Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Asyaa schreef:heel lang geleden schreef:de voordelen aan het bit:
het bit is erg fijn om te remmen en sturen er wordt (meestal) goed op gereageert onzin, paard reageert zo goed als jij hem africht
het is goed voor drukken paarden weer onzin, dit heeft niks met het bit te maken
met inrijden erg fijn je kan paarden ook bitloos inrijden
erg geschikt voor dressuur en dressuur oefeningen an sich handig voor de aanleuning
de nadelen aan het bit:
het nadeel aan het bit is dat je het paard (soms) pijn doet! (dit word meestal niet gemerkt) complete onzin, gelieve leren paardrijden als je dit doet
zie dit filmpje: (ik weet niet of je een link mag zetten als dit niet mag wil je dat even melden in een PB)
http://www.youtube.com/user/arno8#p/sea ... PIePtrcpqo onzin, filmpje is overdreven en partijdig
daar word in uitgelegt wat er precies laten zien wat er gebeurt in het mond van het paard als je trekt of stuurt
voordelen aan bitloos:
meer een band krijgen met je paard onzin, dit heeft niks met het tuig te maken
je leert meer met zit stem en been rijden onzin, dit hoor je met bit ook te doen
lekkerder voor je paard onzin, kijk bij nadelen van het bit
nadelen aan bitloos:
je paard krijgt veel druk op zijn neus (kan opgelost worden met bontje) onzin, zolang het hoofdstel niet verkeerd is afgesteld, ook lost een bontje hier niks mee op
je paard kan er misbruik van maken onzin, of de africhting is zoek
zit bij somige paarden geen rem op! kijk hierboven en bij remmen en sturen bij voordelen van bit
Adamootje schreef:ponylies schreef:en daar hebben we de anti bit goeroes weer
*zucht* Inderdaad...
Asyaa schreef:Je bent pas de 100ste die dit filmpje post diep geschokt over de 'pijnlijke werking' van het bit. Sommige mensen werden er na 50 keer een tikkeltje moe van om elke keer weer op de complete onzin van dit filmpje te wijzen.
Aukelizzy schreef:Jahoor, daar gaan we weer...
ben ik de enige die zich ergert aan het feit dat in die filmpjes alles wat met bit te maken heeft zo afgekraakt wordt en bitloos en NH zo opgehemelt wordt? als of dat de enige juiste/goede weg is
paqune schreef:ja maar ik wel het beste voor mijn paard;)
ChantalD schreef:paqune schreef:ja maar ik wel het beste voor mijn paard;)
Heb je dan ook de les van de beste instructeur, ongeacht hoe ver weg en wat de kosten zijn? Jouw inwerking en manier van rijden zijn namelijk 100x belangrijker als wat je op, aan en in je paard hangt. Zorgen dat je de perfecte ruiter wordt, maakt je paard veel gelukkiger.
Als je bang bent dat een bit te scherp inwerkt, zal ook bitloos te scherp inwerken. Het bit (of gebrek daaraan) bepaald niet hoe de ruiter ermee omgaat, dat bepaal je zelf. Een ruiter met een harde hand zal een paard pijn doen met een bit, maar ook zonder bit (afhankelijk van de optoming soms nog wel meer pijn). Een ruiter met vriendelijke hand zal zijn paard zowel met een bit als bitloos geen pijn doen. Aan jou de keus of je bitloos dan nog als meerwaarde ziet.
Dus ja, dat filmpje is wel degelijk complete onzin. Ruiters die zo hard met een bit om gaan, zouden met een bitloze optoming dezelfde beelden laten zien, maar daar wordt niet over gesproken. Alweer, de ruiter bepaald de inwerking!
Alleen al het feit dat dit soort propaganda filmpjes gemaakt worden, geeft aan hoezeer bepaalde groepen op het gevoel en irrationeel denken MOETEN spelen, omdat de feiten en rationele argumenten ontbreken. Van bitloze optomingen zijn dit soort filmpjes ook te maken, dat dit niet gebeurt zegt mij voldoende. Ik ben blij dat sommige mensen het fatsoen hebben een ieder vrij te laten in hun keuze, ook als de 'tegenpartij' (die alleen zichzelf zo ziet, maar dat terzijde) met manipulatieve praktijken bezig is.
seigneurtje schreef:Mijn eerste reactie was dat ik gelijk niet meer met bit durf te rijden,
En dat ik wel vaak zie dat paarden hun mond open doen,
Het klinkt logisch en sielig maar ze zetten er ook dramatische muziek onder waardoor het erger lijkt.
Ik ben het wel eens met de Reacties van iedereen
Coco2011 schreef:tuurlijk natuurlijk zijn die 2 bitten niet zo leuk.
Maar mijn pony hebben we geprobeerd bitloos te rijden een half jaar lang.
IK had alle vertrouwen gewonen van haar en wij waren echt samen 1.
Maar bitloos wou ze gewoon niet en dan ging ze rollen of weglopen.
Elke dag lag ik er af maar heb nooit opgegeven.
Nu wel en rijd haar supper goed met haar plezier
?