wanneer mag ik beginnen met mijn veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:14

natasha1996 schreef:
hij gaat zowiezo niet daarheen
daarvoor hebben we haar niet gekocht ze blijft gewoon aan ons huis bij haar vriend tarzan

ik vraag alleen warneer ik kan beginnen met wat nieuwe dingen leren en hoe oud die daarvoor moet dan zijn

Minimaal 2,5 dan kan je meer gaan doen, maar niet te intensief! Grondwerk is erg goed te doen

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 10:15

oke

hier naast heeft een man wel een shetlander fokkerij
ik kan wel aan me moeder vragen of fiona dan een tijdje daar in een kudde kan staan

wandt daar staan

merrie's met 2 veulentjes en een hengst in een kudde is dit geschikt ?

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:17

Ga eens rondkijken voor een plek waar hij samen met leeftijdsgenoten kan staan. Daar leert hij echt veel meer van dan van Tarzan, tuurlijk staat hij fijn met hem maar van leeftijdsgenoten heeft hij later veel meer profijt. Misschien kan hij naar de opfok? Lees dit artikel even door.
Als hij 3 jaar is kan je gaan beginnen met zadelmak maken etc.

Nog een voordeel: als jullie hem naar de opfok doen kan je je in de tussentijd verdiepen in paarden zodat je precies weet wat je moet doen. Niet gemeen bedoeld maar ik heb het idee dat jullie nog niet genoeg weten om zo'n veulen goed op te voeden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:18

xxMaxx schreef:
Ja niet per se leeftijdsgenoten maar meer vriendjes ipv met zijn 2-en. Maar als het goed is dagelijkse gang van zaken mee te krijgen, waarom stopt dan bijna iedereen zijn paard in de opfok?

Ik vindt dat veel paardvriendelijker dan hoe het er normaal aan toe gaat. Dus 3 jaar opfok, weinig contact met mensen, veel beweging/buiten en dan ineens, paard ophalen wordt in een stalletje van 3x3 gezet en moet volop aan de bak. Met een beetje logisch nadenken lijkt me dat een paard dat van begin af aan de dagelijks omgaan leert veel minder stress heeft.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 29-10-11 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 10:18

wij hebben zelf ook grote paarden maar nu gaat het over kleine mini paardjes :P
dus daar ehbben wel wel verstand van ;)

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:19

natasha1996 schreef:
wij hebben zelf ook grote paarden maar nu gaat het over kleine mini paardjes :P
dus daar ehbben wel wel verstand van ;)

Oké haha. Een merrie met 2 veulens is in ieder geval al beter want dan staat hij met leeftijdsgenoten. Niet veel, maar het is iets.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:21

Oké, nooit over nagedacht. Mijn pony heb ik sinds pas, dus nooit te maken gehad met opfok. En als ik zo las leek dat altijd het beste. Ben het eens met de dagelijkse gang van zaken, maar ik vind toch meer soortgenoten, dan 1

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 10:22

oke hmm
ik zal dit allemaal aan mijn moeder na laten lezen
en ga ik samen overleggen wat het beste is voor haar
maarja dan staat tarzan weer alleen :')

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:22

natasha1996 schreef:
oke het halster is zij al lang gewend ze heeft een stamboek van nmprs mini stamboek papieren
dus we gaan zeker naar de keuringen

en halster had die als veulen al om we hebben haar gekocht bij een echte fokkerij van de nmprs stamboek papieren

de plaats Groningen

de veulen heeft bij mij een best grote stal en 2 weilanden
een voor als het best nat is en andere voor gras en ren plaats

Volgens mij heeft ze het niet over een paard of pony die bereden gaat worden maar over een mini shet!
Beestje gewoon lekker bij je andere pony laten lopen tot hij 2.5 is en dan....tja wat wil je ermee,kunstjes doen en wandelen is het enige denk ik,kan verder niet veel verzinnen?!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:23

Joh, dat is toch simpel?
Zo'n minipaardje van een half jaar oud, daar kun je gewoon meteen een zadel op gooien en wegrijden hoor. En omdat ze eigenlijk al meteen verkeersmak zijn bij geboorte, kan je het beste meteen het bos er mee in :j
Luister niet naar wat anderen zeggen, gewoon doen :D Kan best!
.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:23

Hebben jullie het veulen dan gekocht als weidemaatje voor Tarzan?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:24

Dees schreef:
Joh, dat is toch simpel?
Zo'n minipaardje van een half jaar oud, daar kun je gewoon meteen een zadel op gooien en wegrijden hoor. En omdat ze eigenlijk al meteen verkeersmak zijn bij geboorte, kan je het beste meteen het bos er mee in :j
Luister niet naar wat anderen zeggen, gewoon doen :D Kan best!
.

Een bit in doen en longeren?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:24

Sodeletuut schreef:
Nu: Lekker in de wei zetten in een kudde, en kind laten zijn. Af en toe een borstel er overheen en een voetje pakken.
Als hij 3 is kan je eens beginnen met een bitje in doen.
Als hij 3,5 is kan je heel voorzichtig eens gaan longeren, want het is nogal een belastig voor de benen.
Als hij 4 is kan je gaan beginnen met inrijden.

Mijn mening. ;)

Juist, Met als aanvulling dat je al wel kan beginnen (nu)n met een halster omdoen, en het paard aan de hand mee nemen om ermee over de weg te lopen, langs "enge" dingen, en het zo al vroeg bomproof te krijgen. Dit doe je echter af en toe, 1 of 2 keer in de maand ofzo, hooguit een kwartiertje. Een jong dier moet je gewoon met rust laten.

Gezien het om een mini gaat, gaat alles dus op, behalve het inrijden. :)

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:25

Misschien kan Tarzan wel mee?
Is het een shet trouwens?

@ TS Luister aub niet naar Dees want op een veulen kan je GEEN zadel gooien en wegrijden. Daar hebben ze simpelweg de kracht nog niet voor.

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 10:25

eingenlijk wel maar we wouden heel graag een veulen om ook naar keuringen te gaan want dat vonden wij ook erg leuk

maar ja vooral als vriendje voor tarzan want ze zijn al dol op elkaar

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:26

xxMaxx schreef:
Oké, nooit over nagedacht. Mijn pony heb ik sinds pas, dus nooit te maken gehad met opfok. En als ik zo las leek dat altijd het beste. Ben het eens met de dagelijkse gang van zaken, maar ik vind toch meer soortgenoten, dan 1

Ach ik weet niet, onze twee shetten zijn der ook niet slechter van geworden dat ze maar met z'n tweeën staan. Je moet net de goeie match hebben dan kan het imo best hoor. Okey meer is misschien ideaal, maar als het veulen het goed doet zou ik het prima vinden hoor.
Neem aan dat je als eigenaar nu eenmaal je paarden het beste kent en zo blijven er toch altijd discussie's ontstaan over de manier van houden van paarden. Vindt 2 paarden en of de een nu een veulen is of niet echt niet zo slecht.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 29-10-11 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Simon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:27

Die veulenopfok is ook niet mijn ding. Zo ziet een mensenmaatschappij er ook niet uit. Dat een veulen na een bepaalde leeftijd van zijn moeder wordt gescheiden, na 9 maanden, dat lijkt mij alleen maar goed. Het topic ging erover "wat kan ik met mijn veulen". Simpel, gewoon aaien, je eigen laten maken, beetje poetse maar longeren moet je niet met veulen. Een veulen is een kind en als je er meer mee doet en hem nu al een soort je wil op gaat leggen, dat belemmert het beestje alleen maar in zijn of haar ontwikkelingsfase.

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 10:27

Alissa_Yara schreef:
Misschien kan Tarzan wel mee?
Is het een shet trouwens?

@ TS Luister aub niet naar Dees want op een veulen kan je GEEN zadel gooien en wegrijden. Daar hebben ze simpelweg de kracht nog niet voor.

fiona is een soort fallabella van de snmprs mini stamboekpapieren
en tarzan is gewoon een normale shetlander
op mijn profiel kan je tarzan zien ik wil anders ook wel een foto er op zetten van fiona van hoe ze er nu uit ziet?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:28

natasha1996 schreef:
eingenlijk wel maar we wouden heel graag een veulen om ook naar keuringen te gaan want dat vonden wij ook erg leuk

maar ja vooral als vriendje voor tarzan want ze zijn al dol op elkaar

Zoek er dan nog een veulen bij. Dan is je andere paard niet alleen, en heeft je veulen ook echt een leeftijdsgenootje om mee te spelen en op de groeien (en rangen en standen te leren).

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:29

xxMaxx schreef:
Slecht? Voor een veulen is het het beste om op te groeien met leeftijdsgenoten. We zeggen niet dat die het slecht heeft bij jullie helemaal niet maar voor de opvoeding van de kleine is dat het beste

Dat is een mening en geen bewezen feit.
Persoonlijk heb ik liever een veulen liever bij een mengeling aan leeftijden staan.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:30

Pentax schreef:
xxMaxx schreef:
Slecht? Voor een veulen is het het beste om op te groeien met leeftijdsgenoten. We zeggen niet dat die het slecht heeft bij jullie helemaal niet maar voor de opvoeding van de kleine is dat het beste

Dat is een mening en geen bewezen feit.
Persoonlijk heb ik liever een veulen liever bij een mengeling aan leeftijden staan.

Mijn zin was fout neergezet, ik bedoelde meer soortgenoten dan 1. Ik doe ook maar informatie op hier op bokt maar zo zie je maar dat alles een mening is en geen feiten.

Kermit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:30

Gewoon lekker Met tarzan op de wei laten staan. Is helemaal niets mis mee hoor! En idd lekker elke dag poetsen enzo. Maar tot haar 3e jaar niets anders ermee doen. Dat is niet goed voor haar. Je kan wel voorbereidingen doen voor de keuringen, maar dan kan je beter wat info opvragen bij het stamboek wat je ze daar allemaal voor moet kunnen...

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 10:31

zo ziet fiona er nu uit

Afbeelding

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:33

Kijk je HOEFT niet perse leeftijdsgenoten erbij te zetten maar het is wel slim om te doen. Dan leert ze veel meer dan als ze alleen bij Tarzan staat. Maar aangezien het zo'n mini is maakt het niet zo heel veel uit denk ik. Ik had het vooral over veulens die later de dressuur ingaan voor wedstrijden enzo maar dat zal jij niet gaan doen denk ik.
Maar om nog 1x op je hoofdvraag terug te komen, over 2 jaar pas beginnen met bit etc.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:33

Wanneer je veulen zo veel mogelijk buiten komt en daarmee bedoel ik niet 20 uur op stal maar echt volop beweging krijgt en in Tarzan een maatje heeft gevonden, zie ik geen probleem. Het belangrijkste is dat je veulen veel vrije beweging krijgt, goed ruwvoer krijgt aangeboden en met rust wordt gelaten.

Mijn tip is, vraag af en toe een voetje, laat je veulen regelmatig door een hoefsmid bekijken en goed bekappen, geef kwalitatief goed voer en wandel af en toe een klein stukje. Een borstel er even overheen doen is ook geen probleem. Wanneer je veulen drie is en jij een jaar of 18 dan zijn jullie er beiden aan toe om wat meer te doen. Als ik jou was zou ik in tussentijd eens bij wat mensen rond gaan kijken hoe zij hun pony's beleren, via Bokt kun je vast eens een oproepje plaatsen bij wie je een en ander kan bijleren.