trekken jullie je paard opzij als ie niet luisterd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

Re: trekken jullie je paard opzij als ie niet luisterd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 15:27

blijven stappen , en op een veilige plek aandraven .

in stap ik er niets aan de hand . bomproof . en het moet ook niet opgeevat worden alsof ze áltijd wegschiet . ik voel vaak wel aan of ze d'r klaar voor is . kan het niet echt uitleggen :) . ze heeft ook geen trekjes van tevoren oid . maar ik weet wanneer ze er klaar voor is .

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 15:29

en lovely zegt ook dat het normaal altijd een rustig paard is . en weetje , niet iedereen wil het misschien zeggen , maar alle paarden doen dit vroeg of laat wel eens . ook lovely1 haar paard;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:31

YelaBrenda11 schreef:
en lovely zegt ook dat het normaal altijd een rustig paard is . en weetje , niet iedereen wil het misschien zeggen , maar alle paarden doen dit vroeg of laat wel eens . ook lovely1 haar paard;)

Maakt niet uit, als je je paard niet kan vertrouwen, moet je er niet mee naar buiten gaan :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:36

Dat vind ik wat kort door de bocht, een paard blijft een dier en als je dat als standpunt aanhoudt dan kun je dus met geen enkel paard meer naar buiten.

Elk paard kan een keer het voorjaar in de bol hebben, of misschien iets meer energie, of plots schrikken van een ligfiets of van spelende kinderen.

Dan kan je met geen enkel paard meer naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:38

Nee, ik doe het niet. :) Vroeger wel gedaan als m'n pony niet wilde luisteren, maar met mijn huidige paard doe ik het niet. Heb het trouwens ook wel eens mis zien gaan, maar dat was wel een extreme vorm van omtrekken.
Tuurlijk kan je paard het wel eens in de bol hebben, maar ben van mening dat er meerdere manieren zijn om 'm tot rust te brengen (bijv. op je zit, met je stem etc.)
Maar het hangt natuurlijk ook van de gevoeligheid van je paard af. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:40

Zou ik niet doen, ben ik alle aanleuning compleet kwijt en kan je opnieuw beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:42

Apple schreef:
Dat vind ik wat kort door de bocht, een paard blijft een dier en als je dat als standpunt aanhoudt dan kun je dus met geen enkel paard meer naar buiten.

Elk paard kan een keer het voorjaar in de bol hebben, of misschien iets meer energie, of plots schrikken van een ligfiets of van spelende kinderen.

Dan kan je met geen enkel paard meer naar buiten.

Als je erop vertrouwt dat je hem héél snel weer terug hebt kan dat wel, maar dan moet je dat wel zeker weten :)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 15:44

Yamcha schreef:
YelaBrenda11 schreef:

Maakt niet uit, als je je paard niet kan vertrouwen, moet je er niet mee naar buiten gaan :)

dan zou je met geen enkel paard meer naar buiten gaan . want er zou misschien een kans kúnnen zijn dat ie wegspringt , bij ieder paard .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:45

Jullie hoeven elkaar niet te herhalen hoor :)

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:51

Maar de kans op weg springen en een sprintje is een ander verhaal dan de controle kwijt raken en 'm om moeten trekken.

Ik vind dat als je je paard niet meer onder controle hebt, dat je er dan niet de grenzen mee moet opzoeken.
Dus of blijven stappen, of oefeningen doen in het bos om de controle te blijven houden.
Die oefeningen moet je dan ook in de bak doen, om elkaar te kunnen ondersteunen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:52

MarrieLeen schreef:
Maar de kans op weg springen en een sprintje is een ander verhaal dan de controle kwijt raken en 'm om moeten trekken.

Ik vind dat als je je paard niet meer onder controle hebt, dat je er dan niet de grenzen mee moet opzoeken.
Dus of blijven stappen, of oefeningen doen in het bos om de controle te blijven houden.
Die oefeningen moet je dan ook in de bak doen, om elkaar te kunnen ondersteunen.

Goed zo, dat bedoelde ik :)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:55

Als mijn paard aan de kletter gaat en ik krijg hem op geen enkele manier terug dan trek ik ook zijn hoofd naar mijn knie. Doe het niet graag maar soms kan het niet anders...

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:05

Dat omtrekken heb ik vroeger geleerd op de manege waar ik reed. Voordat je met een buitenrit mee mag wordt dit verteld.
Ook wordt er dan duidelijk bij verteld, dat het een noodoplossing is.

Beter een noodoplossing gebruiken die niet paard vriendelijk is, dan dat het paard met ruiter onder een auto ligt.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:20

tessa_brian schreef:
Als mijn paard aan de kletter gaat en ik krijg hem op geen enkele manier terug dan trek ik ook zijn hoofd naar mijn knie. Doe het niet graag maar soms kan het niet anders...

nicole3939 schreef:
Dat omtrekken heb ik vroeger geleerd op de manege waar ik reed. Voordat je met een buitenrit mee mag wordt dit verteld.

Beter een noodoplossing gebruiken die niet paard vriendelijk is, dan dat het paard met ruiter onder een auto ligt.

mee eens met beide uitspraken :)

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:20

nicole3939 schreef:

precies :j

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:23

Maar, als je weet dat je paard dit regelmatig doet, en je het paard regelmatig zo om moet trekken, is het toch geen nood meer?
Het kan een keer voorkomen, maar het moet écht niet elke keer nodig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:25

Klopt, dan doe je structureel iets verkeerd :)

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:25

YelaBrenda11 schreef:
tessa_brian schreef:

nicole3939 schreef:

mee eens met beide uitspraken :)

ik ook ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:29

wacht even...ik begrijp het niet helemaal...je trekt een paard dat aan de ren gaat met z'n hoofd naar je knie?? En dan bedoel je dus ECHT naar je knie??
Als het paard snelheid heeft ( dus aan de kletter is) en je kan dat in een keer voor elkaar krijgen, heb je..of een heeeeeeeel lenig paard, of je paard gaat om!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:30

nicole3939 schreef:

Eens
Veiligheid van ruiter en medeweggebruikers gaan boven het welzijn van het paard.
Dat gezegd, is het wel de ruiters verantwoordelijkheid dat het paard luistert: natuurlijk kan het een keer gebeuren dat je de noodrem moet gebruiken, maar als je deze elke week moet gebruiken (of zelfs vaker) ben je verkeerd bezig.

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:34

Ik zou het gewoon het meest met je zit en je stem doen. Maar ik kan me best voorstellen dat ze buiten echt niet meer te houden is, en ze móét gewoon stoppen, vind ik dat het uit noodzaak best een keer kan. Ik heb het ook wel eens, en je kan oefenen wat je wil, maar als ze eenmaal gek is, stopt ze niet meer. Dat is niet iets wat je nog kunt leren. Die van mij stopt eigelijk altijd braaf, maar als ik een keer met andere paarden op buitenrit ben en we gaan galloperen in een drukke bui, krijg je haar gewoon niet terug.
Gewoon vroeg beginnen met terugrijden en zoveel mogelijk op je zit en met je stem en als het echt noodzaak is kan het best een keer.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:19

aerdenhout1 schreef:
wacht even...ik begrijp het niet helemaal...je trekt een paard dat aan de ren gaat met z'n hoofd naar je knie?? En dan bedoel je dus ECHT naar je knie??
Als het paard snelheid heeft ( dus aan de kletter is) en je kan dat in een keer voor elkaar krijgen, heb je..of een heeeeeeeel lenig paard, of je paard gaat om!

Dit doe je dus niet als hij al echt aan de kletter is, dan ben je al te laat, je doet het dus als hij nog niet die snelheid heeft.
Vaak is het al genoeg als je de teugel bij het hoofdstel vast pakt, dan zit je dus niet bij je knie :P
Laatst bijgewerkt door NicoleWHS op 13-04-10 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:20

nicole3939 schreef:
aerdenhout1 schreef:

Dit doe je dus niet als hij al echt aan de kletter is, dan ben je al te laat, je doet het dus als hij nog niet die snelheid heeft.

Maar, hoe kan je dan eerst je gewone rem proberen? Beetje dubbele situatie :/

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:23

Je was te snel , ik was mijn post nog aan het aanpassen.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:30

Ik schets even een situatie bv 7 manegepaarden met begeleider voorop, netjes in een rij. Als het paard uit de rij gaat en aan de kletter wil, probeer je hem dus eerst op de gewone manier terug te krijgen. Lukt dat niet en je komt dus naast of voor de begeleider te rijden, dan moesten wij de noodstop gebruiken.

Heb het 1 keer moeten doen, en ik moet eerlijk zeggen dat toen ik de teugel vooraan bij het hoofdstel pakte, en eraan trok, ik bij lange nog niet bij mijn knie was.

En laten we eerlijk wezen een paard die echt aan de kletter gaat, maar dan ook echt, die laat zich door niets meer stoppen.