Kunnen paarden je verstaann??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kunnen paarden je verstaan?

Jaa tuurlijk!
53 (56%)
Misschien?
16 (17%)
Nee natuurlijk niet!
24 (25%)

Totaal aantal stemmen: 93

NinaxFriso

Re: Kunnen paarden je verstaann??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:38

Ik denk niet dat een paard hele verhalen verstaat, maar wel dingen zoals Ho en Braaf. Volgens mij gaat het meer om de toon.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:04

Hij hoort je in ieder geval, en 'verstaat' de worden waar commando's aan verbonden zijn...

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:11

Woorden die je vaak gebruikt zullen ze herkennen en ook ''verstaan'', maar hele verhalen snapt een paard echt niet :P

Mijn paard reageert vaak op dezelfde woorden die ik dan ook vaak gebruik.

boomer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:12

nou ik weet eigenlijk wel zeker dat mijn pony me kan verstaan want als ik iets zeg dan lijkt wel gewoon of ze het verstaat

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:13

Als ik hele verhalen vertel snapt hij dat hij óf het komende uur heel hard aan het werk moet, óf dat hij de komende uren alleen maar hoeft aan te horen, en te slapen...

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:45

Min of meer.
Als ze een bepaald woord bij een bepaalde lichaamstaal horen, herkennen ze het woord op een gegeven moment. Zoals "braaf", blij kijken, klopje op de hals, rustige lichaamstaal. Of "schei uit!", boos kijken, harde stem, felle bewegingen etc.
Ook moet je soms even iets tegen je paard zeggen als je erop rijd, dan weet 'ie dat je aanwezig bent.
Maar als je een filosofisch boek aan een paard gaat voorlezen, zal die het niet begrijpen :+,

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:54

Ze moeten je wel kunnen verstaan. En niet enkel aan de toon van je stem begrijpen ze wat je bedoelt.
Ik zeg nml op dezelfde toon draf, stap of galop, (en als je er op zit heeft het niets met lichaamshouding te maken) en toch weet mijn paard wat ik bedoel.
Het aantal woorden is natuurlijk beperkt, maar ze snappen 100% zeker wat je bedoelt.

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:56

Volgens mij verstaan ze een aantal woorden als braaf enzo en voor de rest kijken ze naar je lichaamshouding en naar je stem, als je kortaf klinkt ben je boos/geïrriteerd, vrolijke hoge stem ben je blij etc.
Dus ze verstaan je wel op een bepaalde manier denk ik.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:03

Ze "verstaan", begrijpen je intenties en je emoties. Veel minder de letterlijke woorden, maar meer de innerlijke beelden die je daarbij hebt. Dat is althans een van de verklaringen waardoor mensen met b.v. bijzonderheden als beelddenken, autisme enz soms heel makkelijk en intens contact met paarden kunnen hebben. Die begrijpen elkaar zo maar!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 21:35

paarden zijn sensibele dieren, dit houd in dat ze elk signaal van jouw emotiionele toestand of de energie die je uitstraalt oppikt. het lijkt mij niet dat ze echt begrijpen wat je zegt, ik heb eerder het idee dat ze reageren op de klanken die wij uitspreken en daaraan een bepaalde commando aan vast hebben geknoopt. als je een paard hebt die erg reageert om je emotie / energie kun je dit al snel merken wanneer je bv huilt in zijn bijzijn, dan zou je paard waarschijnlijk dicht bij jou komen staan. als je boos bent, dan zal je paard het liefste jou willen vermijden.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:47

Ze zullen je wel horen , en verstaan .. maar niet begrijpen ! :')

Als ik iets kwijt moet vertel ik alles tegen mn pony !
en soms heb ik wel gewoon het gevoel dat die me begrijpt ..
en dat is best fijn , iemand om tegen te praten .. die wel tegen andere zn mond houd ! :)

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 00:14

Natuurlijk niet letterlijk maar ze kunnen wel voelen hoe jij je voelt:zenuwachtig,blij,boos,verdrietig,...
Ze begrijpen je op die manier en voelen de energie die je uitstraalt.

horsegek510

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:46

Idd lichaamstaal en woordjes zoals brave meid.Als ik ga springen zeg ik net ervoor : en nu gaan we springen!En dan zie je de oortjes naar voren gaan en zie je hem/haar naar de balk kijken!Soms wel grappig! :D

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:18

Gister leek het er op of mijn paard me verstond. Als ik weg ga vraag ik altijd om een kus, dan komt ze met der neus naar me toe. Maar na 2 kusjes begon ze met der hoofd te schudden als ik het vroeg en kwam ze ook gewoon niet meer.
Ik denk dat ze klank, toon en lichaamsdeel aan elkaar koppelen met de woorden die je zegt. Maar verstaan zoals wij mensen dat doen ze denk ik niet. Al leek het er gister wel op.

paardjepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:00

Zoals hierboven al heel vaak is gezegd: Ik denk ook dat ze je wel begrijpen, maar dan door je toon waarop je het zegt, en je lichaamshouding. :j
En als je een woord heel vaak voor hetzelfde gebruikt denk ik ook dat ze dat woord dan wel herkennen :)
Maar soms gebeurt het bij mij ook wel eens dat als ik iets zeg, het paard ook echt reageert....
Zoals toen ik een keer bij mijn verzorgpony was... Er stond daar ook nog een ander paard, en die kon altijd zulke gekke bekken trekken. /3
Dan ging je voor hem staan en deed je hoofd schuin, en dan strekte hij zijn nek helemaal uit en deed zijn hoofdje ook schuin, net als een hond :=
Maar dat deed ik dus op een dag, en toen hield hij zijn hoofd weer 'es schuin, en toen zei ik "Haha, en nu nog je tong naar buiten" :P
En raad eens wat hij deed...... :j

HIJ STAK ZIJN TONG NAAR BUITEN!!!!

_/-\o_

Echt, zo'n grappig gezicht :')

Stiekem hoop ik dat paarden je wél kunnen verstaan in je eigen woorden, :o zou wel fantastisch zijn zeg! :D

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:04

Ik zal jullie zeggen, mijn paard antwoord op vragen door JA te knikken.
Eerst dacht ik dat het toeval was, maar het is ECHT zo.
Vragen als:
Ga je mee? Gaan we rijden? Wil je naar de wei? Wil je een koekje? Ben je braaf vandaag?
Wil je slobber? Hihi bij de laatste vraag praat ze er ook nog bij !!!

Hihihi is echt heel grappig.

Sabuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:37

Ik denk niet dat een paard precies weet wat jij hem verteld. Hij reageert meer op lichaamstaal en op klank dan op wat je zegt. Een paard kun je wel commando's aanleren, maar hij zal het niet vanuit zichzelf, dus zonder dat je het hem hebt geleerd, weten wat jij bedoeld als je stap zegt. Een paard verstaat geen mensentaal (echte woorden), want dan zouden alle paarden allemaal verschillende talen verstaan (duits, nederlands, frans, etc) moeten kennen :')

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:53

Denk dat paarden onze communikatie beter begrijpen dan de meeste ruiters het gehinnik van hun paard.

__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:57

Paarden verstaan natuurlijk geen Nederlands, maar ze begrijpen je wel in verband met lichaamstaal en klanken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:17

Carmy81 schreef:
Vragen als:
Ga je mee? Gaan we rijden? Wil je naar de wei? Wil je een koekje? Ben je braaf vandaag?

Vraag morgen eens op precies dezelfde toon, met precies dezelfde lichaamstaal: 'zullen we frikandellen van je maken?' :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:28

Zou je het niet beter kunnen omdraaien en je af kunnen vragen hoe wij de paarden kunnen verstaan. Daar kom je als mens een stuk verder mee namelijk.
Ons grenzeloze gebabbel, daar kan een paard denk ik niet zoveel mee. Paarden communiceren in fijnere nuances. Ze blazen zachtjes door hun neus naar elkaar als ze elkaar nog niet zo goed kennen. Ze vertellen elkaar veel met het orenspel, hun hoofd/halshouding, het zwiepen met hun staart en hun hele lichaamshouding. Ik denk om hun te kunnen verstaan, moet je ze lang observeren zoals ze zich in een kudde onder elkaar gedragen en elkaar zaken duidelijk maken. Heel fijn ook als je aan je eigen paard kan herkennen hoe het zich gedraagt als het pijn heeft of zich op andere manier ellendig voelt en onrustig en ongemakkelijk is.
Dan weet je ook meteen hoe je zelf naar je paard duidelijk kan maken wat jij fijn vind en wat niet en is er toch een vorm van communicatie tussen jou en je paard waarvan je zeker bent dat de ander het begrijpt. ;)

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:38

Asyaa schreef:
Carmy81 schreef:
Vragen als:

Vraag morgen eens op precies dezelfde toon, met precies dezelfde lichaamstaal: 'zullen we frikandellen van je maken?' :)

Natuurlijk knikt ze dan JA !! Ze is dol op frikandellen :)
Whihihi onzin, natuurlijk reageert ze op de klank waarop ik iets zeg.
Maar het is wel mega grappig :+

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:03

Nou ja ik denk dat het er aan ligt hoe je het bekijkt.
Als ik een van de paarden op wei roep dan reageren ze wel op hun naam. (tenzij er erg veel gras is. :P)
Maar ik kan een heel verhaal vertellen maar ik denk niet dat ze er wat mee doen.
Anders had ik ze alle oefeningen al lang uitgelegd en reed ik nu mooi hoog omdat mijn paard de theorie zo goed begrijpt. :)
Nee zo werkt dat naar mijn idee ook weer niet maar ik geloof wel dat paarden bepaalde klanken kunnen onthouden en herkennen.
Een boze toon zoals eeeh snapt mijn paard meestal heel goed en beloningen kennen ze ook.

Van mijn vorige paard vond ik altijd een mooi voorbeeld, hij kwam bij iemand vandaan die hem twee jaar lang Quandor had genoemd. Op papier was het Wesley dus zo noemde ik hem want dat was mooier. Na een aantal jaar dat hij mijn paard was kwam hij altijd als ik Wesley riep maar als ik Quandor riep kon ik roepen wat ik wilde maar hij kwam niet. (of hij moest er zin aan hebben gehad toevallig.)

Dus ik denk dat een paard je wel kan verstaan tot op zekere hoogte. Meer in de zin dat een paard klanken en tonen kan herkennen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:06

xxMaxx schreef:
SaraSindy schreef:
Paarden kunnen je zeker verstaan!
Meestal is het ook de toon, als je heel boos zegt: Schatjee denken ze dat je boos bent, of als je bijvoorbeeld heel lief zegt, stom beest, denken ze dat ze het goed doen ;)
Maar zinnen kunnen ze niet verstaan, maar worden zeker! Hoe kunnen ze anders reageren op stap, draf, galop, of alle woorden die ze bij VD gebruiken?

Dat is bij mijn hond precies hetzelfde :P . Als ik heel blij en opwindend loop te zeggen: zal ik jou slaan? Zal ik jou is even slaaaaan? Dan gaat ze helemaal kwispelen en wilt ze geaaid worden, hahaha natuurlijk sla ik niet!

Haha ja mijn hond ook, op de toon waarop ik haar altijd roep: rooooooooothond! en dan komt ze heel vrolijk aanrennen :')