Het begin van bitloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:47

5wijven schreef:
Ik heb zelf geen ervaring met bitloos rijden maaar ik ben het zeker ook van plan om het met mijn bijrijpaardje te gaan doen! Dus ik gebruik al deze tips zker ook!

Ik dnek dat het gewoon het slimst is een bitloos hoofdstel aan te schaven en er volgends de manier die hier boven steeds word aan gegeven te werk te gaan1

Succes met Binky :+:

Ik ben me er nu ook in aan het verdiepen, maar het is niet zomaar een hoofdstel kopen. Je hebt echt veel verschillende soorten hoofdstellen en niet elk paard reageert goed op elk hoofdstel (net als dat je paard niet elk willekeurig bit prettig vind).

Ik heb zelf het idee dat mijn paard het beste op kruislings hoofdstel gaat reageren.. iemand bij mij op stal heeft een sidepull, dus die ga ik eerst proberen. Dat is tevens een kaptoom en kan je nog een bit aan vast maken.. heb je alles in 1 ;)

manon368

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 10:16

Ik heb een heel rustig paard dus ik gelijk het hoofstel om gedaan aan en een rondje gestapt, om te kijken of hij de rem en het sturen snapte. De tweede keer gingen we draven en liep hij al netjes aan de tuigel!
ik heb een hoofdstel Pardoes van FRA.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:06

Ik heb heel veel plezier van Pardoes van FRA gehad. Mijn jonge paard is meer drammerig en daarbij werkt voor mij kruislings systeem (Barefoot) super (totaal niet drammerig meer!). Met de sidepull maakt hij zich wel sterker en met bit is het helemaal drama. Dan is hij drammerig maar gaat ook nog giga hoofdschudden. Beide bitloze systemen zijn heel erg begrijpelijk en totaal geen moeite met omschakelen van bit naar bitloos. Ik heb wel gekozen voor kruislings met ronde kruislingse riempjes, omdat die de beste release geven. Touw werkt ook heel goed, maar leer vind ik luxer staan en die zijn er nu ook in rond. Ook van FRA zag ik deze week!.

LisaLucky

Re: Het begin van bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:52

Volgensmij kun je beter de teugels allebei aan de onderste ring vastmaken... als je dan bijv rechts trekt, komt er druk op de linkerkant van het hoofd en word het hoofd naar rechts geduwd. als je ze aan de zijkanten doet dan komt er alleen druk op de neus.