Ezel rijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ELNSRL

Re: Ezel rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 11:25

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:33

Dat iemand anders het doet wil nog niet zeggen dat het goed is.
Toen ik zo oud was als jij (toen was ik iets achter in de 1.50 en woog ik tussen de 40-44 kilo) heb ik ook wel eens op de ezels hier gezeten, die zijn zelf ong. 1.15. Maar ik heb nooit intensief gereden, alleen een paar keer erop gezeten en even een stukje gestapt. Ik was toen al wat aan de lange kant namelijk en daarom denk ik dat jij ook vrij groot bent naar verhouding met je ezels. Een paar keer erop en wat stappen zal geen kwaad kunnen, maar echt meerdere keren per week intensief rijden lijkt me niet zo'n goed idee, ik neem aan dat ze ook nog niet zijn ingereden dus dan is de boel helemaal wat wankel nog.

Ik kan je Hyves niet bekijken (want ik heb zelf geen Hyves).
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 26-02-11 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ELNSRL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 11:35

O oke haha jammer,

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:37

Wat doe je nu allemaal met je ezels? Want er zijn heel veel leuke dingen om te doen ook als je niet erop kunt rijden.

ELNSRL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 11:40

vrijheidsdressuur, soms effe lekker rond rennen, wandelen , poetsen en soms over balkjes maar dat willen ze niet echt dus doen we dat niet vaak.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:45

Wat ook wel leuk is is 'n soort schrikparcourtje bouwen. Wij hebben een houten wip waar ze over heen kunnen lopen, een plastic zeil waar ze overheen moeten, en een gordijn gemaakt van rood-witte plastic linten (waar ze ook wel dingen mee afzetten) en daar moeten ze dan onder/tussendoor.
Dan kun je ook nog balkjes erbij doen, gewoon balkjes om overheen te lopen en wat wij ook wel deden was een U vorm van balken neerleggen, steeds twee balken vrij dicht bij elkaar zodat je een soort gangetje krijgt. En dan je ezel er achterwaarts doorheen laten lopen zonder dat hij de balkjes aanraakt. En je kunt er natuurlijk nog veel meer dingen bij verzinnen... slalommen tussen pionnetjes, noem maar op. Of een paraplu neerleggen en kijken hoe ze daar op reageren.
We lieten ze ook wel springen hier, één van de ezels vond dat echt heel leuk toen hij eenmaal ontdekte wat de bedoeling er van was (om ze dat te laten inzien was best wel wat geduld nodig, het blijven ezels).
Maar zo'n parcourtje is leuk om te doen en het is ook goed voor de band tussen jou en de dieren want als ze iets spannend vinden moeten ze jou vertrouwen willen ze erop/erover gaan.

Chicomnalles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:49

Ik ben haar zusje, en de ezel is rond de 1.25/1.30. We komen allebei, vooral ik niet, met onze benen bij de grond.
Dit is niet hoe hoog ze is, maar haar stokmaat ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:50

Om te groot te zijn hoef je niet met je benen bij de grond te komen, te groot ben je al eerder. :=
1.30 is wel 10 cm groter dan de TS zegt en dat kan best schelen, misschien de ezel eens goed opmeten?

Chicomnalles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:08

Afbeelding
Dit ben ik op de ezel, mijn zus is ongeveer mij iets langere nek

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:10

Ik vind je te groot, je komt bijna tot de voorknieën met je voeten... en vooral de rug van de ezel lijkt heel zwak, hij zakt nogal door heb ik het idee (aangezien ezels normaliter een vrij rechte rug hebben) of hij is wat overbouwd, kan het niet zo goed zien. Foto kan ook wat vertekenen. Intensief rijden (dus echt een paar keer per week, alle gangen) zou ik niet doen. Een keertje erop en een rondje stappen zal niet zoveel kwaad kunnen maar echt rijden, daar zou ik niet aan beginnen.

Wel leuke ezel hoor!

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:13

Ik weet niet wat voor ezel je hebt, maar ik heb hier een hoop ezelboeken liggen waarin staat dat je tot 1m50 en 50 kg op een ezel kan rijden. Dacht ik, het is iets rond die getallen.

Onee, wacht, liggen in Frankrijk o.0

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:14

JuliaaahX schreef:
Ik weet niet wat voor ezel je hebt, maar ik heb hier een hoop ezelboeken liggen waarin staat dat je tot 1m50 en 50 kg op een ezel kan rijden. Dacht ik, het is iets rond die getallen.

Dat ligt geheel aan de ezel. Je hebt rassen met een stokmaat van een meter en rassen die de 160 halen, uiteraard kunnen daar langere (en zwaardere) mensen op...

In Amerika zijn ezels veel populairder, en rijden er ook vaak volwassenen op. De Mammoth Jack is een groot ras:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 26-02-11 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Chicomnalles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:15

Ja klopt, Neok heeft een best zwakke rug. we rijden haar ook zeker niet intensief haha we gaan der soms op zitten en als ze wil loopt ze maarja verder niets. we denken ook dat het komt omdat se een beetje aan de dikke kant is hahaha en hierna heebbben we er niet meer opgezeten aangezien we denken dat ze zwanger is.
Afbeelding dit is Grijsje
Afbeelding && Neok nog een keer .

Chicomnalles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:16

Maar, Neok heeft sowiezo al een holle rug...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:16

Chicomnalles schreef:

Een zwakke rug is natuurlijk nog nadeliger bij het rijden, dier gaat daar sneller last van krijgen... Maar ik vind ze leuk hoor, ook die grijze!
Jullie zijn allebei nog jong en in de groei, binnenkort zullen jullie écht te lang en te zwaar zijn. Ik zou het rijden laten en andere leuke dingen met ze doen, die zijn er zat!

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:18

Fiffill schreef:
JuliaaahX schreef:

Dat ligt geheel aan de ezel. Je hebt rassen met een stokmaat van een meter en rassen die de 160 halen, uiteraard kunnen daar langere (en zwaardere) mensen op...

In Amerika zijn ezels veel populairder, en rijden er ook vaak volwassenen op. De Mammoth Jack is een groot ras:
Afbeelding

Jeeee, die oren! Megaoren O:)

Maar, even ontopic, ik vind je ook te groot.. Zou het niet doen

Chicomnalles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:28

Fiffill schreef:
Chicomnalles schreef:

Een zwakke rug is natuurlijk nog nadeliger bij het rijden, dier gaat daar sneller last van krijgen... Maar ik vind ze leuk hoor, ook die grijze!
Jullie zijn allebei nog jong en in de groei, binnenkort zullen jullie écht te lang en te zwaar zijn. Ik zou het rijden laten en andere leuke dingen met ze doen, die zijn er zat!

Ja klopt maar we willen ook niet gaan intensief rijden.
maar zitten kan 2x in de maand toch wel ?
zovaak komen we er namelijk haha ( niet vaak dus )

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:33

Ik zou het niet doen, wat is de meerwaarde er van namelijk? Je bent eigenlijk te groot, waarom zou je er dan op gaan zitten voor even?

Chicomnalles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:38

HEt is natuurlijk leuk om op de ezel te rijden, dan heb je het gevoel dat je echt een team bent en samen "loopt". Maarja, je zou er toch wel even op kunnen zitten? Nu inderdaad even neit, omdat ze zwanger is, en ze al naar je gaat happen als je haar onder haar buik borsteld xd.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:39

Natuurlijk is dat leuk, maar als je er niet op past moet je dat accepteren... want voor de ezel is het dan een stuk minder leuk. ;)
Het gevoel dat je een team bent kun je (juist!) heel goed verkrijgen als je ernaast loopt en leuke oefeningetjes doet zoals VD, grondwerk, etc. dat versterkt je band.

Nu is ze drachtig, hoe lang al? Tegen de tijd dat ze een veulen heeft en die wat ouder is en jullie weer op de merrie willen rijden zijn jullie misschien alweer een stuk gegroeid, je hebt iig de leeftijd dat je ineens de lengte in kan schieten. Maar ook als dat niet zo is ben je eigenlijk gewoon toch wat te groot.
Voor 'n keertje erop, daar gaat 'ie heus niet dood van, maar is dat zo leuk dan, even erop zitten en er weer af? Ik zie daar het nut niet van in.

Chicomnalles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:50

Ja, dat klopt.

Waarschijnlijk is ze nu een haand of 2 of 3 zwanger. Nu nog bijna een jaartje wachten..
Ze dragen 11mnd dusja.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:51

Wel leuk dat er een veulen komt, ezelveulentjes zijn zo geweldig met die gigantische oren...

Het is natuurlijk jullie keus uiteindelijk, vind het al goed dat jullie er over nadenken of het gaat passen of niet :) maar ik zou persoonlijk er lekker naast blijven en niet erop. Ik heb ergens in dit topic een link gegeven naar een ander topic waar allemaal mensen zitten met (verzorg)ezels, daar staan vast ook wel een hoop leuke dingen in die je met je ezel kunt doen. Misschien wel leuk om even door te lezen.

ELNSRL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 17:08

Ja dat klopt maar dat gaan we ook doen.,

ELNSRL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 22:11

door dit forum en een ander.
weet zij en ik duidelijk dat zij er niet meer op kan rijden. en ik niet meer op sitte.
gehe het is beter voor Neok.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:12

Verstandige beslissing, ik zag ook dat jullie je al in het andere ezeltopic hadden gemeld, gezellig. Tegen de tijd dat er een veulentje is willen we daar uiteraard wel foto's van zien hè. :D