hoe moet je springen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:27

TS, ik zou zeggen: lees de reacties nog eens en streep bepaalde mensen af (de reacties van die mensen lees je dus gewoon niet) en lees de goedbedoelde adviezen die ook her en der geschreven staan.
En ga lekker proberen. Met een bezem kan niet veel gebeuren, zo deden wij dat vroeger ook ;)

Dribbel

Re: hoe moet je springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:31

Voor de TS zijn deze 2 artikeltjes uit de bokt Wiki misschien handig om door te lezen: Springen en Verlichte zit

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:32

Zorg dat als je over een bezem wilt springen dat ie ergens af kan vallen..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:32

Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist zeer veel reacties verwijderd. Een paar personen denken dat ze lollig zijn en een serieus topic om zeep helpen grappig is, nu, dat is het absoluut niet. Een jeugdige bokker vraagt om hulp op bokt, waar de kennis zit om haar vragen te beantwoorden. Zeker de jeugd is de toekomst en kan veel leren. Als je niet serieus kan antwoorden, antwoord dan niet. De eerstvolgende die denkt dat dit niet voor hem/haar geldt, kan sowieso het een en ander tegemoet zien. Een gewaarschuwd mens telt voor 2!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:59

Met lichte spring materialen, kun je het beste een kruisje bouwen, en zoals eerder al aangegeven, zorg dat het kan vallen, dus dat je pony niet kan blijven haken met zijn benen, maar als hij het aantikt, het meeneemt.

Dan maak je je beugels 1 a 2 gaatjes korter, komt met je achterwerk een beetje uit het zadel, alsof je een beetje staat, je teugels ook een beetje korter, en hou je handen bovenop de manenkam. Je draaft rustig op het midden van de kruis af, terwijl je blijft drijven, en kijk over de hindernis heen, daar waar je naar toe wilt als het ware. De meeste pony's zullen graag springen, zeker als jij ook graag wilt, en zeker van je zaak, op de sprong afrijdt. Rijd nadat je gesprongen hebt, wel een stukje rechtdoor.En vergeet je cap niet!! Succes!

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:05

Heb je toevallig niet wat oude weidepaaltjes? Toen ik begon met springen had ik ook geen springmateriaal en ik gebruikte altijd oude weidepaaltjes en pionnen of kistjes. Het beste kun je beginnen met balkjes draven, zo leert je pony dat hij zijn benen op moet tillen en jij kunt ondertussen goed je houding oefenen (lichtjes uit het zadel komen en je handen naar voren brengen. bekijk anders de links die Dribbel hierboven gaf, daar staat het goed uitgelegd). Als het balkjes lopen goed gaat, kun je een laag kruisje neerzetten. Netjes op het midden afrijden, been geven zodat je pony goed voorwaarts blijft en kijken waar je heen wilt. Probeer niet naar de hindernis te kijken, maar naar een plek erachter. Als dat goed gaat kun je beetje bij beetje hoger gaan springen.
Zorg wel altijd dat de hindernis makkelijk om kan vallen en dat er geen gevaarlijke dingen (zoals kapot hout met splinters, emmers met een hengsel of plastic stoeltjes) in de buurt zijn.

Veel plezier en succes!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:07

sommige mensen zijn behoorlijk kinderachtig!

Het is best moeilijk uit te leggen, maar idd wat luve_rozes zegt ;)
Les volgen op de manege is ook heel leuk!

succes!

& zoals seraphim zegt, je kunt weide paaltjes wel bijv op emmers leggen, maar kijk uit dat er aan die paaltjes geen ijzere punten zitten!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:08

ik sluit me aan bij luve_rozes.

zorg misschien wel dat er een volwassene of iemand met veel ervaring erbij is, die kan je tips geven over het tempo, je houding, tenen, armen, je zit ect,
en veel oefenen he, rijd er een keert via de andere kant erop af, rijd een keer een ander soort sprong!
maar omdat je nog niet veel ervaring hebt, het nog wel laag houden.

en trek je niks aan van de mensen die zo'n ongelofelijk flauwe opmerking geven, hun vroegen het zich ook ooit af, en zijn ook heel laag begonnen!

succes!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:10

Ik zal een stukje uit mijn PB hier posten, misschien hebben andere bokkers nog aanvullingen voor je arianne99!

Voorbeelden van hindernissen die je zou kunnen gebruiken.

- Een paaltje (zonder spijkers of scherpe uitsteeksels!) op 2 omgekeerde emmers leggen. Als je pony de paal aantikt, rolt de paal op de grond en bezeert je pony zich niet al te erg. Zo sprong ik zelf altijd.
- Een boomstammetje. Leg gewoon een boomstammetje in de bak en probeer daar over heen te rijden. Het boomstammetje is goed als je hem zelf goed kan tillen. Dan weet je dat ie niet te groot of te breed is voor je pony.
- Jerrycans. Ik weet niet of je weet wat het zijn, maar het zijn gekleurde tonnetjes. Die kun je op een rijtje naast elkaar leggen. Het is voor deze hindernis wel handig als je al een paar keer eerder hebt gesprongen, dus ik zou zeggen, ga eerst aan het oefenen met de andere 2 hindernissen.

En een laatste tip! Ga niet te lang door. Springen is heel vermoeiend voor pony's. Een kwartiertje springen is vaak wel genoeg.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:13

een kratje met een balk erop werkt ook goed

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:14

Oja nog een tip: het is wel handig om er iemand bij te hebben die de balkjes weer goed legt als je pony ze eraf tikt. Anders moet je steeds op- en afstijgen ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:21

wat ook handig is, als je het zelf nog lastig vind, leg een paar balkjes neer, deze kan je eventueel ook voor een paar euro bij de karwei kopen, gewoon tuinpalen. Ga hier eerst overheen draven. Als dit goed gaat kan je de laatste balk iets verhogen (bijv op 2 bakstenen) en dan steeds iets hoger tot je pony een hupsje maakt

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:24

kijk en met zulke reactie's komt TS nog ergens!
de [meeste] reactie's van pagina 1 slaan nergens op!
en nog iets dit is een VRAAG-MAAR-RAAK subforum!

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:53

ts leuk dat je interesse gaat zoeken in deze kant van paardrijden :)
als ik jou was zou ik eerst gaan beginnen om in verlichte zit over meerdere balkjes te draven die ongeveer iets meer dan een meter van elkaar vandaag liggen, en dan in verlichte zit opbouwen.
als dat goed gaat twee emmers op de kop zetten en dan 2 balkjes zo neer leggen dat je een kruisje hebt, dat is ongeveer dan 30 cm, op het midden aanrijden, en in verlichte zit gaan zitten en teugels mee geven dan hea ;)..

maar ik denk dat je voor echte springles/tips toch wel het beste om hulp kan vragen aan iemand in je omgeving, dan weet je ook zeker dat je het goed doet :)
succes

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:34

vroeger had je zo'n boeken serie. Dunne boekjes die over een specifiek onderwerp gingen. o.a. inspannen, opzadelen, poetsen, en springen zat daar ook bij... Weet iemand wat ik bedoel?
Waren erg leuke en leerzame boekjes, maar geen idee of ze nog bestaan

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:37

Daantjee12 schreef:
Maar diegene die SGW rijden, weten hoe ze moeten zitten, hoe ze moeten springen, die zijn ook begonnen met ''normale'' hindernissen..

Maargoed ik ga hier niet verder op in.

TS, ga opzoek naar iemand in de buurt die (spring) lessen kan geven en je er mee verder wilt helpen ;)

Tsja, ik rijd ook sgw, maar een bezem is niks raars aan hoor. ding breekt echt wat sneller dan een hindernisbalk.

@TS, probeer idd iemand te zoeken die je wilt helpen, veel boeken lezen en ga als je geen mogelijkheid tot les eens kijken bij lessen op de manege of een stal als dat kan, van kijken leer je ook veel. :j

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:00

ts wat ook kan is zo'n plastic regenpijp op 2 emmers, werkt ook goed

melissaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:03

als je echt goed wilt leren springen zou ik een spring lesje volgen. :)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:50

Oeh ja dat deed ik vroeger ook met mijn verzorgpony, niet gehinderd door enige kennis. :=
2 emmers en een bezemstil functioneert op zich prima maar de steel is zo smal dat het wellicht niet of laat te zien is voor je pony. Daarom zijn dikkere weidepalen beter.
Wat je kan doen is aan de hand je pony laten zien dat je een hindernis hebt gemaakt (leg ook een paal op de grond, onder je sprongetje) en dat het idee is dat je pony er iig overheen gaat. :D
Daarna kun je het erop proberen. Waak er wel voor dat het geen ruk en schopwerk wordt, maar geef jullie allebei de tijd om te wennen aan de situatie, en als het niet lukt vraag dan of iemand je kan helpen op de grond.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:02

stef schreef:
vroeger had je zo'n boeken serie. Dunne boekjes die over een specifiek onderwerp gingen. o.a. inspannen, opzadelen, poetsen, en springen zat daar ook bij... Weet iemand wat ik bedoel?
Waren erg leuke en leerzame boekjes, maar geen idee of ze nog bestaan

Ja ik weet welke je bedoelt en ze bestaan nog steeds. Is alleen goed zoeken bij de ruitersportzaak.

Ik sprong vroeger ook over een paaltje die op bakstenen lag, later op banden (nooit maar dan ook nooit de paal in de banden stoppen!!!) Altijd zorgen dat een balk/paal/bezemsteel eraf kan vallen.

Wat het misschien makkelijker maakt voor je pony is de bezemsteel verven in een kleurtje. Bezemsteel is natuurlijk wel dunner dan een gewone paal, als je hem verft dan valt hij beter op.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:14

stef schreef:
wat is er nou weer mis met over een bezem springen? Vroeger deden we niks anders, hindernismateriaal was veel te duur.

Nou inderdaad!
Ik had mijn eigen eerste paard op mijn elfde en ben over alles heen gesprongen wat ik maar tegen kwam.
Op de manege had ik wel springlesjes gehad, maar je leert ook veel door te doen!
Je merkt van zelf wat een goede houding is voor welke sprong. Wat het meest fijn zit!

Je moet gewoon genieten met wat je aan het doen bent, maar hou het veilig! Succes :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:18

Hoi TS!

Als je nog geen springles hebt of echt hindernismateriaal, kan je inderdaad proberen om een bezem op bijvoorbeeld twee van die badkrukjes zo neer te leggen dat hij er makkelijk af kan rollen als je pony het aantikt. We deden het vroeger ook wel met van die kleine pionnetjes, daar dan een balkje op leggen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:32

Mss kun je iemand uit jouw buurt vragen die wel al vaker gesprongen heeft en je graag wil helpen? Die kan meteen de balken goed leggen.

Verder ben ik er niet zo voor om over een bezem te springen. Die zijn erg smal en ik vraag me af of dat duidelijk genoeg voor je pony is en ze kunnen breken als je in de sprong beland. Zelf gebruik ik liever weidepalen, die zijn niet duur en een stuk dikker en steviger. Die leg je eerst op de grond, zodat je pony eraan kan wennen dat hij zijn voeten moet optillen. Daarna kun je ze rustig op twee emmers leggen. Rijd beheerst op de sprong af (in het midden).

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:43

Zelf zou ik (voor als je nog nooit gesprongen hebt) begeleiding zoeken. Iemand die je sws tips kan geven!
eerst zou ik balkjes lopen in de verlichte zit.
2 omgekeerde emmers met een balk erop werkt goed, zonder haken of iets dat hij zich niet kan bezeren.
altijd goed meegaan met je pony tijdens de sprong. Beugels 1 a 2 gaatjes korter.

verder zou ik vooral begeleiding zoeken of les nemen.
Suc6! :)

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:45

leuk dat je wilt leren springen en als jij en je pony dat een beetje onder de knie hebben is het ook super leuk om te doen!

Heeft je pony wel al springervaring ?
Misschien kan je eerst een een klein sprongetje maken in de bak en eens kijken of je pony wilt vrijspringen?
Of aan de longeerlijn wat balkjes proberen?

Verder sluit ik me aan bij de leuke en goed bedoelde adviezen
Neem een lesje of vraag iemand die ouder is dan jij en wel al spring ervaring hebt om je eens te helpen!