zonder zadel rijden slecht!?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xStephanie

Re: zonder zadel rijden slecht!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:57

Tja gewoon het antwoor dop jullie vraag?
Ik bedoel. Als een zadel niet lekker ligt op de rug. Vind het paard het echt enit fijn hoor.
En ik rijd echt ALTIJD zonder zadel wel is waar wel op een haflinger en kruising haflinger fjord maar ze hebben echt geen pijn ofso hoor ;)

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:06

tja, idd als de pony/paard het leuk vind...
ik voltigeer regelmatig met mijn paard, zit
er een shabrak onder...
zonder zadel rij ik niet omdat als ik ga
doorzitten in draf begint ze enorm haar benen op te
tillen...
met zadel gaat het inmiddels een pas of 10, verder
niet... dan ben je je evenwicht kwijt!!!

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:13

kan geen kwaad zolang het geen hoogte sprongen zijn . toch lekker een beetje afwisseling!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:32

Stev_Bonniee schreef:
Ik bedoel. Als een zadel niet lekker ligt op de rug. Vind het paard het echt enit fijn hoor.
En ik rijd echt ALTIJD zonder zadel wel is waar wel op een haflinger en kruising haflinger fjord maar ze hebben echt geen pijn ofso hoor ;)

Ja hehe, maar we gaan er van uit dat iedereen toch wel zijn best doet om een passend zadel te vinden voor zijn paard. Enne of het slecht is weet je pas na een paar jaar. De gevolgen zul je niet meteen zien. Dat jij altijd zonder zadel rijdt wil nog niet zeggen dat het perse goed is (al zeg ik ook niet dat het per definitie slecht is). Paarden zijn vaak hard voor zichzelf, pijn zullen ze niet zomaar laten zien.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:56

Als je pony of paard niet aangeeft dat hij/zij er last van heeft dan vind ik het een beetje overdreven om te zeggen 'het is slecht'. Er zijn zoveel dingen waarvan mensen zeggen dat het slecht is, als je zo wilt kun je ook gaan zeggen het bit is 'slecht' voor een paard, de singel doe je strak om z'n buik dus dat is ook 'slecht'. Voordat er zadels bestonden reed iedereen ook altijd zonder zadel, dus ik vind alle commotie erover ene beetje overdreven :) Zelf stap ik m'n pony meestal zonder zadel uit :)

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:06

zonder zadel rijden kan geen kwaad voor je paard hoor , maar het is voor jezelf onveiliger . en waarom zou je zonder zadel gaan springen? Vind ik eigenlijk alleen maar dom.
Veiligheid voor alles. :o

ik ben er zelf geen voorstander van maar dat komt omdat bij ons op stal kinderen zonder zadel door de bak gaan racen en dan een gevaar zijn voor iedereen, omdat ze niet meer goed kunnen sturen en instabiel zitten.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:09

ik denk dat je best zonder zadel kan rijden springen zou ik inderdaat een betje mee oppassen met dekje een longeersingel doet het ook altijd goed omdat dat toch iets beter is voor de rug van je paardje! al zou ik toch niet al te vaak zonder zadel rijden maar voor je zit is het inderdaat erg goed!

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:17

capopjekop schreef:
Stev_Bonniee schreef:

Ja hehe, maar we gaan er van uit dat iedereen toch wel zijn best doet om een passend zadel te vinden voor zijn paard. Enne of het slecht is weet je pas na een paar jaar. De gevolgen zul je niet meteen zien. Dat jij altijd zonder zadel rijdt wil nog niet zeggen dat het perse goed is (al zeg ik ook niet dat het per definitie slecht is). Paarden zijn vaak hard voor zichzelf, pijn zullen ze niet zomaar laten zien.

Ons zadel past sowieso want we hebben alleen maar boomloze zadels..
@daisyjazz: Ik spring ook neit vaak zonder zadel. Misschien 1 keertje per maand. Hoogste zonder zadel is 80cm.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:19

Een boomlooszadel past ook niet altijd 100% op ieder paard :)

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:30

Nee, maar de pommel is de goeie maat en de rest ook, dus passen doet het zadel wel :)
En ik verzorg 4 pony's en we hebben 5 zadels en alle zadels zijn boomloos dus..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:37

Natuurlijk is zo zonder zadel rijden niet slecht.
Ik denk dat meer kinderen dat zouden moeten doen.
Je leert er zoveel van en het is leuk.
Ik zou willen dat ik het nog kon.
Er zou weer meer gespeeld moeten worden door de jeugd.
Als kind waren wij altijd aan het rommelen zonder zadel met alleen een halster.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:38

kohtje schreef:
Natuurlijk is zo zonder zadel rijden niet slecht.
Ik denk dat meer kinderen dat zouden moeten doen.
Je leert er zoveel van en het is leuk.
Ik zou willen dat ik het nog kon.
Er zou weer meer gespeeld moeten worden door de jeugd.
Als kind waren wij altijd aan het rommelen zonder zadel met alleen een halster.

Zo heb ik dus ook leren rijden ;)
Zonder zadel bouw je meer balans op omdat je zonder beugeld rijd.
Precies mijn mening :o

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:42

Mijn eerste pony had niet eens een zadel. Buitenritten, springen alles zonder zadel. Wij hebben hem gekocht van een verhuurbedrijfje waar hij ook altijd zonder zadel liep Hij is 39 geworden dus zo slecht zal het wel niet zijn.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:44

Ik heb ook leren rijden zonder zadel... nooit gehoord dat het slecht zou zijn. Veel kinderen leren ook rijden zonder zadel. Je voelt je pony zo beter aan en je leert je balans veel beter te houden.

Even beetje offtopic... Pony in je profiel is een leuk beestje en je past er nog goed op ;)

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:46

Je leert zonder zadel gewoon veel beter je evenwicht en balans te vinden. Je kan beter heel het leven lang zonder zadel dan rijden met een niet passend zadel ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:47

Voor je zit is het zeker goed, ik heb vroeger ook zonder zadel gereden toen ik in het begin niet goed kon doorzitten op mijn westernzadel. Daarna zat ik als een huis.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:47

Euh het gaat hier nog steeds over springen zonder zadel he? Niet gewoon rijden...
Krijg je wel buikspieren van trouwens 8-)

Zolang je niet te hoog gaat springen kan het imo wel een keertje. Moet voor je paard ook leuk blijven.
Kies liever voor een zadel of BBP met springen, zodat niet de rug die hele klap opvangt op 1 punt, en je komt toch wel wat zachter neer als je in je beugels steunt.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:49

@suus_: Dara heb je wel gelijk in. Maar het gaat niet om wedstrijdspringen maar om 'gewoon' een keertje voor de lol te springen ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:49

Springen deden we ook. Denk dat de meeste die zonder zadel springen al niet hoog gaan en doordat je geen beugels hebt je dichter bij je pony blijft.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:50

Ja dat is waar. Mijn record zonder zadel springen is 80cm. Dat is ook nog niet zo super hoog voor een KWPN dan 1.77 :j

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:55

Stev_Bonniee schreef:
@suus_: Dara heb je wel gelijk in. Maar het gaat niet om wedstrijdspringen maar om 'gewoon' een keertje voor de lol te springen ;)

Ik heb het toch ook niet over wedstrijd springen 8-) ?

Voor de lol kan ook erg hoog oplopen. Vind een meter voor een kleine Dpony al best wat. Maar niet zonder zadel (zou ik niet eens durven) :D

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:59

Nee weet ik maar ik haalde het ff als voorbeeld drbij.
Tuurlijk kan het voor de lol an snel 1.20 worden. Maar ik zou dat zelf nooit doen. Ik spring ook alleen maar in draf, galop kan wel maar geen 80cm :o

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:40

denk dat als je het altijd doet het niet echt goed is voor je paard, maar als je het zo nu en dan doet kan geen kwaad toch :D

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:51

Dat kan niet slecht zijn (uitzondering daar gelaten) Net als Kohtje deden wij als kind vroeger ook niet anders. Zonder zadel koeien ophalen (ik woon op een boerderij), met z'n 2-en erop..wat een lol _O- ! Plezier hebben met je pony en spelenderwijs alles leren en ontdekken én balans ontwikkelen.

annica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:11

Dat is opzich niet zo'n probleem zonder zadel, maar het ligt er aan hoe zwaar een persoon is.