Pony is te lui om te zn benen op tetillen XD

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:15

Ook ik ga helemaal met de rest mee; ik snap dat het niet leuk is voor je om dit allemaal te horen, maar de mensen die hier reageren draaien ook al een hele tijd mee en je kan er van op aan dat zij er veel meer verstand van hebben.
Het is niet leuk om te horen nee, maar dit is geen afkraken; men heeft het alleen maar het beste voor met de pony.

Niemand behoort een pony die net 4 weken ohz. is al over balkjes en sprongetjes te willen laten lopen/springen; zoals uitgelegd zijn ze daar nog láng niet klaar voor; ze moeten balans en controle vinden over hun benen als er een ruiter op zit, dan wordt er ook nog van ze verwacht dat ze enigzins netjes lopen, ze moeten wennen aan het sturen, de hulpen e.d.
en als je er dan ook nog eens over balkjes/sprongetjes mee gaat, breng je het dier alleen maar in de war, dat is nergens goed voor.

Springen en balkjes lopen is leuk, maar het is nu even véel belangrijker dat de pony goed ingereden en doorgereden wordt; er zijn paarden die na het inrijden nog wel een jaar (!) of langer wachten, voordat ze echt aan het springen toe zijn.
Bovendien is springen op jonge leeftijd ook niet echt goed voor ze.

De reden dat mensen hier soms zo 'fel' reageren, is denk ik dat ze eerst lezen dat een pony die slechts 4 weken ohz. is, en niet alleen al balkjes moet lopen/springen, maar dat je ook nog eens beweerd dat ze 'te lui is om haar benen op te tillen'. Tsja dat schiet bij mij ook een beetje in het verkeerde keelgat.
Als je dat soort ideeen hebt, heb je inderdaad totaal niet begrepen waar het hier om gaat, en kan er wel degelijk sterk getwijfeld worden aan jou ervaring.

Dit heeft níets met lui-heid te maken, maar alles met onbegrip en onwetendheid van jou kant; deze pony snapt er nog helemaal niets van en is er duidelijk nog lang niet aan toe. Laat het springen en klooien met balkjes aankomende maanden gewoon voor wat het is, en ga dat beestje eerst fatsoenlijk inrijden.

Heb je wel volwassen, ervaren begeleiding??

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:18

Arm beest.

Zo te horen heb je nog niet veel ervaring, ik wil ook niet zeggen dat ik dat wel heb, maar met 4 weken onder het zadel een paard laten springen? Het dier moet zijn/haar balans nog vinden onder het rijden, dus laat alsjeblieft balkjes lopen/springen achterwege. Zodra het paard zijn balans heeft gevonden kun je altijd nog beginnen met balkjes lopen. Het paard is nog jong, laat alles rustig zijn gangetje gaan, het komt vanzelf.
Laatst bijgewerkt door _Mariskaa op 24-04-10 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

petroushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:19

RobbyK schreef:
petroushka schreef:
Ik heb ook een hele tijd een pony gereden die gewoon op de balken ging staan ipv er overheen. Ik weet nog steeds niet of hij het expres deed of niet, maar in ieder geval is hij naar een springstal geweest om beleerd te worden voor het springen en daar heeft hij het geleerd. Anyway het kan dus best dat hij het niet snapt of dat hij je een beetje in de maling neemt. Die van mij bleef het doen, dus ik snap je vraag heel goed alleen heb ik dus geen oplossing. :(:)

ahumm , jij vindt het dus niet erg dat een paar na 4 weken OHZ al gaat springen.

Ik had het niet over springen, maar over balkjes lopen. Wat is er tegen om met een jong paard/pony balkjes te lopen in stap en draf? Ze zegt dat ze het ook heeft geprobeerd als ze er naast liep en dat ging ook niet. Ik had precies hetzelfde, ik heb nooit geprobeerd te springen maar alleen gewoon balkjes lopen aan de hand, los en onder het zadel en nee niet met een net ingereden pony maar alsnog begreep deze pony er ook geen snars van en ging gewoon op de balken staan ipv er over heen. Het maakte niets uit hoe de balken lagen hij ging er gewoon bovenop.

MyHorseGirl

Re: Pony is te lui om te zn benen op tetillen XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:20

echt te triest voor woorden dit. :n

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:26

petroushka schreef:
Ik had het niet over springen, maar over balkjes lopen. Wat is er tegen om met een jong paard/pony balkjes te lopen in stap en draf? Ze zegt dat ze het ook heeft geprobeerd als ze er naast liep en dat ging ook niet.

Jij,hebt het in jou geval, over een pony die niet net ingereden was...
Deze pony is pas 4 weken!!! onder zadel. Ik snap zowiezo de meerwaarde er niet van om de pony onder de man over de balken heen te sturen als hij er aan de longe en vrij zijn nek al over breekt... :n. Je maakt het zo ongelofelijk moeilijk voor zo'n groen dier...Hierdoor krijgt hij alleen maar een hekel aan balkjes e.d.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:24

Maar wie is de eigenaar van die pony dan?
Als je een beetje verstand hebt laat je een 13 jarig meisje toch niet met een pony springen die groen is?
Ik vind het een apart verhaal.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:27

heb niet alles hiervan gelezen.

maar 1.
dat beestje is 4 weken onder het zadel, dan ga je toch niet balkjes lopen?? leer dat beestje eerst stap draf en galop.

2. iemand van 13 op een 4 weken onder het zadel pony??? klopt ook al niet.

3. Hier krijg je echt niet je antwoord die je wilt hebben,
Geef dat beestej wat rust en ga NIET. springen balkjes lopen of wat dan ook.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:32

xTweetyx schreef:
heb niet alles hiervan gelezen.

maar 1.
dat beestje is 4 weken onder het zadel, dan ga je toch niet balkjes lopen?? leer dat beestje eerst stap draf en galop.

3. Hier krijg je echt niet je antwoord die je wilt hebben,
Geef dat beestej wat rust en ga NIET. springen balkjes lopen of wat dan ook.

Inderdaad, maar een 13 jarig meisje op een pony die 4 weken ohz is kan best.
Als ze maar goede begeleiding heeft ;) :)

qwertyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:33

xTweetyx schreef:

Ik ben 12 en rijd ook op een pony van 4.5 jaar. Die ook nog niet zoveel kan. Ik rijd er samen met de eigenaresse op en het gaat elke dag steeds beter. Ik krijg 2 keer per week les en het gaat echt heel goed.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:33

Dat bedoel ik ;)

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:39

Laat hem nog een tijdje lekker,gewoon rustig rijden dat springen en balkjes draven komt later pas.

Toen jij voor het eerst wiskunde had 4 lessen wiskunde gehad,en toen al een toets kreeg snapte jij er ook geen bal van ;)
Dat is hetzelfde met je pony,rij hem gewoon lekker en als hij er helemaal klaar voor is een goede balans heeft dan pas zal hij zijn benen optillen om erover heen te gaan :)

Ik heb zelf ook een pony ingereden,maar dat wel met iemand die jaren ouders is als mij. Dus je kan nu beter iemand erbij hebben die je helpt dan over een aantal jaren je pony verpest te hebben.

Rij hem lekker,maar laat dat balkjes en springen nog maar even 100% zeker dat ie over een tijdje aantal jaren als hij zijn balans heeft het wel doet :)

Succes,

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:44

Janedieene schreef:
Dat snap ik ook wel, maar ik heb eerst geprobeerd aan de hand en aan het longeer touw. Maar dat werkte niet, dus toen ben ik het pas gaan proberen erop. Maar ze heeft er ook geen rede voor om aan de hand bijv, haar benen niet optetillen?

Xx

Je snapt het niet he kind!!! -O- Niet doen, laat het paard nog een paar maanden op eigen benen lopen en dan kan je een balkje neer leggen!
Jongens, ik heb weer een P gevoel bij dit topic!!!

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:50

wat zegt je rij insructrice?
na een paar stukjes te hebben gelezen denk ik tjee je vraagt om advies niet om afgekraakt te worden.
maar ben wel met sommige eens 4 week onder het zadel en nu al bezig met balkjes en springen?
geniet eerst lekker dat die onder het zadel is lekker buiten ritjes.
die van mij is nu denk 2 a 3 week onder het zadel en ik stap en draaf alleen nog maar en dan is het ook nog niet langer als 30 minuten. aan de longe wel galop met niemand er op aleen zadel zodat ze er rustig aan kan wennen.
succes met je paard verder weet ik zo even niks te zeggen

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:56

Ik snap heel goed dat het je leuk lijkt om met de pony te gaan springen. Maar denk even na: een kind dat net 4 weken kan lopen, laat je ook niet mee doen met een hardloopwedstrijd met hindernissen (hordenloop, atletiek-onderdeel) omdat zo'n kind nog helemaal niet goed kan lopen, laat staan springen.
Het is feitelijk hetzelfde verhaal met een jonge pony. Hij/zij moet eerst wennen aan het lopen met iemand op zijn rug. Dat heb je ondertussen wel door als het goed is, want ik denk dat je best slim bent.
Maar als je toch perse wilt dat hij/zij aan balkjes lopen went, waarom begin je dan niet eens met gewoon 1 balkje op de grond, terwijl je er gewoon naast staat? Laat het paardje er uitgebreid aan snuffelen, want dat beestje denkt ook iets van: woehaaaaaahhh, een grote dikke slang op de grond, ENG!!!! Laat jij maar zien dat het niet eng is. Wees lief, beloon voor elke stap in de goede richting. Als ie het niet meer eng vindt om er aan aan te ruiken, dan stop je ermee voor die dag. Uitgebreid belonen, vertroetelen en trots zijn op je pony dat ie aan het balkje durfde snuffelen.
Niet dwingen eroverheen te stappen, dat komt nog wel. Dit doe je gewoon een paar dagen, dus laten wennen aan die ene balk. Wordt ie niet meer nerveus van dat balkje, dan pas ga je eens voorzichtig je pony verleiden om erover heen te stappen. Blijf rustig, niet lopen schreeuwen en trekken. Weer voor elk pasje de goede kant op uitvoerig belonen. Let op je paardje, dat je hem niet bang en nerveus maakt, omdat jij te snel wilt, hou het leuk en speels. Lok maar met wat lekkers, maar dan wel pas geven als er minstens een been over de balk is.
Als je zo spelenderwijs de pony aan het balkje laat wennen, dan zal het tzt onder het zadel ook een stuk makkelijker gaan.
Het belangrijkste is: heb geduld; je werkt met een kleuter!!!
Als dat ene balkje geen problemen meer geeft, begin je met 2 balkjes. Maar doe de pony een plezier, en laat het balkjes lopen onder het zadel wachten totdat ie zijn balans kan houden in alle drie de gangen en zijn spieren ontwikkeld heeft, want ik weet zeker dat je hem niet de vernieling in wilt rijden!
Ik wens je veel succes en sterkte met geduldig zijn. (is ook niet mijn sterkste kant, maar met een jong paardenbeest moet je wel ;) )

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 20:31

Okee rustig mensen, maar per paard verschilt karater/eigenschappen en het oppikken van nieuwe dingen, ik hoef hier echt niet afgekraakt te worden en vraag alleen om advies van anderen hoor, want als ik zoals velen van jullie denken het niet te kunnen was ik al lang naar Waldman BV gegaan(springstal waar ik vrijwillerswerk doe). Dus, en als iemand hier toevallig ook in Putten/omstreken woont mag die gene gerust langkomen om te helpen en te kijken, dan zie je zelf hoe ze de nieuwe dingen al oppikt en je dan wel afvraagd waarom ze nou expres op een balk gaat staan... En ja ik ben 13? nouen? de ene rijdt met zn 10 al alleen buiten, de ander pas met 15? Dus? Je rijden zit in je, en niet in je leeftijd, dat is maar een woord dat iets van een onbelangrijk papiertje iets over je zegt.

Maarja, denk daar maar eens over na.

Xx

RobbyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:39

Denk jij dan ook eens even na over het geen dat je moet stoppen waarmee je bezig bent
dus springen met een paard dat nog maar 4 weken OHZ is.
ik rijd toch ook geen veulen in omdat hij alles zo goed oppikt.
dat slaat gewoon nergens op. ;)

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 20:40

[/quote]
Ik denk dat jij vind dat je aan de antwoorden van de Bokkers niet zoveel hebt maar dat is alleen om je niet te horen krijgt wat je zou willen. Paar flinke sporen eraan..is dat het goede antwoord in jou ogen? ..[/quote]

Kom nou zeg, waar schat je me voor in een kind van 5 die dan met sporen van5 cm rijd?
Ik heb zelf sporen maar gebruik ze nooit, als ik dat als antwoord had willen hebben had ik ze al lang om gedaan, en de meesten van jullie reageren ook meteen al OHZ maar het is ook aan de longe of wandelend, Mijn veulen bounty gaat altijd uitzich eigen er al aan snuffelen, en vaak stapt hij er nog zelf overheen ook, gewoon uit het niets. Dus, ik wou alleen advies, en geen persoonlijke oordelen..

RobbyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:42

Volgens mij heb jij 0 komma 0 verstand van wat jij doet :n

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 20:43

RobbyK schreef:
Denk jij dan ook eens even na over het geen dat je moet stoppen waarmee je bezig bent
dus springen met een paard dat nog maar 4 weken OHZ is.
ik rijd toch ook geen veulen in omdat hij alles zo goed oppikt.
dat slaat gewoon nergens op. ;)

zoals ik net al zei, jullie kunnen ook reageren of tips geven wat jullie doen NAAST je pony, alsmaar praten over OHZ, maar dat is heus het enige niet..

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:44

Nee, jij kan met je 13 uitmuntend rijden en je bent totaal geschikt om jonge pony's in te rijden, maar niet volwassen genoeg om tegen kritiek te kunnen, of na te denken over wat mensen tegen je zeggen.

Ik vraag me dan toch af waarom je überhaupt een topic opent?

Oh, en met 10 jaar alleen buiten? Dat vind ik erg onverantwoordelijk van de ouders (en als die een topic zouden openen zouden ze waarschijnlijk ook kritiek krijgen).

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 20:44

RobbyK schreef:

Daarom heb ik ook een andere pony ingereden(en niet verpest) en die ging trouwens op den duur wel over de balkjes..

RobbyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:45

Janedieene schreef:
RobbyK schreef:

Daarom heb ik ook een andere pony ingereden(en niet verpest) en die ging trouwens op den duur wel over de balkjes..

Kan best, denk wel dat de eigenaar een flink werkje had, aan de basis er beter in krijgen.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 20:45

Ik zeg niet dat ik super rijd, maar ik hoef ook niet worden afgekraakt.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:46

Jij zegt toch zelf van ik heb het ook OHZ gedaan?
Maak je nou maar niet zo druk over het springen.

Je leeftijd maakt misschien minder uit, maar je verstand van paarden doorrijden is 0,0.

Je hebt wel gelijk, dat het ene paard het sneller oppikt dan de ander maar dan nog ga je niet gelijk springen.
Omdat het balans nog niet echt super is.

RobbyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 20:46

Janedieene schreef:
Ik zeg niet dat ik super rijd, maar ik hoef ook niet worden afgekraakt.

je vraagt er zelf om , als je een topic opent met dit als reden ;)