Een jong paard beleren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Een jong paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:57

Niet zelf willen doen, uit handen geven.
Verkeerde dingen zijn net zo snel aangeleerd als de goede dingen, maar een stuk minder snel afgeleerd.
Iemand die paarden beleert wil een paard bij voorkeur zo groen mogelijk, om hem zelf dingen bij te kunnen brengen. Eerst de ellende oplossen van een ander is tijdrovend...als het al goed komt.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:59

In een longeercirkel of losgooibak. Het handigste is als het niet te groot is, zodat je het paard overal kan bereiken zonder dat je zelf doodmoe wordt van er achteraan rennen.

Even simpel gezegd: als je schuin achter het paard loopt moet hij voorwaarts, hoe meer je naar voren gaat ten opzichte van het paard hoe meer je remt. Nog verder naar voren dan draait het paard om.
Dit klinkt eenvoudig, maar is het niet. Het luistert heel nauw, bijna op centimeters. Het zou het mooiste zijn als iemand het kon laten zien.

Overigens begin ik hier altijd pas met 2,5 jaar mee als ik een paard beleer. De zomer dat ze 2 zijn moeten ze lekker in het land lopen.

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 18:29

Citaat:
Zou ik ook graag willen, maar dat kan ik nu nog niet.
Ik zou als ik jou was veel ervaring opdoen, misschein cursussen doen, en niet zomaar zelf beginnen.
Succes :)

nee maar ik kan ook wel vrienden om hulp vragen maar ik wou ook graag weten hoe iedereen er op bokt over denkt. mijn vrienden hoeven het niet perse goed te doen. (wel goed, maar niet de beste manier) dus wou meerdere ideeen horen ;)

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 18:34

Tilmar schreef:
In een longeercirkel of losgooibak. Het handigste is als het niet te groot is, zodat je het paard overal kan bereiken zonder dat je zelf doodmoe wordt van er achteraan rennen.

Even simpel gezegd: als je schuin achter het paard loopt moet hij voorwaarts, hoe meer je naar voren gaat ten opzichte van het paard hoe meer je remt. Nog verder naar voren dan draait het paard om.
Dit klinkt eenvoudig, maar is het niet. Het luistert heel nauw, bijna op centimeters. Het zou het mooiste zijn als iemand het kon laten zien.

Overigens begin ik hier altijd pas met 2,5 jaar mee als ik een paard beleer. De zomer dat ze 2 zijn moeten ze lekker in het land lopen.

ik wil graag dat ze uit zichzelf mee gaat lopen en dat ze gewoon alles toestaat. longeren kom idd nog wel, maar ik wil er zelf wel graag bij betrokken blijven. de eigenaar van Elmira doet haar niet weg zodat ze alles kan leren. (heeft hij wel met 1 paard gedaan, maar dat had andere redenen). en ik wil er zelf ook gewoon wat meer vanaf weten omdat ik bang ben dat als er iemand anders alles mee gaat doen, ik er niks meer mee mag doen en ik ken Elmira al vanaf der geboorte (1 dag oud en bij in de stal gelegen enz) en ik wil elmira later zelf graag rijden. en als iemand anders dat gaat doen denk ik dat ik er niets meer mee mag doen. daarom wil ik zelf deze dingen ook weten dat ik iig kan helpen of heel misschien zelf wel kan doen :)

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 19:40

hee ik wou even laten weten dat mijn vriendin me gaat helpen met grondwerk :) zodat het goed gebeurd.

Intjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:59

hee meissie..

er zijn meerdere boeken over hoe je aan het werk kunt gaan met je paard..

ik heb zelf alleen ervaring met zadelmakke paarden die ik heb doorgereden.. maar heb nu zelf ook een 2,5 jarige staan.. net gekocht en heb eerst volgens de monty roberts manier gedaan.. laten weten wie de baas is.. wegjagen.. bij je laten komen.. verslapt zn aandacht van jou weer weg jagen.. net zo lang tot dat ie achter je aan loopt.. dit is echt de basis... daarna kun je met een touwtje aan de hand door de bak de HO er opzetten.. op youtube staan ook filmpjes van die man...

hij doet dit op een heel natuurlijke manier.. net zo als paarden dit ook in de groep doen..

en je krijgt een band met hem/haar.. en hier kun je niks aan verkloten hoor.. als je 2 of 3 keer in de week zo met hem aan de gang gaat.. vinden ze het naar mijn ervaring alleen maar leuk...

Intjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:59

stel je wel dominant op met je lichaamstaal :d

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:03

Intjuh schreef:
hee meissie..

ik heb zelf alleen ervaring met zadelmakke paarden die ik heb doorgereden.. maar heb nu zelf ook een 2,5 jarige staan.. net gekocht en heb eerst volgens de monty roberts manier gedaan.. laten weten wie de baas is.. wegjagen.. bij je laten komen.. verslapt zn aandacht van jou weer weg jagen.. net zo lang tot dat ie achter je aan loopt.. dit is echt de basis... daarna kun je met een touwtje aan de hand door de bak de HO er opzetten.. op youtube staan ook filmpjes van die man...

hij doet dit op een heel natuurlijke manier.. net zo als paarden dit ook in de groep doen..

en je krijgt een band met hem/haar.. en hier kun je niks aan verkloten hoor.. als je 2 of 3 keer in de week zo met hem aan de gang gaat.. vinden ze het naar mijn ervaring alleen maar leuk...

Dit is een Join Up, zoals jij het beschrijft.
Dit mag je nooit, maar dan ook nooit doen zonder dat je les hebt gehad.
Niet zomaar gaan klooien, van een mislukte Join Up kan een paard een trauma oplopen.
Je jaagt een paard bij de JU uit de 'kudde', dit is voor een paard hetzelfde als de doodstraf.
Je dwingt hem als het ware om jou als leider te zien.

Niet doen hoor, kan heel slecht zijn :n
Ik heb het nu over de JU, ik denk dat jij het hier over hebt, met de Monty Roberts manier.
Je mag een JU trouwens maar 3x in het leven van een paard doen, dus met 3x per week ben je behoorlijk fout bezig.

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 20:18

Intjuh schreef:
hee meissie..

mijn vriendin zei ook zoiets, en zij heeft les gehad van emiel voest (weet niet of je die kent?)
maar een join up kan echt geen kwaad, anders hadden ze het ook wel verboden ofzoiets.
het is alleen maar een manier om vertrouwen bij je paard te winnen, en daar is niets verkeerds aan. het gaat met puur natuur. je stelt je gewoon op als de leider van de kudde, zodat het paard je leert accepteren. omdat paarden vaak zelf dominant naar elkaar zijn, moet je jezelf juist dominant opstellen. Als de join up is gelukt, heb je het vertrouwen om verder te gaan met je paard. zonder vertrouewn kom je nergens, en daarom is de join up de basis.

ik weet niet of ik het precies goed heb gezegd, maar zo denk ik erover. en ik ga binnenkort een join up proberen ;).

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:30

marloesxx schreef:
Intjuh schreef:
hee meissie..

mijn vriendin zei ook zoiets, en zij heeft les gehad van emiel voest (weet niet of je die kent?)
maar een join up kan echt geen kwaad, anders hadden ze het ook wel verboden ofzoiets.
het is alleen maar een manier om vertrouwen bij je paard te winnen, en daar is niets verkeerds aan. het gaat met puur natuur. je stelt je gewoon op als de leider van de kudde, zodat het paard je leert accepteren. omdat paarden vaak zelf dominant naar elkaar zijn, moet je jezelf juist dominant opstellen. Als de join up is gelukt, heb je het vertrouwen om verder te gaan met je paard. zonder vertrouewn kom je nergens, en daarom is de join up de basis.

ik weet niet of ik het precies goed heb gezegd, maar zo denk ik erover. en ik ga binnenkort een join up proberen ;).

GEEN JOIN UP GAAN PROBEREN!

Je kan je paard er letterlijk mee verpesten, ik overdrijf niet.
Ga dit niet doen zonder heel ervaren begeleiding.
Van een beetje longeren kan je een paard niet verpesten, zomaar een join up doen wel, hoe goed je ook hebt ingelezen, je moet eerst les hebben.
En je mag het maar 3x in het leven van een paard doen.

Trouwens, het lijkt heel vriendelijk, maar je weet niet wat het paard meemaakt.
Je jaagt hem weg in de kudde, in het wild is hij dan ten dode opgeschreven.
Het is geen leuke manier om vertrouwen te krijgen, het is een manier om het leiderschap te krijgen als het echt nodig is.
In het wild wordt het ook als straf gebruikt door de leidende merrie, niet om vetrouwen te krijgen.
Het lijkt allemaal zo leuk, maar het is helemaal niet zo heartland-achtig. Je zorgt ervoor dat je paard enorme angst meemaakt.
Je dwingt hem als het ware jou als leider te zien, wil je dat?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:32

vraag iemand die je de eerste keren even kan helpen.
die kan je dingen uitleggen en evnetueel even helpen.

soms wil het ook niet alleen.

niet zo maar iets gaan proberen, het lijkt makkelijk maar je kan zo een paard verpesten.

niet om je leeftijd, maar gewoon omdat je het nooit hebt gedaan met iemand die je kan uitleggen wat je evneuteel fout doet. of juist goed.

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 20:42

ja maar mijn vriendin heeft les gehad en die heeft me precies verteld wat ik moest doen. en ik ga eerst de basis doen en daarna gaat zij me verder helpen ;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:44

marloesxx schreef:
ja maar mijn vriendin heeft les gehad en die heeft me precies verteld wat ik moest doen. en ik ga eerst de basis doen en daarna gaat zij me verder helpen ;)

Dat eerste is een prima plan, de basis, beetje grondwerken enz.
Maar als je de join up niet hoéf uittevoeren, waarom zou je het dan doen?
Het helpt je niet bij longeren, en als het paard jou als baas ziet, en je geen nood hebt om het te doen, waarom zou je dan?
Als je het niet doet, stukken minder kans dat het dan misgaat :).

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 20:46

EskeGirl schreef:
marloesxx schreef:

Het helpt je niet bij longeren, en als het paard jou als baas ziet, en je geen nood hebt om het te doen, waarom zou je dan?

ja maar ikga ook geen join up doen maar wel dat ik me dominant opstel en dat ze weet dat ze niet dominant moet zijn naar mensen. het is zegmaar op een gelijkwaardige manier. want Elmira is dominant. en ze moet weten dat de mens wel de baas is maar dat we samen wel een team zijn. snap je wat ik bedoel? want ik leg het heel krom uit haha :P

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:50

EskeGirl schreef:
marloesxx schreef:

ja maar ikga ook geen join up doen maar wel dat ik me dominant opstel en dat ze weet dat ze niet dominant moet zijn naar mensen. het is zegmaar op een gelijkwaardige manier. want Elmira is dominant. en ze moet weten dat de mens wel de baas is maar dat we samen wel een team zijn. snap je wat ik bedoel? want ik leg het heel krom uit haha :P[/quote]

Ik snap wat je bedoelt.
Mijn verzorgShet is ook heel dominant.
We hadden haar onbewust de baas laten spelen, ze werd gevaarlijk.
Ik was zo'n beetje de enige naar wie ze nog respect had.
In een maand tijd ben ik me dominant op gaan stellen en gaan grondwerken, en onze band is echt heel erg gegroeid.
Nu zijn 2 van de 3 meisjes, nog vrij jong, 9 jaar, stapje voor stapje weer aan het opbouwen met vertrouwen.
Het gaat steeds beter, gewoon door het grondwerken.

Wat ik hiermee wil zeggen: als zij ook zo dominant is, blijf je dan ook zo opstellen, voor het te laat is :).

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:51

Ik ben begonnen met grondwerk bij mijn kleintje vorig jaar :)
Eerst goed leren stappen en halthouden op comando en later ook draven en achterwaarts aan de hand ze (niet dat je dat tijdens longeren moet doen ;))
en dan liet ik iemand in het midden staan met lijn vast en zelf naast paard lopen en zelfde als aan de hand eigenlijk maar dan in een rondje

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 20:52

precies dat ga ik nu dus ook met Elmira doen :D en dan kan ik haar echt niet verkloten (A)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:55

marloesxx schreef:
precies dat ga ik nu dus ook met Elmira doen :D en dan kan ik haar echt niet verkloten (A)

Heel goed :D.

Nog 1 tip:
Schaf een touwhalster en leadrope aan.
Lees je er wel eerst goed over in.
Het is dunner, maar je kan betere afspraken met je paard maken, en het werkt dus beter in.

Mijn andere bange, en soms wat onstuimige verzorgShet luisterde direct veel beter.
Eerst had ik even met gewoon halster gewandeld, daarna met het touwhalster; ze stond bijna direct stil als ik eht vroeg, liep veel beter mee enz.
Echt goed inlezen eerst hoor.

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 20:57

ja jij doet het ook op de freestyle manier van emiel voest (www.emielvoest.nl) goedzo :D! maar omdat ik nog moet beginnen met alles ga ik nog geen freestylehalster kopen, omdat ze best duur zijn. en ze gaan snel kapot. ik ga eerst dit oefenen en als het goed gaat ga ik kijke nwat ik verder ga doen :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:03

marloesxx schreef:
ja jij doet het ook op de freestyle manier van emiel voest (http://www.emielvoest.nl) goedzo :D! maar omdat ik nog moet beginnen met alles ga ik nog geen freestylehalster kopen, omdat ze best duur zijn. en ze gaan snel kapot. ik ga eerst dit oefenen en als het goed gaat ga ik kijke nwat ik verder ga doen :)

Ze zijn makkelijk voor 8 euro te krijgen, http://www.touwhalsters.nl
En ipv leadrope kan je ook een lang halstertouw met zware musketon gebruiken, longes zijn handig.
Ik freestyle ook een beetje, Zorro, de dominante, vind het leuk, ik ook, en ze snapt ook alles :).

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 21:05

EskeGirl schreef:
marloesxx schreef:
ja jij doet het ook op de freestyle manier van emiel voest (http://www.emielvoest.nl) goedzo :D! maar omdat ik nog moet beginnen met alles ga ik nog geen freestylehalster kopen, omdat ze best duur zijn. en ze gaan snel kapot. ik ga eerst dit oefenen en als het goed gaat ga ik kijke nwat ik verder ga doen :)

En ipv leadrope kan je ook een lang halstertouw met zware musketon gebruiken, longes zijn handig.
Ik freestyle ook een beetje, Zorro, de dominante, vind het leuk, ik ook, en ze snapt ook alles :).

wat is een musketon (A)? is dat de sluiting ofzo:p ja ik ga het met longeerlijn doen denk ik. maar ik ga het eerst op mijn paard proberen omdat ze me meer vertrouwt enzo en daar heb ik al goede band mee. en als dat goed gaat ga ik het met Elmira proberen :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:07

EskeGirl schreef:
marloesxx schreef:

wat is een musketon (A)? is dat de sluiting ofzo:p ja ik ga het met longeerlijn doen denk ik. maar ik ga het eerst op mijn paard proberen omdat ze me meer vertrouwt enzo en daar heb ik al goede band mee. en als dat goed gaat ga ik het met Elmira proberen :)[/quote]

Musketon is inderdaad de sluiting ;).
En een longe is te licht voor een touwhalster, als je die gaat gebruiken.
Een simpel halster met grote musketon werkt ook prima, als ie maar minimaal 2 meter is.

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 21:09

ja ik bekijk het nog wel :). maar iig bedankt :D! morgen ga ik het uitproberen.. hoop dat het lukt :D

Deniisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:17

nou ik heb het gelezen marloes.

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:19

EskeGirl schreef:
Intjuh schreef:
hee meissie..

Dit is een Join Up, zoals jij het beschrijft.
Dit mag je nooit, maar dan ook nooit doen zonder dat je les hebt gehad.
Niet zomaar gaan klooien, van een mislukte Join Up kan een paard een trauma oplopen.
Je jaagt een paard bij de JU uit de 'kudde', dit is voor een paard hetzelfde als de doodstraf.
Je dwingt hem als het ware om jou als leider te zien.

Niet doen hoor, kan heel slecht zijn :n
Ik heb het nu over de JU, ik denk dat jij het hier over hebt, met de Monty Roberts manier.
Je mag een JU trouwens maar 3x in het leven van een paard doen, dus met 3x per week ben je behoorlijk fout bezig.

je mag een juiste join up, zo vaak uitvoeren als nodig! maar als je een join up juist uitvoert is het niet vaak nodig..
een join up word te snel en te onnodig en te ondeskundig uitgevoerd en dat is inderdaad een ernstige vorm van mentale dierenmishandeling. maar met een ontzettend dominant paard wat vaak het lijderschap denkt over te kunnen pakken kan een join up echt geen kwaad, nogmaals als hij juist en deskundig word uitgevoerd.. ik vraag me af met welke motivatie je die 3x opnoemt. Kun je me dat vertellen?