eigen shetlander veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Re: eigen shetlander veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:19

Een plukje hooi in de winter op een kale wei is niet voldoende hoor ;) Hooi is erg gestegen in prijs, dus dat zal nogal een uitgave zijn voor een 13 jarige ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:19

9 jaar in de paardensport? Je bent 13 volgens je profiel. :+

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:21

Waarom niet een leuke rijpony? Nu heb je straks een dier waar je voorlopig alleen naar kan kijken en waarschijnlijk nooit op kan rijden.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:22

Kun je niet beter kijken voor een wat oudere shet?
Die volwassen is?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:22

Mijn shetland veulens krijgen anders in het voorjaar wel brokken bij gevoerd, omdat ze vaak mager de lente door komen help ik ze een handje. Lijnzaad is in het voorjaar ook handig voor het verharen. Voer ze als veulen ook veulenbrok bij wanneer ze niet meer bij mamma drinken zodat ze niks tekort komen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:24

Elamor schreef:
xchanel01 schreef:
nee hoor is geen onzin :j
mn hoefsmid is 3dagen geleden nog geweest en die heeft het me toen heel erg duidelijk verteld.
en aangezien mijn hoefsmid al ongeveer 45 jaar in het vak zit en elke dag wel met paarden te maken heeft en er dus wel meer verstand van heeft dan jij neem ik aan dat het wel waar is.
beetje kort door de bocht om zo te reageren, ook op de ts.

Dus jij denkt dat elk paard in de zomer vaker naar de hoefsmid moet dan in de winter? Dan heb je nog veel te leren! :=

Maar laten we het topic van TS niet verpesten en weer verder on topic gaan.

Dat is geen onzin hoor, in de zomer komt mijn smid ook eerder dan in de winter. Mijn smid heeft ook gezegd dat ze in de zomer sneller groeien en dat zie ik zelf ook bij mijn pony's.

Persoonlijk ben ik het wel eens met de reacties dat je mss beter nog kunt wachten met een veulen. Als je zo graag een eigen pony wilt kun je beter een wat ouder diertje kopen. Een veulen moet je goed opvoeden, doe je dit niet goed dan kan het dier aardig gevaarlijk worden. Mijn ervaring is toch wel dat de meeste jonge mensen dat onderschatten, dat zie je al aan de vele topics hier op bokt over bijtende, trekkende en bokkende shetlanders. Heb je iemand in de buurt die kan bijspringen als het niet lukt?

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:24

DeSa schreef:
Mijn shetland veulens krijgen anders in het voorjaar wel brokken bij gevoerd, omdat ze vaak mager de lente door komen help ik ze een handje. Lijnzaad is in het voorjaar ook handig voor het verharen. Voer ze als veulen ook veulenbrok bij wanneer ze niet meer bij mamma drinken zodat ze niks tekort komen.

okeee.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:25

kohtje schreef:
Waarom niet een leuke rijpony? Nu heb je straks een dier waar je voorlopig alleen naar kan kijken en waarschijnlijk nooit op kan rijden.

ik wil niet gaan rijden.
ik vind het leuker als je een band op kan bouwen.
lekker wandelen..

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:27

Dat is geen onzin hoor, in de zomer komt mijn smid ook eerder dan in de winter. Mijn smid heeft ook gezegd dat ze in de zomer sneller groeien en dat zie ik zelf ook bij mijn pony's.
Citaat:
Persoonlijk ben ik het wel eens met de reacties dat je mss beter nog kunt wachten met een veulen. Als je zo graag een eigen pony wilt kun je beter een wat ouder diertje kopen. Een veulen moet je goed opvoeden, doe je dit niet goed dan kan het dier aardig gevaarlijk worden. Mijn ervaring is toch wel dat de meeste jonge mensen dat onderschatten, dat zie je al aan de vele topics hier op bokt over bijtende, trekkende en bokkende shetlanders. Heb je iemand in de buurt die kan bijspringen als het niet lukt?

ja dat heb ik heel veel volwassenen willen mij helpen.
en zullen me ook corriceren als ik te snel ga of te veel vraag.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:31

ik wil niet veel zeggen maar.........

Het klopt zeker wel dat de hoefjes in de winter minder snel groeien als in de zomer :j

Mijn shet nam ik mee uit wandelelen buiten en steeds als de smid kwam deed hij er niets aan.
Ik moet zeggen dat we ook heel wat kilometers gelopen hebben hoor.
Mijn shet werd 1 x per jaar bijgewerkt door de smid.
Nou zal dat niet bij iedere shet het zelfde zijn.

Of en hoe vaak de smid moet komen moet je met hem overleggen.
Als hij toch op stal is kan je vragen of hij even naar je shet kijkt en kan vertellen hoe je verder moet met de voetjes.
Soms moeten voetjes gecorrigeerd worden en dan moet de smid vaker even veilen oid.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:36

quartel schreef:
ik wil niet veel zeggen maar.........

Het klopt zeker wel dat de hoefjes in de winter minder snel groeien als in de zomer :j

Mijn shet nam ik mee uit wandelelen buiten en steeds als de smid kwam deed hij er niets aan.
Ik moet zeggen dat we ook heel wat kilometers gelopen hebben hoor.
Mijn shet werd 1 x per jaar bijgewerkt door de smid.
Nou zal dat niet bij iedere shet het zelfde zijn.

Of en hoe vaak de smid moet komen moet je met hem overleggen.
Als hij toch op stal is kan je vragen of hij even naar je shet kijkt en kan vertellen hoe je verder moet met de voetjes.
Soms moeten voetjes gecorrigeerd worden en dan moet de smid vaker even veilen oid.

1x in het jaar"? }:0

woow 8-)

we gaan nu kijken naar een wei.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:37

Bellatrix schreef:
9 jaar in de paardensport? Je bent 13 volgens je profiel. :+

ja dus?

toen ik bijna 3 was werd ik al door me moeder op een shet gezet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:42

Dat zou ik niet meetellen als ervaring hoor,daar heb je waarschijnlijk niet veel van geleerd, als je je het überhaupt kan herinneren :+

Mijn shetten gaan iedere 8 a 10 weken naar de smid. Een veulen gaat normaal mee naar de smid als de moeder moet, dan kan het eraan wennen en de smid kan een verkeerde beenstand snel opsporen. Bij jonge dieren kun je nog corrigeren. Daarna gewoon om de 8 a 10 weken, tenzij de smid zegt dat het sneller of juist langer mag duren.

Te snel gaan moet je mee uitkijken, jonge pony's moeten lekker met andere dieren in de wei staan. Daar worden ze opgevoed en krijgen ze beweging, wat belangrijk is voor de ontwikkeling. De eerste jaren kun je alleen de basisdingen doen. Leren meelopen aan het halster, voetje optillen, beetje poetsen en eens een klein stukje lopen. Een jong dier kan zich nog niet goed concentreren, dus ik heb met die van mij in het begin nooit langer dan 10 minuten iets gedaan. Je kunt beter kort en positief iets doen dan te lang doorgaan waardoor het uiteindelijk niet goed gaat omdat je te lang bezig bent.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:45

Elamor schreef:
xchanel01 schreef:
hoefsmid is 25 euro :)
moet in de zomer vaker dan in de winter daar moet je wel rekening mee houden!
je hebt ook nog wormenkuur, entingen etc.

Ik weet niet wat dit voor onzin is? Dat verschilt per paard.

@ts: Zo te horen kun jij beter even wachten met de aanschaf van een veulen.

Ik zou als ik jou was nu een verzorgpony zoeken om nog wat bij te leren. Je weet eigenlijk niets.

Het moet ook sociaal opgroeien dus niet alleen apart zetten. enz enz.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:52

capopjekop schreef:
Dat zou ik niet meetellen als ervaring hoor,daar heb je waarschijnlijk niet veel van geleerd, als je je het überhaupt kan herinneren :+

Mijn shetten gaan iedere 8 a 10 weken naar de smid. Een veulen gaat normaal mee naar de smid als de moeder moet, dan kan het eraan wennen en de smid kan een verkeerde beenstand snel opsporen. Bij jonge dieren kun je nog corrigeren. Daarna gewoon om de 8 a 10 weken, tenzij de smid zegt dat het sneller of juist langer mag duren.

Te snel gaan moet je mee uitkijken, jonge pony's moeten lekker met andere dieren in de wei staan. Daar worden ze opgevoed en krijgen ze beweging, wat belangrijk is voor de ontwikkeling. De eerste jaren kun je alleen de basisdingen doen. Leren meelopen aan het halster, voetje optillen, beetje poetsen en eens een klein stukje lopen. Een jong dier kan zich nog niet goed concentreren, dus ik heb met die van mij in het begin nooit langer dan 10 minuten iets gedaan. Je kunt beter kort en positief iets doen dan te lang doorgaan waardoor het uiteindelijk niet goed gaat omdat je te lang bezig bent.

ja dat weet ik ..

wil ook nu alleen knuffelen en lekker in de wei liggen.
ik ga hem zeker niet apart zetten!
lekker veulen laten zijn :j

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:16

Wat ook belangrijke kosten zijn bij het houden van een shetlandhengstveulen, is de aanschaf/onderhoud van een maatje :j

EDIT: Sorry, lees net je laatste bericht en zie dat ie gelukkig wel van gezelschap wordt voorzien.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:53

En een potje voor de dierenarts.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:02

Een shetveulen en ook nog hengst, bij ons komen er geregeld en die kun je voor €25,00 of soms gratis krijgen.....(vaak mensen die bellen of ze 'm aub kunnen komen brengen om er maar vanaf te zijn dus tegen die tijd moet je pas gaan zoeken en je oren open houden ;) )...
En wat betreft dat veulen-spuitje, a;s je wel een influenza laat geven krijgt hij toch eerst een veulen-spuit en na 4wk de "tetanus" influenza!
Als je hem alleen zet en niet in contact komt met andere paarden hoef je niet te enten.
(ow en voor ik commentaar ga krijgen, ik ent altijd netjes ook die niu een jaarling is zowel veulen als influenza)!
Hoefsmit is ja rond de €25,00 en idd in de zomer moeten ze meestal een keer vaker bekapt worden (tenzij je een paard hebt wat alleen maar op het hok staat :+ )...

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:07

Goed dat je hem laat castreren, dat is op jongere leeftijd volgens mij goedkoper en het scheelt je veel gedoe (en ik kan het weten helaas :+)
En somige weides willen dat je hem laat inenten.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:12

Uhm, ok where to start..

Ts, als je dit écht met alle geweld door wilt zetten dan begin met veel googlen, haal wat boeken, enz enz. Ik kan me goed voorstellen dat je niet weet wanneer de smid voor het eerst moet komen bij een veulen (zou ik ook niet weten) maar dat lijkt me toch iets voor de fokker? Eerste keer smid?
Weet niet hoe je het geregeld hebt met chippen trouwens? Kosten van de entingen komen er inderdaad ook nog bij, ik geloof dat ik voor de veulenentingen bij elkaar iets over de 100 euro zat (maar iemand anders hier zei al 75 euro per keer, verschilt kennelijk dus ietsjes). Dan heb je je wormenkuren en je smid nog (bij mij komt ie ook ongeveer eens per jaar maar daar moet je net mazzel mee hebben).
Dat even over de praktische zaken/kosten. Heb je al een stalling gevonden? Met een hengst (al is het een veulen) kan dat nog knap lastig zijn namelijk. Zou er ook rekening mee houden dat er miss meer in moet dan alleen gras en hooi. Mijn poown begon ook 24/7 op t land, maar heb ik wel bijgevoerd. Intussen staat ie in de winter 's nachts op stal, t is echt een mietje, hij is een stuk opgeknapt sinds ie op stal is gegaan. Dat kan dus ook nog.. Houd er in elk geval rekening mee dat elk paard weer anders is en dat het niet te zeggen is of jouw pony genoeg heeft aan weidegang en wat hooi. Die van mij komt niet uit mietjes-lijnen (om het zo maar even te zeggen :+ ) maar heeft een hekel aan regen enz. Lag ook niet aan mijn opvoeding en manier van huisvesten, hij is gewoon blijer als ie 's nachts een dak boven zn hoofd heeft. Tsja, so be it :=

Dan nog opvoeden. Een jonge pony opvoeden is echt geen makkie. Je moet met heel veel dingen rekening houden, je moet ontzettend consequent zijn, ogen in je achterhoofd hebben en heel goed weten wat je wel en niet wil. Daarbij moet je vooruit kunnen kijken (als ik nu dit toesta, waar gaat het op de lange termijn toe leiden? En is dat gewenst of ongewenst gedrag?) Bij alles wat je doet moet je nadenken. Ik heb veel met jonge paarden gewerkt, maar vind het nog steeds een uitdaging om mn pukkie fatsoenlijk op te voeden (al ben ik gelukkig een heel eind, de basis zit er in).

Heb je die ervaring? Kun je dat? Even gewoon heel eerlijk zijn tegenover jezelf. Een jonge pony is zo makkelijk verknoeid..

Dan inderdaad nog dat je de eerste jaren weinig kunt. Ik ben ook lekker wezen wandelen hoor. En poetsen en knuffelen is ook best leuk. Maar het duurt lang, wachten :+ Kun je het geduld opbrengen om het eerste jaar alleen wat te poetsen en een wandelingetje te maken op zn tijd, om het tweede jaar iets uit te breiden? Om hem vooral lekker paard te laten zijn?

Ik zie vooral erg veel vragen over dingen die toch redelijk basiskennis zouden moeten zijn als je een paard aanschaft. Is het niet verstandiger om een volwassen pony te kopen? Dan kun je nu tenminste alvast wat. Ook met een volwassen dier kun je spelen en wandelen en een band opbouwen. Maar dan hoef je geen jaren te wachten, kun je lekker aan de gang, en zit de basis er gewoon al in.

Oh, en in je OP gaf je in de eerste instantie aan hem hengst te willen laten... (later gaf je al aan dat castreren toch wel een optie is, dat is iig verstandig :) ). Waarom? Heeft hij erg mooie lijnen oid?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:18

Hier komt de hoefsmid ook elke 8 a 9 weken en ook mijn hoefsmid heeft mij toevallig van de week ook verteld dat in de zomer de hoefjes harder groeien dan in de winter dus wie moet er hier nu nog bijleren ? :+

Hier krijgen ze dagelijks een beetje muesli met Omega olie en foeneknof met zeewier, s'nachts staan ze op stal ivm met het te dik worden, krijgen dan een pluk hooi uiteraard.

Je kunt het zo duur maken als je wilt natuurlijk maar de kosten van de hoefsmid en het ontwormen elke twee maanden zijn dingen waar je in mijn ogen niet op mag bezuinigen! ;)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:44

Wat betreft de hoefsmit....bij mijn rijpony komt hij 3x per jaar....(ik kan nl zelf vijlen en straal snijden als het moet) ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:54

32 verzorgponies.... Ik denk dat je hiermee op nummer 1 van aantal verzorgponies hier op bokt bent. Wat is hier fout gegaan?

En hoe vaak de hoefsmid komt ligt aan je paard.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:59

bij mij was het wat hoefsmid betreft altijd in de winter vaker nodig dan in de zomer...in de zomer reed ik namelijk vaker buiten en dus ook op de weg en dan sleten de hoeven gewoon meer af dan in de winter...in de winter moest ik hem echt elke 8 weken laten komen ivm dat anders de hoeven scheurden en brokkelden...

voor een 13 jarige zou ik geen shetlander veulen aanraden...ten eerste een veulen vraagt ook veel zorg en aandacht en ten tweede...als het is omdat je er later op zou willen rijden...daar ben je dan hoogst waarschijnlijk te groot voor...is het om later mee te mennen dan ben je altijd afhankelijk van een 2e persoon (in je eentje met pony en wagen de weg op mennen vind ik onverantwoord, zeker met een jonge onervaren pony)...

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 13:30

lammie2701 schreef:
bij mij was het wat hoefsmid betreft altijd in de winter vaker nodig dan in de zomer...in de zomer reed ik namelijk vaker buiten en dus ook op de weg en dan sleten de hoeven gewoon meer af dan in de winter...in de winter moest ik hem echt elke 8 weken laten komen ivm dat anders de hoeven scheurden en brokkelden...

voor een 13 jarige zou ik geen shetlander veulen aanraden...ten eerste een veulen vraagt ook veel zorg en aandacht en ten tweede...als het is omdat je er later op zou willen rijden...daar ben je dan hoogst waarschijnlijk te groot voor...is het om later mee te mennen dan ben je altijd afhankelijk van een 2e persoon (in je eentje met pony en wagen de weg op mennen vind ik onverantwoord, zeker met een jonge onervaren pony)...

ik wil les nemen en mijn vriendin krijgt ook een eigen pony en die is al bekent met het mennen..
wij willen dus samen beginnen te mennen met de shets.

(dit pas op 4 jarige leeftijd hebben we besloten)