Best geschrokken van dit filmpje: de effecten van het bit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Best geschrokken van dit filmpje: de effecten van het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:46

Nee he, niet weer.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:46

Dat filmpje is pure manipulatie, kan er niets beters over zeggen
Eindeloze discussie, nu al moe aan het worden....

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:47

Asyaa schreef:
heel lang geleden schreef:
de voordelen aan het bit:

het bit is erg fijn om te remmen en sturen er wordt (meestal) goed op gereageert onzin, paard reageert zo goed als jij hem africht
het is goed voor drukken paarden weer onzin, dit heeft niks met het bit te maken
met inrijden erg fijn je kan paarden ook bitloos inrijden
erg geschikt voor dressuur en dressuur oefeningen an sich handig voor de aanleuning

de nadelen aan het bit:

het nadeel aan het bit is dat je het paard (soms) pijn doet! (dit word meestal niet gemerkt) complete onzin, gelieve leren paardrijden als je dit doet

zie dit filmpje: (ik weet niet of je een link mag zetten als dit niet mag wil je dat even melden in een PB)

http://www.youtube.com/user/arno8#p/sea ... PIePtrcpqo onzin, filmpje is overdreven en partijdig

daar word in uitgelegt wat er precies laten zien wat er gebeurt in het mond van het paard als je trekt of stuurt

voordelen aan bitloos:

meer een band krijgen met je paard onzin, dit heeft niks met het tuig te maken
je leert meer met zit stem en been rijden onzin, dit hoor je met bit ook te doen
lekkerder voor je paard onzin, kijk bij nadelen van het bit

nadelen aan bitloos:

je paard krijgt veel druk op zijn neus (kan opgelost worden met bontje) onzin, zolang het hoofdstel niet verkeerd is afgesteld, ook lost een bontje hier niks mee op
je paard kan er misbruik van maken onzin, of de africhting is zoek
zit bij somige paarden geen rem op! kijk hierboven en bij remmen en sturen bij voordelen van bit

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:49

ponylies schreef:
en daar hebben we de anti bit goeroes weer :')

*zucht* Inderdaad...

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:26

Ts: bit of bitloos maakt helemaal niets uit voor je paard zolang je het beide goed gebruikt.
Ik heb gekozen voor bitloos omdat het me prettiger lijkt voor een paard om niet constant een bit in hun mond te hebben. Maar ik maak dan ook voornamelijk langere buitenritten waarbij ik de paarden wel eens vast zet, laat grazen,...

Maar een bit is net zo goed of net zo slecht als bitloos, hangt er puur vanaf hoe het gebruikt wordt.
Dus gebruik gewoon hetgeen wat het beste voor je voelt :)

Aurorae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:35

Gewoon dikke onzin,
Bitloos kan ook niet fijn zijn voor je paard. Als je het alle 2 veilig en goed gebruikt kan er toch niks misgaan?

Woooow dat klonk heel penny. _O-

TTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:49

Om te beginnen: ik ben geen voorstander of tegenstander van bitloos.

Je kan allerlei nutteloze discussies beginnen...
De ene is voor, de andere is tegen... ze hebben waarschijnlijk beide goede argumenten!
Maar elke partij trekt het verhaal in zijn eigen voordeel!

Stop toch met dat discussiëren: wat probeer je er mee te bereiken?
Je kan elkaar toch niet overhalen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:50

Hahaha leuk weer dat filmpje . Laat ik maar niet te veel zeggen , ik rij bitloos :=

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 11:56

Adamootje schreef:
ponylies schreef:
en daar hebben we de anti bit goeroes weer :')

*zucht* Inderdaad...

Mensen, ik probeer hier geen discussie's over uit te lokken. Ik wil gewoon weten wat jullie er van vinden.
Maar misschien had ik er niet over moeten beginnen. Sorry dan. Ik zag het filmpje en ben nu gewoon aan het onderzoeken wat het beste is. Je hoeft het bit niet te verdedigen of het bitloos rijden. Ik vind het een beetje raar als je reactie's geeft van: "daar gaan we weer" en blabla. Nogmaals: dit forum ben ik niet gestart voor discussie's maar naar ervaringen zodat ik het tegen elkaar af kan wegen. Ik val het bit niet af. Dus liever niet zulke reacties. Als je dat alleen maar te zeggen hebt help je mij niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:59

Je bent pas de 100ste die dit filmpje post diep geschokt over de 'pijnlijke werking' van het bit. Sommige mensen werden er na 50 keer een tikkeltje moe van om elke keer weer op de complete onzin van dit filmpje te wijzen.

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 12:04

Asyaa schreef:
Je bent pas de 100ste die dit filmpje post diep geschokt over de 'pijnlijke werking' van het bit. Sommige mensen werden er na 50 keer een tikkeltje moe van om elke keer weer op de complete onzin van dit filmpje te wijzen.

Mm... complete onzin is het niet, vind ik. Jij hoeft het er niet mee eens te zijn maar het kan best wel eens pijn doen. En als je er moe van wordt, is het misschien verstandiger om niet meer te reageren. Snap je dat ik aan zulke antwoorden niets heb? Als je bijvoorbeeld zegt waarom een bit beter is of waarom bitloos beter is, dan heb ik er tenminste wat aan. Ik vind het zelf een beetje vervelend om steeds zulke reacties te krijgen. Niet iedereen hoeft het met elkaar eens te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:14

Zie eerdere posts.
Een bit is niet slechter, bitloos is niet beter. In een enkel geval kan een paard uitsluitend op bit of uitsluitend op bitloos, maar dit zijn uitzonderingen (al denkt half bokt dat hij of zij de uitzondering op stal heeft staan..). Waar de meeste bovenstaande personen (inclusief moi) zo moe van worden is het eindeloze, ongefundeerde gezever, gejammer en gezeur dat deze topics met zich mee brengen.

Het filmpje is onzin, wil je discussiëren over bit/bitloos zijn er genoeg mensen die dat leuk vinden om te doen, maar niet op basis van eerder genoemd filmpje.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:22

Jahoor, daar gaan we weer... :roll:

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:26

ben ik de enige die zich ergert aan het feit dat in die filmpjes alles wat met bit te maken heeft zo afgekraakt wordt en bitloos en NH zo opgehemelt wordt? als of dat de enige juiste/goede weg is :roll:

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 12:42

Aukelizzy schreef:
Jahoor, daar gaan we weer... :roll:
ben ik de enige die zich ergert aan het feit dat in die filmpjes alles wat met bit te maken heeft zo afgekraakt wordt en bitloos en NH zo opgehemelt wordt? als of dat de enige juiste/goede weg is

Zie mijn eerdere post aan zulke antwoorden heb ik niets. Ik prijs het bit en het bitloos rijden niet de hemel in. Ik zoek naar de juiste middenweg. Dus als je niets beters te zeggen hebben reageer dan alsjeblieft niet.

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:52

paqune schreef:
ja maar ik wel het beste voor mijn paard;)

Heb je dan ook de les van de beste instructeur, ongeacht hoe ver weg en wat de kosten zijn? Jouw inwerking en manier van rijden zijn namelijk 100x belangrijker als wat je op, aan en in je paard hangt. Zorgen dat je de perfecte ruiter wordt, maakt je paard veel gelukkiger.
Als je bang bent dat een bit te scherp inwerkt, zal ook bitloos te scherp inwerken. Het bit (of gebrek daaraan) bepaald niet hoe de ruiter ermee omgaat, dat bepaal je zelf. Een ruiter met een harde hand zal een paard pijn doen met een bit, maar ook zonder bit (afhankelijk van de optoming soms nog wel meer pijn). Een ruiter met vriendelijke hand zal zijn paard zowel met een bit als bitloos geen pijn doen. Aan jou de keus of je bitloos dan nog als meerwaarde ziet.

Dus ja, dat filmpje is wel degelijk complete onzin. Ruiters die zo hard met een bit om gaan, zouden met een bitloze optoming dezelfde beelden laten zien, maar daar wordt niet over gesproken. Alweer, de ruiter bepaald de inwerking!
Alleen al het feit dat dit soort propaganda filmpjes gemaakt worden, geeft aan hoezeer bepaalde groepen op het gevoel en irrationeel denken MOETEN spelen, omdat de feiten en rationele argumenten ontbreken. Van bitloze optomingen zijn dit soort filmpjes ook te maken, dat dit niet gebeurt zegt mij voldoende. Ik ben blij dat sommige mensen het fatsoen hebben een ieder vrij te laten in hun keuze, ook als de 'tegenpartij' (die alleen zichzelf zo ziet, maar dat terzijde) met manipulatieve praktijken bezig is.

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 12:56

ChantalD schreef:
paqune schreef:
ja maar ik wel het beste voor mijn paard;)

Heb je dan ook de les van de beste instructeur, ongeacht hoe ver weg en wat de kosten zijn? Jouw inwerking en manier van rijden zijn namelijk 100x belangrijker als wat je op, aan en in je paard hangt. Zorgen dat je de perfecte ruiter wordt, maakt je paard veel gelukkiger.
Als je bang bent dat een bit te scherp inwerkt, zal ook bitloos te scherp inwerken. Het bit (of gebrek daaraan) bepaald niet hoe de ruiter ermee omgaat, dat bepaal je zelf. Een ruiter met een harde hand zal een paard pijn doen met een bit, maar ook zonder bit (afhankelijk van de optoming soms nog wel meer pijn). Een ruiter met vriendelijke hand zal zijn paard zowel met een bit als bitloos geen pijn doen. Aan jou de keus of je bitloos dan nog als meerwaarde ziet.

Dus ja, dat filmpje is wel degelijk complete onzin. Ruiters die zo hard met een bit om gaan, zouden met een bitloze optoming dezelfde beelden laten zien, maar daar wordt niet over gesproken. Alweer, de ruiter bepaald de inwerking!
Alleen al het feit dat dit soort propaganda filmpjes gemaakt worden, geeft aan hoezeer bepaalde groepen op het gevoel en irrationeel denken MOETEN spelen, omdat de feiten en rationele argumenten ontbreken. Van bitloze optomingen zijn dit soort filmpjes ook te maken, dat dit niet gebeurt zegt mij voldoende. Ik ben blij dat sommige mensen het fatsoen hebben een ieder vrij te laten in hun keuze, ook als de 'tegenpartij' (die alleen zichzelf zo ziet, maar dat terzijde) met manipulatieve praktijken bezig is.

Dank je wel;) aan zulke reacties heb ik wat meer.
Ja ik heb les bij een goede instructrice. Heb bij haar al heel wat geleerd. Maar heb nooit iets gehoord van het bit.
Ben er toevallig een keer op dit filmpje gekomen en ben op onderzoek gegaan of het bit echt pijnlijk is.
Ik vind het wel lastig hoor!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:04

Leuk dat deze ook int nederlands is vind het wel netjes uitgelegd

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:07

En die effecten zijn de gevolgen van de ruiterhand :) .
Zowel bit als bitloos kun je voldoende schade aanrichten als je met een harde hand rijd.

seigneurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:30

Mijn eerste reactie was dat ik gelijk niet meer met bit durf te rijden,
En dat ik wel vaak zie dat paarden hun mond open doen,
Het klinkt logisch en sielig maar ze zetten er ook dramatische muziek onder waardoor het erger lijkt.
Ik ben het wel eens met de Reacties van iedereen

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 13:51

seigneurtje schreef:
Mijn eerste reactie was dat ik gelijk niet meer met bit durf te rijden,
En dat ik wel vaak zie dat paarden hun mond open doen,
Het klinkt logisch en sielig maar ze zetten er ook dramatische muziek onder waardoor het erger lijkt.
Ik ben het wel eens met de Reacties van iedereen

Ja dat heb ik ook wel een beetje. Ik ben bang dat ik Nero(mijn paardje) pijn doe. En dat is niet mijn bedoeling;)

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:35

Als je je paard pijn doet met bit zal hij net zo veel pijn hebben als je hem bitloos rijd. ;)

Dan scheelt er iets met je eigen rijkunst. Zoek een goede instructeur en leer rijden op je zit en met een zachte hand.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:43

Najoveh schreef:
Als je je paard pijn doet met bit zal hij net zo veel pijn hebben als je hem bitloos rijd. ;)

Dan scheelt er iets met je eigen rijkunst. Zoek een goede instructeur en leer rijden op je zit en met een zachte hand.

Daar zijn de meningen verschillend over ;)

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:44

tuurlijk natuurlijk zijn die 2 bitten niet zo leuk.
Maar mijn pony hebben we geprobeerd bitloos te rijden een half jaar lang.
IK had alle vertrouwen gewonen van haar en wij waren echt samen 1.
Maar bitloos wou ze gewoon niet en dan ging ze rollen of weglopen.
Elke dag lag ik er af maar heb nooit opgegeven.
Nu wel en rijd haar supper goed met haar plezier

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:47

Coco2011 schreef:
tuurlijk natuurlijk zijn die 2 bitten niet zo leuk.
Maar mijn pony hebben we geprobeerd bitloos te rijden een half jaar lang.
IK had alle vertrouwen gewonen van haar en wij waren echt samen 1.
Maar bitloos wou ze gewoon niet en dan ging ze rollen of weglopen.
Elke dag lag ik er af maar heb nooit opgegeven.
Nu wel en rijd haar supper goed met haar plezier

met of zonder bit :P?