ik heb het geluk gekend, een eigen paard te hebben gehad.
ik weet dus wat het kost om een paard te moeten onderhouden.
ik heb dus ook nooit neergekeken op mensen die er geen hadden.
ik vind dat de grootste onzin die er is, dat je "minder" bent dan een ander omdat je geen eigen paard hebt
door omstandigheden moest ik het dier verkopen.
ik ben nu dus paardloos (op 2 tot 4 poetsbelgen na)
ik poets de belgen die bij ons voor op het land sta wel eens (niet te veel want ze staan altijd buiten)
en mocht ik in de toekomst voldoende euro's hebben zal ik zeker weer een eigen paardje kopen, maar niet omdat ik dan beter zou zijn dan de rest.
maar omdat ik het prettiger vind een eigen paardje te hebben, waar ik op kan kruipen wanneer en hoe laat of hoe vroeg in de ochtend ook zonder dat ik eerst een manege moet bellen om een les te bespreken of steeds maar 1 x per week je rondjes in de bak te draaien op een paard waar je geen echte band mee hebt.
ik heb respect voor de mensen die het laatste verkiezen en ook ik ben zo begonnen (iedereen denk ik)
maar nu ik eenmaal weet wat het is om een eigen paard te hebben zou ik niet anders meer willen.
of je nu een eigen paard hebt of niet, de een is echt niet beter dan de rest en zoals al eerder is gezegt: sommige manegeruiters rijden beter, dan zo'n verwent nest die alles maar krijgt. die laatste groep verpest vaak de meeste paarden en pony's omdat ze niet weten hoe ze ermee om moeten gaan.
enne zou het niet zo moeten zijn, dat als je alleen al met paarden en pony's omgaat je al rijk bent
kijk eens wat je voor die ene aai of wortel terugkrijgt. dat is toch veel meer waard als een zadeldekje met ingeborduurde swarovski kristallen met bijbehorende bandages en andere dure rotzooi