ponyles.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:57

Hoi
Ik ben 13 en heb in september mijn b pony verkocht aan een meisje die nog geen 20min. fietsen van mij af woont, dat meisje is nu 7 jaar. De pony is lady, bijna 13 jaar oud, en wil nog wel eens ergens van schrikken, maar zal je er nooit expres afgooien, nooit bijten bokken trappen enz. We kenden hen al langer, haar moeder rijdt paard en heeft er zelf ook 1. Haar moeder vroeg mij een paar weken later of ik daar wou gaan werken, omdat het meisje dat er eerst werkte, een ander baantje had gevonden. Nu kom ik er dus bijna elke week, ga ik 's ochtends een beetje stof afnemn en stofzuigen en dat soort dingen doen, dan gaan we rijden. In het begin ging het erg goed, ze vond het ook echt leuk. De eerste paar minuten staat haar moeder erbij, daarna laat ze ons alleen. Totdat ze er een keer is afgevallen. Ik was er toen niet bij, maar haar moeder. Lady schrok en ze viel eraf. Ging niet erg hard ofzo, maar ze is wel erg geschrokken. Ze heeft een paar weken echt met tegenzin op de pony gezeten, niet omdat ze wou, maar omdat ze moest. Nu gaat het sinds kort weer wat beter, sinds ze mij ook van de pony heeft zien donderen. Ze was echt helemaal verbaasd dat ik er ook af kon vallen. Ze durft nu weer fatsoenlijk rondjes aan de longeerlijn te staplrn en draven, zonder helemaal voorover gebogen te zitten. We hebben veel buitenritten gemaakt, ik op de fiets en zij op Lady met touw eraan. Lady is erg braaf met buitenritten. Ze kan natuurlijk een keer schrikken, maar hier heeft ze een veel betere zit van gekregen. Als de pony nu een keer schrikt, blijft ze zitten. Ikzelf heb nu trouwens een D pony die ik aan het zadelmak maken ben. Zie mijn site.
Groetjes Carmen

Sorry voor het lange verhaal ;p

carmenbrum

Re: ponyles.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:59

Owja toevoeging: we hebben al wel een keertje geprobeerd te galopperen als ik ernaast liep, maar dit vond ze toch nog wel eng, dus daar wachten we nog maar een poosje mee ;p

britt299

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:01

carmenbrum schreef:
Owja toevoeging: we hebben al wel een keertje geprobeerd te galopperen als ik ernaast liep, maar dit vond ze toch nog wel eng, dus daar wachten we nog maar een poosje mee ;p

Ik heb je verhaal gelezen maar wat wil je hiermee zeggen tegen Ts? Dat ze door moet gaan met lessen? Dat lijkt mij namelijk niet zo verstandig! ;)

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:02

Doe geen onverantwoordelijke dingen, dit is helemaal niet nodig. Wat belangrijk is, is dat je dit meisje de basis goed aanleert.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:04

Ts,waarom heb je dan niet je instuctricediploma eerst gehaald,voordat je dit kindje les gaat geven?

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:04

Ik vind het wel een goed schema!
gaat idd wel een beetje snel, maar als het kindje er klaar voor is zie ik geen probleem.
Zelf geef ik ook les en dit gaat nog iets voorzichtiger. ;)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:06

Moet jij geen halfwilde falabella's van een gekke man voor de kar gaag zetten? _O-

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:08

PENNY! *\o/*

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:11

Elinexx schreef:
gaat idd wel een beetje snel, maar als het kindje er klaar voor is zie ik geen probleem.

oh btw, mn pony is wel een shet.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:12

branka16 schreef:
PENNY! *\o/*

:') :j

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:13

Elinexx schreef:

Als ik foto's zie van hoe jij rijdt, heb je bijlange je Initiator en Trainer B/A nog niet, dus mag jij geen les geven

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:14

TeckTonie schreef:
branka16 schreef:
PENNY! *\o/*

:') :j

+1 :')

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:16

TeckTonie schreef:
Elinexx schreef:

Als ik foto's zie van hoe jij rijdt, heb je bijlange je Initiator en Trainer B/A nog niet, dus mag jij geen les geven

Als die foto´s recent zijn,ben ik het er mee eens.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:18

Ik vind dat sommige hier wel een beetje kinderachtig reageren.

Het is idd niet verstandig om op zo'n jonge leeftijd die verantwoordelijkheid op je te nemen. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik snap wel dat je het graag wilt, het is immers leuk om een ander wat te leren. Wil je het toch doorzetten dan raad ik het je wel aan om eens goed met jou en haar haar ouders om de tafel te zitten om er even goed over te praten. Je moet je wel bewust zijn van de risico's.

Zelf begeleid ik mijn bijrijdstertje momenteel met mijn shetlander tot ze naar de ponyclub gaan. Ik merk wel dat je snel te snel wilt gaan. Zorg eerst dat de basis in stap er goed inzit voordat je verder gaat.

Knap trouwens dat jullie door 3/4 foto's kunnen zien of iemand kan rijden/lesgeven :)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:20

capopjekop schreef:

Het is idd niet verstandig om op zo'n jonge leeftijd die verantwoordelijkheid op je te nemen. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik snap wel dat je het graag wilt, het is immers leuk om een ander wat te leren. Wil je het toch doorzetten dan raad ik het je wel aan om eens goed met jou en haar haar ouders om de tafel te zitten om er even goed over te praten. Je moet je wel bewust zijn van de risico's.

Zelf begeleid ik mijn bijrijdstertje momenteel met mijn shetlander tot ze naar de ponyclub gaan. Ik merk wel dat je snel te snel wilt gaan. Zorg eerst dat de basis in stap er goed inzit voordat je verder gaat.

Kinderachtig? Je MAG gewoonweg geen les nemen als je niet de genoemde brevetten heb.
Ik spreek hier effe over België, je hebt A-brevet, B-brevet, Initiator, Trainer B en Trainer A. Je mag pas les geven onder begleiding vanaf B, en alleen de lichte groepen vanaf Initiator. je moet je Trainer B hebben voor springlessen en je A voor gevorderde lessen.

EDIT: Check haar houding bij de springfoto's, dan weet je toch al genoeg. Zo mag je zelfs niet door op je A

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:22

Er mag zoveel niet. En valt lesgeven er ook onder als je het gratis doet? Dan zou je ook nooit met een vriendin mee mogen om tips te geven oid.

Er is ook nog zoiets als een momentopname. Als mijn pony een keer niet uitkomt voor een sprong ofzo dan zit ik er ook weleens niet charmant op. En wie weet zijn het oude foto's. Maar goed, daar gaat het topic niet over.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:23

capopjekop schreef:
Er mag zoveel niet. En valt lesgeven er ook onder als je het gratis doet? Dan zou je ook nooit met een vriendin mee mogen om tips te geven oid.

Tips geven is anders, dan zeg je ook dat je gewoon tips gaf. Maar een beginner die nog niet kan rijden, da's lesgeven.
Denk wel dat gemiddelde Bokker het verschil tussen deze 2 kent.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:24

Maar waar trekt de gene die die regel verzonnen heeft de grens? Want daar gaat het om en niet om wat bokt vindt :)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:26

capopjekop schreef:
Maar waar trekt de gene die die regel verzonnen heeft de grens? Want daar gaat het om en niet om wat bokt vindt :)

Goh, ik heb altijd zoiets gehad van: Als de persoon in kwestie genoeg ervaring heeft om paard te "beheersen" in alle gangen, dan kan je tips geven qua zit, benen meer naar achter/voor, handen laag/stil enz.
Maar als de persoon in kwestie een van de gangen nog niet beheerst, en jij hem/haar daarin helpt, dan pas spreek je over lesgeven.

Bij de hogere oefeningen ligt dit nog helemaal anders, maar dit is hier niet aan de orde omdat het over een kind gaat dat nog niet kan rijden. Enne, als iemand te weten komt dat je lesgeeft zonder een brevet, krijg je een fikse boete. Dit is in België, en ik hoop ook in Nederland.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:29

Jilletje schreef:
is het niet handiger om dit meisje te vertellen dat ze verkeerd bezig ipv haar vertellen hoe ze het anders zou kunnen doen?

Dat is waar. Het is idd niet verantwoordelijk om het meisje les te laten geven aangezien ze geen aparte verzekering heeft en zij dus aansprakelijk wordt gesteld mocht het meisje vallen.. Lijkt me niet dat je dat op je geweten zou willen hebben...[/quote]

En vooral niet als het blijvend letsel is...moet er niet aan denken![/quote]

:j Denk realistisch, wordt je echt betaald voor het 'lesgeven'?

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:01

TeckTonie schreef:
capopjekop schreef:

Kinderachtig? Je MAG gewoonweg geen les nemen als je niet de genoemde brevetten heb.
Ik spreek hier effe over België, je hebt A-brevet, B-brevet, Initiator, Trainer B en Trainer A. Je mag pas les geven onder begleiding vanaf B, en alleen de lichte groepen vanaf Initiator. je moet je Trainer B hebben voor springlessen en je A voor gevorderde lessen.

EDIT: Check haar houding bij de springfoto's, dan weet je toch al genoeg. Zo mag je zelfs niet door op je A

tnx dat je me zo slecht vind rijden. :') het is ook niet officieel les nee. het is meer een kind op mn shetlander laten rijden omdat ik zelf te groot ben, en dan geef ik tips

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:08

Ik wou met mijn post eigenlijk zeggen dat je niet te snel moet gaan ;p

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:20

ze moet het helemaal niet doen ;)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:34

Elinexx schreef:
TeckTonie schreef:

tnx dat je me zo slecht vind rijden. :') het is ook niet officieel les nee. het is meer een kind op mn shetlander laten rijden omdat ik zelf te groot ben, en dan geef ik tips

Ik zeg niet dat je slecht rijdt, je rijdt gewoon "te slecht" voor die brevetten te hebben, omdat ze daar nu eenmaal erg streng op zijn.
Ik zeg ook niet dat ik véél beter ben, of die brevetten heb, maar omdat ik ook wou lesgeven heb ik mezelf eerst deftig geïnformeerd, iets dat jullie beter ook eens zouden doen.

Enne, wat lieg je nu, je zegt net dat je ze nog moet laten galoperen, dan zijn het geen tips :n

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:39

TeckTonie schreef:
Ik zeg niet dat je slecht rijdt, je rijdt gewoon "te slecht" voor die brevetten te hebben, omdat ze daar nu eenmaal erg streng op zijn.
Ik zeg ook niet dat ik véél beter ben, of die brevetten heb, maar omdat ik ook wou lesgeven heb ik mezelf eerst deftig geïnformeerd, iets dat jullie beter ook eens zouden doen.

Enne, wat lieg je nu, je zegt net dat je ze nog moet laten galoperen, dan zijn het geen tips :n

Wat maakt jou het eigenlijk uit of ze het lesgeven noemt of tips geven? Ze begeleid gewoon het kindje dat op haar shet rijdt. Als ze zich bewust is van de risico's die ze loopt dan is het prima toch. Of je het nou lesgeven noemt of tips geven. Als eigenaar ben je hoe dan ook verantwoordelijk voor de daden van je dieren.