Praten tegen je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Harry19987

Re: Praten tegen je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:11

Ik praat altijd tegen mijn paard. Mijn hulpen zijn hierdoor veel kleiner geworden. het paard weet precies wat ik bedoel en wat er gaat gebeuren.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:37

als ik aan het rijden ben,
dan praat ik ook tegen mijn paard.
hoe gek dat ook klinkt.
paarden zijn dan wel dieren maar hebben evenveel te zeggen als een mens.

op een manege vinden ze het raar als je tegen je paard praat.
gek he!

:)

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:40

ik praat de oren van haar hoofd :D meestal om haar gerust te stellen en om duidelijk te maken wat ik wil.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:43

Alleen jammer dat een paard niet terug praat.
Paarden praten ook niet met elkaar, paarden gebruiken lichaams taal.
Hoog uit roepen ze naar elkaar als een merrie de wei uitgehaald wordt bij de hengst.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:45

Ik praat ook altijd tegen me paarden.. Niet dat ze me snappen.. Maar meestal de toon waarop maakt wel duidelijk hoe en wat..

jvd01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:46

Ik praat altijd tegen mijn paard, met mijn stem geef ik niet alleen commando's maar ook als beloning en geruststelling. Ik ben van nature al best een prater en ik merk dat mijn paard dat wel god vind, dus gebruik ik het gewoon. Hangt denk ik ook wel van je eigen voorkeur af en dat van het paard/ lees ook pony

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:09

Ik praat ook tegen hem, maar niet de commando's. Alleen vooral 'braaf' en 'goed zo'. En ook als hij niet goed luisterd of reageert iets van 'hé niet doen' ofzo. Alleen nooit iets van 'draf' ofzo.
Maar als je hem vaak beloont dan heeft hij ook zoiets van hé ik doe het goed, en dat gaat hij nog fijner lopen.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 07:57

Ik praat tijdens het rijden wel tegen mijn paard maar dat is dan meestal als het braaf is of het goed doet. Verder geef ik niet te veel stemhulpen omdat ik dan genijgt ben het ook op wedstrijd te doen en dat mag niet. En als hij niet luisterd verhef ik mijn stem wat. Soms moet ik hem ook een beetje pushen en dan zeg ik meestal kóm! en dan gaat hij al :)

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 08:07

Waarom niet? Juist goed. Ik waarschuw met mijn stem als hij het niet goed doet, en andersom. Ook vaak, goeeeedzo! (Als hij aan het ontspannen is bijv.)
Sowieso zeg ik het er standaard bij, bij de overgangen. Dus als ik aandraaf zeg ik automatisch ook 'draf!' om mijn hulpen aan te vullen. Ieder paard is als het goed is ooit correct ingereden, en gelongeerd op stemhulpen. Waarom zou je dat dan ineens weglaten? Bij mij luisteren ze er goed na hoor. Ik bedoel dus 'hooo, stap' en 'Galop!!' maar natuurlijk wel met mijn zit erbij he. Niet alleen een woordje, haha. :P
Tja waarom niet, ik vind het maar vreemd dat iemand daar boos om wordt.

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 10:26

toen ik in de beginnersles zat op de manege, moesten we wel commando's geven als 'draf', of 'galop' ofzo. Maar nu ik een paar niveaus hoger zit moeten we dat afleren, je hoort Ankie van Grunsven toch ook niet allerlei commando's roepen tijdens een kur? :')
Maar dingen zoals 'braaf!' en 'wat zie je?' als 'ie omkijkt wel ja. Zo voelt je paard je aanwezigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 10:33

Ik praat altijd tegen mijn paard,al roep ik niet stap,draf en galop.
Meestal "braaf" of "Goedzooo,schatje" :')
Ik zit altijd met een bigsmile op mijn paard tegen haar te praten,we rijden voor de lol. :D

Anket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:34

ik praat ook altijd tegen paarden, sommige mensen zeggen ''ze praten echt niet terug''. dit vind ik soms erg flauw.

Van mijn instructrice mag ik niet tegen ze praten. doe ik wel :=

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:36

Ik praat best vaak tegen paarden :D
Dan wennen ze aan je stem, gaan ze er een beetje op reageren (in het weiland roepen e.d.)
Of aan de longe kun je stemhulpen (stap, draf, galop) ook goed gebruiken en aanleren :j
Ik vind het ook gewoon gezellig haha :D

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:45

Jep, hele verhalen. Zeker op buitenrit, als we alleen zijn. En als ik in de bak met m bezig ben allemaal dingen als 'goedzo, braaf, juist, netjes', en als hij afgeleid is 'let op'. En als ie bang is heeeel veel 'hooo, rustig', dat soort dingen :D

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:52

Pirate schreef:
toen ik in de beginnersles zat op de manege, moesten we wel commando's geven als 'draf', of 'galop' ofzo. Maar nu ik een paar niveaus hoger zit moeten we dat afleren, je hoort Ankie van Grunsven toch ook niet allerlei commando's roepen tijdens een kur? :')
Maar dingen zoals 'braaf!' en 'wat zie je?' als 'ie omkijkt wel ja. Zo voelt je paard je aanwezigheid.

Omdat dat niet mag he, tijdens een wedstrijd. :+ Dus lijkt me logisch dat ze dat niet doet.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:54

Als mijn paard buiten een beetje bangig is, dan negeer ik hem juist. Gewoon lekker doorrijden, van mij part drie keer langs die enge tractor. Als ik zeg; hooo maar jongen. Alles is goed, rustig maar. Dan denk hij juist; oh oh, baas klinkt bang, dan zal het wel heel eng zijn. Dat werkt bij mij dus juist averechts.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:58

Als de baas idd bang klinkt, werkt het averechts ja. Maar ik praat rustig tegen m en ik merk wel degelijk resultaat. Als ik tegen m praat wordt hij weer effe een beetje afgeleid van datgene wat zo eng is. Als hij op mij en die tractor tegelijk moet letten focust hij tenminste niet 100% alleen maar op die tractor :D

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:00

ElineB schreef:
Pirate schreef:

Omdat dat niet mag he, tijdens een wedstrijd. :+ Dus lijkt me logisch dat ze dat niet doet.

dat bedoel ik, daarom is het ook logisch dat je dat op een gegeven moment moet afleren (:

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:50

Pirate schreef:
ElineB schreef:

dat bedoel ik, daarom is het ook logisch dat je dat op een gegeven moment moet afleren (:

Helemaal afleren niet, wel gewoon dat ze ook op je been en zit reageren en niet alleen op je stem.

Ik praat ook tegen paarden hoor, ik hou zelf ook totaal niet van stilte :')

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:56

ik hou altijd hele banketstaaf verhalen tegen men paardjes :),
maar zeg geen stap draf galop oid,
wel om terug te laten komen maar dan word het walk, easy of jog,

_Belle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:32

Als ze niet doet wat ik wil dan praat ik vaak zo van: Nou Sal, doe niet zo vervelend. Maar ook al ze het heel goed doet ;) En op stal blèr ik ook gewoon hele verhalen tegen ze XD

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:36

Tijdens het rijden is het praten beperkt tot "braaf zo", "goed zo meid", ect.

Als ik ze sta te borstelen/opzadelen/noem maar op; krijgt ze mijn heel levensverhaal te horen :=

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:43

ik zeg wel hoow als ie weg is, en ik klak met mijn tong om ze sneller te laten lopen, dan hoef ik geen been te geven, en dat verstaan de manegepaardjes even goed. en ik beloon ook met woordjes op het einde! een aaikes)

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:46

heel regel matig

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:47

ook goed zo jongen en kom hup