Mag dit wel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:56

Je krijgt punten naar je rijden, niet naar het ras. Als je lage punten krijgt moet je dus beter rijden.

SienenIvo

Re: Mag dit wel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 16:57

Ik ben toch ook nog maar een beginner en ik kan heus wel beter rijden dan op mijn profiel.

Dat was de eerste wedstrijd...

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:00

Daar houd de jury geen rekening mee dat jij een beginner bent.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 17:00

Wel want ik rijd in de B :P

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:01

SienenIvo schreef:
Mri schreef:
SienenIvo, als het er niet bij staat moet je vragen. Achteraf kan je er niks meer aan doen.
Dus: gewoon even naar de jury gaan wanneer je je protocol krijgt en vragen wat je moet doen om betere punten te rijden.

Jury zal daar gewoon antwoord op geven

Ik heb dat eens gedaan en toen zei de jury dat dat haar jureren was...

Daar ben ik dan ook niet mee...

Sorry, maar dat geloof ik niet ;)
want dan stel je de verkeerde vraag.

Elke jury zal als jij, op een NETTE en VRIENDELIJKE manier, om uitleg vraagt en vraagt WAT je moet verbeteren om hogere punten te krijgen, hier antwoord op geven.

Zit je je paard te schoppen en in zn mond te trekken? dan zal ze zeggen dat je je benen stiller moet houden en je hulpen moet verfijnen.
Rij je niet op de letter, raffel je je figuren af en rij je niet door de hoeken? dan zal een jury zeggen dat je netter op de letter moet rijden.
etc.

En als jij standaard op het verkeerde been rijdt, dan krijg je voor elk onderdeel al een punt minder. Ook op het goede been rijden telt mee ;)
Verkeerde galop? dat telt ook mee.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:02

Wat wil je eigenlijk horen? Volgens mij zijn hier al een paar goede tips gegeven...
Laatst bijgewerkt door QueLee op 29-02-12 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

De jury kijkt naar het plaatje. Niet naar hoelang je al rijdt, niet naar hoe oud je paard is, niet naar het ras van je paard, niet naar je hoeveelste wedstrijd het is en niet naar wat voor kleur jasje je aan hebt. De jury kijkt of je de oefeningen goed hebt uitgevoerd.

SienenIvo schreef:

Nee. Daar kijken ze dus niet naar. Ze kijken naar of jij laat zien wat ze willen zien.

Maar weet je, als jij een beginner bent, en je hebt je paardje nog niet zo lang, waarom neem je je dan niet voor dat je hele eerste jaar een oefenjaar is? Een jaar waarin je alleen maar verwacht dat je laatste wordt op wedstrijden, dat alle balkjes eraf gaan met springen en dat jij iedere week op je gat in het zand ligt. En alles wat je het beter doet is mooi meegenomen. Je moet ook aan elkaar wennen, je paardje moet wennen aan de wedstrijden, jij moet wennen aan de wedstrijden...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 29-02-12 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 17:02

Mri:

Ik denk niet dat het bij mij zo gaat.
Goede galop,niet op het verkeerde been en dat soort dingen...

orienta

Bron: Wiki

B
Beginners

Op dit niveau kunnen de proeven uit de volgende oefeningen bestaan:

Arbeidsstap, middenstap, arbeidsdraf (voornamelijk lichtrijden, maar ook doorzitten), enkele passen middendraf, arbeidsgalop.
Van hand veranderen over de diagonaal, van hand veranderen door middel van twee halve grote voltes, van hand veranderen door af te wenden bij B of E en recht over te steken.
Grote voltes, gebroken lijnen 5 meter.
Halsstrekken, halthouden, groeten.
In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, moet het paard in de klasse B wel nageeflijk lopen.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 17:03

QueLee schreef:
Wat wil je eigenlijk horen? Volgens mij zijn hier al een paar goede tips gegeven...

Ik wil horen of dat mag....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:03

Als jij de oefeningen netjes rijdt kunnen ze je daar niet op pakken. Ik geloof er nooit zo in dat jury's een bepaald ras zullen afstraffen. In de B zullen ze iets soepeler tellen dan in hogere klasses. Maar dat wil niet zeggen dat de jury daardoor veel hoger gaat punten. Als ze nu flink punten gaan geven die eigenlijk te hoog zijn dan kom je jezelf in de hogere klasses tegen.

pompom

SienenIvo schreef:
Ze doen dat ook niet om haflingers te pesten,maar omdat de mijne geen dressuur pony is...

Dressuur pony is geen ras ;)
Iedere pony kan wel een dressuur pony worden!
Les nemen,les nemen en nog eens les nemen en vooral niet te er focussen op puntjes maar plezier........en voordat je er erg in hebt komen ook bij jullie die eerste puntjes wel.

Vjestagirl

Nee ze mogen je geen lagere punten geven omdat je een haf hebt. Maar zoals je hier al ziet is het zeer te betwijfelen of ze dat wel doen.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 17:04

Vjestagirl schreef:
De jury kijkt naar het plaatje. Niet naar hoelang je al rijdt, niet naar hoe oud je paard is, niet naar het ras van je paard, niet naar je hoeveelste wedstrijd het is en niet naar wat voor kleur jasje je aan hebt. De jury kijkt of je de oefeningen goed hebt uitgevoerd.

SienenIvo schreef:

Nee. Daar kijken ze dus niet naar. Ze kijken naar of jij laat zien wat ze willen zien.

Maar weet je, als jij een beginner bent, en je hebt je paardje nog niet zo lang, waarom neem je je dan niet voor dat je hele eerste jaar een oefenjaar is? Een jaar waarin je alleen maar verwacht dat je laatste wordt op wedstrijden, dat alle balkjes eraf gaan met springen en dat jij iedere week op je gat in het zand ligt. En alles wat je het beter doet is mooi meegenomen. Je moet ook aan elkaar wennen, je paardje moet wennen aan de wedstrijden, jij moet wennen aan de wedstrijden...

Die laatste regel komt anders bij mij over...

Ik rijd al van mijn 6 jaar wedstrijden...

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:04

Lees Vjesta's post eens goed door.
Als jij lage punten krijgt mankeert het toch het een en ander aan.

Het zal de jury worst wezen met wat voor paard jij rijd.

Edit: daarnaast zijn manege wedstrijden totaal niet te vergelijken met KNHS wedstrijden!

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 17:05

.......

Dat weet ik nu wel...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:06

SienenIvo, ik weet dat je nog erg jong bent. Maar de jury zit er niet om jou te pesten dat jij een Haflinger hebt. Tegen de tijd dat je dat beseft kunnen we hier pas verder praten.

Die punten zijn gebaseerd op wat jij op dat moment in de ring laat zien. Als je lage punten krijgt dan rij je niet goed genoeg om hogere punten te krijgen. Daar moet je het mee doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:06

Jw rijdt al vanaf je 6de jaar wedstrijden? Maar je bent wel een beginner, en de foto's op je profiel van half november waren van je eerste wedstrijd, en je bent nu 12? Ik mis iets.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:07

SienenIvo schreef:
QueLee schreef:

Ik wil horen of dat mag....

Nee er mag niet gekeken worden naar het ras.
Een jury hoort te kijken naar het rijden in zijn geheel. :j

MAAR dat jij het niet eens bent met de punten betekend niet dat zij je expres lage punten geven omdat je een haflinger hebt he.. ;)

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:08

Ik krijg het idee dat je helemaal niets wil horen. Dat je vindt dat je heel goed kan rijden en dat de jury er geen verstand van heeft. Als ik kijk naar de foto's op je profiel heb je een braaf paard, echter de jury in de dressuur wil meer zien dan alleen een braaf paard!

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 17:08

Vjestagirl schreef:
Jw rijdt al vanaf je 6de jaar wedstrijden? Maar je bent wel een beginner, en de foto's op je profiel van half november waren van je eerste wedstrijd, en je bent nu 12? Ik mis iets.

Ik reed toen op een hengstje en die bokte...

Ik ben zo beginner-half gevorderde...

En ik doe die wedstrijden voor de lol.
Ik wil echt niet in het Z komen.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:09

Ze geven je echt niet minder punten omdat je op een haflinger rijdt. Ik denk dat degene die je "wel netjes" vindt rijden bedoelt dat je vriendelijk rijdt. Dat betekent niet dat je dan ook goed genoeg rijdt voor hogere punten in de proef.
In een proef moet je pony netjes nageven, met stelling lopen in de wendingen enz. En een B proef is inderdaad voor beginners, maar hun rijden moet toch echt wel aan bepaalde minimum eisen voldoen om een winstpunt te halen.
Het is een goed idee om na de proef naar de jury te gaan en die om uitleg te vragen.
Verder zou je instructrice je meer moeten kunnen vertellen hierover; ik bedoel dat zij jou moet kunnen zeggen waarom je punten zo laag zijn.
Gewoon lekker doorgaan met rijden èn lessen, dan kom je er wel.
Niet de schuld bij de jury leggen, want dan kom je er zeker nìet.
Edit: je bent nog helemaal geen gevorderde, zoals je zelf al schreef, je bent een Beginner; een Beginnende Beginner zelfs.
Laatst bijgewerkt door Merlijn op 29-02-12 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 17:09

albert1975 schreef:
Ik krijg het idee dat je helemaal niets wil horen. Dat je vindt dat je heel goed kan rijden en dat de jury er geen verstand van heeft. Als ik kijk naar de foto's op je profiel heb je een braaf paard, echter de jury in de dressuur wil meer zien dan alleen een braaf paard!

Ik wil het wel horen!
Anders vraag ik het niet!

Maartenn

Ik denk wel dat het aan jou ligt hoor.
Ik ken iemand die ook wedstrijden rijdt met een haflinger, en die rijdt gewoon winst als ze goed rijdt.

Apple

-> YRT