Wat ik daarnet toch heb gezien... wat moet ik doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:25

LoverHorses0 schreef:
Dat was ik ook zeker niet van plan! maar ik was dus net bij de pony's en het is alleen maar erger geworden dus er is zeker niet voor zijn oog gezorgt!

Waaruit maak je dat op???

Ik heb er hier ook eentje met een ontsteking aan 't oog gehad. Welliswaar niet zó ernstig, maar ik behandelde het trouw een paar weken 3x per dag. En ja, in de eerste week werd het eerst erger, voordat het af nam.

Dus nogmaals; niet zo snel oordelen! dat het erger wordt betekent niet dat er niet voor gezorgd wordt, dat weet jij niet en kán jij ook niet weten

LoverHorses0 schreef:
Mag ik wel zeggen van: wie de foto wil zien stuur maar een pb? of mag dat ook niet?

Dat is zéker niet netjes. Daarbij voegt het helemaal niets toe; wij zijn geen dierenartsen en dan nog, het zegt helemaal niets! Kans is groot dat de eigenaar er al mee bezig is.

Je zegt dat je bang bent voor de reactie van de eigenaar. Als er hier een meisje aan de deur zou komen dat er iets met m'n pony's is, zou ik haar duizendmaal bedanken. maar als het op deze manier zou zijn gegaan, vanalles op bokt lopen te verkondigen, dat er niet voor gezorgd is/wordt, foto's verspreiden (ook al is dat via pb) nou dan had ze van mij dus wél een trap na gekregen, bij wijze van spreke. Daar zou ik dus wel erg kwaad om worden.

Dat is rare verhalen in de wereld brengen terwijl je bij god niet weet hoe de situatie écht in elkaar steekt.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 23-01-12 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:26

Dat klopt TS, maar ze zijn niet van jou ;)
Dus niet zomaar de foto's verspreiden op Bokt of via pb. Dat helpt de pony's toch niet.

Gewoon even langsgaan is het beste wat je kunt doen.
En als daar geen reactie op komt, 144 bellen of de dierenambulance bij jou in de buurt.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:28

Nou ja aan de andere kant... een flink ontstoken oog is ook niet echt fijn voor de pony.

@Ts niet meer achter je boktacount ,maar echt wat gaan doen aan de pony's :)
Eventueel 144 bellen al is het maar voor ADVIES! :)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:29

Beetje vriendelijker mag ook wel, meisje is pas 11. Jullie vinden dus dat zij in dr uppie langs moet gaan bij mensen waarvan zij het idee heeft dat ze niet zo aardig zijn? Eerlijk, ik zou dat ook niet durven, helemaal niet op zo'n leeftijd.

TS, ik zou anders toch een briefje ophangen, niet met je nummer erbij, maar bijvoorbeeld vragen of hij daar al voor in behandeling is? Als het briefje weg is, weet je iig dat het gelezen is. Ik zou het dan eerder even in de gaten houden, kijken of er echt geen verbetering is en dan kun je altijd nog 144 bellen :)

Calanddra

Re: Wat ik daarnet toch heb gezien... wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:30

Maar Elin, wat kan TS dan nu doen voor de pony?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:30

Vraag 1 van je ouders of die even met je meegaat het te vertellen wat je hebt gezien.

LoverHorses0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 16:30

Ik wacht tot mijn vader thuis is, dan laat ik het aan hem zien en dan vraag ik wat hij ervan vind. is dat slim? want ik wil zeker niet gelijk 144 bellen natuurlijk

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:31

Elin_ schreef:
Nou ja aan de andere kant... een flink ontstoken oog is ook niet echt fijn voor de pony.

? gaan ze echt niet dood aan hoor.

144 is er nog helemaal niet zo lang, maar wordt nu al gigantisch 'misbruikt' volgens mij.
Pony met een ontstoken oog is echt niet in nood. het zal niet fijn voor hem zijn, en ja, misschien heeft-ie wel pijn. maar wat heeft 144 daar mee te maken?? 't is geen spoedsituatie en nogmaals, éérst de eigenaar maar eens contacteren!

|o *ziet al helemaal aankomen dat er v/h zomer tig belletjes bij 144 binnenkomen over 1 van mijn pony's die 'blind is gemaakt' middels een vliegenmasker + neusflap* :n

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:31

LoverHorses0 schreef:
Ik wacht tot mijn vader thuis is, dan laat ik het aan hem zien en dan vraag ik wat hij ervan vind. is dat slim? want ik wil zeker niet gelijk 144 bellen natuurlijk

Dat lijkt me een prima idee TS! :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:32

Calanddra schreef:
Beetje vriendelijker mag ook wel, meisje is pas 11. Jullie vinden dus dat zij in dr uppie langs moet gaan bij mensen waarvan zij het idee heeft dat ze niet zo aardig zijn? Eerlijk, ik zou dat ook niet durven, helemaal niet op zo'n leeftijd.

TS, ik zou anders toch een briefje ophangen, niet met je nummer erbij, maar bijvoorbeeld vragen of hij daar al voor in behandeling is? Als het briefje weg is, weet je iig dat het gelezen is. Ik zou het dan eerder even in de gaten houden, kijken of er echt geen verbetering is en dan kun je altijd nog 144 bellen :)

langs gaan heb ik niet genoemd. briefje ophangen, nog een xtje gaan kijken straks en anders gewoon lekker wachten tot morgen.
beestje gaat er niet dood aan, en l*llig gezegd, maar haar probleem is het niet dat er zo'n pony rond loopt.
Zij heeft dan gedaan wat zij kon.

Alleen TS gaat er vanuit dat het oog toch niet verzorgd wordt e.d. terwijl zij daar helemaal niet over mag en kan oordelen.......

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:34

LoverHorses0 schreef:
Dat was ik ook zeker niet van plan! maar ik was dus net bij de pony's en het is alleen maar erger geworden dus er is zeker niet voor zijn oog gezorgt!

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers die aangeven dat pussende ogen gauw heel erg eruit kunnen zien dat is inherent aan de kwaal. Niet te gauw 144 bellen want dat moet je alleen doen als er echt sprake is van dierenmishandeling. Dat is nog maar de vraag. Alle paarden die altijd buiten zijn zien er verschrikkelijk smerig uit en als ze zoals die van ons dekens ophebben vanwege het feit dat er altijd mee gewerkt wordt, dan zitten die dekens helemaal onder de blubber. Daar is niets aan te doen. Dus shetten die onder de blubber zitten hoeven echt niet mishandeld te worden door gebrek aan verzorging.
Shetlanders zijn vaak gauw te dik, dus beetje gras geeft niets als ze maar genoeg hooi krijgen en dat zal vast wel.
Eigenaar waarschuwen en het daar bij laten en dan kun je altijd nog bellen over een paar dagen als het nog erger is geworden.

Dus rustig aan is mijn advies.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:35

JoyCiej007 schreef:
Elin_ schreef:

? gaan ze echt niet dood aan hoor.

144 is er nog helemaal niet zo lang, maar wordt nu al gigantisch 'misbruikt' volgens mij.
Pony met een ontstoken oog is echt niet in nood. het zal niet fijn voor hem zijn, en ja, misschien heeft-ie wel pijn. maar wat heeft 144 daar mee te maken?? 't is geen spoedsituatie en nogmaals, éérst de eigenaar maar eens contacteren!

|o *ziet al helemaal aankomen dat er v/h zomer tig belletjes bij 144 binnenkomen over 1 van mijn pony's die 'blind is gemaakt' middels een vliegenmasker + neusflap* :n

Even beter lezen :) Al is het maar voor advies.
Lijkt mij niet echt misbruiken ...

Als JOU oog dik is en pijnlijk met troep erin wil je toch ook even dat het behandeld word?

LoverHorses0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 16:37

Citaat:
Als JOU oog dik is en pijnlijk met troep erin wil je toch ook even dat het behandeld word?

inderdaad dat vind ik nou ook! Ik wil die pony alleen helpen dat is toch juist goed?
Laatst bijgewerkt door LoverHorses0 op 23-01-12 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:40

Elin_ schreef:
Even beter lezen :) Al is het maar voor advies.
Lijkt mij niet echt misbruiken ...

Advies? Welk advies dan?
't zijn geen DA's......... van mishandeling/verwaarlozing etc. is niet zomaar sprake.
Dan komt er zo'n controleur kijken (zeker niet vandaag, misschien ook niet morgen, maar pas overmorgen) en ja dan?

Ik vind het dus wel 'misbruiken'. Dier is niet in nood, is geen spoedsituatie én er is nog geen contact met de eigenaar geweest, op wat voor manier dan ook.
Moeten we dan voor ieder wissewasje nu 144 gaan bellen? Dus als ik een paard zie die op de wei staat met een scheve deken die half om z'n benen zakt moet ik dan ook meteen maar 144 gaan bellen? Voor het geval de eigenaar het niet weet of niet zal zien?

@ TS: een ontstoken oog kan er heel erg uitzien, en kan er zelfs nog erg of erger uitzien als het al behandeld wordt. Dat is wat ik je probeer duidelijk te maken. En daar is ook geen spoed bij gebaat; dat hoeft heus niet meteen vandaag behandeld te worden.
Je kan proberen wat de doen voor de pony, maar jij maakt je er waarschijnlijk véel drukker om dan dat nodig is.

En dan nog met het grote verschil; het is niet jóu pony. Jij kan bepaalde dingen doen, je kan proberen contact op te nemen met de eigenaar, en dan is het klaar, heb jij je ding gedaan en dan is het verder aan de eigenaar wat die er mee doet.
Als er nu een paard half dood lag te gaan oké, dan bel je desnoods zelf een DA, eigenaar, 144 of wat dan ook. Maar voor een simpel ontstoken oogje allerlei hulpinstanties gaan bellen is vreselijk overtrokken........

En ik reageer deels ook zo, omdat ik het al helemaal in mijn geval voor me zie; ik heb 3 pony's, 200 m. van huis af staan. Straat uit en bochtje om. En soms dan werk ik de hele dag, of heb ik college's. Ik kom min. 2x per dag en soms vaker.
Als 1 van mijn pony's met een ontstoken oog staat, en men kan even geen contact met mij krijgen (dan heb ik het over hooguit een dag) dan zou ik het absoluut niet op prijs stellen als er meteen met 144 werd gebeld en weet-ik-veel. Zoveel drama om iets wat eigenlijk weinig voorstelt. Het is fijn als mensen je op de hoogte brengen van iets wat jij nog niet hebt gezien, maar zo overtrokken reageren is ook nergens voor nodig.

+ dat je dus helemaal niet weet of dat ook wel of niet behandeld wordt op het moment, en of de eigenaar er wel iets van weet. Jij gaat er vanuit dat de eigenaar het niet weet en dat het oog niet behandeld wordt maar dat kan jij niet weten.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 23-01-12 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:42

Naja, als het oog compleet wit is en er is eigenlijk geen oog meer in te herkennen lijkt het me toch aardig ver en vind ik het wel onder spoed vallen. Dat is niet zomaar even ontstoken

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:44

Dat is allemaal speculatie en dat helpt de TS en de pony's niks.
Voor hetzelfde geld is het een dikke laag zalf. We weten het immers niet :)

Nogmaals: gewoon even langsgaan bij de eigenaar, al dan niet met iemand anders.
TS gaat dit even overleggen met haar vader en dat lijkt me een prima idee.
En als daar niets uitkomt, kun je altijd nog bellen met 144 of de dierenambulance.

LoverHorses0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 16:44

Het oog is niet alleen ontstoken! er is meer aan de hand met dat oog! dus jij vergelijkt dat oog met een half scheefgezakt deken JoyCiej007?

LoverHorses0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 16:45

Oja en trouwens, het oog is niet meer wit, het oog is rood met dikke zwarte korsten en dingen erop!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:48

LoverHorses0 schreef:
Het oog is niet alleen ontstoken! er is meer aan de hand met dat oog! dus jij vergelijkt dat oog met een half scheefgezakt deken JoyCiej007?

Ben jij een DA dan? idd voor het zelfde geldt is het een dikke laag zalf.
en dan nog, kan het zo zijn dat het wél behandeld wordt.

Een scheefgezakte deken, ja valt er wel mee te vergelijken ja :j ook ongemakkelijk en onprettig voor het paard en kan wel degelijk gevaar opleveren (struikelen, blessures, been breken) maar om daar nu meteen zo erg voor aan de noodklok te hangen :n

Je kan de eigenaar proberen te bereiken een aantal keer, heb je morgenavond nog niets gehoord/gezien etc. dan zou je evt. verder kunnen kijken.

maargoed..... er wordt hier om advies gevraagd met 'wat moet ik doen'. Ik geef advies, maar blijkbaar heb je zelf al helemaal een idee hoe je het wil gaan aanpakken. Dan doe je het toch op die manier? :o?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:49

LoverHorses0 schreef:
Oja en trouwens, het oog is niet meer wit, het oog is rood met dikke zwarte korsten en dingen erop!

en zo kan een ontstoken oog er inderdaad uit zien. wat het is dat weten wij niet via inet en dat weet jij evenmin......

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:51

Ik zou inderdaad even wachten tot je vader thuis is en dan samen even naar de pony gaan kijken, als jou vader het met je eens is kan jou vader misschien naar de eigenaars gaan om er over te praten? Ik vind ook niet dat 144 direct gebeld hoeft te worden, probeer uit te vissen hoe het zit! Voor hetzelfde geldt is er al wel een da bij geweest en dan kan de DP beter bij paardjes gaan kijken die wel hulp nodig hebben. Eerst zorgen dat je alle feiten boven tafel hebt voordat je conclusies gaat trekken en instanties in gaat schakelen. ;) Komt je vader voor het donker is thuis?

LoverHorses0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 16:52

Maar dat betekent dat het dus niet een dikke laag zalf is!

LoverHorses0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 16:53

Bassenqua schreef:
Ik zou inderdaad even wachten tot je vader thuis is en dan samen even naar de pony gaan kijken, als jou vader het met je eens is kan jou vader misschien naar de eigenaars gaan om er over te praten? Ik vind ook niet dat 144 direct gebeld hoeft te worden, probeer uit te vissen hoe het zit! Voor hetzelfde geldt is er al wel een da bij geweest en dan kan de DP beter bij paardjes gaan kijken die wel hulp nodig hebben. Eerst zorgen dat je alle feiten boven tafel hebt voordat je conclusies gaat trekken en instanties in gaat schakelen. ;) Komt je vader voor het donker is thuis?

Weet ik niet... waarschijnlijk niet :(

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:56

En morgenochtend dan? Dan is hij al vroeg weg ?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:59

ga er gewoon nog een paar keer langs, bel aan en zeg dat de ponies iets mankeerd. Overigens, hoe weet je de naam van de ponie als je deze mensen niet kent?