xXEviIXx schreef:lmartingaal heb ik ook al geprobeerd, maar dat heeft voor mij geen zin,
ik krijg der wel omlaag maar niet zo ver dat ze nagevelijk loopt.
Nagefelijkheid leidt to een bepaalde hoofdhouding, maar wordt niet alleen bereikt dóór die hoofdhouding, het is méér. Aan de teugel = aan het been. Daarmee heb je meteen de valkuil van slof en bijzet: schijnnagefelijkheid, met een weggedrukte rug.
Die valkuil is veel minder groot bij een martingaal die juist is afgesteld, en daarmee is die hulpteugel ook veel geschikter voor ruiters die minder ervaren zijn met het gebruik en effect van hulpteugels.

Dit doet me echt aan die ... manegemeisjes denken die dan zoiets hebben van hij loopt nagevelijk dus mooi, dus ben ik goed in rijden, dus ben ik de beste. Echt vreselijk :S Nagevelijk rijden doe je in het belang van het paard niet in je eigen belang. 
Als die van mij nagefelijk loopt ben ik de trots zelve want dan weet ik dat ik goed aan het rijden ben en dan gaan bij hem oren naar voren en komt het werkwillig paard in m naar boven. Maar om een paard nou met hulpteugels nagefelijk te laten lopen vind ik vreselijk dan is het puur en alleen de dwang van de teugel en bij de meeste paarden zie je ook ervan af stralen hoe vreselijk ze het zelf vinden.