Hooi is erg gestegen in prijs, dus dat zal nogal een uitgave zijn voor een 13 jarige
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Hooi is erg gestegen in prijs, dus dat zal nogal een uitgave zijn voor een 13 jarige
Elamor schreef:xchanel01 schreef:nee hoor is geen onzin![]()
mn hoefsmid is 3dagen geleden nog geweest en die heeft het me toen heel erg duidelijk verteld.
en aangezien mijn hoefsmid al ongeveer 45 jaar in het vak zit en elke dag wel met paarden te maken heeft en er dus wel meer verstand van heeft dan jij neem ik aan dat het wel waar is.
beetje kort door de bocht om zo te reageren, ook op de ts.
Dus jij denkt dat elk paard in de zomer vaker naar de hoefsmid moet dan in de winter? Dan heb je nog veel te leren!![]()
Maar laten we het topic van TS niet verpesten en weer verder on topic gaan.
DeSa schreef:Mijn shetland veulens krijgen anders in het voorjaar wel brokken bij gevoerd, omdat ze vaak mager de lente door komen help ik ze een handje. Lijnzaad is in het voorjaar ook handig voor het verharen. Voer ze als veulen ook veulenbrok bij wanneer ze niet meer bij mamma drinken zodat ze niks tekort komen.
Citaat:Persoonlijk ben ik het wel eens met de reacties dat je mss beter nog kunt wachten met een veulen. Als je zo graag een eigen pony wilt kun je beter een wat ouder diertje kopen. Een veulen moet je goed opvoeden, doe je dit niet goed dan kan het dier aardig gevaarlijk worden. Mijn ervaring is toch wel dat de meeste jonge mensen dat onderschatten, dat zie je al aan de vele topics hier op bokt over bijtende, trekkende en bokkende shetlanders. Heb je iemand in de buurt die kan bijspringen als het niet lukt?
quartel schreef:ik wil niet veel zeggen maar.........
Het klopt zeker wel dat de hoefjes in de winter minder snel groeien als in de zomer![]()
Mijn shet nam ik mee uit wandelelen buiten en steeds als de smid kwam deed hij er niets aan.
Ik moet zeggen dat we ook heel wat kilometers gelopen hebben hoor.
Mijn shet werd 1 x per jaar bijgewerkt door de smid.
Nou zal dat niet bij iedere shet het zelfde zijn.
Of en hoe vaak de smid moet komen moet je met hem overleggen.
Als hij toch op stal is kan je vragen of hij even naar je shet kijkt en kan vertellen hoe je verder moet met de voetjes.
Soms moeten voetjes gecorrigeerd worden en dan moet de smid vaker even veilen oid.

Elamor schreef:xchanel01 schreef:hoefsmid is 25 euro
moet in de zomer vaker dan in de winter daar moet je wel rekening mee houden!
je hebt ook nog wormenkuur, entingen etc.
Ik weet niet wat dit voor onzin is? Dat verschilt per paard.
@ts: Zo te horen kun jij beter even wachten met de aanschaf van een veulen.
capopjekop schreef:Dat zou ik niet meetellen als ervaring hoor,daar heb je waarschijnlijk niet veel van geleerd, als je je het überhaupt kan herinneren
Mijn shetten gaan iedere 8 a 10 weken naar de smid. Een veulen gaat normaal mee naar de smid als de moeder moet, dan kan het eraan wennen en de smid kan een verkeerde beenstand snel opsporen. Bij jonge dieren kun je nog corrigeren. Daarna gewoon om de 8 a 10 weken, tenzij de smid zegt dat het sneller of juist langer mag duren.
Te snel gaan moet je mee uitkijken, jonge pony's moeten lekker met andere dieren in de wei staan. Daar worden ze opgevoed en krijgen ze beweging, wat belangrijk is voor de ontwikkeling. De eerste jaren kun je alleen de basisdingen doen. Leren meelopen aan het halster, voetje optillen, beetje poetsen en eens een klein stukje lopen. Een jong dier kan zich nog niet goed concentreren, dus ik heb met die van mij in het begin nooit langer dan 10 minuten iets gedaan. Je kunt beter kort en positief iets doen dan te lang doorgaan waardoor het uiteindelijk niet goed gaat omdat je te lang bezig bent.
)...
)...
) maar heeft een hekel aan regen enz. Lag ook niet aan mijn opvoeding en manier van huisvesten, hij is gewoon blijer als ie 's nachts een dak boven zn hoofd heeft. Tsja, so be it 
Kun je het geduld opbrengen om het eerste jaar alleen wat te poetsen en een wandelingetje te maken op zn tijd, om het tweede jaar iets uit te breiden? Om hem vooral lekker paard te laten zijn?
). Waarom? Heeft hij erg mooie lijnen oid?
lammie2701 schreef:bij mij was het wat hoefsmid betreft altijd in de winter vaker nodig dan in de zomer...in de zomer reed ik namelijk vaker buiten en dus ook op de weg en dan sleten de hoeven gewoon meer af dan in de winter...in de winter moest ik hem echt elke 8 weken laten komen ivm dat anders de hoeven scheurden en brokkelden...
voor een 13 jarige zou ik geen shetlander veulen aanraden...ten eerste een veulen vraagt ook veel zorg en aandacht en ten tweede...als het is omdat je er later op zou willen rijden...daar ben je dan hoogst waarschijnlijk te groot voor...is het om later mee te mennen dan ben je altijd afhankelijk van een 2e persoon (in je eentje met pony en wagen de weg op mennen vind ik onverantwoord, zeker met een jonge onervaren pony)...