rijden jullie met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMelissaa

Re: rijden jullie met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:26

nee ik rij er niet mee :)
ik wil niet met sporen rijden en ook niet met zweep komt door het verleden van mijn paard maar ik vind het zowieso niet nodig

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:27

Mijn paard is vroeger mishandelt en reageert in volle paniek op de zweep. Ik zou me zweep maar gebruiken en tegen de hals aan leggen, dan rent ze rechts weg en ik lig er links naast. Daarom rijd ik haar met spoortjes omdat ze anders niet fanatiek te rijden is.
Me andere paardje niet met spoortjes, maar wel met zweep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:36

suuzepuus schreef:
nee, als mn paard niet op mn kuit reageerd krijgt ze een trap. een spoor heb ik niet nodig en helaas wordt het nog steeds vaak gebruikt omdat een paard niet door loopt. niet de oplossing naar mijn idee.

Sporen zijn toch echt niet bedoeld om je paard voorwaartser te maken hoor... Maar om duidelijkere hulpen te geven voor oefeningen.
Heb het ooit weleens gelezen en kan me er wel in vinden: 'De flank van het paard is als een touchscreen telefoon. Sla er met je hele hand op, dan reageert het minder duidelijk dan wanneer je op één punt drukt'.

Te vergelijken dus met je voet en het spoor. :) Maar da's mijn mening :D

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:45

Mooi gezecht Bizzybijtje!
Zo lijkt het mij ook. Je moet ze juist gebruiken, maar als je het goed doet lijkt het mij duidelijker dan ineens een harde trap!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:51

Ik heb liever dat mn paard reageerd op lichte druk van mn kuit.
Helaas worden sporen heel erg vaakerg verkeerd gebruikt en worden ze er in gestoken als een achterlijke. gaat het paard in verzet kan hij nog een trap na krijgen....
Het zou heel fijn zijn als er sporen gedragen MOGEN worden vanaf de M. Ik enk dat daar een hoop ellende mee voorkomen kan worden!

Wiwabalia_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:56

Ik vind het ook jammer dat je met sporen moet rijden vanaf de M, denk niet dat onze dame daar blij van word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:02

Dat moet helemaal niet meer?

katoo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:03

op onze manege wordt het door de eigenaars wel redelijk veel gebruikt. maar die volgen bijna allemaal les bij de basin en je bent halfdood als ze ziet dat je je paard niet goed behandeld. als je er mooi mee rijd en je benen verschrikkelijk stil houd is er geen probleem. het is nodig als je bij elke keer als je een drafje wilt doen ofzo, je je zweep moet gebruiken of als je in zijn buik moet stampen om reactie te krijgen. alsjeblieft, als je beginnend sporengebruiker bent, spring zonder sporen! je ziet er zo veel die elke keer als ze lichtrijden, in verlichte zit gaan zitten of op springmaat bent met stijgbeugels, elke keer in de buik van het paard (perongeluk of expres) in het paardje zijn buik stampen. ik zou er alleen dressuur mee rijden. tenzij het heel erg wordt ;)

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:40

suuzepuus schreef:
Ik heb liever dat mn paard reageerd op lichte druk van mn kuit.
Helaas worden sporen heel erg vaakerg verkeerd gebruikt en worden ze er in gestoken als een achterlijke. gaat het paard in verzet kan hij nog een trap na krijgen....
Het zou heel fijn zijn als er sporen gedragen MOGEN worden vanaf de M. Ik enk dat daar een hoop ellende mee voorkomen kan worden!

je kan ook sporen kopen zonder knopje. Alleen een ijzere bandje om je laars zag maar. Zag ze laats en vroeg waar ze voor waren en hiermee kon je dus M starten 'zonder' sporen.

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:47

Ik gebruik wel sporen.Wel maar een heel klein bolletje.
Daar reageerd hij wel goed op.
Heb dit omdat hij een periode heeft gehad ( en nu soms nog om me te testen denk ik ) gewoon mijn benen suuuperhard negeerde..Kon stampen en stampen.
Ik maakte hem dus nog meer gevoelloos en ben overgegaan naar een licht spoortje.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:49

Ik rijd in de manegeles wel met sporen. Het paard wat ik rijd is nog relatief groen en puberig, en ik gebruik mijn spoortje af en toe om mijn hulp iets dwingender te maken (bijvoorbeeld bij zijwaarts). Ik heb weinig kracht in mijn benen, dus ik gebruik mijn spoor ook als 'vervanging' van mijn been. In plaats van dat ik hem echt moet 'schoppen' omdat ik mijn kuiten niet lekker kan aanknijpen, gebruik ik liever mijn spoortje om hem de hulp voor zijwaarts te geven. (Ik werk overigens aan mijn benen, ga me nu niet afmaken!) Voorwaarts rijden doe ik gewoon op zit/kuit en daar wordt ook echt op gelet! Mijn instructrice zegt het altijd als ik mijn sporen teveel gebruik (wat overigens niet zo heel vaak voorkomt :) )

Wat vinden jullie eigenlijk van sporen bij manegeruiters?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:50

jullie lezen het verkeerd....

Het zou mooi zijn als je geen sporen mag gebruiken tot de M (lijkt mij wel wat)

Bacardyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:52

nee, ik ben er ook echt op tegen.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:53

Nee.
Pony 1 flipt als ik sporen gebruik, en daarmee rijd ik ook geen oefeningen waarvoor ik een spoor nodig heb.
Andere pony kan ik gewoon duidelijke hulpen geven zonder sporen. :)

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:56

Ja, ik rij met sporen.
Paard wat ik rij loopt ZZ-licht en met die verschillende oefeningen is het toch wel handig. Je kan zo gewoon een preciezere hulp geven dan met alleen je kuit. :)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:20

Bacardyx schreef:
nee, ik ben er ook echt op tegen.

Kun je ook uitleggen waarom dan? Ben er wel benieuwd naar namelijk!

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:20

ik rijd ook met sporen en zweep maar ik kan eigenlijk net zo goed zonder zweep rijden want heb hem nooit nodig... en de sporen gebruik ik alleen maar voor preciezere aanwijzingen zoals met wijken en schouderbinnenwaarts en ik gebruik ze totaal niet om hem mee vooruit te "schoppen", vind het altijd zo zielig als ik paarden zie met van die wondjes, omdat de ruiters te hard hebben zitten trappen of weet ik veel wat... :\

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:28

Ik gebruik ook geen sporen. Is bij mijn paard helemaal niet nodig. Ik heb altijd wel een zweep in de hand, maar die gebruik ik eigenlijk zelden tot nooit.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:24

Angeliekje schreef:
Ik gebruik ook geen sporen. Is bij mijn paard helemaal niet nodig. Ik heb altijd wel een zweep in de hand, maar die gebruik ik eigenlijk zelden tot nooit.

dat heb ik ook maar mijn zweep ik nu kapot dus nu ga ik gewoon proberen zonder te rijden
en sporen zijn echt niet nodig bij die draak van mij die reageert op alles

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:27

Volgens mij zijn er al een heleboel topics hierover. Misschien even de zoekfunctie gebruiken?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:28

Ik rijd wel met sporen, om mijn voethouding te verbeteren :)
Ik heb vrij snel me tenen naar buiten, & als ik sporen om heb MOET ik mijn hakken wel naar buiten doen om haar niet te prikken :o, dat werkt dus heel goed. Ik doe het dus puur voor mijn houding & niet voor het leuk/mooi/stoere ofzo!

Sabuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:33

nee, ik vind het niet echt super, omdat er heel veel mensen verkeerd mee om gaan. bij mij op de manege zie je dat ook. we hadden een nieuw hele mooie 9-jarige pony op de manege. op het begin liep die super, maar omdat iedereen erop ging met sporen, reageert ie helemaal niet meer op mijn been!! bij een onderling manegewedstrijdje merkte ik dat ook. voor de galop moest ik heb gewoon schoppen, want normaal is ie sproren gewend.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 08:40

Op jonge paarden niet, als ze een b proefje kunnen rijden gaan de sporen er aan, en die haal ik er ook niet zo snel meer vanaf :)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:39

ik vind dat je zowieso op mangege paarden niet met sporen mag rijden zeker omdat veel mensen ze verkeerd gebruiken
en dan reageren ze niet meer op been en ja dan gaat iedereen sporen gebruiken
zonde vind ik

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:43

Ik rijd wel met sporen, zodat ik de hulpen voor de zijgangen wat preciezer kan geven. :j