Zonder zadel slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:33

passieAppel schreef:
Als je niet je paard doodhobbelt :D
Waarom niet?

Misschien even de reactie van xSimonee lezen? Vond ik zelf namelijk ook erg nuttig.
Dankje voor je goede bijdrage Simone! :j

robeer

Re: Zonder zadel slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:56

Let je er bij het zonder zadel lichtrijden ook op dat je jezelf niet aan de teugels optrekt.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 19:25

ik kan wel een keer een filmpje plaatsen wat ik doe als ik lichtrijd zonder zadel. Ik zie ook na het rijden zonder zadel twee zweetplekken die die niet op de ruggenwervel zitten.

LoverHorses0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:39

ligt eraan of je goed 'meeveert' met haar passen. maar ik zal het niet te vaak doen want het kan haar rug beschadigen!

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:18

ik veer ook goed mee met m'n buikspieren en heupen enzo :P, vind ik want ik bonk niet op haar rug.

Rianne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:08

Brengt zonder zadel rijden ook schade op als je hooguit 2x in de week zonder zadel rijdt?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 08:54

Het hoeft helemaal geen schade te veroorzaken. Dat ligt echt aan het soort rug dat je paard heeft, hoe hij zijn rug gebruikt, wat voor gangen hij heeft, hoe de ruiter zit enz. enz.
Hou maar goed in de gaten of hij pijnlijke plekken op zijn rug krijgt en of hij na verloop van tijd slechter gaat lopen, bijvoorbeeld zijn rug wegdrukt.
Ik denk zelf dat je geen problemen zult krijgen met twee keer per week zonder zadel rijden. Veel plezier! +:)+

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:30

Rianne97 schreef:
Brengt zonder zadel rijden ook schade op als je hooguit 2x in de week zonder zadel rijdt?

Twee keer per week is best veel, ik zou het toch gaan minderen. Zie mijn 1e post.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:43

*voelt aan kont* er zit bij mij toch echt wel nog vet/spiermassa onder mijn zitbeen!
En een paard dat vrolijk rondhuppelt met ruiter zonder zadel op zijn rug, met zijn oortjes naar voren.. je maakt me echt niet wijs dat hij pijn heeft, sorry.

Oh en @pirate, goed lichtrijden doe je niet vanuit je beugels. Dan kan je je benen ook niet stilhouden.
Weet wel dat ik heul veel spierpijn krijg van lichtrijden zonder beugels... *pijnlijke morning after flashback*

Arwenride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:11

Bij de mijne moet het, door zijn brede schouders valt ieder zadel door overheen. Dus dan doet het hem pijn.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:19

Arwenride schreef:
Bij de mijne moet het, door zijn brede schouders valt ieder zadel door overheen. Dus dan doet het hem pijn.

Maatzadel?

Hacendoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:33

ik rij zelf ook regelmatig zonder zadel , het is wel bewezen dat zonder zadel er meer druk op eenzelfde plaats van de rug komt maar daarom is het niet slechter zolang jij en je paard ervan genieten kan je het zoveel doen als je wilt ( mischien kan je wel een barebackpad proberen dat is comfortabeler ;) )

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 22:46

ja die wil ik ook graag aanschaffen Hacendoso, zit inderdaad lekkerder

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:55

Mm, mooie uitleg, Simone! Denk alleen dat mijn brede kont en dijbenen wel zorgen voor meer drukverdeling, en ook dat mijn zitbeentjes meer naar de buitenkant liggen omdat ik gewoon een brede kont heb. Als ik op mijn paard zit, en ik mn handen er enigzins onder plaats, zitten ze volgens mij naast de snelweg :) Alleen lijkt het me sowieso niet goed om lange ritten te maken als je honkt/bonkt of een gewone/smalle kont hebt.
Mogelijkheid: Barebackpad Christ met een barefootpad met inlages eronder, heb je eigenlijk een soort boomloos zadel *natuurlijk niet met evenveel drukverdeling etc* met nóg meer contact, en dan niet het glibberen van een gladde vacht of paardenzweet op je benen :o

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 09:20

als mijn paard zweet zit ik juist steviger haha :P.
Maar ik heb nu al weer een tijdje met zadel gereden.