is dat veel ruiters gewoon weg zeggen 'hij doet het niet, hij wil het niet, hij kan het niet WANT het paard ... ' vul zelf maar in.

Er is maar een handje vol ruiters dat zal zeggen 'hij doet/wil/kan het niet want ik doe het verkeerd'.

Wanneer je alles ziet, hoort, en opmerkt aan/van je paard en wanneer je er correct op reageert; tja zoals ik al zei, dat verschilt. Dat ligt er denk ik maar ook maar net aan hoe hecht jij bent met je paard en hoe jij jezelf opstelt tegenover je paard. Klinkt wellicht een beetje te zweverig allemaal, maar lekker boeiend :+
Je paard en zijn reacties 'aflezen' heeft tijd nodig en daar moet je je in ontwikkelen. Hoe meer je met je paard bezig bent, hoe vlotter je dat op gaat pikken. Maar om vanaf een beeldscherm uit te leggen wanneer je overal correct op kunt reageren en wanneer je naar je paard kunt luisteren, dáár begin ik niet aan, want ieder paard komt met zijn eigen handleiding en die moet je zelf even uit zien te vogelen.. Soms duurt dat 3 weken, soms duurt het maanden. En ja, soms zal je daadwerkelijk over de capaciteiten / grens van het paard heengaan, omdat het paard het ook écht niet kan (op dat moment). Maar in mijn ogen is het dan aan de ruiter / verzorger / begeleider om te gaan bekijken waarom dat zo is, deze oorzaak op te zoeken en hiermee verder te werken op welke manier dan ook geschikt is voor beiden. :)

Maar dat is mijn visie erop xD

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:24

chelle_dora : dat ben ik wel met je eens hoor, maar ik zie dat niet in de zin van "wel of geen beginner".

Een goede ruiter kán juist met verschillende paarden (goed ) wegrijden en past zich snel aan. Die voelt aan wanneer hij de grens bereikt en weet ook waarom...

Maar dat is mijn visie ;)

xxanoukxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:29

als je zelfstandig je paard uit de wei kan halen poetsen opzadelen, en als je je paard onder controle hebt in de stap draf en de galop , en natuurlijk kan lichtrijden enzofort.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:35

xxanoukxx1 : maar wanneer heb je je paard onder controle? En wat voor paard, want je hebt hele makkelijke "bomproef" paarden en paarden die erg sensibel zijn.

Ik vind dat vele in dit topic er erg makkelijk over denken
Zo heb ik een aantal verzorgsters gehad (had meerdere paarden), die uit een gevorderde les kwamen van de manege en mochten daar op de "zogenoemde" moeilijke paarden/pony's rijden.
Allemaal hadden ze moeite met mijn imo zeer brave paarden....paarden met wat meer beweging en reageerden op kleine hulpen....

FleurAllstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 17:15

Je bent geen "beginer" meer als je beginner met 2 N'en schrijft :P

Neem grapje,
Bij mij op de manege zeggen ze als je stap, draf en galop goed beheerst, en figuren ( niet alle figuren, een aantal figuren)
_/-\o_