Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:10

Wat je eigenlijk zegt is dat je de scherpte van een bit nodig hebt om je hulpen duidelijk te maken. :?
Daarnaast heb je alleen ervaring met een kaakgekruist hoofdstel, helaas zijn daar veel van die geen goede release hebben. Als je alleen ervaring hebt met een (slecht) kaakgekruist hoofdstel kan je nooit al het bitloze beoordelen.
Ik kan met bit rijden ook niet beoordelen als ik een te groot of te klein of een verkeerd bit voordat paard alleen heb gebruikt. Dan kan ik alleen wat vertellen over dat bit.

Een ophouding terug doe je met je zit en zo min mogelijk met je teugels. Dat heeft niks met aanleuning te maken, aanleuning is de verbinding die het paard maakt met de ruiterhand. Omdat het vanuit de achterhand komt geeft het je vanalles door.
Aanleuning bereik je niet door aan de voorkant te plukken.

Een ieder die beweert dat je met bitloos geen dressuur kunt rijden weet niet wat correcte dressuur inhoudt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:26

En dat zeg jij. Maar wie jij bent is helemaal niet duidelijk. Dus wat is jouw mening dan waard? Heb jij je ooit ergens in kunnen onderscheiden dat je nu zo stellig kunt zijn over wat wel goed is in de dressuur en wat niet goed is in de dressuur?

Ik rijd ze van achter naar voren. En dan wil ik wel graag iets aan de voorkant hebben waarmee ik net zo'n snelle reactie verwacht als ik aan de achterkant erin rijd. Dat heb ik wel bij mijn dubbelgebroken KenK Ultra Conrad (scherp bit in jouw optiek?) en niet bij dat bitloze gevalletje waar ik mee reed.
Waarmee ik overigens prima op buitenrit kon hoor :D

Ik snap werkelijk niet waarom veel ruiters zo enthousiast zijn over dat bitloze rijden. Ik zie de toegevoegde waarde alleen voor paarden die serieuze verwondingen/verminkingen hebben en daarom niet met bit kunnen worden gereden. Op een gezond paard moet je toch gewoon met een bit uit de voeten kunnen, lijkt mij zo.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:33

Ik ben niet degene die beweert dat bitloos dressuur niet mogelijk is omdat ik alleen kaakgekruist heb geprobeerd en dat niet werkte bij mijn paard :+

Om neerwaarts te kunnen moet een paard eerst in balans zijn, en wanneer het paard in balans is gaat het uit zichzelf neerwaarts. Om de juiste balans verkrijgen heb je o.a. de aanleuning nodig. Heb je dan veel druk nodig aan de voorkant dan heb je geen paard wat in balans is en dan is het inderdaad geen correcte dressuur.

Je gaat toch ook niet eerst met sporen rijden en dan zonder?
Bitloos is er niks toegevoegd, dat is er bij een bithoofdstel.
Waarom een bit gebruiken als dat niet nodig is?

Ik snap niet hoe het komt dat mensen het zo andersom zien :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:40

Air, ik snap ook niet zo goed dat veel mensen het maar andersom blijven zien... ;)
Heb eigenlijk ook niet zoveel zin meer om het weeeeeeer uit te leggen. :+
Top van je dat jij het wel doet. :j

Overigens hoor ik graag wat er nou zo pijnlijk kan zijn aan mijn bitloze Marylot sidepull. Bij gebruik van de teugels komt er hooguit wat druk op de zijkant van het hoofd van mijn paard. Dat is niet pijnlijk, hoor. En verder is het heerlijk om een paard met een ontspannen mondje te zien, zonder iets van ijzer er in. :)
Wij doen het er prima op, ook als we dressuurles hebben. :j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:41

Air schreef:

Dat lijkt mij een meer een verschil in principes. Ik blijf erbij dat ik er liever een bitje in heb hangen, heb niets tegen bitloos, mag iedereen zelf weten. Verschil in aanleuning heb ik nog niet ontdekt het lijkt mij voor het paard alleen makkelijker om snel op de voorhand te kukelen zonder bit, maargoed ik ben geen paard.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:43

Danique_G schreef:
Air schreef:

Dat lijkt mij een meer een verschil in principes. Ik blijf erbij dat ik er liever een bitje in heb hangen, heb niets tegen bitloos, mag iedereen zelf weten. Verschil in aanleuning heb ik nog niet ontdekt het lijkt mij voor het paard alleen makkelijker om snel op de voorhand te kukelen zonder bit, maargoed ik ben geen paard.

Op de voorhand kukelen heeft niks maar dan ook niks met de optoming te maken, ALLES met het rijtechnische gedeelte :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:43

@Air: Tja... als ik een net zadelmak paard rijd, rijd ik juist wel met sporen. Omdat ik meteen vanaf het allereerste begin duidelijk wil zijn. Pas als mijn hulpen bij het paard bekend zijn, laat ik de sporen achterwege. Dan komen ze later weer terug als we richting M gaan.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Maar in de dressuursport is er geen weg zonder bit.

Ik vind het nogal een naieve gedachte als je denkt dat bitloos rijden 'van nu' is. Mensen rijden al eeuwen op paarden en zelfs in de grootste armoede hebben paardengebruikers bitten toegepast. Daar waar een touwhalster echt een goedkopere oplossing moet zijn geweest, dus men heeft dat vast geprobeerd. Dikke kans dat het hele bitloze gebeuren zich toen al als ineffectief heeft bewezen. Heb je er zo al eens naar gekeken?

O ja, Twiggy. Er is niets pijnlijks aan een sidepull. Misschien voor het oog van je toeschouwer, want het ziet er echt niet uit als een ruiter met een sidepull een teugelhulp geeft. Probeer dan maar eens je bovenarm losjes en ontspannen langs je romp te houden.... Voor je paard is zo'n sidepull helemaal niet pijnlijk. Niet meer dan een willekeurig halster aan een halstertouw.
Ontspannen mondjes heb je ook in optomingen met bit.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:45

Air schreef:
Danique_G schreef:

Op de voorhand kukelen heeft niks maar dan ook niks met de optoming te maken, ALLES met het rijtechnische gedeelte :)

Uiteraard, maar het lijkt mij zo omdat bitloos kennelijk zachter is voor het paard waardoor het misschien sneller in je hand gaat hangen. Maargoed hangt ook weer af van wie er op zit.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:53

De eeuwige discussie... Iedereen heeft er zijn mening over en mag ook gewoon zijn eigen ding doen!
Ik vind bijvoorbeeld dat ik als ruiter net niet zacht genoeg kan zijn voor mijn paard als ik met bit rijdt.
Het ging zo: elke beweging die ik maakte, zorgde voor stress. Ik kon me zorgen beginnen maken of hij het wel kon verdragen, of ik niet te hard was, of ik dit wel mocht en kon doen.

Ook kon ik nooit een ontspannen buitenrit maken, want hij was niet in te houden en crosste er gewoon met mij vandoor... En trekken is nu eenmaal iets dat ik zelfs niet in noodsituaties doe. Gevolg: een aantal ferme valpartijen buiten en een hemelse schrik voor buiten draven of galopperen. Een echt drama voor mij :(

Nu rij ik sinds maart bitloos (kaakgekruist - maar speciaal systeem die geen druk achter de oren geeft-)
Ik voel me veel meer zelfzeker, rijdt met plezier, zonder stress en word vanzelf licht in de handen. Ik ben minder bezig met nageeflijkheid, en toch loopt mijn paard er uiteindelijk vanzelf ontspannen bij (inclusief schuim op de mond, zoals eerder gezegd!). En ik rijd 8 op 10 keer buiten!
Zelfs een klein sprongetje op een galoppaadje gaat zonder problemen en zonder trekken. Het is pure ontspanning voor mij en voor hem!

Maar ik zal het nooit maken in de dressuur... Daar heb ik me dan maar bij neer moeten leggen... Want het bit terug oppakken is voor mij toch echt geen optie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:54

Dees schreef:
O ja, Twiggy. Er is niets pijnlijks aan een sidepull. Misschien voor het oog van je toeschouwer, want het ziet er echt niet uit als een ruiter met een sidepull een teugelhulp geeft. Probeer dan maar eens je bovenarm losjes en ontspannen langs je romp te houden.... Voor je paard is zo'n sidepull helemaal niet pijnlijk. Niet meer dan een willekeurig halster aan een halstertouw.

Ja, dat weet ik, dat er niets pijnlijks is aan die sidepull. ;)
Vertel mij wat.... daarom schiet ik ook wel eens in de lach achter mijn laptop, als ik weer van die dramaverhalen lees over bitloze optomingen. Kijk, een hackemore of iets, dat vind ik weer een heel ander verhaal (daar zou ik persoonlijk ook niet mee willen rijden). ;)

Hoezo ziet het er niet uit als je met een sidepull een teugelhulp geeft? Ik heb mijn bovenarmen los en ontspannen langs mijn romp, hoor. Als ik ga afwenden, gebruik ik mijn zit ook in combinatie met de teugelhulp. Vaak snapt hij het dan al zonder dat ik uberhaupt de teugel veel hoef te gebruiken.

En ben het met je oneens wat betreft ontspannen mondjes met bit. Zonder bit is toch ietsie anders, hoor. ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:55

Dees schreef:
@Air: Tja... als ik een net zadelmak paard rijd, rijd ik juist wel met sporen. Omdat ik meteen vanaf het allereerste begin duidelijk wil zijn. Pas als mijn hulpen bij het paard bekend zijn, laat ik de sporen achterwege. Dan komen ze later weer terug als we richting M gaan.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Maar in de dressuursport is er geen weg zonder bit.

Ik vind het nogal een naieve gedachte als je denkt dat bitloos rijden 'van nu' is. Mensen rijden al eeuwen op paarden en zelfs in de grootste armoede hebben paardengebruikers bitten toegepast. Daar waar een touwhalster echt een goedkopere oplossing moet zijn geweest, dus men heeft dat vast geprobeerd. Dikke kans dat het hele bitloze gebeuren zich toen al als ineffectief heeft bewezen. Heb je er zo al eens naar gekeken?

En weer: als je niet duidelijk kunt zijn zonder sporen doe je gewoon iets verkeerd.
Tuurlijk, het is veel makkelijker om sporen om te knopen en daarmee je paard naar voren te schoppen en te zagen in de mond, maar daar krijg je geen correct lopend paard mee, alleen een paard wat vroeg of laat lichamelijke problemen krijgt. Dat je dat dressuur wil noemen is aan jou, maar dat is het niet :)
Maar we vergeten dat een paard van jongs af aan als zo gevoelig is dat ie een vlieg op zn bips voelt zitten.....

Leg eens uit waarom er geen weg in de dressuursport is zonder bit? Geef eens een goed argument.

Waarom zou zo'n grove hulp nodig zijn :? Wat maakt het dat jouw paard zo ongevoelig is geworden dat het niet reageert op een kleine hulp?

Anoniem

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:59

Nou, ik heb onlangs bitloos uitgeprobeerd. Mijn spanjaard werd heet in zijn hoofd, en waar hij die stress normaal afkauwd op het bit ben ik nu met mijn wandeling mogen stoppen en afstappen want hij kende nog alleen de vooruit knop. En het werd letterlijk levensgevaarlijk. Overigens is hij in de piste wel fijn bitloos te rijden, maar op wandeling is het een moordpoging naar mij toe.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:01

Maar het kan toch niet zo zijn dat een paard het bit nodig heeft om zijn stress mee af te kauwen? Ik bedoel, waar ben je dan mee bezig???? :?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:02

Dees schreef:
Mensen rijden al eeuwen op paarden en zelfs in de grootste armoede hebben paardengebruikers bitten toegepast.

Ja en vroeger werden vrouwen aan hun haren de grot binnen gehaald
Dees schreef:
O ja, Twiggy. Er is niets pijnlijks aan een sidepull. Misschien voor het oog van je toeschouwer, want het ziet er echt niet uit als een ruiter met een sidepull een teugelhulp geeft. Probeer dan maar eens je bovenarm losjes en ontspannen langs je romp te houden.... spannen mondjes heb je ook in optomingen met bit ik vind het wel wat kortzichtig sorry

kortzichtig? heb je nog nooit mijn lesgeefster zien rijden met mijn paard met side pull, zelfs ik (en dat wil wat zeggen) kan met onstspannen bovenarmen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:05

Twiggy2008 schreef:
Maar het kan toch niet zo zijn dat een paard het bit nodig heeft om zijn stress mee af te kauwen? Ik bedoel, waar ben je dan mee bezig???? :?

Hij is een spanjaard met het nodige bloed en hij wind zich makkelijk op. Zelfs met lange teugels begint hij dan te kauwen en ontspant.

De vraag: Waar ben je dan mee bezig? vind ik erover. Hij doet dit zelf.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:07

Weet je, Dees, ik ken jullie verder niet, hoor, maar misschien zegt het wat over jou en jouw paard dat je niet met ontspannen bovenarmen met een sidepull kan rijden? ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:10

DeMolenhoek schreef:
Hij is een spanjaard met het nodige bloed en hij wind zich makkelijk op. Zelfs met lange teugels begint hij dan te kauwen en ontspant.

Je hebt dus een hittepetitje. Maar ik ken zat hittepetitjes die het toch prima doen bitloos buiten. Soms is enige voorbereiding natuurlijk wel noodzakelijk, zeker als ze jarenlang met bit gereden zijn. Mag ik vragen wat voor optoming je had?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:10

Twiggy2008 schreef:

Maar ieder mens raakt toch op verschillende manieren spanning kwijt? De een gaat joggen de ander gaat eten. Bij een paard lijkt mij dit ongeveer hetzelfde. Dat zij het hebben geprobeerd maar dat het niet werkte zegt toch eigenlijk al dat deze ruiter bewust rijd (voor zo ver ik hun ken, niet dus)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:13

over hittepetit gesproken, mijn draver is ook niet altijd braver hoor haha. Maar denk dat met bit het nog dramatischer zou zijn. ze raakt haar stress kwijt door te lebberen, tong eruit , denk dat ze dit toch van de baan heeft overgehouden, elke gek zijn gebrek denk ik dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:14

Twiggy2008 schreef:
DeMolenhoek schreef:

Je hebt dus een hittepetitje. Maar ik ken zat hittepetitjes die het toch prima doen bitloos buiten. Soms is enige voorbereiding natuurlijk wel noodzakelijk, zeker als ze jarenlang met bit gereden zijn. Mag ik vragen wat voor optoming je had?

Een sidepull. Verder doet hij het hiermee in de piste wel heel fijn. Het afkauwen op het bit doet hij al sinds ik hem ken. Verder longeer ik in vrijheid, werk veel aan de hand etc, dus ik ben hier bewust mee bezig :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:15

Danique_G schreef:
Maar ieder mens raakt toch op verschillende manieren spanning kwijt? De een gaat joggen de ander gaat eten. Bij een paard lijkt mij dit ongeveer hetzelfde. Dat zij het hebben geprobeerd maar dat het niet werkte zegt toch eigenlijk al dat deze ruiter bewust rijd (voor zo ver ik hun ken, niet dus)

Dat zinnetje over dat gestresste paard, kwam bij mij raar over. Ik ken ze natuurlijk ook niet, maar dat een paard al een bit nodig zou hebben om zijn stress af te kauwen.... Daar schrok ik van, eerlijk gezegd.

Het zal wel aan mijn paard liggen, maar die is dus totaal niet gestresst als we rijden. ;)
Alleen als hij eens van iets schrikt, zie (beter gezegd: voel) ik iets van stress voor een paar seconden, maar stress is iets wat er bij hem niet zo inzit. Wat niet zegt, dat het geen typetje is, want oja, dat is hij zeker. Eentje met juist iets teveel zelfvertrouwen soms, laten we het daar maar op houden. ;) :D

Ik zou niet willen rijden op een paard wat zo gestresst is. Het moet wel leuk zijn, juist ook voor het paard. Toch?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:16

DeMolenhoek schreef:
Een sidepull. Verder doet hij het hiermee in de piste wel heel fijn. Het afkauwen op het bit doet hij al sinds ik hem ken. Verder longeer ik in vrijheid, werk veel aan de hand etc, dus ik ben hier bewust mee bezig :)

Dat kan ik alleen maar waarderen, hoor. :j :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:19

Twiggy2008 schreef:
Danique_G schreef:

Dat zinnetje over dat gestresste paard, kwam bij mij raar over. Ik ken ze natuurlijk ook niet, maar dat een paard al een bit nodig zou hebben om zijn stress af te kauwen.... Daar schrok ik van, eerlijk gezegd.

Het zal wel aan mijn paard liggen, maar die is dus totaal niet gestresst als we rijden. ;)
Alleen als hij eens van iets schrikt, zie (beter gezegd: voel) ik iets van stress voor een paar seconden, maar stress is iets wat er bij hem niet zo inzit. Wat niet zegt, dat het geen typetje is, want oja, dat is hij zeker. Eentje met juist iets teveel zelfvertrouwen soms, laten we het daar maar op houden. ;) :D

Ik zou niet willen rijden op een paard wat zo gestresst is. Het moet wel leuk zijn, juist ook voor het paard. Toch?

Hij is enorm fijn te rijden buiten, een droompaard, maar wel met bit. Ik rij hem zelfs enkel op zit, mijn teugels hangen 30 centimeter door, maar op zijn bit kauwt hij constant en dat blijkt hem te ontspannen. Dan is hij geïnteresseerd in alles en gaat hij constant met zijn oren naar voor lopen en op zijn gemakje. Maar bitloos raakt hij niet ontspannen buiten. Helaas.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:21

DeMolenhoek schreef:
Hij is enorm fijn te rijden buiten, een droompaard, maar wel met bit. Ik rij hem zelfs enkel op zit, mijn teugels hangen 30 centimeter door, maar op zijn bit kauwt hij constant en dat blijkt hem te ontspannen. Dan is hij geïnteresseerd in alles en gaat hij constant met zijn oren naar voor lopen en op zijn gemakje. Maar bitloos raakt hij niet ontspannen buiten. Helaas.

Nou, dan weet jij wel waar je over praat, dus ik denk dat je het goed doet zo. :)
Lekker genieten samen. Na je uitleg snap ik het beter. Dank je wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:24

Graag gedaan hoor :) Misschien dat ik binnenkort eens een foto maak van hem bitloos aan het werk in de piste, waar daar doet hij het super :D