Eigenaren vragen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FornoydHest

Re: Eigenaren vragen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 19:01

Ik weet dat wel. Ik heb er ook over nagedacht.
Ik ga sowieso een best makkelijke pony uitkiezen.
Ik heb bijna m'n hele leven al ervaring met paarden.
Ik heb hier trouwens het bericht terug van die verzekering die ik had gevraagd voor WA, ziektekosten en uitvaart.
Okay, m'n ouders weten het wel. Maar wat is dat verzekeringswaarde 1750,-?
WA is niet nodig valt onder de gezins WA, uitvaartverzekering kost per maand 17.50 euro,de uitgebreide verzekering voor dood en blijvende ongeschiktheid en ziektekosten uitgebreid voor elke dierenarts en elke paardenkliniek kost ongeveer,uitgegaan van een verzekerde waarde van 1750 euro allin 30 euro per maand.
Ik heb het gekopieerd. En als iemand denkt dat er iets niet klopt. Zeg het maar.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:06

verzekeringswaarde is de waarde van je pony. Sommige verzekeraars komen langs om dit zelf te beoordelen, andere niet. WA verzekering? Zit dat ook bij je verzekering? Lees goed de kleine lettertjes of dit er niet standaart in zit. Uitvaart verzekering vind ik persoonlijk zonde geld.

Welke verzekering en verzekerings dekking heb je nu mogelijk voor je?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:07

Ook ik vindt het leuk om te lezen dat je al zoveel heb nagedacht over kosten ed.
Wat ik persoonlijk jammer vindt is dat er moeilijk wordt gedaan omdat je liever goedkoper sta op een weide dan in pension stalling. Het is een duidelijk verschil in kosten, en wat je niet elke maand hoeft te betalen kan in de spaarpot.

De uitvaart verzekering kijk even goed na wat daar bij inzit. Klinkt misschien erg vervelend maar een dier laten ophalen na dat het overleden is, is echt een stuk goedkoper dan het hele bedrag wat je elke maand betaald hebt. Wil je cremeren of begraven dan is het een ander verhaal (is ook voor iedereen een persoonlijk keuze) Kijk eens wat je per jaar kwijt bent aan begravenisverzekering, en google eens naar wat de kosten zijn voor crematie/begraven. Als je een jong dier heb wat lang leeft heb je het misschien al 2 of 3 keer betaald.

Ik zou idd een ouder iemand meenemen op je zoektocht. Als ik een 12 jarige zou krijgen met de zelfde vraag zou ik ook eerder nee zeggen. Krijg je een nee, vraag gelijk of ze misschien een plekje weten voor je.
Pen en papier meenemen om dingen op te schrijven, en al wat papiertjes klaar hebben met jou gegevens en erop zetten dat je stalling zoekt (papiertje kan later nog een keer gelezen worden en dan weten ze wie je was) om achter te laten, sommige zitten nu vol en komt er later een plekje vrij.

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 19:15

@BlueStar, dankje.
Ja, ik zal het er met me ouders over hebben. Over de uitvaartverzekering. Maar ik ben nu eerst zelf op 'zoektocht'. Mijn ouders denken namelijk dat ik het niet aan kan om alles elke dag te regelen. Ondertussen regel ik de hele boel...
Ik heb trouwens mailtjes gestuurd naar verschillende verzekeringen. Die ik liet zien is van Hippo paardenverzekeringen.
Is die betrouwbaar?
De pony die ik dan misschien krijg is 13. Dus wat vind jij? Wel uitvaart of niet? Kan zeker nog 15 jaar mee als er niks mee gebeurd qua ongeval.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:20

Hoe zie jij ht einde van je pony voor je. Houd er rekening mee dat je in sommige gevallen erg snel moet beslissen als het moment daar is door wat dan ook. Wil je je pony begraven of cremeren? Of wil je (wat de meete mensen doen) het dier in laten slapen en op laten halen door de rendac (distributie bedrijf) of naar de slager en dan al dan niet voor consumptie. Als een van de laatste 2 je antwoord is dan zou ik geen uitvaart verzekering nemen. Als het de eerste 2 zijn dan kan je er over nadenken want dat is vrij prijzig maar persoonlijk vind ik het zonde geld en kan je dat geld sparen voor als er iets aan de hand is.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:27

Fjordpower schreef:
@BlueStar, dankje.
Ja, ik zal het er met me ouders over hebben. Over de uitvaartverzekering. Maar ik ben nu eerst zelf op 'zoektocht'. Mijn ouders denken namelijk dat ik het niet aan kan om alles elke dag te regelen. Ondertussen regel ik de hele boel...
Ik heb trouwens mailtjes gestuurd naar verschillende verzekeringen. Die ik liet zien is van Hippo paardenverzekeringen.
Is die betrouwbaar?
De pony die ik dan misschien krijg is 13. Dus wat vind jij? Wel uitvaart of niet? Kan zeker nog 15 jaar mee als er niks mee gebeurd qua ongeval.

Ik ben een slechte denk ik om jou daar een antwoord op te geven. Persoonlijk laat ik ze inslapen en ophalen.
De kosten van crematie is erg hoog, en dan? Ik ben geen type dat naar een graf of urn ga.

Misschien is het een idee om eerst eens een tijdje een verzorgpony of bijrijpaard te nemen. Op die manier kan jij zien of je het allemaal red, en kan je aan je ouders bewijzen dat je het red.
Je bent nu 12 jaar, je gaat straks naar voorgezet onderwijs, jongens komen om het hoekje kijken. Wat vindt je dan nog van paarden? Ik heb aardig wat dames in die leeftijd binnen gehad voor verzorging, en of de jongens werden belangrijker of ze raakte in de knoop met school (ze kwamen meestal 2 dagen door de week en in het weekend). Een eigen pony doe je niet zomaar meer weg lijkt mij.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:36

Het is erg onrealistisch.. Stel je voor dat je je paard op het landje kan komen te staan en die mensen beslissen over een jaar dat ze ermee stoppen, dan moet e toch ergens anders heen? dat zal waarschijnlijk een pensionstal worden. ik zie dat je ouders bijspringen en vind het goed dat je ook over een verzekering hebt nagedacht. Houdt er wel rekening mee dat er een eigen risico aan vastzit van 25%.

succes!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:43

Als je het al lastig vindt om een betaalbare plek voor je pony te vinden, dan zou ik zeker die uitvaartverzekering achterwege laten. Dat heeft echt bijna niemand, alleen mensen die geld over hebben. ;) (niet vervelend bedoeld naar mensen met een uitvaartverzekering. Ik wil alleen aangeven dat het erg luxe is.)

Ben je trouwens niet in de war met een dood-verzekering? Dat is namelijk iets anders.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:44

Wat ik me afvraag is wat jij denkt wat het weiland je gaat kosten. Je hebt het over de verzekering alszijnde duurst, maar ik denk dat je weiland het duurst is ;). Daarbij komt ook je krachtvoer en het hooi natuurlijk! En vergeet je niet je lessen? Dat is ook heel belangrijk natuurlijk!

En over die verzekering, kijk je goed naar wat wel en wat niet vergoedt wordt? Soms denk je goed verzekerd te zijn en zijn onderzoeken nodig die niet vergoed worden. Dat zou zonde zijn toch.

evita2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:47

Fjordpower schreef:
Ik ga een van m'n ouders ook meenemen.
Van alles is gewoon de verzekering het duurst en die is 30,-.
Maar het hoeft niet te betekenen dat we dat niet kunnen betalen.
En eigenlijk wil ik het onderwerp van kosten nu even stoppen want dat was niet mijn vraag.
Over de kosten heb ik zelf al nagedacht.

Ik weet niet, maar je wilt niet over kosten praten, maar denkt wel dat EUR 30,- per maand het duurste is.

Ik denk dat je dan toch wel voor problemen komt te staan... een hondje is namelijk al duurder dan die EUR 30,-

Sorry hoor, misschien wil je het niet horen, maar een 12 jarige die al over de kosten heeft nagedacht??? Ik ben 35 en heb nu een eigen veulen gefokt na jarenlang een paard van een ander gereden te hebben en vraag me af en toe af of ik alle bijkomende kosten goed inschat.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:50

Graag een béétje mild, TS is pas 12 en als haar ouders het goed vinden dat ze een pony krijgt als ze een stalling heeft gevonden, zullen die zich vast wel realiseren dat een pony geld kost.

TS gewoon gaan vragen hoor! Beleefd vragen vindt niemand erg.

evita2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:58

beantsje schreef:
Graag een béétje mild, TS is pas 12 en als haar ouders het goed vinden dat ze een pony krijgt als ze een stalling heeft gevonden, zullen die zich vast wel realiseren dat een pony geld kost.

TS gewoon gaan vragen hoor! Beleefd vragen vindt niemand erg.

En dan heeft ze een stal gevonden, helemaal enthousiast en zeggen pa en ma... ja maar dat is veel te duur....

Ze vraagt er naar, is het dan niet belangrijk realistisch te zijn?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:00

ik zou het nog maar eens goed uitzoeken die verzekering, ik heb mn paard ook verzekerd, en betaal ook zon 30 euro per maand maar nu mijn paard voor kreupelheid naar de kliniek moet wordt het niet vergoed, dierenarts kosten worden zoiezo niet voor mij vergoed... dus... het kan nooit dat het dan voor hetzelfde geld bij jou wel allemaal meeverzekerd is....
bedenk ook wel dat vaccinaties en preventie middelen (lees wormmiddelen) niet vergoed worden en je hoefsmid ook betaald moet worden....

Ik zou er echt niet aan beginnen hoor als je zo krap in het geld zit... ik heb mijn pony nu al jaren en dat gaat opzich wel goed maar als je al ziet hoeveel extra kosten ik maak......

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:05

BlueStar schreef:
Misschien is het een idee om eerst eens een tijdje een verzorgpony of bijrijpaard te nemen. Op die manier kan jij zien of je het allemaal red, en kan je aan je ouders bewijzen dat je het red.
Je bent nu 12 jaar, je gaat straks naar voorgezet onderwijs, jongens komen om het hoekje kijken. Wat vindt je dan nog van paarden? Ik heb aardig wat dames in die leeftijd binnen gehad voor verzorging, en of de jongens werden belangrijker of ze raakte in de knoop met school (ze kwamen meestal 2 dagen door de week en in het weekend). Een eigen pony doe je niet zomaar meer weg lijkt mij.

Dat vind ik wel een goed idee. Zo ben ik zelf ook begonnen. Een eigen paard is toch een hele verantwoordelijkheid. Van een verzorgpony leer je vaak toch net wat meer dan op een manege, zeker over de verzorging en alles wat er bij komt kijken. Je kunt dan zien wat een paard allemaal nodig heeft en je kunt kijken of je het straks gaat redden op school. Je kunt je ouders meteen laten zien dat je het aankan allemaal. In de tussentijd kun je dus genieten van een verzorgpony en nog doorsparen voor je eigen pony.

Uiteindelijk moet je het natuurlijk zelf weten, maar ik denk dat een verzorgpony erg leerzaam is.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:14

Ik was ook 12 jaar toen ik van mijn ouders te horen kreeg dat als ik een stal in de buurt kon vinden dat ik dan een pony kreeg. Ik ben toen met mijn vriendin overal langs gegaan en gevraagd of er een stal vrij was. Ik heb gewoon aangebeld, gevraagd of een stal was en toen ik er 1 vond, hebben zij mijn ouders gebeld met de vraag of het waar was en dat ze dus inderdaad een stal hadden!

Dit is ondertussen 13 jaar geleden en de pony is nog steeds in mijn bezit (staat zelfs nog op dezelfde stal), dus het is best allemaal mogelijk! (Al betaalde mijn ouders wel de complete stalling, nu doe ik het ondertussen al een paar jaar zelf)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:17

Ik was zelf 10 toen ik mijn pony kreeg, mijn ouders betaalde alles, maar ze stond wel thuis. Dat was maar goed, want met 5 gulden zakgeld kun je net een pak paardensnoepjes kopen :D Achteraf gezien had ik mss beter een paar jaar kunnen wachten, ik dacht er veel vanaf te weten, maar een eigen pony houden is toch net weer wat anders. Maar goed met goede begeleiding is het toch helemaal goed gekomen. Ik heb haar ook nog steeds :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:37

Een plekje in een weiland + hooi/kuil kost toch zeker zo'n €50,-. Zonder hooi/kuil is het misschien minder, maar dan moet je dat zelf kopen en ben je dat uiteindelijk alsnog kwijt.

Marr_Ne0_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:10

Wij hadden laatst een weiland gezien en toen we hoorden hoeveel we per maand zouden gaan betalen viel mijn mond open, 300 euro.
En dan had je nog niks. Geen water, voer, etc.
Nu staan ze ergens voor 75 euro (veulen), 75 euro (nog een veulen) en 125 euro (de volwassen merrie).
Daar heb je alles in zitten behalve het voer.
Een stal hoeft niet persee duurder te zijn, ik zou ook even rond kijken bij particulieren. ^^

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:33

Voor een kaal weiland betaal je al snel €50,-. Dan komt er nog hooi of kuil bij (ligt er aan wat zij ook voeren) Dan kost in de zomer minder dan in de winter maar gemiddeld kan je daar wel ongeveer 30 of €40,- voor rekenen. Ligt een beetje aan de prijzen hoe die op dat moment staan. Deze fluctureren helaas enorm.
Als er een schuilstal staat met stro komt dat er ook bij. Jullie delen die kosten wel maar goed wel meerekenen voor je eigen veiligheid (alles wat je overhoud is meegenomen toch).
Ik heb een verzekering voor ziektekosten en komt per maand op €41,- uit, dit is met een ziektekosten verekering maar is voor de begrippen van tegenwoordig vrij eenvoudig. Eigen risico van €150,- en 20% moet ik per rekening zelf betalen.
Een hoefsmid voor bekappen is niet zo duur rond de €25,- dus €12,50 per maand.
Tandarts is €40,- (die van mij dan) en is jaarlijks dat is €3,33 p/m, zadel nakijken is ook zo'n €40,- dus ook €3,33 p/m (ik las ergens dat je voor een BBP zou gaan? ik raad dat af want je kan er niet met beugels mee rijden omdat er geen draagkracht in zit dus de plaats waar je beugels zitten drukken onverdeeld op de rug van je pony, zonder zadel kan wel maar dat komt niet ten goede voor je pony om altijd maar door te zitten).
Wormenkuren kosten per jaar ongeveer €85,- dat is €7,10 p/m.
Een enting zonder voorrijkosten is (bij mij) €15,- voorrijdkosten wisselen maar zijn bij mij dacht ik €25,- dat betekend dat dit plaatje op €3,33 p/m komt.
Nu is een jaarlijks osteopaat bezoek aan te raden om de rug na te laten kijken en de rest van je pony. Vele dieren zijn hier al bij gebaat. Niet verplicht maar neem het voor het gemak even dat is €90,- dat is €7,50 p/m. Goed dan heb ik de onvoorziene kosten nog niet genoemd. Ik begreep dat je een fjord neemt, die zijn vrij sober dus krachtvoer is mits het hooi/ kuil van goede kwaliteit is niet nodig anders ben je misschien met een zak gok ik 2 tot 3 maanden bezig maar noem het voor het gemak 2 maanden en een zak qua prijzen zijn gemiddeld maar neem een gemiddelde van €10,- dus €5,- p/m.
Alles bij elkaar opgeteld komt dit op €173,09 (in mijn geval want sta ook goedkoop) en heb de eigen risico van de verzekering nog niet meegerekend. De onvoorziene kosten verder ook nog niet en niet alles wordt vergoed door je verzering.
Dit is puur informatief voor je. Mijn paard heeft ook nog een aantal gebreken waardoor ze aan dure supllementen moet maar die heb ik hier maar niet voor je meegerekend maar ik betaal daarvoor ook nog eens €50,- p/m. O ja stro is ook niet meegerekend nog.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 23:34

Vragen staat vrij dus zou gewoon aanbellen en er naar vragen.
Als het kan vragen naar de eventuele kosten en dan kun je nog kijken of de prijs je aanstaat.

En wat andere zeide tja weet je als je kiest voor een wei omdat het goedkoper is zie ik daar niets verkeerd in. Tuurlijk heb je kans dat je een keer moet verhuizen maar vind ik geen reden om dan maar geen paard te nemen ik sta nu ook vrij goedkoop moet ik naar een pensionstal waar je toch al gauw 250/350 euro per maand voor betaald heb ik ook een probleem

Okey sommige zijn wat "simpel" en denken dat ze voor 50 euro heel wat kunnen krijgen per maand.
Maar ze heeft het paard nog niet dus nog tijd zat om te kijken of het gaat lukken en daar hoort dit toch ook bij mag aannemen dat voor je een paard koopt je eerst naar prijzen van eventuele stallen gaat kijken. Is dat uitgerekend nog te duur is er weinig aan de hand toch?

Ben overigens wel benieuwd wat jij(TS) denkt dat het maandelijks gaat kosten? Als het eventueel daar kan natuurlijk.
Want bij mij valt mijn gedachte prijs altijd te laag uit moet ik zeggen!

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 08:57

Zo erg ben ik niet. Ik heb er echt over nagedacht, ik heb verzorgpony's.
Waar ik rij moet je alles lekker zelf doen. Dus stallen uitmesten, opzadelen.
Je leert daar echt veel. En ik heb al gezegd dat ik bijna me hele leven daar al rondloop.
Het is daar dus echt, gewoon de boel zelf proberen te regelen en als het niet lukt, vragen. Aangezien het altijd wel lukt, weet ik dus genoeg van paard uit stal halen, eten, paard uit de wei halen, verzorging.
Verder die wei die ik niet had gezien maar waar ik wel aan denk, de eigenaren zijn al heel oud. Ze doen niks met dat weilandje.
Ik denk dan dat ze niet zozeer super veel geld daarvoor willen hebben.
De pony gaat niet op stal, omdat ze het hele jaar buiten kan blijven en dat fijn vind. Dus stro kosten gaat ervan af.
Ik weet echt genoeg van paarden hoor!
En ik lieg niet over die prijs. Gaan jullie maar eens mailen naar Hippo paardenverzekeringen. Ik zal het ook nog eens doen, voor het geval ze een foutje hebben gemaakt.
Toevallig woon ik op een plek waar je eindeloos veel weilanden hebt en heel veel mensen doen daar weinig mee. Ik kan dan zo vragen.
Hallo, ik regel eerst een weiland. Bereken of we dat aan kunnen met de prijs, en dan zie ik wel weer verder. Ik ken genoeg mensen die bij 2 maanden paardrijden een eigen pony hadden (vind ik persoonlijk belachelijk) en die hebben de pony nog steeds.
Dus waarom zou ik dan geen eigen pony aankunnen.
Voor degene die dat denken, jullie kennen mij niet.
En jullie weten niet waar ik woon. Dus jullie kunnen niet zeggen dat als die mensen er mee stoppen dat ik dan toch naar een pensionstalling moet.
Ik ga echt op bbp rijden. En bitloos.
Ik weet hoe dat moet, ik heb er mee leren rijden. Ik kijk heus wel uit of het wel of niet gaat lukken. Ik ken mensen, die rijden ook alleen bbp of gewoon helemaal zonder iets en die hebben de paarden ook al heel lang en er geen last van gehad.
Krachtvoer hoeft ze niet.
We zitten ook niet krap in het geld. Maar het lijkt me logisch dat je altijd de goedkoopste en beste weg opzoekt en niet de duurste omdat die toch altijd beter zijn waar dus niks van klopt.
O, en jongens? Nee hoor, paarden gaan voor bij mij. En dan moet je niet zeggen dat ik dat nu nog niet kan weten want dat weet ik dus wel.
Ik heb ook al een keer alle kosten op geschreven en bij elkaar gegooid en dat was bij een pony die veel onderhoud nodig had.
Als ik de pony bij die mensen zou mogen neer zetten, zouden die mensen ook verstand van paarden hebben. Ze hebben 7 paarden daar staan inc. veulen.
Met hoor erbij is het misschien iets duurder, maar dat hooi kunnen we ook gewoon zelf betalen.
Met het geld redden we het echt wel, en met tijd ook, en ik weet genoeg over paarden om een eigen aan te kunnen. Ik ga toch zoeken naar een pony die niet al te moeilijk doet. Een moeilijke pony kan ik best aan hoor!
Als jullie eraan twijfelen dat ik het niet ga redden, jullie kennen mijn situatie niet. En die van het gezin en omgeving ook niet.
Nu wil ik stoppen (alweer...) over de kosten. En doorgaan over wat me echte vraag was, wat moet ik zeggen?

Sorry als ik een beetje bitchie reageer, maar zo is het gewoon.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 09:07

Ik zal je eerlijk zeggen, als wij onze drie paarden op pension zouden zetten zouden we of drastisch moeten veranderen van leefstijl maar eigenlijk zouden wij dat ook niet kunnen (of willen) betalen.
Toen ik 14 was heb ik ook zelf mijn eerste eigen paardje gekocht en op mijn 15e mijn tweede (hard werken!!!!) dus ik weet een beetje waar je tegenaan loopt. Moest ook alles zelf betalen en dat is tot op de dag van vandaag gelukt.
Als er beschutting is kan het diertje makkelijk de hele winter buiten, tenzij hij al oud is of als hij niet goed in de haren komt.
Voor het hooi voor een pony moet je wel redelijk wat rekenen. Heb je al gekeken waar je het hooi gaat kopen? Vooral in de winter moeten ze namelijk goed bijgevoerd worden.
En je moet ook zeker de kosten van de wormenkuren, hoefsmid etc niet vergeten. Als je niet te veel over de wegen gaat rijden kan je gerust natuurlijk bekappen, maar als het paard wat je koopt al zijn hele leven op ijzers loopt moet je daar een beetje mee uitkijken. Heb al een aantal keren meegemaakt dat het paard blijvend gevoelige voeten overhield.

Als ik jou was zou ik of een brief schrijven naar de mensen van het weiland, of ik zou langsgaan met je ouders (zeker niet met een vriendin!). Ik zou zeggen dat je een weiland zoekt voor je pony en of het mogelijk is om tegen betaling je pony op het land mag zetten.

Hou er rekening mee dat het echt een hele verantwoordelijkheid is, je moet er 's ochtends vroeg uit, elke dag, als je op vakantie gaat moet er wat geregeld worden, heb je een schoolreisje moet er wat geregeld worden, er moet voor elk klein ding dat je niet in de ochtend of avond kan iets geregeld worden. En inderdaad de dierenarts maar ik zag dat je daar al goed over had nagedacht. Over dit alles zeg ik niet dat je er nog niet over hebt nagedacht maar meer dat je er wel ook goed over na moet denken en oplossingen moet hebben. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 09:08

Wij willen gewoon helpen ts. Je bent goed op weg en je bereid je gelukkig goed voor. Maar heb je enig idee hoeveel topics op bokt geopend worden door meisjes die denken dat ze voor 20 euro per maand makkelijk een paar kunnen houden? Dus het is niet zo gek dat wij op de kosten wijzen, we willen niet dat het een mislukking wordt als later blijkt dat het duurder uitvalt :) Want een pony moeten verkopen omdat het tegenvalt is natuurlijk heel treurig.

Maar goed, de meeste kosten heb je volgens mij goed op een rij. Toppie! Ik wil toch nog even doorgaan op krachtvoer. Ik heb zelf 2 shetten en een welsh die ik ook een tijd alleen op goed hooi, weiland en een liksteen heb gehouden. Toch begonnen ze aan de grond te likken, vaak is dit een teken dat er een tekort is. Dus ik ben toch een brok bij gaan voeren, het likken hield snel op. Ik vind het goed dat je de verzekering nog even gaat mailen, gewoon voor de zekerheid. Vraag dan ook even na wat je eigen risico is. Heeft de pony daar wel beschutting? Een stal is niet per se nodig, maar hij moet wel kunnen schuilen tegen hitte en vliegen. Uit de wind staan is ook wel fijn. Dat kan door een groepje bomen of een schutting. En tuurlijk kennen wij de mensen niet, maar je moet gewoon overal rekening mee houden. Ik heb ze altijd bij mijn oude buurman in de wei gehad. Op een gegeven moment overleed hij, het huis werd verkocht en toen moesten we toch wat anders zoeken voor mijn pony's. En houd je er ook rekening mee dat een paard een kuddedier is en dus minstens een soortgenoot heeft? Ik zie dat er bij dat ene weiland 7 staan, dat zou super zijn voor je paardje.

Nou als je dat ook allemaal op een rij hebt dan wil ik je veel succes wensen. Iig goed dat je research doet voordat je ook echt een pony koopt. Want ik leer nu nog zelfs dagelijks bij en ik heb mijn pony nu alweer 12 jaar.

En hoe je het kunt vragen? Nou gewoon heel simpel. "Ik zie dat u hier weiland heeft, neemt u ook klanten aan?"

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 09:35

Bedankt, nee, ik denk niet zo.
Ik snap best dat je voor een paar eurotjes niet een pony kan houden.
Volgens mij hebben die mensen achter het huis een bak, maar ik ga niet daar de hele dag staan om eens goed een huis te bespioneren... Beetje raar...
Ik vraag ook altijd na als ik een leuke pony zie of ie nog ander voer krijgt, brokken dus, of biks.
Krachtvoer vind ik zelf niet echt nodig. Haha, en vooral als je een lekker voorwaarts paardje hebt!
Ik heb daar nogal grappige ervaring mee. Maar okay, ik ben jullie dankbaar dat jullie me niet gerust gaan stellen, maar gewoon alles BAM opzeggen waar je gewoon op moet letten.
Die verzekering ga ik nog een keer navragen, nu niet. Later.
Ik heb verschillende verzekeringen gemaild, maar er zijn er een paar die niet echt bepaald terug mailen...
Dus ik vind dat die al afvallen, al heb je het druk, neem dan maar een aantal meer mensen aan voor de mail. Je kan niet iemand zomaar een maandje laten zitten.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:39

Fjordpower ik snap best dat je zo reageert. Ik zelf ben ooit ook begonnen met een shethengstje een weitje paar borstels, hoevenkrabber en een halster. De kosten kan je idd zo duur maken als je zelf wilt. Helaas zijn er dingen waar je niet onderuit komt zoals hoevensmid, maar dat weet je al.
Wel zou ik in je achterhoofd houden dat hoe sober je dier ook is ze soms een aanvulling moeten hebben.

Wel wil ik je nog 1 tip geven als je een pony aankoopt laat een dierenarts hem even keuren (niet de dierenarts van de eigenaar), dit om een verborgen gebrek te voorkomen. Accepteer geen gezondheidsverklaring die er al is. Het is even een extra uitgave maar scheelt je een hoop kosten of verdriet als je een ziek dier heb gekocht.

Als je pony op het land staat hoef je echt niet 3 x per dag er naar toe hoor, doen wij ook niet. Het spreekt vanzelf dat als ze wat mankeren je vaker moet/wil gaan. Wij gaan 1 x per dag en de boer houd ze verder in de gaten, zelfs de buren hebben ons nummer en die van de boer, ze mogen mij dag en nacht bellen als ze iets niet in orde vinden.
Sommige mensen weten al dat paarden voor gaan voor wat dan ook, ik was er ook zo één, lol mijn man weet als ik moet kiezen tussen hem en de pony's hij echt aan het kortste eindje trekt.

Mijn tip om aan land te komen heb je al, kijk ook eens of marktplaats ed rond, soms wordt daar ook nog wel eens land aangeboden. Check altijd of het ook een winterland is, of dat je een paddock mag maken voor de winter. Een schuilstal of afdakje of een goede rij oudere bomen met veel beschutting is een minimale voor op het land, je dier moet met 30 graden schaduw kunnen vinden.