Slofteugel of bijzets!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:47

xXEviIXx schreef:
lmartingaal heb ik ook al geprobeerd, maar dat heeft voor mij geen zin,
ik krijg der wel omlaag maar niet zo ver dat ze nagevelijk loopt.

Nagefelijkheid leidt to een bepaalde hoofdhouding, maar wordt niet alleen bereikt dóór die hoofdhouding, het is méér. Aan de teugel = aan het been. Daarmee heb je meteen de valkuil van slof en bijzet: schijnnagefelijkheid, met een weggedrukte rug. :) Die valkuil is veel minder groot bij een martingaal die juist is afgesteld, en daarmee is die hulpteugel ook veel geschikter voor ruiters die minder ervaren zijn met het gebruik en effect van hulpteugels. :)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 09:48

Fleur_V schreef:
Nagevelijkheid krijg je niet door het gebruik van een hulpteugel!
Dat is iets wat je moet leren. Een hulpteugel kan je wel helpen,
maar een slof is echt niet aan te raden!

Ik vraag me af waarom je niet reageert op mijn voorstel van een thiedeman?

hoihoi!
heb ik over het hoofd gezien sorry!
is een thiedeman niet bijna hetzelfde als martingaal?

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:49

xXEviIXx schreef:
lees volgende keer de text even beter....

martingaal heb ik ook al geprobeerd, maar dat heeft voor mij geen zin,

Waarom wil je haar dan nagevelijk?

esit: typ

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:50

de inwerking zit tussen een martingaal en een slof teugel in.

als jij meer teugel geeft, wordt de thiedemann ook minder streng en je kan moeilijker alleen op het slof effect rijden, mits juiste afstelling natuurlijk

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:50

xXEviIXx schreef:
ja dat weet ik,
maar ik dacht dan rijd ik met slofteugel,
die kan ik zelf steeds losser doen en haar zelf steeds meer nagevelijk rijden.
en hoe kan ik leren nageven als ze al nageeft door die bijzets...

Heel erg fout! Typisch een antwoord van iemand die er geen verstand van heeft... Je moet les nemen en het zo oplossen!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 09:51

ziamara schreef:
xXEviIXx schreef:
lees volgende keer de text even beter....

martingaal heb ik ook al geprobeerd, maar dat heeft voor mij geen zin,

Waarom wil je haar dan nagevelijk?

esit: typ

omdat ze zig dan ontspand, en ik wil gewoon beter worden en wedstrijden rijden, dan moet ze wel nagevelijk gaan lopen toch?
daarbij vind ik het mooi,
en kan ik trots zijn als het me lukt..

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 09:51

MyHorseGirl schreef:
xXEviIXx schreef:
ja dat weet ik,

Heel erg fout! Typisch een antwoord van iemand die er geen verstand van heeft... Je moet les nemen en het zo oplossen!

les heb ik al maar daar schiet je niks mee op.....
en priveles is te duur...

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:52

ze ontspant zich niet als ze aan de teugel word getrokken.
en omdat je mooi vind wil je het? :n

edit: wil je op de wedstijd met slofteugel gaan rijden dan?
Laatst bijgewerkt door ziamara op 23-06-10 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:52

petitparis schreef:
de inwerking zit tussen een martingaal en een slof teugel in.

als jij meer teugel geeft, wordt de thiedemann ook minder streng en je kan moeilijker alleen op het slof effect rijden, mits juiste afstelling natuurlijk

Klopt :)
Als je de thiedeman goed afstelt, werkt hij alleen in als het nodig is.
Dit neemt niet weg dat je er goede begeleiding bij moet hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:57

xXEviIXx schreef:
ja dat weet ik,

Jij moet duidelijk nog héél veel leren. Als dit is wat ze je leren op je manege kun je daar beter stoppen... En een VZ pony zoeken en goede privé les nemen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:20

Citaat:
daarbij vind ik het mooi,

Dit antwoordt van jou vind ik echt vreselijk met een hoofdletter V! Een paard nagevelijk laten lopen omdat het mooi is, bah! :+ Dit doet me echt aan die ... manegemeisjes denken die dan zoiets hebben van hij loopt nagevelijk dus mooi, dus ben ik goed in rijden, dus ben ik de beste. Echt vreselijk :S Nagevelijk rijden doe je in het belang van het paard niet in je eigen belang. :(

En nog steeds ben ik het eens met vele antwoorden hier! Geen hulpteugels en als wel een matingaal, en dan ook nog leren rijden en dan pas is het plaatje compleet! :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:20

Anoniem schreef:
xXEviIXx schreef:
ja dat weet ik,

Jij moet duidelijk nog héél veel leren. Als dit is wat ze je leren op je manege kun je daar beter stoppen... En een VZ pony zoeken en goede privé les nemen

Weer mee eens :P

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:26

Anoniem schreef:
xXEviIXx schreef:
ja dat weet ik,

Och och wat een neerbuigende reacties. Een slof is een hulpteugel en mag dus gebruikt worden als hulp, akls je ergens tegenaan loopt wat je niet direct zelf op KAN of MAG oplossen. Doe dit alleen onder kundige begeleiding, maar dat zei je zelf al; die heb je.
Ik denk dat je het meest hebt aan de slof omdat je die inderdaad weer los kunt schuiven en zodoende steeds minder afhankelijk word van je hulpteugel. Want het doel van hulpteugels is je helpen naar je ECHTE doel en dus je er dus naartoe werkt zsm zonder te kunnen. Maar inderdaad; onder begeleiding! En ook met slof rijd je je paard nog steeds van achter naar voren, eerst activeren en dan pas opvangen aan de voorkant, niet terugwerken maar gewoon sluiten op de teugel en slof en gelijk weer veren en meegeven, paard moet wel vertrouwen houden in de hand. succes

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:28

hai, meid, kennelijk moet jij nog een heleboel leren.
Nageefelijkheid komt niet door hulpteugels, welke dan ook. Je krijgt het door een paard lekker los te maken, en eerst de achterhand te activeren. Dan komt die 'mooie' hoofd/halshouding vanzelf.
En het feit dat een martingaal 'niet werkt' lijkt mij een beetje onzin. Jij moet je pony GOED rijden, en niet in de krul trekken. Dat is wel het domste wat je kan doen.
En als de manege je daar niet bij wil helpen, vraag dan een goede kennis die wél verstand van zaken heeft.
Maar alsjeblieft, grijp nou niet naar allerlei hulpteugels voor het mooie plaatje, maar blijf lekker van de voorkant af en zorg dat je pony eerst eens helemaal los word door zijn lijf en de achterhand gebruikt. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen....

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:30

Ik heb mij mening al gegeven, maar nog even in reactie op KBTP, want die eerste post vind ik een beetje overdreven. Een paard wat aan correct de teugel loopt ís toch mooi? :) Hij gaat ontspannen voorwaarts, is ontvankelijk voor alle hulpen en loopt in balans. Hij gaat in harmonie met de ruiter. Dat is mooi... en dus nastrevenswaardig. En op zich dus echt geen slechte reden om aan de teugel te willen kunnen rijden. :)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:34

xXEviIXx schreef:

Tja, dan zou ik opzoek gaan naar een andere manier om het op te lossen en niet gelijk naar de hulpteugels grijpen.. Vind ik erg onwetend gedrag..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:36

MyHorseGirl schreef:
xXEviIXx schreef:

Tja, dan zou ik opzoek gaan naar een andere manier om het op te lossen en niet gelijk naar de hulpteugels grijpen.. Vind ik erg onwetend gedrag..

Les is heel erg belangrijk en daar mag je best wat financiele middelen in steken maar goed, ik snap dat je niet iedere week een priveles kunt betalen.

@MyHorseGirl: Wanneer 'grijp' je dan wel naar hulpteugels?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:36

bijzetteugels gebruik je met longeren ,niet met rijden.
Een slof gebuik je als begrenser en als gevorderde ruiter....niet als beginner die het 'mooi' vindt als een paard zijn hoofd naar beneden heeft,gedwongen door een dwangteugel.

Er komt meer bij kijken dan alleen hoofd in de krul...

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:38

xXEviIXx schreef:
sorry maar ik ben geen klein kind.

daarbij weet jij ook niet hoe ik rijd, en hoelang

een ander paard leasen gaat niet zo maar,
bij mij gaat het leasen niet op het leasen maar om het paardje (ik denk dat dat bij iedereen zo is!)

en ik vraag nu toch ook Wat het precies doet!

hoe en of ik er mee ga rijden bespreek ik met mijn instructeur....

.. je bent 13 toch?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:41

elanor schreef:
Ik heb mij mening al gegeven, maar nog even in reactie op KBTP, want die eerste post vind ik een beetje overdreven. Een paard wat aan correct de teugel loopt ís toch mooi? :) Hij gaat ontspannen voorwaarts, is ontvankelijk voor alle hulpen en loopt in balans. Hij gaat in harmonie met de ruiter. Dat is mooi... en dus nastrevenswaardig. En op zich dus echt geen slechte reden om aan de teugel te willen kunnen rijden. :)

Zo bedoelde ik het ook zeker niet ;) Als die van mij nagefelijk loopt ben ik de trots zelve want dan weet ik dat ik goed aan het rijden ben en dan gaan bij hem oren naar voren en komt het werkwillig paard in m naar boven. Maar om een paard nou met hulpteugels nagefelijk te laten lopen vind ik vreselijk dan is het puur en alleen de dwang van de teugel en bij de meeste paarden zie je ook ervan af stralen hoe vreselijk ze het zelf vinden. ;)

Begrijp me niet verkeerd.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:42

Jij moet nog een heleboel leren.
Ten eerste zeg je dat je paard nageeflijk moet omdat ze zich ontspant. Nou dat is niet waar, een nageeflijke houding is een GEVOLG op ontspanning, en niet andersom. Loopt trouwens een heel interessant topic over hier op bokt, even de zoekfunctie gebruiken. Je moet geduld hebben. Bij m'n vorige paardje ben ik 2 jaar (!) bezig geweest om haar ontspannen te rijden, voordat ze begon na te geven. Heb in die tijd nooit een hulpteugel aangeraakt (er hing wel een martingaal aan, op het meest losse gaatje in het gaval dat ze haar hoofd écht omhoog deed dat ze haar rug kon bezeren) en geloof mij, ik heb die paar jaren ook rondgehobbeld op een paard dat aan sterrenkijken deed, en geloof me dat was ook niet 'mooi' zoals jij het omschrijft. Maar als ik kijk naar mensen die hun paard met een hulpteugel in de krul hebben gereden ; valse knik, vreselijk gespannen, dan ben ik trots dat ik 2 jaren zo hard gewerkt heb.
Nee geloof me, laat het even duidelijk zijn. Hulpteugels vind ik iets wat ze pas mogen toelaten als men écht voldoende ervaring heeft en een paard dus netjes op een trensje nageeflijk kan rijden. Los het probleem rijtechnisch op. Dan moet je misschien nog weken, maanden, jaren wachten op een mooie foto waar ze naar beneden loopt, maar goed, wat maakt dat nou uit?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:43

vind het persoonlijk jammer dat het rijden met hulpteugel verplicht wordt door "de manege" Zij zouden beter moeten weten en hun ruiters de juiste gang van zaken aanleren.

TS probeer dit idd nog eens te bespreken met de eigenaars / instructie op de manege

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:44

xXEviIXx schreef:
MyHorseGirl schreef:

priveles s te duur maar wel n zadel kopen voor n leasepony ?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:45

geerke schreef:
bijzetteugels gebruik je met longeren ,niet met rijden.
Een slof gebuik je als begrenser en als gevorderde ruiter....niet als beginner die het 'mooi' vindt als een paard zijn hoofd naar beneden heeft,gedwongen door een dwangteugel.

Er komt meer bij kijken dan alleen hoofd in de krul...

ben ik heel erg met je eens Geerke, maar ze geeft al aan dat ze van de manege met hulpteugels moet rijden (je moest eens weten hoeveel mensen rijden met bijzet, zelfs met longeren vind ik het een rot-teugel maar dat daar gelaten), dus het zal wel een paardje zijn dat de rug helemaal wegdrukt en het plafond nader bestudeerd. Dan is het ook in het paardjes best interest als hij wat lager loopt. Tuurlijk zou een super ruiter met alle handigheid van dien het best op zo'n pony kunnen rijden, maar het is een manegepaardje, daar rijden niet alleen profs op ;-) TS is geen beginner, dat scheelt.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:45

KBTP schreef:
xXEviIXx schreef:

priveles s te duur maar wel n zadel kopen voor n leasepony ?

Ga ik het weer voor ts opnemen, waar slaat dit op?