En nu is het tijd voor mijn eerst eigen paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jantjeuh1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:45

ik vind het onzin wat er over 5 jarige paarden word gezegt kun je echt al lang mee buitenrijden hoor,, dat kun je al met een 3 jarige! als hem maar goed africht en niet alleen naar buiten gaat ;) aar idd ben ik het eens om eerst een ervaren paard te kopen ;) maar ik denk als er hulp bij haald dat dat met een jonge fjord ook wel moet lukken hoor

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:50

jantjeuh1990 schreef:
ik vind het onzin wat er over 5 jarige paarden word gezegt kun je echt al lang mee buitenrijden hoor,, dat kun je al met een 3 jarige! als hem maar goed africht en niet alleen naar buiten gaat ;) aar idd ben ik het eens om eerst een ervaren paard te kopen ;) maar ik denk als er hulp bij haald dat dat met een jonge fjord ook wel moet lukken hoor

Ookal is het met hulp,als 1ste paard kan je toch nog steeds het beste een ervaren paardje kopen waar je wat van kan leren ?
Ipv meteen aan zo'n jonkie te beginnen & er achteraf spijt van krijgen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:51

Groen op groen geeft blauwe plekken.

Ik zou niet voor een jong dier gaan, je bent met opfok en beleren vaak meer tijd en vooral geld kwijt dan als je een ouder en ingereden dier koopt. Op een ouder en gereden dier kun je gaan zitten en voelen of er een klik is. En maak je geen illusies dat je een betere band krijgt omdat je een dier vanaf zijn eerste of tweede levensjaar in handen hebt. De klik komt pas als je echt met een dier aan het werk gaat, en er op gaat rijden.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:53

Wil je aan wedstrijden beginnen?
Dan is het slimmer om een beleerd paard te kopen. :j
Als je een groen paard koopt moet je geen foute dingen doen. Als het er eenmaal in zit is het er moeilijk uit te krijgen. ;)
Sowieso ben je met een groen paard veel meer tijd en geld kwijt dan met een beleerd paard.

Ik ben benieuwd naar reactie van de ts. :j

ZarcoTje

Re: En nu is het tijd voor mijn eerst eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:54

Idd als je zegt dat je zelf ook wat moet betalen voor je paardje heb je minder kosten aan een beleerd paard dan aan een jong paard hoor :j

Zou daar ook eens goed over nadenken :)

ValerieAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:07

Als ik jou was zou ik een Fjord (je voorkeur) van rond de 6 jaar nemen die al goed is ingereden, zo krijg je alsnog een goede band, want een pony heb je maar niet voor even!!!! *D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:07

Er staat een leuke Gra merrie te koop, kijk even hier:

[EA-TK-PP] Gra-kleurige Fjordenmerrie

(En niet piepen dat het te vroeg komt, want dat doet het altijd. Maar dit paard lijkt me echt heel erg leuk! En nee, ik ken de verkoper niet, en ook het paard niet....)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:13

De band met een paard is niet verbonden aan de leeftijd van het paard en ook niet aan de tijd dat je het paard kent en eigenaar van bent.
Het gaat om de juiste passende combinatie.
Een jong paard heeft leiding nodig, terwijl iemand zonder ervaring van een eigen paard nog zo veel moet leren....dat hij nooit goede leiding kan geven. De band zal hierdoor juist minder worden omdat men elkaar moeilijk kan begrijpen en het vetrouwen beschadigd.