€220 valt idd nog wel te doen als je ziet wat er al bij inzit.
Ik ga idd ook een potje apart maken, met hoeveel geld kan ik dan het beste beginnen?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ChristaMoor schreef:Als je ouders willen meebetalen en een backup willen zijn als er DA kosten komen, kom je al snel een heel eind. Houd wel rekening met alle standaard kosten. Deze kunnen erg varieren, afhankelijk van wat je wilt gaan doen. Wil je recreatief rijden, dan zijn de kosten te overzien. Wil je echter wedstrijden gaan rijden, houd dan rekening met het feit dan daarbij ook behoorlijk wat kosten om de hoek kijken (lesgeld, startkaart, inschrijfgeld, wedstrijd outfit, transportkosten etc.) Ook zal je dan op een betere accomodatie moeten staan dan waneer je recreatief zo af en toe eens rijdt.
Ik rijd recreatief, sta op een gemiddelde stal zonder binnenbak, en ben zo alles bij elkaar aan maandelijkse basiskosten ongeveer 220 kwijt, incl smid (alleen bekappen), tandarts, wormenkuren en volpension. Dierenarts reken ik niet mee want dit is erg variabel. Zo heb je jaren niets en dan ineens een giga rekening. Hiervoor heb ik een potje apart. Ook lesgeld reken ik niet mee, dit is geen basisverzorging.

maar wel noodzakelijk om allemaal te bekijken.
ChristaMoor schreef:Overigens betaalt het ochteldblad lopen erg goed en mag je dit al vanaf je 15e doen
Pion schreef:Wedstrijden zijn een behoorlijke extra kostenpost, moet je, je wel realiseren
Trailer(huur), startkaart, startgeld, extra spullen...

T is het zeker waard!
)
(ik vraag ook altijd even de prijs op voor dat soort onderhoudsbehandelingen).
Millanka schreef:KellyHerben schreef:En ik zou ook geen jong paard nemen, maar een
paard van een jaar of 8/9, die alles al kent, want een paard laten inrijden door een
professioneel iemand kost al snel 300 euro!
Reken dat maar minstens per maand, en binnen een maand is je paard niet beleerd dus reken daar nog maar minstens een maand, tot zo'n 2 maanden bij. Kosten = minstens 900 euroAls je het echt door een prof wilt laten doen en je pony de tijd wil geven het te verwerken.

En veel hier lukte het! Ik ga misschien straks nog een sollicitatiebrief halen voor bij de schoenreus werken!
Ik hoop dat het me gaat lukken. 

En eventueel bij Intrapost en SandD en ochtendbladen. 
Maar zulke dingen weet je niet als je een paard aanschaft, daar kom je pas later achter. En dat moet je wel kunnen betalen.Juangi schreef:Hier nog iemand die op haar 16e een eigen paard kocht!
Heb 1 zomer lang keihard gewerkt (lees hele dagen bollenpellen en op het land werken, hele vakantie lang) en toen mijn eigen pony uit Portugal laten importeren! Behalve importkosten en kosten voor de pony, kwam er ook nog castratie boven op.
Het is zeker mogelijk hoor, ik werk nu per week 10 uur, 4uur doordeweek en 6uur op zaterdag. Ik loop post en mest 2 uur per week stallen uit. Ik kan met het geld dat ik nu verdien zelfs 2 ponys onderhouden..... Heb voldoende tijd voor school, werk, paard én vriendinnen. Het is soms wel keuzes maken, lekker uitslapen op zaterdag of eigen paard....
Ik raad je aan om flink te werken en op eens spaarrekening te zetten, goed MP en Bokt in de gaten houden voor paarden en ponys waar bij je bijvoorbeeld ook zadel krijgt, want dat is ook pittig duur. En niet opgeven, wou dat ik al lang van te voren had gespaard....
Je kan je ook aanmelden om post te bezorgen bij TNT! Bijvoorbeeld op zaterdag voor een paar uurtjes, verdient best goedEn eventueel bij Intrapost en SandD en ochtendbladen.

Marieke_K schreef:Wat goed dat je zo hard wilt werken voor je droom
Maar ga eens heel goed na hoeveel een paard per maand jou gaat kosten. De aanschaf van een paard is vaak niet veel geld, in verhouding tot wat je per maand kwijt bent. Al ben je voor zadel, hoofdstel en basisspullen ook al snel een paar honderd euro kwijt.
Ga eens uitzoeken op wat voor stal jij je paard zou willen zetten. Voldoet die stal aan jouw eisen? En kan je er makkelijk komen? Moet je er veel zelf doen, of juist niet? En wat kost een hoefsmid bij jou in de buurt? Mijn paard moet iedere 3 a 4 weken nieuwe ijzers. Dat tikt lekker aanMaar zulke dingen weet je niet als je een paard aanschaft, daar kom je pas later achter. En dat moet je wel kunnen betalen.
Ik betaal bijvoorbeeld 280 euro stalling, maar mijn paard staat in volpension (incl. weidegang). Ik werk fulltime en heb geen tijd om s ochtends te voeren en uit te mesten. Mijn stalling is slecht bereikbaar met het ov, maar ik heb een auto.
Als je stalling bijvoorbeeld slecht bereikbaar is dan gaat de reistijd ten koste van je tijd dat je kan werken/ naar school kan.