in 1 maand van mijn paard een dressuur paard maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:06

Ik zou het ook aanraden wat lessen te gaan volgen :)
Leuk dat de eigenaar je heeft ingeschreven, blijkt dat deze iig wel vertouwen heeft. :)
Ik neem aan dat dit over een onderlinge wedstrijd gaat ?

Jongens weest niet zo hard voor de ts, zij kan er ook niks aan doen dat de eigenaar haar heeft opgegeven.
Ts heeft niks over haar eigen rijkunsten verteld, maar neem aan dat ze niet voor het eerst op een paard stapt.
Wel zegt ze dat deze pony niet dressuurmatig wordt gereden ohz.
Bovendien is ze 13, wie van jullie heeft nooit een wedstrijdje voor de lol gereden.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:07

savannah13 schreef:
ja ik weet het maar ik wil gewoon een klein beetje beter worden in die maand voor de wedstijd dus hebben jullie tips of oefeningen?
ja ik neem les
ps. ik heb geen zin in een hele discussie of ik het wel of niet moet doen
want ik ga toch gewoon ook al word ik laatste :D

als je zelf graag de kijker wilt worden van 'wat doet die hier in godsn**m op een wedstrijd?' moet je dat natuurlijk
helemaal zelf weten.
Als je maar nagaat dat je niet in een maand zomaar van nul tot 100 kan rijden, en dat je dan ook niet boos moet worden
op je pony.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:08

Ga een rijden en laat iemand de rit opnemen op video, kijk dan later dat filmpje terug en vergelijk dat eens met een gemiddelde rit op een wedstrijd in de klasse B.
Om lol te hebben op wedstrijd hoef je geen eerste te worden, maar het is wel heel vervelend voor jezelf en voor anderen als het mis gaat en je je pony niet in de ring kunt houden.

Ook als is het maar een onderlinge en voor de lol, lachend thuis komen is altijd leuker en fijner dan teleurgesteld omdat je meer ringen nodig had of er brokken gebeuren.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:10

savannah13 schreef:
_Bitje_ schreef:
ga alsjeblieft de wedstrijd schrappen en denk aan je pony!
juist een haflinger heeft de rust nodig om te leren te veruimen,
zich uit te breiden voor de sport.
lekker rustig oefenen dus de komende tijd, en later pas kijken
of je evt. een wedstrijd aan kan met je haf.

mijn haffie vind het leuk om te werken en dingen voor me te doen
het komt goed geloof me

mijn haflinger is ook leergierig, maar je moet de grens van trainen en OVER-trainen kennen :j
als je nu zegt dat je haflinger eigenlijks de basisgangen nog niet eens beheerst, dan zal het over
een maand misschien beter gaan, maar lang niet goed.
Een haflinger heeft namelijk de nadeel dat het een zeer kort paardje is, dat dus meer moeite heeft met veruimen.
Als je zelf bedenkt dat je hem graag aan de teugel wilt hebben en je doet dit met stres en zonder beheersing dan
weet ik dat jou hafje binnenkort zijn rug zal blokeren en dan ben je nog verder van huis :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:11

_Bitje_ schreef:
savannah13 schreef:
ja ik weet het maar ik wil gewoon een klein beetje beter worden in die maand voor de wedstijd dus hebben jullie tips of oefeningen?
ja ik neem les
ps. ik heb geen zin in een hele discussie of ik het wel of niet moet doen
want ik ga toch gewoon ook al word ik laatste :D

als je zelf graag de kijker wilt worden van 'wat doet die hier in godsn**m op een wedstrijd?' moet je dat natuurlijk
helemaal zelf weten.
Als je maar nagaat dat je niet in een maand zomaar van nul tot 100 kan rijden, en dat je dan ook niet boos moet worden
op je pony.

Amen. Dat beestje weet niet wat 'm overkomt! En alleen omdat jij 'lekker toch' op wedstrijd gaat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-04-10 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:11

Niet goed willen zijn als je toch mee wilt doen! en gewoon rijden voor de lol! in een maand krijg je zonder les wss nit veel voor elkaar! dus geniet gewoon van elkaar! en geniet van die dag

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:13

_Bitje_ schreef:
mijn haflinger is ook leergierig, maar je moet de grens van trainen en OVER-trainen kennen :j
als je nu zegt dat je haflinger eigenlijks de basisgangen nog niet eens beheerst, dan zal het over
Een haflinger heeft namelijk de nadeel dat het een zeer kort paardje is, dat dus meer moeite heeft met veruimen.
Als je zelf bedenkt dat je hem graag aan de teugel wilt hebben en je doet dit met stres en zonder beheersing dan
weet ik dat jou hafje binnenkort zijn rug zal blokeren en dan ben je nog verder van huis :j

Indeeeed!

De eigenaresse van Mars heeft ook maanden over moeten doen om de rechtergalop er een beetje op te krijgen en geloof me, Mars is zo lief dat hij het liefst nu al de vliegende wissels met twee hoefjes in zijn neus zou willen doen.

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:15

Leuk toch, een voor de lol wedstrijdje?
Ik zou gewoon de proef eindeloos thuis rijden geloof ik, tot ie bijna vanzelf gaat.
En je doelen bijstellen; mijne waren bv bij m'n eerste ijslanderwedsrrijdje in de baan blijven, tolt laten zien ( al dan niet lateraal) en lol hebben.
Het werkte goed, ik was niet laatste, iets van 13 e vd 26 ofzo. En het was leuk!!!
Veel plezier!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:16

kaetifeng schreef:
Leuk toch, een voor de lol wedstrijdje?
Ik zou gewoon de proef eindeloos thuis rijden geloof ik, tot ie bijna vanzelf gaat.
En je doelen bijstellen; mijne waren bv bij m'n eerste ijslanderwedsrrijdje in de baan blijven, tolt laten zien ( al dan niet lateraal) en lol hebben.
Het werkte goed, ik was niet laatste, iets van 13 e vd 26 ofzo. En het was leuk!!!
Veel plezier!

Leert je paard daar echt veel van? Steeds maar weer die proef herhalen? Ik denk dat het alleen nog maar voor meer frustratie gaat zorgen op de lange termijn. ;)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:24

Neem les, en rij gewoon lekker rustig en ontspannen, veel overgangen, lekker oefenen met voltes, maar vooral: Neem les, anders word 't niks ;)

Maar ach, 't gaat om de fun.. Dus heel erg veel plezier!
Laatst bijgewerkt door Springruit06 op 22-04-10 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:25

En inderdaad, ga je het commentaar leuk vinden? Want jij gaat echt niet in één maand tijd een nette B-proef erin krijgen, dus reken maar op rare blikken, lachjes, en opmerkingen, als jij daar rijdt en 'm niet eens netjes terug in stap kan krijgen..

Anoniem

Re: in 1 maand van mijn paard een dressuur paard maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:30

De wedstrijd is in juni..... Er wordt geen Z-proef van haar verwacht hoor :+ ? In die anderhalve maand kun je iniedergeval wél je pony beter aan de hulpen krijgen, en wat soepeler. Les nemen is iniedergeval wel een tip, want iedereen heeft les nodig :) Veel plezier op de wedstrijd!

_ED_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:32

Het niveau ligt erg laag hier: het valt me op dat de mensen die de TS aanvallen rond de 16/17 jaar zijn.. Neem maar van mij aan dat er hier NIET met verstand wordt gepraat!

Sinds wanneer kan je niet gewoon lekker een wedstrijdje rijden zonder het competitiegevoel? Ze wil leuk een wedstrijd meemaken, prima! Kans dat ze geen eerste wordt zit er in, maar dat maakt toch niet uit als je het heerlijk naar je zin hebt samen?

Afzeggen van een wedstrijd is makkelijk commentaar, kom beter met iets zinvols!

Ik zou zeggen, meid... GENIET ERVAN! Het is altijd leuk om jezelf en je paardje klaar te maken voor een wedstrijd *D

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:34

Wat paarden betreft kan iemand van 16/17 net zoveel verstand hebben als iemand van 22 of een jaar of 50. Ligt echt aan je ervaring, heus niet aan hoe oud je bent..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:41

wat betreft de reactie van Elise_Diva over de leeftijd van sommige mensen die hier mede discuseren:
het gaat toch echt om je ervaringen, ook zegt het woord van iemand die ouder is dan 30> niet
gelijk dat het waar is ;) het hangt toch echt van je ervaringen en kunnen af zou ik zo zeggen,
als je kijkt hoe oud ik ben zullen sommigen zich ook verbazen hoe ik dit met nette woorden kan neerzetten ;)

wat betreft nog even voor de TS:
ik zou zeggen, neem les, ga lekker goed je best doen en wees absoluut niet overhaast.
Als het niet wil, word niet boos op je pony, maar leg de schuld naar jou toe, de pony kiest er niet
voor dat ie binnenkort een wedstrijd heeft ;)
succes ;)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:56

Gewoon lekker mee doen aan de wedstrijd hoor! Ik neem aan dat je in de klasse B start? Wel, B staat voor Beginnersklasse, (niet voor Beste) :)*
In de klasse B hoeft een paard ook nog niet continue 'aan de teugel' te lopen om een nette score in een proef te kunnen rijden, let wel: niet continue nageeflijk is natuurlijk wel héél wat anders dan tegen de hand.
Belangrijk is om netjes op de letters te rijden, goed kijken waar je heen gaat, en alle figuren netjes afmaken. Dit kun je natuurlijk thuis oefenen door je proef een paar keer in het geheel te rijden, kijk vervolgens welke onderdelen nog niet helemaal soepel gaan en probeer deze dan ook wat vaker 'los' te oefenen.
Probeer met het gewone rijden bijvoorbeeld eens héél goed door de hoeken te rijden, je voltes zo rond mogelijk (dan dus duidelijk niet door de hoeken, dit gaat bij veel mensen mis in de proef ;) ) of in een nette rechte lijn van A naar C.

Misschien is het een idee om vóór je wedstrijd eens bij een wedstrijd of concours in de omgeving te buurten. Zo kun je zelf alvast een beetje zien hoe het er aan toe gaat, en hoe andere mensen proeven rijden (lekker afkijken dus :+ )

En misschien kun je de eigenaresse van je verzorgpony vragen om je te helpen? Zij heeft je immers ook ingeschreven :D

Lol met de knol is het allerbelangrijkste! :j

Laat je nog even op bokt weten hoe je wedstrijd is gegaan? (misschien met een foto'tje *-:) in mooie wedstrijdoutfit?? *D )

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 17:18

ga alsjeblieft de wedstrijd schrappen en denk aan je pony!
juist een haflinger heeft de rust nodig om te leren te veruimen,
zich uit te breiden voor de sport.
lekker rustig oefenen dus de komende tijd, en later pas kijken
of je evt. een wedstrijd aan kan met je haf.
[/quote]

mijn haffie vind het leuk om te werken en dingen voor me te doen
het komt goed geloof me[/quote]

weet ik dat jou hafje binnenkort zijn rug zal blokeren en dan ben je nog verder van huis :j[/quote]

hij kent de bassis wel maar niet alles ze is 13 niet als mij

@ Elisa_Diva: bedankt :D
@ Vivat: ja
Laatst bijgewerkt door lindake op 24-04-10 14:13, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Gebruik de wijzig knop.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:54

Als je met zo'n voorbereiding aan een wedstrijd gaat beginnen, wordt het alleen maar een teleurstelling. Ook al wil je niet winnen.

Het wordt voor jullie beide een slechte ervaring en die kun je beter vermijden.
Ga met een goede instructeur aan de slag en kijk over een half jaartje nog eens of je mee gaat doen. Zorg dat je basis in orde is ...... want zoals ik het nu zo lees is die ver te zoeken.

Snap niet dat je vriendin zoiets doet. Dit is voor niemand leuk en zeker niet voor het paard

Veline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:04

Als je er niet heen gaat om te winnen,waarom niet dan, neem inderdaad aan dat het om een onderlinge wedstrijd gaat. Zolang je pony een beetje normaal door de ring loopt zonder teveel spanning, is ook weer eens wat anders voor die pony, wat ook niet verkeerd is!
Heb zelf ook wel eens aan een onderlinge wedstrijd mee gedaan hoewel ik puur recreatief rij ... Niets mis mee, zolang je niets gaat forceren, niet ineens 7 dagen per week daar op gaat focussen en er alleen maar de lol van in ziet!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:47

Gewoon zorgen dat je er de normale basisgangen goed in hebt zitten en dat je gewoon goed kunt sturen. Gaat wel om een (onderlinge?) B-proef daarbij zijn de eisen toch niet zo denderend hoog. Daarbij je moet ergens beginnen. So what als het proefje verpest is. Dan weet je dat je gewoon nog veel moet oefenen. Als de mensen je gaan uitlachen aan de kant.........tja zegt dat veel over hun zelf beetje triest omdat te doen. Zoiezo zullen er voor de pony(en jouw?) spanningen zijn en kan het zijn dat het daardoor slechter gaat. Tja dan heb jet het toch een keer meegemaakt.
Sommige doen net of je een Z proef af gaat leggen ofzo.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:54

michellee73 schreef:
Wat paarden betreft kan iemand van 16/17 net zoveel verstand hebben als iemand van 22 of een jaar of 50. Ligt echt aan je ervaring, heus niet aan hoe oud je bent..

daar ben ik het niet mee eens....statistisch gezien heeft iemand van 50 waarschijnlijk veel meer jonge paarden aangereden dan iemand van 17,en daardoor dus ook meer ervaring.
Er even vanuit gaand dat beiden niet op een manege rondhobbelen....dn heb je dezelfde ervaring....

TS...een maand is niet lang...En vooral niet omdat je 'haast' hebt.
Je hebt het over een B proefje?
Als het paard makkelijk dingen oppakt is het te doen....wel met goede begeleiding en een uur per dag er op....en veel geduld.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:04

Ik ben natuurlijk altijd wat maf..
Maar wat is er zo erg aan het feit dat iemand voor de lol een proefje van 6 minuten tussen wat witte hekjes wil gaan rijden???
Gewoon omdat het leuk kan zijn om op een onderling wedstrijdje te gaan??

Tja, dat het niet perfect zal zijn, ach.. dat realiseert TS zich al.
Geloof niet dat de haf er ernstige psychische problemen aan overhoudt als hij vierkante voltes zonder stelling rijdt in een westrijd ring.
Aangezien hij die thuis ook zo rijdt.

Enigste waar TS wel op moet letten is nu niet zo hard gaan oefenen dat het een stress gedoe wordt
in wanhoopspoging haffie op de rails te krijgen in korte tijd. (lesje zou geen kwaad kunnen)
Gewoon lekker relaxt aan het werk gaan, dito het proefje rijden.

Perfectioneren kan later wel. ;)

(Ik reed op paard dat aan andere kant van NL stond af en toe wilde wedstrijd, dan mocht ik haar lenen.
Daar reden ze ook niet vaak, te veel paarden te weinig tijd..
Kende haar wel, als ik daar was reed ik haar.. Ook met inrijden... Ging toen helemaal nergens over.
In verkeerde galop al bokkend voltes gereden etc. Maar een lol dat we hadden!!! En wel eens alle hoeken
van een terein gezien.
Maar die bolle pluis werd per ongeluk ooit van mij.. En ondanks ons dubieuze verleden is het toch goed gekomen :D
Dat is Sjolvir <3 Je moet ergens beginnen niet waar?)

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:08

geerke schreef:
michellee73 schreef:

daar ben ik het niet mee eens....statistisch gezien heeft iemand van 50 waarschijnlijk veel meer jonge paarden aangereden dan iemand van 17,en daardoor dus ook meer ervaring.
Er even vanuit gaand dat beiden niet op een manege rondhobbelen....dn heb je dezelfde ervaring....

TS...een maand is niet lang...En vooral niet omdat je 'haast' hebt.
Je hebt het over een B proefje?
Als het paard makkelijk dingen oppakt is het te doen....wel met goede begeleiding en een uur per dag er op....en veel geduld.

Ik zei toch dat je ervaring daar in mee speelt?? Bedoel dat iemand van 50 misschien nog maar 5 jaar bezig is bijvoorbeeld.. en iemand van 20 al 15 jaar bezig is. Zo bedoelde ik het meer :)

Knackebrod

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:09

daar ben ik het wel mee eens Sjolvir,
Wat kan een recreatief proefje nou echt voor kwaad?

met overgangen oefenen kom je al een heel eind, stel niet teveel eisen en maak er het beste van.
t klinkt echt als een plankje dus de haflinger zal er niet slechter van gaan lopen als je oefent :P

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:16

Mensen, ze vraagt niet om advies over of ze de proef al dan niet zou rijden. ;)
TS vraagt duidelijk om TIPS om de pony op de proef voor te bereiden. Volgens mij staat het vast dat ze de proef rijdt, en ik denk niet dat jullie haar van gedacht kunnen doen veranderen (en al helemaal niet doordat ze zichzelf niet heeft ingeschreven :(:) )

Bokt zit weer op zijn 'stokpaardje' :Y)