Wie wil mij even helpen ? Losrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:39

ik stap altijd 10 min. in, gelijk aan de teugel en dan lekker los maken.
dan beginnen met me rijden dus figuren/galop/wijken enz. en dan 10 min. uitstappen.

Eef23

Re: Wie wil mij even helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:25

Ik begin altijd met een los teugeltje, beetje rondstappen. Dan pak ik ze er iets meer bij en dan wat achtjes rijden op zit en been, af en toe een klein pasje opzij.
Daarna pak ik ze wat meer op en vraag ik iets meer door in het simpele werk, iets meer opzij dus, voltes sluiten, keertje halt etc.
Daarna aandraven, eerst nog wat simpele dingen, weer de voltes en wendingen, daarna meer oppakken overgangen rijden en het serieuze werk incl. galopstukken. Tussendoor even een stukje langer (laag/rond) en dan weer verder. Als afsluiting eerst laag en rond uitdraven, dan lang laag en dan stappen.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 07:51

ik stap altijd heel goed in !..

wij hebben een grote dressuur bak zeg maar maar en zijn ook mensen op mijn stal die een kwart rondje met lange teugel stappen dan meteen nageeflijk laten lopen en een half rondje later van hand veranderen en dan meteen gaan draven :\
en dan rijden ze een vol uur !!

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:43

Eerst lekker losrijden met een lange teugel (wel contact houden), en dit doe je in stap, draf en galop. Als je het gevoel hebt dat je paard lekker los is, pak je hem op

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:51

Ik stap eerst 10min in met een lange teugel, maar rijd wel figuren en probeer een beetje te schakelen in stap. Dan draaf ik aan en ook weer figuren + overgangen. Daarna galoppeer ik aan en ook weer paar figuren en nog wat overgangen. Dit allemaal met lange teugel en een paard wat haar hals strekt.

Dan pak ik haar op en gaan we aan het werk.

Met uitrijden weer hetzelfde ritueel als losrijden alleen dan in de omgekeerde volgorde :).

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:55

[/quote]

Dat is mij totaal vreemd, eerst losrijden en dan pas warmrijden. Dus in de stap losmakende dressuur oefeningen rijden. En dan pas warmrijden, logisch zoals de anatomie is.[/quote]

Zo doe ik dat ook en moest zeggen dat het mijn pony erg goed beviel.
Ze liep lekkerder en nam bitje veel makkelijker aan.
Was echt genieten om de vooruitgang te merken.
Moet wel zeggen als ik naar sommige anderen keek ik wel eens onzeker wert die deden het namelijk zoals veel voorgaande hier.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:53

verschild per paard.

Mijn warmbloed pony pak ik gelijk lekker op, lekker losmaken en
10 minuten stappen , daarna lekker losmaken in draf tot ie warm en
los is, zijgangen doen en daarna de galop. Daarna nog wat stappen en
draven en uitstappen maar!
(tussendoor even stappen met lange teugeltje heeft ze ook wel nodig)

Mijn 3,5 jarige haf stap ik 5 minuten ongeveer met losse/langere teugel..
Met elkaar stap ik een kwartier .. Ondertussen pakt ie mijn hand aan en kan
ik aandraven, lekker losrijden en daarna een galopje (tussendoor halstrekken)
en dan weer uitstappen :Z

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:56

Ik pak ze wel direct op, dus gewoon nageeflijk en niet aan de lange teugel, simpelweg omdat ze te druk zijn om lang te laten. Ze komen zeker nu in deze tijd meestal van stal dus zijn ze behoorlijk heet.. Daarna wat ronder en laag losdraven en galoperen.. en daarna gewoon het geen wat ik wou doen en met uitrijden vaak wel iets langere teugel.. ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:58

JeroenK schreef:
Ik pak ze wel direct op, dus gewoon nageeflijk en niet aan de lange teugel, simpelweg omdat ze te druk zijn om lang te laten. Ze komen zeker nu in deze tijd meestal van stal dus zijn ze behoorlijk heet.. Daarna wat ronder en laag losdraven en galoperen.. en daarna gewoon het geen wat ik wou doen en met uitrijden vaak wel iets langere teugel.. ;)

dus jouw paardjes mogen tijden het werk niet 1 x zijn hals strekken? (daar bedoel ik mee tot kniehoogte)

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:05

Jawel, tussendoor wel hoor.. maar met instappen niet.. met uitstappen ook wel.. ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:06

oh gelukkig maar :j

Emilio_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:07

Ik rijd altijd een paar rondjes (links en rechtsom) met lange teugel, daarna aan de teugel een paar rondjes stappen, weer beide kanten op, en dan verder rijden ;)

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:08

haha.. als ik dan aan het begin doe dan begint het met een hoop geren en gebok en das nou net weer niet de bedoeling :D Dus eerst braaf zijn en dan tijdens het werk gaat die energie er wel uit en staan ze toch moe en voldaan op stal..

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:53

10 minuten stappen lange teugel.
Daarna beide handen wat draven met lange teugel ( wel met contact maar wel dat ze haar hals helemaal omlaag brengt soort halstrekken )
Daarna hetzelfde in galop.
En daarna na 20 minuten ongeveer pak ik haar pas op

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:52

Ik heb nooit op een manege gereden maar zelf begonnen met een beetje een verzorgponytje rijden. Toen klom ik erop, ging ik stappen en niet het verschil wetende tussen daadwerkelijk instappen of gewoon stappen en dan ging ik wat rondjes draven en een klein galopje en dan ging ik nog een paar rondjes stappen en was het klaar.
Mijn vader was altijd mee en die kon/kan goed rijden, maar die vond het toen belangrijker dat wij lol hadden in het rijden, dan dat we meteen begonnen met echte technieken.
Toen ik na 4 jaar wel eens wat meer wilde ben ik een keer meegweest naar een pensionstal waar ik het paard van de eigenaresse mocht rijden 1,5 jaar. Daar heb ik ontzettend veel van geleerd.
Na die 1,5 jaar is zij verkocht en rij ik nu alweer 2 jaar op Gino.
Hij houdt niet zo van in de bak rijden dus daar rij ik hem anders los dan buiten, maar in de bak werk ik zo:

Ik stap de bak in waar ik hem met goed contact laat stappen. Ik vraag van hem dat hij voorwaarts loopt, maar leg nog geen druk op hem. Vervolgens gaat hij meer teugel vragen, wat ie ook krijgt tot zekere hoogte. Zodra hij met zijn neus richting de grond loopt ga ik hem langzaam oppakken. Als hij dan meer teugel wil krijgt ie het niet meer.
Dan loopt hij dus tegen mijn hand aan en op een gegeven moment zal hij wat nageeflijker worden.Ondertussen rij ik trouwens ook figuren.
Zodra ik hem dus via onder nageeflijk heb en hij is voorwaarts ga ik meer van hem vragen qua tempowisselingen, figuren e.d.

Ik heb dus niet vast, 10 minuten los rijden of 3 rondjes of weet ik wat, ik rij hem los, tot ie los is. De ene dag is dat 10 minuten, de andere dag duurt dat wel 20 minuten. Ik heb nou eenmaal niet zo'n sterpaard, en hij heeft vrij veel last van stalbenen, dus als ik hem meteen vanuit zijn box ga rijden zonder dat ie op de wei heeft gestaan, is ie wat voorzichtiger met lopen.
Ook heeft ie wel eens last van zijn rug dus dat beïnvloed het ook wel.

Janneke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:21

Ik stap altijd gewoon goed in met een lang teugeltje, daarna wat draven en dan wat nageefelijk laten lopen. :)

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:25

- Paar rondjes teugels helemaal lang even lekker stappen
- 5 minuten losstappen, laag en rond instellen, wijken, voltes, SB
- 10 minuten losdraven + galoperen, laag en rond instellen, tempowisselingen, wijken, voltes, SB
- 5 minuten lange teugel stappen, heel laag instellen en alleen grote voltes
- 15 minuten oprichten, alle gangen, wijken, SB, tempowisselingen
- Uitstappen weer lekker vrij aan losse teugel

Zo ziet het eruit wanneer ik echt intensief train (4 jarig paard)
Komen ook vaak zat dagen voor dat ik niet opricht en gewoon langer 'losrijd'.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:26

Wat ik altijd doe is:

Als hij van het land komt ongeveer 5 min. aan de lange teugel losstappen, en van stal 10 min.
Dan draven, aan de lange teugel ongeveer 5 min. links en rechts om.
Dan pak ik hem op en doe ik hem eerst wat laag en rond, en later zet ik hem wat hoger, maar dat verschilt.
ik doe ook niet elke dag hetzelfde, en ik ga ook niet op mijn horloge kijken of ik wel precies 5 min is.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:31

FaberSmid schreef:
ekelienh bent u bekend met losrijden en warmrijden?

Niet iedereen heeft de zelfde opvattingen daar over.
Wij hebben een op stal staan die er op springt en meteen gaat in galop gaat "Des te sneller issie warm" :+
Ik stap eerst 10 min aan de lange teugel en pak daarna rustig op drafje galopje en dan nog even uitdraven en dan weer 10 min uitstappen.
En dan tussendoor ook nog even stappen en halsstrekken

Michelle24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:42

* instappen lange teugel
* in stap figuurtjes rijden aan de teugel
* In draf Figuurtjes aan de teugel
* Midden draf aan teugel overagangen maken ( stap draf halthouden draf midden draf halthouden enz enz)
* galop aan teugel met figuurtjes midden galop ect.
* rustig terug nemen in draf nog paar Figuuren
* Lange teugel in draf en Figuuren
* Uitstappen lange teugels in gangen ( midden stap halthouden rustig stappen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:48

Puur afhankelijk van het paard :j
Bij mijn pony werkte het best om aan een hele losse teugel (geen contact, neus in de lucht) gelijk wat te gaan draven en na 5 minuten draven lekker te galloperen (nog steeds zonder contact) en als hij rustig was opgewarmd pas nageeflijk te rijden.
Paardje dat ik nu rijd loopt het lekkerst als ze eerst 10 minuten gestapt heeft (nageeflijk, stelling vragen, veel voltes etc) en ik haar dan aandraaf en aan het werk zet. Als ik haar niet na het stappen meteen echt aan het werk zet dan gaat ze overal spoken zien. Bij haar rijd ik eerst 10 minuten stevig door, zodat ze weet dat ik het meen en de spoken plots verdwijnen :+, en ga dan een stapje terug naar lang en laag.
Weer een ander paard rijd ik weer anders, en sommige dagen reageren ze anders dan andere dagen. Ik pas me aan aan hoe het paard voelt als ik opstap :j

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:06

Het verschilt per paard. Ik kan zo lang stappen of draven als ik wil, maar ik krijg mijn paard pas écht los nadat ik gegaloppeerd heb op beide handen. Mijn rijrooster ziet er 'ongeveer' zo uit, het verschilt natuurlijk ook per dag he!

- Opstappen
- Stappen aan een lang teugeltje: 5 minuten.
- Draven aan een lang teugeltje: +/- 5 minuten.
- Iets meer oppakken (nog wel met lengte)
- Gebroken lijnen en voltes rijden. Vaak van hand veranderen over de diagonaal. Veel overgangen.
- Galopje rechtsom
- Figuurtjes
- Galopje linksom (vindt ze erg moeilijk dus hiervoor moet ze goed opgewarmd zijn)
- Figuren in galop rijden: Voltes, gebroken lijntjes, draf-galop overgangen, a of c afwenden en rechtuit galopperen, varieëren in halslengte.
- Nog wat figuren in draf/stap. Veel overgangen.
- Soms nog balkjes draven of als ik in de springtuin rijd nog eventjes lekker racen in galop (vindt ze erg leuk!).
- Uitgalopperen: +/- 2 minuten.
- Uitdraven: +/- 3 minuten.
- Uitstappen: Zeker 10 minuten.
- Daarna misschien nog eventjes stappen op het terein.
- KLAAR.

Mijn paardje is nog jong (4 jaartjes jong) dus ik pak haar nog niet echt op. Ik varieër veel in halslengte en schakel hier veel in. Ook is ze nogal een stresskip dus ik vind het belangrijk om de ontspanning erin te rijden. Daarom loopt ze ook nog niet echt 'aan de teugel'. Er zijn momenten dat ze goed loopt en ik haar wel oppak, maar vaak is ze niet ontspannen genoeg en dan rijd ik gewoon lekker door aan een lang teugeltje. :)

Doeeeg! :evaw:

Lydia_

Re: Wie wil mij even helpen ? Losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:12

Mijn pony rij ik gelijk laag, dus geen lang teugeltje. Wel stap ik dik 10 minuten. In het stapstuk zorg ik ervoor dat hij reageert op het been en lekker los is. :)

Yffiejj

Re: Wie wil mij even helpen ? Losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:56

Eerst even een kwartiertje met een losse teugel over het terrein stappen, dan de bak in en teugels op maat nemen en wat figuren gaan rijden,halsstrekken etc. Dan aandraven ook hals strekken en figuren.
Dan stap ik meestal even 5 minuten en dan gaan we echt aan het werk :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:08

Instappen doe ik altijd lang, maar als ik gewoon lekker de tijd heb dan rijd ik als volgt:

De 1e paar rondjes vraag ik helemaal niks. Ik stap gewoon wat rond. Daarna begin ik met 'm aan een lange teugel over de rug laag te rijden. Ik begin gemakkelijk, maar ga steeds meer figuren rijden en daarbij stelling vragen. Ook op de hoefslag regelmatig een paar passen een lichte stelling naar buiten en dan weer naar binnen. Instappen doe ik ca. 12 minuten.

Dan aan een lange teugel over de rug draven. In het begin rijd ik dan veel overgangen stap - draf - stap, waarbij hij de lengte moet houden. Gaat dit goed, dan ga ik in draf meer oefeningen rijden, maar wel allemaal aan een lange teugel. Tempowisselingen en figuren. Met name slangevoltes. Als ik 'm echt fijn voor elkaar heb, dan slangevoltes 5 bogen, anders 4.
Dit doe ik ca. 15 minuten, maar pak 'm al wel kleine stukjes meer op in de laatste 5 minuten.

Vervolgens pak ik galop erbij. Ook nu weer probeer ik zoveel mogelijk lengte te krijgen en 'm zoveel mogelijk te laten zakken. Hij vindt dit nog erg moeilijk. Ik rijd rechtuit, maar ook voltes met af en toe een overgang naar draf. Ca. 7 minuten.

Dan ga ik ca. 8 minuten stappen. De 1e paar minuten aan een lange teugel en daarna pak ik 'm in stap echt op. Met stukjes wijken, schouderbinnenwaarts en wat passen verzameld. Als dit fijn gaat, dan pak ik 'm echt op en ga ik 'm hoger gesteld verder rijden.

Mijn paard houdt zich snel vast, spant snel en is dan knarserig op 't bit. Als ik 'm rustig, maar actief losrijdt dan krijg ik 'm er 't fijnst doorheen.