Teugel aan doen/ Wat doen jullie?>

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_zanne

Re: Teugel aan doen/ Wat doen jullie?>

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:57

Heb je een foto van je pony als je aan het rijden bent?
Rij jij als enigste op jou pony of ook anderen.
Waar en van wie heb je les?
En met wat voor hulpteugel rij je.

Ik denk dat als we dit weten je een stuk beter kunnen helpen. ;)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 18:49

Hier even mijn lesrooster: ;)
Maandag: Eigenlijk nooit rijden eerst wel op maandagavond
Dinsdag: heel afentoe smiddags rijden, darnaast op dinsdag nooit
Woensdag: altijd elke week een les van een uur ( in de groep dus niet alleen)
donderdag: hetzelfde als dinsdag ;)
vrijdag: altijd prive-les van een pro instructrice als die niet kan ga ik Altijd zelf rijden
zaterdag: sochtens een les in de groep van 1 uur
zondag: rijden we afentoe een uurtje

Gr Lisa

lailapri schreef:
Je hebt les en les. Zou je graag eens een andere manier van les willen laten meemaken maar denk dat je wat ver weg woont.

Iemand die goed les geeft kun je alles vragen en legt de dingen duidelijk en op meerdere manieren uit, zeker in een groep omdat iedereen anders leert.

Daarbij hoort het paard centraal te staan en dus een paard vriendelijke methode. Je hoort te leren hoe een paard denkt en wat logische hulpen zijn en niet hoe je een paard kan laten luisteren terwijl jij een niet logische hulp geeft.
Als je dan begint te begrijpen hoe het werkt zul je merken dat nageven ook beter gaat en zeker ook de samenwerking met het paard. En dus ook gaan begrijpen wat de andere bokkers je proberen duidelijk te maken.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:50

Van wie en waar heb je les?
Welke manege.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 18:51

hier de antwoorden ;)
1. ik denk niet dat ik die kan nemen en erop zetten srry
2. ik rijd als enigste op mn pony
3. ik heb les op mijn manege 2 x pro lessen, 1x niet pro lessen ;)
4. ik heb een hulpteugel met rubberen ringen die werkt echt FANTASISCH GOED EN FIJN!

S_zanne schreef:
Heb je een foto van je pony als je aan het rijden bent?
Rij jij als enigste op jou pony of ook anderen.
Waar en van wie heb je les?
En met wat voor hulpteugel rij je.

Ik denk dat als we dit weten je een stuk beter kunnen helpen. ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:54

Misschien kun je je instructrice eens vragen wat nou precies nageeflijkheid is en hoe de juiste spanningsboog ontstaat? Dat zijn namelijk 2 dingen die direct gekoppelt zitten aan "aan de teugel" lopen.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:59

Ik zou als ik jou was even aan je instructrice vragen of zij je hier bij kan helpen.
Ik begrijp dat je nu met een bijzet rijd. de van de singel vast aan het bit.

Probeer anders is met een martingaal te rijden. Deze is het paard niet tot last tot hij echt zijn hoofd heel hoog wil doen dus een stuk vriendelijker dan een bijzet teugel..

en voor de rest zou ik je aanraden is lekker pionnen in de bak te zetten en al je hulpteugels er af en dan rondjes rond de pionnen eerst in stap en dan de pony goed naar links en rechts laten kijken. want vaak dragen paarden/pony's hun hoofd ook heel hoog als ze vast zitten in de nek.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:05

als mijn instructrice mij zou adviseren om het hoofd van m'n pony omlaag vast te knopen met een bijzetteugel omdat hij anders met zijn hoofd omhoog loopt, dan zou ik me afvragen of zij wel begrijpt waar ze mee bezig is...
Zeker bijzetteugels zijn heel vervelend voor een pony, met name in stap en galop omdat dat het hoofd mee beweegt met de lichaamsbeweging (in draf blijft het hoofd op dezelfde plek) een bijzetteugel kan niet (ook niet met een rubber ring erin) meegeven naar de behoefte van het paard om het hoofd te bewegen. In stap en galop trekt een bijzetteugel dus elke pas in de mond van je pony. Ik vind dat geen goede zaak, onterecht onaardig voor je pony en rijtechnisch helemaal verkeerd.

maar jij bent er kennelijk van overtuigd dat het normaal is zo, en wij (de bokkers) proberen je uit te leggen dat er andere, betere en ponyvriendelijkere manieren zijn om te voorkomen dat je pony met het hoofd in de lucht loopt. Echter moet dit niet door te dwingen met een hulpteugel (lekker makkelijk voor jou) maar door hard te werken, goed en correct te leren rijden (een heel stuk moeilijker voor jou). Wij zeggen niet dat je per definitie slecht rijdt, maar wel dat je het kennelijk nog verkeerd doet. Daar kun jij in je eentje niets aan doen, maar een GOEDE instructrice kan jou het juiste aanleren

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:13

Waar de kennis eindigd beginnen de hulpmiddelen.

Dit is gewoon echt niet oke, hoe kan een paard een ruiter dragen die hem blijkbaar zo in de weg zit dat hij gedwongen wordt zijn rug weg te drukken, hij doet dit dan ook met hulpteugel, op de voorhand met een strakke rug. En op deze manier rij je hem gewoon stuk.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:59

Voor de 3e keer dan maar... Van wie krijg je les?

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:15

Lieshorses schreef:
Hoi!
Ik doe altijd omdat mijn pony met zn hoofd in de lucht loopt een hulpteugel om.
Ik gebruik een met rubberen ringen, En jullie?
Vroeger gebruikte ik een thiedemanteugel.
Ik was ff benieuwd wat jullie voor n teugeltje om doen ;) *D

Of doen jullie geen teugel om?

Gr. Lisa

Sorry Lisa.
Het doel heiligt,niet de middelen.
De ruiter vormt het paard.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:23

Ik ben ook anti hulpteugels. Vraag je instructrice eens wat je kunt zonder die kermis aan je pony.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:53

Deze teugel gaat niet werken. Die dwint af en daarvan wordt het paard niet ontspannen.

Neem een goede instructrice die eventueel je pony ook wat kan bijscholen.
Een martingaat of Thiedeman is al een veel eerlijkere hulpteugel.
Maar natuurlijk liever zonder. Dan maar niet zijn hoofd in een krulletje.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 12:56

Hee.
Bedankt voor de tips. Alleen mijn instructrice is best wel pro en zij zegt juist dat ik deze hulpteugels aan moet doen. Jullie denken nu vast zij is geen pro, maar dat is ze echt wel!

AnnemiekvM schreef:
Deze teugel gaat niet werken. Die dwint af en daarvan wordt het paard niet ontspannen.

Neem een goede instructrice die eventueel je pony ook wat kan bijscholen.
Een martingaat of Thiedeman is al een veel eerlijkere hulpteugel.
Maar natuurlijk liever zonder. Dan maar niet zijn hoofd in een krulletje.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:58

Lieshorses schreef:
Ik doe altijd omdat mijn pony met zn hoofd in de lucht loopt een hulpteugel om.

Als mijn pony met haar hoofd in de lucht loopt probeer ik haar fijn naar ontspanning te rijden en dan volgt haar hoofd vanzelf wel.

Maar ja ieder natuurlijk zijn keus of je het probleem bij het begin wil aanpakken of lekker makkelijk te verdoezelen met hulpteugels.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:01

Misschien dat je instructrice toch minder goed is als ze zich doet voorkomen.
Je zou altijd iemand anders een keer kunnen vragen om te helpen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:18

Tja, ik ken ook mensen die zeggen dat ze pro zijn. Die mensen trekken de paarden ook in de krul. Volgens mij wil jij helemaal geen hulp.
Niks van wat wij hier zeggen deugt, lijkt het wel.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:19

heb je uberhaupt gelezen en begrepen wat ik heb geschreven. pro betekent overigens niet goed. Sommige mensen die hoog rijden zijn daar niet gekomen omdat ze juist rijden maar letterlijk over de rug van hun paard. Kan me niet voorstellen dat je je pony dat aan wil doen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:32

het is juist de kunst om als je instructeur bent mensen te leren paardrijden zonder hulpmiddelen en kunstjes,zo gauw je naar kunst en vliegwerk gaat grijpen ben je als instrukteur zijnde tekortgeschoten vind ik. pro of niet [is dat vlaams?] en wat stelt pro eigenlijk voor ? heb je dan een cursus van 20 avonden gedaan en ben je dan juf? weet je dan alles?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:35

Ach jongens, die meid is 10 jaar! En ze heeft les zegt ze!

Meis, het komt allemaal vanzelf als je wat ouder word. Van een meisje van jou leeftijd kan je niet verwachten dat je een paard al netjes over de rug en door de nek kan rijden.
Goed kijken naar de ervaren ruiters in je omgeving en niet bang zijn om dingen te vragen!
En het bijzetje begrijp ik best wel, die is denk ik meer om je paardje toch wat fijner in zijn rug te houden tot dat jij zelf meer ervaring hebt en het kan doen i.p.v de bijzet..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:41

zou een paard wat met z'n hoofd omhoog loopt fijn in de rug worden als je z'n hoofd vastzet met een bijzet? Ik ben heus niet anti hulpteugel, maar bijzetten vind ik echt geen bijster goede uitvinding. Waarom geen gogue bijvoorbeeld? Dan heeft het paard ook de ruimte om het hoofd te bewegen en hals te strekken bijvoorbeeld. In onngunstige situatie leert de pony nu te hangen op die bijzet waardoor gewoon rijden in de toekomst helemaal ondoenlijk wordt. Of zie ik nu spoken?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:59

RT-->YRT

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:24

Qimm schreef:
zou een paard wat met z'n hoofd omhoog loopt fijn in de rug worden als je z'n hoofd vastzet met een bijzet? Ik ben heus niet anti hulpteugel, maar bijzetten vind ik echt geen bijster goede uitvinding. Waarom geen gogue bijvoorbeeld? Dan heeft het paard ook de ruimte om het hoofd te bewegen en hals te strekken bijvoorbeeld. In onngunstige situatie leert de pony nu te hangen op die bijzet waardoor gewoon rijden in de toekomst helemaal ondoenlijk wordt. Of zie ik nu spoken?

En volgens jou is een gogue een minder inwerkende teugel dan een bijzet?
Een bijzet, mits natuurlijk niet te strak, is een beetje het idee van een ruiter hand.
De gogue werkt ook in op de nek van een paard.
Ook dit kan een fijne hulpteugel zijn, maar meer voor het longeren denk ik.
Stel paard brengt zijn hoofd heel laag, kan hij in de lijn stappen met alle gevolgen van dien.
Maar nogmaals, meisje is 10 jaar en begrijpt sommige dingen gewoon nog niet, komt van zelf wel!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:38

Maar als dat meisje vraagt wat wij doen en wij antwoorden dat je beter niet met bijzet kunt rijden, mogen we toch gewoon eerlijk antwoorden?

Dat gevoel ontwikkelt ze ook wel zonder hulpteugel.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:40

bij een gogue heeft het paard meer ruimte en meer speling om het hoofd te kunnen bewegen, een bijzet is starrer, en je kan die wel weer los doen, maar dan is ook de functie weer verloren. Als een bijzet lijkt op de ruiterhand, dan doet de ruiterhand iets verkeerd, die mag nooit star op 1 plek blijven. Wie heeft toch dat onderschrift hier... de ruiterhand staat stil maar beweegt altijd of iets in de strekking (en dan in het duits :P)?
Met longeren kan het paard toch ook, theoretisch gezien, in die lijnen stappen? Ik heb best vaak een gogue gebruikt bij het longeren maar ik zie het nog niet zomaar gebeuren dat het paard erin stapt. Wil niet zeggen dat het niet kan, natuurlijk.
Tuurlijk, ze is 10 en dan is het moeilijk om alles goed in perspectief te zien, alles te begrijpen en dan ook nog goed uit te voeren, ik ben 27 en ik heb er moeite mee :P Maar ik vraag me af of ze nu werkelijk op de goede weg is met deze pony.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:40

Als je een bijzetteugel vergelijkt met een ruiterhand dan denken wij niet hetzelfde over wat een ruiter is.

Iemand die zijn handen vastzet op de knieen en 0.0 meegeeft, ook niet als het paard doet wat gevraagd wordt, vind ik niet het woord ruiter waardig. Want dat is wat de bijzet doet, als je het wilt vergelijken met een ruiterhand.