Leer je zo de piaffe?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:36

Ik zie vooral een hoop geduld en complimenten op het moment dat het paard doet van hem gevraagd wordt. :)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:37

nou zo makkelijk is het denk ik neit hoor!
de ruiter moet volgens mij ook heel veel met zijn of haar lichaam doen om het paard niet in de weg te zitten.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:38

Ik kende deze manier ook al. Staat ook in sommige boeken als de manier om het aan te leren. Je ziet het ook wel eens op losrijterreinen.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:39

JamieShanin schreef:
Amira_ schreef:
Mijn paard gaat dit dus nooit leren... Die staat al aan de andere kant van de bak als ze alleen al een zweep zíét.

niet de hoop opgeven, alles begint klein, mijn paardje is er ook bang voor. Maar ik ga nu telkens een stapje verder ik apporteer nu met de zweep hij begint het leuk te vinden :P

Oeeh misschien een idee voor de maandag :D. Kan ik toch nog iets nuttigs doen zonder te rijden.[/quote]
ik doe gewoon heel rusig voor ik de bak inga leg ik hem al op de grond en dan ga ik eerst was grondwerk en los werk doen. en dat pak ik hem heel rustig op telwijl mijn paardje gewoon los staat zonder touwtjes(dan kan er neits gtebeuren) en dan laat ik hem zelf op onder zoek uit gaan, zodra hij hem aanraakt beloon ik hem uit bundig daarna vraag ik telkens meer van hem. vaak tussen door om de 5 a 10 min een pauze, doe ik ook vaak ;) succes

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:42

Er zijn inderdaad meerdere manieren, waarvan dit er één is. Je merkt wel dat het resultaat er ook anders uitziet, aanleren vanuit stilstand kan wellicht geassocieerd worden met een een trucje, maar belangrijker is IMO dat bij deze methode ook de kans bestaat (wanneer je niet oplet) dat het paard het achterbeen alleen optilt (verticaal) en niet naar de massa toe brengt (er onder plaatsen). Terwijl het een proeve van ultieme verzameling is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:43

Dit is een manier idd, maar ik werk toch echt liever via verzameling, omdat de piaffe alleen dan echt nut heeft (want ja, dressuuroefeningen zijn er immers toch om je paard te trainen, geen doel op zich zoals 90% van de dressuurwereld denkt :j ). Bijv. vanuit stap aan laten draven, maar net wat tegenhouden waardoor ze moeten gaan zitten, en langzaam toewerken tot op de plaats. Zo heeft mijn shetlander het beginnetje zelfs geleerd... Geen grap :))

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:46

Sodeletuut schreef:
Ja maar dit is toch niet de manier om een paard zoiets te leren? Vriendelijk of niet, dit is gewoon een kunstje.

Alles wat je een paard aanleert zijn IMO "kunstjes"

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:50

stef schreef:
Sodeletuut schreef:
Ja maar dit is toch niet de manier om een paard zoiets te leren? Vriendelijk of niet, dit is gewoon een kunstje.

Alles wat je een paard aanleert zijn IMO "kunstjes"

Nou dat vind ik niet.. Veel dressuuroefeningen zijn mogelijk omdat een paard correct in balans loopt, en kunnen dus echt uitgevoerd worden vanuit het goed in balans, recht en ontspannen lopen van een paard. En kunnen dus ook zonder zwepen worden 'aangeleerd'.
En ze zeggen toch ook altijd dat dressuur (B tot en met Z) de basis van alles is? Dat betekent toch dat het paard dit al van 'nature' moet kunnen, omdat het lichaam in staat is dit te doen, zonder dat het als kunstje moet worden aangeleerd?

Ik ben geen dressuurkenner ofzo hoor, ik zeg gewoon wat ik denk. Dus correct me if i'm wrong. :o

ruitershopon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:51

Op zich heeft dit filmpje niks dier onvriendelijks,wordt op ontspanning gegeven en beloont.
Misschien zouden ze er wat minder lang achtereen mee bezig kunnen zijn zodat het paard niet geirriteerd raakt.

Maar verder is dit denk ik een van de meest gebruikte methode.
Niet alle paarden hebben van nature deze aanleg om het vanuit alleen de verzameling te doen en hebben een klein "zetje"nodig.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:52

in dit filmpje zie je dat er ook aandacht wordt besteed aan de balans en losheid. af en toe zie je de man met het stokje een tikje op de billen geven om het paard te laten weten dat hij achter moet zakken, los moet laten en dragen. wanneer hij dat doet een paar pasjes en dan weer gewoon rechtuit en belonen.

LadyMadonna

Re: Leer je zo de piaffe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:54

Sodeletuut: Voor "kunstjes" moet een paard ook correct en in balans zijn, dus k zie het verschil niet? :)

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:55

Het ligt er maar net aan wat je onder een kunstje verstaat. Een pirouette kan ook als een kunstje beschouwd worden, afhankelijk van de bril waarmee je ernaar kijkt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:57

stef schreef:
Sodeletuut: Voor "kunstjes" moet een paard ook correct en in balans zijn, dus k zie het verschil niet? :)

Nou dat weet ik niet.. Ik zag zo net nog een topic van iemand die zn paard echt nog niet correct heeft lopen, maar al wel begon met de piaffe.. (aan de hand).

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:00

Ik dacht altijd dat het gewoon heel erg veel verzamelen was en dat je dan de piaffe krijgt.. := Maar blijkbaar niet zoals ik het hier lees haha.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:47

Dorienn schreef:
Moll :D bij wijze van spreken.
Dit vind ik geen voorbeeld van rijkunst, that's it.
Wil het best eens proberen, je leert been op te heffen bij aanraking met stokkie. Meer zie ik hier niet. Zie ik iets over het hoofd?

je zie heel veel over het hoofd, het paard is namelijk al verzameld en over de rug de bekken gekantelt de knie, en hak zijn ook gebogen en het paard is in oprichting, dan moet het paard de asosiatie maken dat waneer hij zijn achterbeen optild ook nog zijn voor been moet tillen, en dan moet er ook nog voor waardse drang zijn, de ruiter moet de juiste zit hulpen geven, er is voorafgaand aan dit stukje veel aan de hand gewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:35

JamieShanin schreef:
ps. ik heb ook wel eens gehoord dat een paard minimaal 6 moet zijn.. of kan iemand het uit leggen (Moll?) hoe het zit? welke voor gaande oefeningen moeten ruiter en paard beheersen? (ik heb ook klassiek dr les :D,maar ik blijf te nieuwsgierig :D)

verzameling moet het paard beheersen, en dat de leeftijd van 6 jaar daar gebruikelijk voor is klopt wel soms zijn ze wat eerder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:10

Moll schreef:
Dorienn schreef:
Moll :D bij wijze van spreken.
Dit vind ik geen voorbeeld van rijkunst, that's it.
Wil het best eens proberen, je leert been op te heffen bij aanraking met stokkie. Meer zie ik hier niet. Zie ik iets over het hoofd?

je zie heel veel over het hoofd, het paard is namelijk al verzameld en over de rug de bekken gekantelt de knie, en hak zijn ook gebogen en het paard is in oprichting, dan moet het paard de asosiatie maken dat waneer hij zijn achterbeen optild ook nog zijn voor been moet tillen, en dan moet er ook nog voor waardse drang zijn, de ruiter moet de juiste zit hulpen geven, er is voorafgaand aan dit stukje veel aan de hand gewerkt

Dan nóg is het niet aangeleerd dmv verzameling maar nog steeds door de zweep.

paarden2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:11

ik denk niet dat je het zo moet leren maar ook niet met de zweep gaan slaan

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:15

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:31

Bizzybijtje schreef:
Moll schreef:
t best eens proberen, je leert been op te heffen bij aanraking met stokkie. Meer zie ik hier niet. Zie ik [/

Dan nóg is het niet aangeleerd dmv verzameling maar nog steeds door de zweep.

een zweep is geen corectie middel maar een aan wijs stok, als je dat nou gelijk had geleerd in het begin toen je begon met paard rijden snap je het ook veel beter en zie je de zweep niet zoals je nu doet

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:32

de geen die les feeft is Arthur kottas zoek die naam maar eens op

paarden2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:16

En dan zuren ze dat ik altijd spelfouten maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:18

Jup, is een manier.
Ik ken m ook wel. Word gebruikt voor paarden die wel goed kunnen verzamelen maar bijv net niet genoeg opde achterhand. Dus meer als aanwijzing, net dat laatste "zo moet het" voor het paard.

edit: heb het hele filmpje afgekeken nu maar dit is wel een hoop geklungel zeg... ik ken het meer op de manier van draven, steeds iets meer doorverzamelen en dan iemand ernaast die met de zweep tegen de achterbenen aantikt om het paard net iets meer 'op' te laten komen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-02-11 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:19

paarden2011 schreef:
En dan zEuren ze dat ik altijd spelfouten maakt.

wat is dit voor toevoeging aan het topic?

paarden2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:19

sorrie dat wou ik op msn tikken