Anky & Edward, Rollkur,Sporen, dierenmishandelaar??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:09

normaal reageer ik niet op zulke discussies, maar ze heeft wel ergens gelijk.
ik ben bij een hengstenshow geweest waar de paarden ingereden werden op een slofteugel, en ja ze liepen met hun kin op de borst. tuurlijk die paarden moeten spectaculair lopen, en nee het zijn niet de makkelijkste. de vraag is alleen of het heel erg paardvriendelijk is, en daar ben ik het er wel mee eens dat ze dat verkeerd vind.
tuurlijk ik doe het ze niet na, en zon paard gaat mega draven op zo'n manier wat ook van ze verwacht wordt. maar daarintegen zijn dat wel de toppaarden en topruiters, jij en ik zullen daar nooit komen, en mss wel omdat wij het op de paardvriendelijke manier doen. nu moet ik wel zeggen dat er ook paarden wel op een hele correcte manier gereden werden, en ook top liepen dus het kan wel.
denk dat het ook met het paard te maken hebben.
maar is het heel vriendelijk, nee dat is het niet. maar zolang het werkt zullen we het altijd tegen blijven komen.
ik heb paarden zien lopen met de stang in een hoek van 45 graden, en paarden waarbij de stangteugel los hing, maar hoe dan ook ze deden allebei wat er van ze verwacht werden, bij het ene paard zal meer nodig zijn als bij de andere denk ik, en de vraag is dan als ze het allemaal op de meest vriendelijke manier zouden doen zouden we dan nog van die toppers hebben lopen.
Niet alle paarden lopen van nature zo spectaculair, dat wordt erin getrained en blijkbaar werkt het wel.
en ja het zijn wel de paarden die het voor ons doen op de olympische spelen en de wk's.
dus of het juist is in onze regionen als hobbysportruiter nee dat denk ik niet, maar op dat niveau durf ik daar niet over te oordelen, omdat daar van de paarden hele andere dingen verwacht worden en met hele andere paarden gewerkt word.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:13

x,,kelly,,x schreef:
JuliaMaria schreef:
''Ze weten wel wat ze doen anders reden ze niet zo hoog.''

Dat staat er toch helemaal los van of het paard wel of niet benadeeld wordt?

ik bedoel er mee dat ze vriendelijk zijn tegen hun paard zowel ohz en op stal.

Dat vind ik betwistbaar. Is het vriendelijk om een paard twee stuks zwaar metaal in de mond te hangen en hier continu druk op te geven/aan te trekken?
Want dat is in Jip en Janneke taal wat er feitelijk gebeurt.

Ik vind dat twijfelachtig hoor... En dat heeft niet per se iets met topruiters te maken, maar gewoon met het concept zelf.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:40

Rolkur vind ik ook niks hoor :n Ik vind het zielig voor de paarden, ze maken die nek kapot..

Ziet dit er vriendelijk uit dan?

Afbeelding
Dit is Anky. En het ziet er HELEMAAL NIET vriendelijk uit..

Bleeh. :r

Marls

Re: Anky & Edward, Rollkur,Sporen, dierenmishandelaar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:46

De bovenstaande foto ziet er idd niet diervriendelijk uit.
Arm dier! :(:)

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:48

Ja zeg dat wel! :(:)

Mandiiy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:49

Je moet het niet gaan intypen bij google dan krijg je allemaal van dat soort foto's....

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:50

Ik weet niet of Anky altijd wel goed is voor haar paarden mensen denken dat wel maar ik vinden sporen gebruik ook niet altijd vriendelijk denk maar niet dat een paard dat fijn vind van dat geprik in z'n buik met een ijzeren dingen. En die stang bitten ofzo lijkt me ook niet echt fijn in je mond...

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:51

Nee indd. Maar anky doet haar eigen paarden ook nooit daar heeft ze een groom voor.. Ze rijd eigenlijk volgens mij alleen maar.. Of ze zet ze een keer in de wei ofzo?

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:51

Ja volgens mij ook. Ze doet het alleen maar voor het geld. Weet ik haast wel zeker moet je zien hoeveel geld ze heeft.
Ze houd vast ook wel van haar paarden :P

Nieuwe discussie houd anky meer van haar paard of geld? :+
Laatst bijgewerkt door Marls op 08-04-11 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:53

redelijk zinloze discussie, is mijn rijstijl ook niet maar deze discussie is al zo vaak gevoerd en je verandert er niets mee

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:54

iedereen heeft hier een andere mening over nou daar kom ik :-)

Er is pas een onderzoek gedaan naar houdingen bij een paard met verschillende paarden en verschillende houdingen. Alle paarden kregen alle verschillende houdingen (1 training 1 houding en niet in een regelmatig terugkeerpatroon) hieruit bleek dat laag diep rond het minst stressvol was voor een paard (mits niet neus op de borst) en lange hals hoog gedragen met de neus ook hoog het meest stressvol was. Ik denk dat Anky en Edward precies weten wat ze doen en dus niets kapot maken.

Daarbij komt dat naar mijn mening een paard dat pijn heeft, tegen zijn zin loopt, gedwongen word en zelfs gebroken is niet met zoveel glans en plezier wereldkampioen wordt.

Ook wat betreft S&T en sporen hetzelfde als je weet hoe ze te gebruiken doet het geen pijn.

"Zelfs een potlood kan in de verkeerde handen een moordwapen zijn" wat dacht je van die stelling

ismy

Laatst een clinic van Adelinde Cornelissen gehad en nou hebben we het niet over deze topper en zou ik niet weten hoe hun rijden. Maar ze reed fijn. Het punt waar zij op reed was dit belangrijk: tempowisselingen, belonen, ontspanning etc.
Je moet een paard als een atleet zien en dat maakte ze mooi duidelijk!

Electra63

Gaat dit topic nu over Anky?

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:55

Nieuwe discussie houd anky meer van haar paard of haar geld? :+ haha!

ismy

PaardenliefJ schreef:
Rolkur vind ik ook niks hoor :n Ik vind het zielig voor de paarden, ze maken die nek kapot..

Afbeelding

oo gatsie bah.

Marls

Electra63 schreef:

Jep zo lijkt het wel! :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:56

RM94 schreef:

Er is pas een onderzoek gedaan naar houdingen bij een paard met verschillende paarden en verschillende houdingen. Alle paarden kregen alle verschillende houdingen (1 training 1 houding en niet in een regelmatig terugkeerpatroon) hieruit bleek dat laag diep rond het minst stressvol was voor een paard (mits niet neus op de borst) en lange hals hoog gedragen met de neus ook hoog het meest stressvol was. Ik denk dat Anky en Edward precies weten wat ze doen en dus niets kapot maken.

Daarbij komt dat naar mijn mening een paard dat pijn heeft, tegen zijn zin loopt, gedwongen word en zelfs gebroken is niet met zoveel glans en plezier wereldkampioen wordt.

Ook wat betreft S&T en sporen hetzelfde als je weet hoe ze te gebruiken doet het geen pijn.

"Zelfs een potlood kan in de verkeerde handen een moordwapen zijn" wat dacht je van die stelling

Ik ben het eens met je stelling (en ook met de rest)

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:56

PaardenliefJ schreef:

Afbeelding

overigens vind ik foto's voor dit soort discussies gebruiken niet eerlijk een foto is een moment opname. Weet jij wat hier gebeurd is??? Is hij net ergens van geschrokken en moest ze aan de noodrem trekken (Salinero slaat wel eens vaker op hol) wilde hij niet reageren en moest ze een keer harder doorkomen ????? Ik oordeel niet over foto's

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:57

RM94 schreef:

Hoe weet jij dat het geen pijn doet? Heb je het gevraagd? Ik denk dat het paard het absoluut niet fijn vind.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:57

xmarlies96 schreef:
Electra63 schreef:

Jep zo lijkt het wel! :+

Ik denk dat de meeste kinderen hier nog wel wat kunnen leren van Anky (en de volwassenen ook).

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:58

xmarlies96 schreef:
Nieuwe discussie houd anky meer van haar paard of haar geld? :+ haha!

anders was ze geen prof ;)

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:59

Maar waar gaat dit topic eigenlijk over? :=
Over dierenmishandeling of over een paard dat een S&T bit of sporen fijn vind? XD

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:00

xmarlies96 schreef:
RM94 schreef:

Hoe weet jij dat het geen pijn doet? Heb je het gevraagd? Ik denk dat het paard het absoluut niet fijn vind.

Ik weet dat omdat ik al heeeeeel lang met heeeeel veel verschillende paarden gewerkt heb en heel eerlijk en vriendelijk met ze omga mijn paarden hinneken als ze me zien aankomen. Als ik rijd en ik gebruik mijn spoor zoals bedoeld is reageert mijn paard (en alle tot nu toe) door een normale reactie te geven. Gebruik ik mijn spoor zoals dat niet bedoeld is dan slaat mijn paard naar mijn been. Volgens mij heet dat logisch nadenken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:02

Paarden van iig Anky gaan lang mee en rijden op topniveau. .
Een paard wat mishandeld wordt, zal niet zo hoog komen en blijven, daarbij zouden ze lichamelijke gebreken moeten vertonen ivm de rollkur aangezien Anky dat al zo lang toepast.
Anky blijft ook maar een mens en zal ook der fouten maken, maar om die nou uit te vergroten..???

Pony's en paarden op de vele maneges is een ander verhaal. De ruiters die daarop aan het "oefenen" zijn, doet mij veel meer denken aan (onbedoelde) mishandeling. Veel paarden lopen ook niet rad of lopen in een houding om pijn te voorkomen/verminderen.
De kijker wordt nogal makkelijk op Anky gezet, terwijl je op eigen niveau nog zoveel meer en zoveel erger tegenkomt. Daarbij moeten we als amateurs nog zoveel leren om daadwerkelijk de dingen goed te zien en dan nog als geheel en niet via 1 plaatje. (aktie-reactie)

Verbeter de wereld en begin bij jezelf :Y)

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:02

xmarlies96 schreef:
Maar waar gaat dit topic eigenlijk over? :=
Over dierenmishandeling of over een paard dat een S&T bit of sporen fijn vind? XD

Dat vraag ik me nu ook een beetje af :=