Eigen paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 15:44

Ik ga dan niet volop in de wedstrijden maar gewoon af en toe een wedstrijdje is wel het leukst :)
€220 valt idd nog wel te doen als je ziet wat er al bij inzit.
Ik ga idd ook een potje apart maken, met hoeveel geld kan ik dan het beste beginnen?

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 15:44

ChristaMoor schreef:
Als je ouders willen meebetalen en een backup willen zijn als er DA kosten komen, kom je al snel een heel eind. Houd wel rekening met alle standaard kosten. Deze kunnen erg varieren, afhankelijk van wat je wilt gaan doen. Wil je recreatief rijden, dan zijn de kosten te overzien. Wil je echter wedstrijden gaan rijden, houd dan rekening met het feit dan daarbij ook behoorlijk wat kosten om de hoek kijken (lesgeld, startkaart, inschrijfgeld, wedstrijd outfit, transportkosten etc.) Ook zal je dan op een betere accomodatie moeten staan dan waneer je recreatief zo af en toe eens rijdt.
Ik rijd recreatief, sta op een gemiddelde stal zonder binnenbak, en ben zo alles bij elkaar aan maandelijkse basiskosten ongeveer 220 kwijt, incl smid (alleen bekappen), tandarts, wormenkuren en volpension. Dierenarts reken ik niet mee want dit is erg variabel. Zo heb je jaren niets en dan ineens een giga rekening. Hiervoor heb ik een potje apart. Ook lesgeld reken ik niet mee, dit is geen basisverzorging.

Ik ga dan niet volop in de wedstrijden maar gewoon af en toe een wedstrijdje is wel het leukst
€220 valt idd nog wel te doen als je ziet wat er al bij inzit.
Ik ga idd ook een potje apart maken, met hoeveel geld kan ik dan het beste beginnen?

haha hierboven staat nog een keer het zelfde als hier, maar het u tekst niet gequote vond ik wat makkelijker. :P

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:46

Wedstrijden zijn een behoorlijke extra kostenpost, moet je, je wel realiseren :j
Trailer(huur), startkaart, startgeld, extra spullen...

Maargoed, ga eens met je ouders om tafel zitten. Wat willen zij betalen? Willen ze bijspringen als je het niet redt?
Wat zijn dan de kosten die jij moet dragen? Tel dat eens op, is het realistisch dat jij dat elke maand bij elkaar kunt krijgen?
Heb je dan nog geld over voor andere dingen?
Kijk eens rond, wat voor paarden spreken je aan? Wat is de vraagprijs daarvan? Hoe lang zul je daar ongeveer voor moeten sparen?
Harchement, wat voor spullen denk je nodig te hebben? Hoeveel gaat dat ongeveer kosten (weet je vantevoren natuurlijk nooit zeker).
Allemaal een soort 'voorpret' :+ maar wel noodzakelijk om allemaal te bekijken.

Lukt het allemaal, dan kun je, je droom waarmaken. :j
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 16-06-11 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 15:46

ChristaMoor schreef:
Overigens betaalt het ochteldblad lopen erg goed en mag je dit al vanaf je 15e doen

Ja alleen mijn moeder vind dat toch nog een beetje eng, 's morgens vroeg als 15 jarige. (en ben ook geen ster in opstaan maar als ik toch wel ochtendkrant mag doen ga ik dat zekers doen!)
Ik ga eerst gewoon in winkels enz werken.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 15:47

Pion schreef:
Wedstrijden zijn een behoorlijke extra kostenpost, moet je, je wel realiseren :j
Trailer(huur), startkaart, startgeld, extra spullen...

Als ik op me 17e wel een eigen paard heb, kan ik sws een jaar lang niet op wedstrijd.
Mijn vader wil niet met een trailer rijden en ik heb dan nog geen rijbewijs en trailerbewijs.
Dus dat kan sws niet direct, maar als ik wat ouder ben.

OdiEtAmo

Re: Eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:50

Heb mn post nog even iets aangepast ;)

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 15:51

Okee ik heb het gelezen, ik ga idd vragen wat ze dan willen meebetalen als niet lukt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:53

vind het zowieso al erg knap van je dat je uitgaat van je eigen werkcapaciteiten ipv hopen dat ouders geld bij leggen. Maar let er wel op.. je bent jong. Sociale dingen zijn ook belangrijk..niet alleen werk en school. Ik zou persoonlijk ook wat langer wachten en misschien wel gaan voor een gedeeltelijk leasepaard.

Veel succes

edit... zie dat je toch je ouders gaat vragen? dan moeten ze wel bekend zijn met de paarden. Niet dat ze denken met een 10tje per maand klaar te zijn en de kosten niet altijd een vast gegeven is, dus ook andere onverwachte kosten kunnen komen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:54

T is een dure hobby: hoewel ik per jaar misschien iets van 1000 euro kwijt ben aan basisverzorging (dus reken mij maar niet mee, ik sta ontzettend goedkoop tov gemiddelde paardenhouder en een paard die maar 2 keer per jaar naar de hoefsmid moet a 25 euro per keer) tikt dat toch behoorlijk aan: als je op kamers wilt etc. moet je altijd een potje 'paard' reserveringen. Ik ben nu bezig om te kijken of ik een huis kan kopen, maar naast potje 'huis' tikt potje 'paard' ook aan... neemt toch een behoorlijke hap uit het budget want ik kan voor een maand paard houden ook een maand eten kopen bij wijze van ;)
(helemaal als je onder de 18 bent en per uur ook niet zo bijster veel verdient per uur zijn de kosten toch wel even slikken, helemaal als je het per jaarbasis berekend). Ik heb mijn pony nu al 10 jaar, als ik al die kosten bij elkaar optel dan had ik daar toch wel een hele mooie auto van kunnen kopen haha :P
(neemt niet weg dat ik nooit spijt heb gehad hoor :D T is het zeker waard! :j )
Moet zeggen dat je ontzettend goed bezig bent zo! Maak inderdaad maar een lijstje, vraag ook al even aan de dierenarts wat de jaarlijkse inenting+visite kost: kun je dat ook mooi in je lijstje opnemen :) (ik vraag ook altijd even de prijs op voor dat soort onderhoudsbehandelingen).

Zorg dat je ook nu al weet wat je ouders bijdragen, want mijn ouders wilden nog wel eens wisselen met dat soort dingen haha, ene moment betaalden zij de wormkuren andere moment was het opeens voor mijn rekening :P

Ehm verder: zorg je dat wel altijd minstens 500 euro op je rekening hebt als 'potje paard' voor noodgevallen. (hoger is altijd beter, maar in de 10 jaar dat ik mijn pony heb bleek dat bedrag wel voldoende te zijn voor nood, mocht het hoger zijn dan kan ik wel geld lenen bij mijn ouders)

eelkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:55

Wel verschilt stalling heel erg van de plaats waar je woont in NL. Mijn verzorgpaard staat in een goedkopere stal op Utrechtse Heuvelrug maar betaal je alsnog 220,- voor volpensioen en dan moeten alle andere kosten daar nog bij. Wij hebben alleen een kleine buitenbak en verder geen voorzieningen.

RomyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:58

ik was eind 17, had er absoluut niet op gerekend maar er werd gevraagd of ik mijn vz pony wou over kopen en daar kun je natuurlijk geen nee op zeggen.

ik had gelukkig veel gewerkt dus had genoeg om allespulletjes bij elkaar te kopen. en ik bereken altijd was ik over heb en of ik nog iets nodig heb voor mijn paardje.
zo koop ik langzaam alles bij elkaar.

geluukig betalen mijn ouders de helft van de stalling.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:00

Ik ben nu 16 en heb een 5 maanden mijn eigen paard van 8 jaar.

Ik heb zelf een paar jaar lang gespaard voor de dierenarts en daar is nu al 300 euro vanaf.

Ik werk 9 uur per week, en betaal daar de stalling van en andere spulletjes.
Mijn moeder betaalt een klein deel van de stalling en de hoefsmit/entingen.

Dus ik weet niet of jou ouders iets willen bijdragen (niet helemaal gelezen)
dan moet het lukken!

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:35

Millanka schreef:
KellyHerben schreef:
En ik zou ook geen jong paard nemen, maar een
paard van een jaar of 8/9, die alles al kent, want een paard laten inrijden door een
professioneel iemand kost al snel 300 euro!

Reken dat maar minstens per maand, en binnen een maand is je paard niet beleerd dus reken daar nog maar minstens een maand, tot zo'n 2 maanden bij. Kosten = minstens 900 euro :) Als je het echt door een prof wilt laten doen en je pony de tijd wil geven het te verwerken.

maar een ding het inrijden zelf is geen probleem
maar daarna als je een beetje sirieus wilt rijden dan komen de meeste wat minter leuke dingen
(inrijden hebben wij laten doen toen heeft mijn zus hem een paar keer gereden maar op het momment dat hij moeilijk ging doen mocht ik hem rijden en was tarik ineens van mij (niet dat ik dat erg vind) )
dus idd een beessie die gewoon goed gereden is /3

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 18:21

Okee bedankt voor de reacties! :D
Nu weet ik in iedergeval dat ik het niets voor niets doe, nu ik ervaringen heb gekregen van andere mensen. :) En veel hier lukte het! Ik ga misschien straks nog een sollicitatiebrief halen voor bij de schoenreus werken!

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 15:30

Ik heb toch de sollicitatiebrief nog niet gehaald ga ik morgen doen!
Hopen dat ik aangenomen word. :)

Juelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:47

Ik ben nu 17 en heb mijn eigen paard sinds december. Ik wou ook eerst een jong paard, maar na er heel wat uit geprobeerd te hebben bleek dat niet zo'n goed idee. Niet dat ik helemaal nog niet zo goed kan rijden, maar een eigen paard is wel helemaal iets anders dan een verzorgpony ofzo.
Een iets ouder paard kan jou heel veel leren, zorgt ervoor dat je op je eigen tempo kan wennen aan al die verantwoordelijkheid en geeft je vertrouwen.
Alleszins ontzettend veel succes ermee ! :)

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 15:57

Okee, ik ben ook al van plan een wat ouder paard dan te nemen ik denk rond de 8/9 jaar (dit is toch niet te jong?)
Heel erg bedankt! :) Ik hoop dat het me gaat lukken.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:00

Ik denk dat het je met deze instelling wel gaat lukken!

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 16:02

hihi okee! :)
Bedankt!

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 17:39

xmarlies96 schreef:
Ik heb toch de sollicitatiebrief nog niet gehaald ga ik morgen doen!
Hopen dat ik aangenomen word. :)

*update*

Ik heb net een sollicitatieformulier gehaald, en nu hopen dat ik aangenomen word. :):)

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 17:59

Iemand nog ervaringen/tips? :D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:06

Hier nog iemand die op haar 16e een eigen paard kocht! :j

Heb 1 zomer lang keihard gewerkt (lees hele dagen bollenpellen en op het land werken, hele vakantie lang) en toen mijn eigen pony uit Portugal laten importeren! Behalve importkosten en kosten voor de pony, kwam er ook nog castratie boven op.

Het is zeker mogelijk hoor, ik werk nu per week 10 uur, 4uur doordeweek en 6uur op zaterdag. Ik loop post en mest 2 uur per week stallen uit. Ik kan met het geld dat ik nu verdien zelfs 2 ponys onderhouden..... Heb voldoende tijd voor school, werk, paard én vriendinnen. Het is soms wel keuzes maken, lekker uitslapen op zaterdag of eigen paard....

Ik raad je aan om flink te werken en op eens spaarrekening te zetten, goed MP en Bokt in de gaten houden voor paarden en ponys waar bij je bijvoorbeeld ook zadel krijgt, want dat is ook pittig duur. En niet opgeven, wou dat ik al lang van te voren had gespaard....

Je kan je ook aanmelden om post te bezorgen bij TNT! Bijvoorbeeld op zaterdag voor een paar uurtjes, verdient best goed :j En eventueel bij Intrapost en SandD en ochtendbladen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:08

Wat goed dat je zo hard wilt werken voor je droom :)

Maar ga eens heel goed na hoeveel een paard per maand jou gaat kosten. De aanschaf van een paard is vaak niet veel geld, in verhouding tot wat je per maand kwijt bent. Al ben je voor zadel, hoofdstel en basisspullen ook al snel een paar honderd euro kwijt.

Ga eens uitzoeken op wat voor stal jij je paard zou willen zetten. Voldoet die stal aan jouw eisen? En kan je er makkelijk komen? Moet je er veel zelf doen, of juist niet? En wat kost een hoefsmid bij jou in de buurt? Mijn paard moet iedere 3 a 4 weken nieuwe ijzers. Dat tikt lekker aan :+ Maar zulke dingen weet je niet als je een paard aanschaft, daar kom je pas later achter. En dat moet je wel kunnen betalen.

Ik betaal bijvoorbeeld 280 euro stalling, maar mijn paard staat in volpension (incl. weidegang). Ik werk fulltime en heb geen tijd om s ochtends te voeren en uit te mesten. Mijn stalling is slecht bereikbaar met het ov, maar ik heb een auto.

Als je stalling bijvoorbeeld slecht bereikbaar is dan gaat de reistijd ten koste van je tijd dat je kan werken/ naar school kan.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:28

Juangi schreef:
Hier nog iemand die op haar 16e een eigen paard kocht! :j

Heb 1 zomer lang keihard gewerkt (lees hele dagen bollenpellen en op het land werken, hele vakantie lang) en toen mijn eigen pony uit Portugal laten importeren! Behalve importkosten en kosten voor de pony, kwam er ook nog castratie boven op.

Het is zeker mogelijk hoor, ik werk nu per week 10 uur, 4uur doordeweek en 6uur op zaterdag. Ik loop post en mest 2 uur per week stallen uit. Ik kan met het geld dat ik nu verdien zelfs 2 ponys onderhouden..... Heb voldoende tijd voor school, werk, paard én vriendinnen. Het is soms wel keuzes maken, lekker uitslapen op zaterdag of eigen paard....

Ik raad je aan om flink te werken en op eens spaarrekening te zetten, goed MP en Bokt in de gaten houden voor paarden en ponys waar bij je bijvoorbeeld ook zadel krijgt, want dat is ook pittig duur. En niet opgeven, wou dat ik al lang van te voren had gespaard....

Je kan je ook aanmelden om post te bezorgen bij TNT! Bijvoorbeeld op zaterdag voor een paar uurtjes, verdient best goed :j En eventueel bij Intrapost en SandD en ochtendbladen.

Oke! :)
Ik mag alleen geen ochtendkrant van me moeder, maar gewone krantenwijk wel.
Ik mag volgens mij niet bij de TNT werken moet je 16 voor zijn.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 20:31

Marieke_K schreef:
Wat goed dat je zo hard wilt werken voor je droom :)

Maar ga eens heel goed na hoeveel een paard per maand jou gaat kosten. De aanschaf van een paard is vaak niet veel geld, in verhouding tot wat je per maand kwijt bent. Al ben je voor zadel, hoofdstel en basisspullen ook al snel een paar honderd euro kwijt.

Ga eens uitzoeken op wat voor stal jij je paard zou willen zetten. Voldoet die stal aan jouw eisen? En kan je er makkelijk komen? Moet je er veel zelf doen, of juist niet? En wat kost een hoefsmid bij jou in de buurt? Mijn paard moet iedere 3 a 4 weken nieuwe ijzers. Dat tikt lekker aan :+ Maar zulke dingen weet je niet als je een paard aanschaft, daar kom je pas later achter. En dat moet je wel kunnen betalen.

Ik betaal bijvoorbeeld 280 euro stalling, maar mijn paard staat in volpension (incl. weidegang). Ik werk fulltime en heb geen tijd om s ochtends te voeren en uit te mesten. Mijn stalling is slecht bereikbaar met het ov, maar ik heb een auto.

Als je stalling bijvoorbeeld slecht bereikbaar is dan gaat de reistijd ten koste van je tijd dat je kan werken/ naar school kan.

Stalling is bij ons niet zo duur, ik stal dan sws niet op een manege.
Bij me in de buurt is een soort van boer die stalling verhuurd en misschien achter mijn huis ook.
Dat kost iets van €125, en kan ik makkelijk elke dag op de fiets heen is 2km. (naar die boer)
En anders kan ik bij een vriendin van mij nog stallen.
Dat is een paar 100m fietsen :)
Hoefsmid kost hier rond de €20,00.
IJzers weet ik niet hoe duur, maar je hoeft ook niet persé ijzers te hebben.