Door benen gezakt.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Door benen gezakt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:36

Nou die spoedlijn is toch even duur als de normale. Snap het probleem niet. :?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 19:37

Daar mag je niet heen bellen als het geen spoed is :+. En onsmam vind dit niet onder spoed vallen ...
(En ze is al bang dat 'gewoon' bellen geld kost, laat staan dat ik naar de 'spoedlijn' bel).

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:38

Tijdens het aansingelen? Ik dacht meteen aan singelspanning eigenlijk.
iig, paard bij ons op stal heeft dat al eens gehad. Een vrouw singelde haar paard al volledig aan voor het rijden en stapte dus niet eerst. Paard zakte opeens door z'n benen in de gang en lag haast op de grond, was ook een volkomen gezond paard hoor. imo kunnen we dit vanaf bokt niet echt beoordelen, je kan best een DA laten langskomen. Ik kan het juist hebben ivm de singelspanning en dan is een bezoekje van de DA overbodig, maar het kan evengoed een epilepsieaanval zijn oid, en dan kan je het best even laten nakijken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:40

Je hebt toch een eigen mobiel neem ik aan? Dan bel je daar toch mee?
Ik snap gewoon nooit waarom mensen niet willen bellen. Internet kost ook geld en je vraagt het hier aan een hoop mensen die niks of weinig afweten van de medische kant van paarden. Dus de kans op een goed antwoord is nogal klein.

Maargoed, de tijd kunnen we toch niet terug draaien. Mocht het nog een keer gebeuren zou ik gewoon bellen en vertellen dat het de tweede keer is dat dit gebeurt en vragen wat zij adviseren.
Desnoods stort ik wel 1,- op je rekening voor de kosten ;).

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 19:41

Nu krijg ik een beetje het idee, dat je denkt dat ik niet wil bellen?

Maar dat is het niet.. Wacht ik pb je even ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:42

Het lijkt heel erg op wat mijn vorige paard een keer deed.
Ik had hem vast staan en was bezig met het zadel, en hij begint heel langzaam door zijn knietjes te zakken.
Bij hem was het een vorm van hangen, dus niet op de meest voorkomende manier, maar wel een vorm daarvan.

Stond er ook veel spanning op het halstertouw?

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:43

Spoedlijn is voor spoed, het is niet helemaal normaal natuurlijk dus ik zou even tot dinsdag wachten tot je de gewone lijn kan bellen. Ik zou alleen niet wachten tot de volgende keer, mocht het wel wat ernstigs zijn kan dit misschien wel te laat zijn.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 19:45

Hij stond gewoon los (ik zet mijn paard nooit vast met borstelen/opzadel oid) dus spanning op het halstertouw kan het helemaal niet geweest zijn. (In mijn geval).

Dinsdag wil ik sowieso even bellen voor advies, denk dat mijn moeder het dan ook niet (zo) erg vind aangezien het geen spoedlijn is. (En ze dan dus geen tegenargumenten kan brengen waarom ik niet zou (mogen) bellen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:48

Ja, dat is dan inderdaad wel verstandig.
Misschien heb ik erover heen gelezen, maar ben je onlangs nog even bij je paard geweest om te kijken hoe het er nu voor staat?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:51

Biieniie schreef:
Spoedlijn is voor spoed, het is niet helemaal normaal natuurlijk dus ik zou even tot dinsdag wachten tot je de gewone lijn kan bellen. Ik zou alleen niet wachten tot de volgende keer, mocht het wel wat ernstigs zijn kan dit misschien wel te laat zijn.

En wat moet een DA nu dan doen als het paard verder gewoon functioneert?

Ik zou ook wel even schrikken, maar als het paard verder gewoon weer normaal is zou ik ook absoluut niet de DA bellen hoor (laat die maar naar de echte spoedjes gaan ;) ). Overigens zou ik ook gewoon gaan longeren als het paard verder normaal is, beweging kan (vaak) niet zoveel kwaad en je kan er veel aan afzien (het gedrag van het paard bv) en als het paard niet normaal was had ts echt niet doorgelongeerd.

TS is daarbij pas 15/16 en dus afhankelijk van haar ouders. Iets meer vriendelijkheid zou in mijn ogen wel juist zijn, het paard ligt niet te creperen op de grond en is niet aan het doodgaan ;).

TS, houd je paardje goed in de gaten. Heb je haar temperatuur opgenomen? Als je dat nog niet gedaan hebt, kan je dat misschien nog even doen en morgen even kijken hoe ze dan reageert. Ik denk ook eerder in de richting van singelnijd. Dus als je morgen weer opzadelt even rustig aan bij de buik en extra rustig doen en kijken hoe ze reageert.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:54

zap: Dus het paard moet eerst creperen op de grond en moet aan het overlijden zijn voordat jij de DA belt :?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:54

Zie mijn bericht. Was het tijdens aansingelen, en heb je toen niet ineens teveel aangesingeld? :)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 19:59

Ik ben idd nog later op de dag terug wezen kijken. En toen stond hij alert in de wei, zelfs aan het ravotten met zijn weidegenootje. En stond al te eisen dat hij zijn voer wilde :=. Verder had hij ook goede ontlasting.

Ik singel altijd rustig aan. Gaatje voor gaatje, en dan eerst links een gaatje, dan rechts. En ik singel nooit strak aan, altijd vrij los in het begin. Dan wandel ik naar de bak (ligt niet waar mijn paard staat namelijk) En daar singel ik dan nog een gaatje aan en dan mag hij even warm lopen en dan singel ik hem 'goed' aan. Uiteraard gaatje voor gaatje dus niet zo een ruk zeg maar.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:00

Focussed schreef:
zap: Dus het paard moet eerst creperen op de grond en moet aan het overlijden zijn voordat jij de DA belt :?

Waarom wordt alles gelijk zo letterlijk genomen? Natuurlijk hoeft een paard niet dood te gaan voordat een DA gebeld wordt (dat ik dat nog uit moet leggen zeg), maar hier wordt wel gereageerd alsof het paard aan het doodgaan/ligt te creperen op de grond.

Kortom: ik vind de reacties hier wel erg overdreven (zo duidelijk?).

Als er echt iets aan de hand was geweest, dan had het paard daarna niet netjes gelopen en gereageerd alsof er niks aan de hand is. Kortom, de spoedlijn bellen is IMO (ja, IMO) wel heel erg overdreven. Het paard gedraagt zich gewoon normaal.

Natuurlijk kan ts volgende week de dierenarts bellen voor advies en even vragen wat het kan zijn, maar om hiervoor nou gelijk een DA te laten komen (terwijl er niks aan de hand meer is) vind IK overdreven.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:05

Ik denk toch ok aan het aansingelen als ik je bericht zo lees. Of in ieder geval iets van spanning bij het paard, door wat er te gebeuren stond.
Wij hebben het zelf meegemaakt met onze pony. Die zakte weg (net niet door de benen, maar duidelijk een moment van afwezigheid) na een wedstrijd of een (ook voor onze dochter) vreemde les voor oefenen voor 4-tal etc.
Wij zijn ons de eerste keer rot geschrokken en als een gek naar huis gereden (was op een wedstrijd). Thuisgekomen (en eigenlijk al in de trailer) was er helemaal niets meer te zien of te merken aan de pony. Omdat ze het daarna nog een aantal keren had zijn wij wel op de kliniek geweest en is de pony onderzocht op ataxie. Dit was het in ieder geval niet.
We zouden nog onderzoek doen naar narcolepsie (plotseling in slaap vallen), maar dat is er door omstandigheden niet van gekomen.
Wel zijn wij bewust naar ontspanning gaan werken, dus belonen of snoepje geven op de momenten dat wij dachten dat het mis kon gaan...... de pony heeft er gelukkig nooit meer last van gehad.
Sterkte ermee, en hopen dat het inderdaad (singel)spanning is. Het is in ieder geval niet leuk om te zien.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 20:08

Het was idd bij het aansingelen (althans, dat wilde ik gaan doen. Weet even van de schrik niet meer of ik er mee bezig was of het nog wilde gaan doen). Dus dat zou het ook kunnen zijn ja. (En laten we dat ook maar hopen niks ergs :). Al ga ik daar eigenlijk ook niet meer van uit, aangezien hij daarna gewoon weg liep alsof er niks was, in de wei nog ging klóten met een andere pony enzo).

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:11

Wat apart zeg. Ik zou inderdaad na de pasen dan toch even de DA bellen wat het zou kunnen zijn geweest. Of dat het een symtoon ergens van is.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:18

Ik zou idd zo snel mogelijk de DA bellen.
't kan ook zijn dat hij flauwviel,
dat heeft een paard bij ons ook eens gehad,
heel eng maar gelukkig was 't geen hartaanval.
ik zou zeker rustig aan met hem doen.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:29

Je hebt dit advies al gekregen maar ook mijn advies is toch hem na laten kijken door een DA.

Het lijkt mij niet gezond. Misschien is het niet ernstig en blijft het bij dit eenmalig voorval. Maar ik zou ernstige oorzaken wel willen uitsluiten.
Ik ken een geval welke zadeldwang had en ook een stuk door de knieën ging. Maar ook een paard met een drukking op het ruggenmerg waardoor hij zijn balans kwijt raakte.

Gelukkig stond hij stil en gebeurde dit niet tijdens het rijden.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:31

Ik denk ook dat het door de singel komt. Maarja schijn bedriegt. Je houdt ons wel op de hoogte toch, ts? :)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 23:34

Ik mag van mijn moeder nu niet bellen ivm die spoedlijn en ze denkt dat er dan kosten aan zitten en blabla. Je kent het wel, ouders... :P
Aangezien hij gewoon eet, goede ontlasting, nog kan ravotten etc denk ik ook niet dat het veel kwaad kan als ik wacht tot dinsdag met bellen :).
Ik ga nu slapen, ik houd jullie op de hoogte :j !

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 23:35

het kan idd door de singel komen,maar ook narcolepsie komt bij mij boven..ik zou dinsdag even de veearts bellen en hem het verhaal voorleggen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 23:39

Ik bel dinsdag idd.
Doe gewoon mijn verhaal, en vragen wat het kan zijn geweest. En als ze dan zeggen dat ze liever eerst onderzoeken omdat het meerdere dingen zouden kunnen zijn, dan doen we dat gewoon :).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:01

zap schreef:
Focussed schreef:

Waarom wordt alles gelijk zo letterlijk genomen? Natuurlijk hoeft een paard niet dood te gaan voordat een DA gebeld wordt (dat ik dat nog uit moet leggen zeg), maar hier wordt wel gereageerd alsof het paard aan het doodgaan/ligt te creperen op de grond.

Kortom: ik vind de reacties hier wel erg overdreven (zo duidelijk?).

Als er echt iets aan de hand was geweest, dan had het paard daarna niet netjes gelopen en gereageerd alsof er niks aan de hand is. Kortom, de spoedlijn bellen is IMO (ja, IMO) wel heel erg overdreven. Het paard gedraagt zich gewoon normaal.

Natuurlijk kan ts volgende week de dierenarts bellen voor advies en even vragen wat het kan zijn, maar om hiervoor nou gelijk een DA te laten komen (terwijl er niks aan de hand meer is) vind IK overdreven.

Nou sorry, maar een paard wat zo ongeveer plotseling knock-out gaat en ook niet reageert op z'n baas en half comateus op de grond ligt, dat vind ik toch absoluut niet overdreven hoor. Maar goed, blijkbaar verschil in inschatting van gevaar.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 18:10

Even voor de duidelijkheid, ik had het misschien van de schrik wat verkeerd omschreven. Maar hij lag dus nog niet helemaal op de grond, voordat hij geheel lag sprong hij weer overeind.