Sporen of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twilight1

Re: Sporen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:11

Op sommige pony's en paarden rijd ik met sporen.
Het is een hulpmiddel en ik vind het er netter uitzien dan dat je met die zweep loopt te timmeren.
Als je niet met sporen om kan gaan is het absoluut geen hulpmiddel meer. Het is voor mij gewoon een extra duwtje hartstikke handig en ik kan er mee omgaan en heb een rustig been.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:14

ik rijd/verzorg paarden van iemand, samen met zijn dochter en we rijden beide altijd de paarden met sporen, behalve de 4-jarige die we nu aant inrijden zijn. op de manege werd lang geleden in de les tegen me gezegt dat ik wel met sporen mocht gaan rijden, dus deed ik dat. nu ben ik dus eigelijk niet anders gewend. ik vind dat als je been stil genoeg is, het en goede verfijning van de hulpen.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:15

Ik rijd met Westernsporen. Vele mensen vinden deze zielig, omdat deze al snel van dat soort pizza-snijders erbij bedenken :+
Dit is natuurlijk helemaal niet waar, de meeste (ja, je hebt gestoorde mensen erbij die wel met scherpe rijden... waar ik zwaar tegen ben) zijn vrij stomp, en het voordeel is dat deze kunnen draaien. Dus in plaats van telkens je paard te meoten stompen, kun je met het wieltje lichtjes over de huid van je paard draaien, wat i.m.o vriendelijker is. Ik zou onervaren ruiters niet met sporen laten rijden, en ik gebruik mijn sporen om het rijden net dat beetje extra te geven, niet om mijn paard vooruit te branden. Als je netjes op je paard kan zitten, zonder onnodig je paard bij elke stap ene tik te geven, en je paard is redelijk gehoorzaam op het been, maar je wilt net een beetje extra, dan zou ik sporen adviseren. Ik vind sporen dus niet zielig, mits ze op de goede wijze gebruikt worden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:20

Mijn paarden rijd ik allemaal met een spoor. Niet om ze lek te prikken maar om mijn hulpen te verfijnen, ik vind het dus ook niet zielig.

Alle handelspaarden worden hier ook met spoor gereden, ook de jonge paarden.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:22

Mijn paard is super voorwaarts en aangezien we nog maar B oefeningen doen zijn we geen sporen nodig :) waarschijnlijk zoals Aukelizzy zegt, wel om hulpen te verfijnen ;)

Vind het absoluut niet zielig, als je de sporen maar gewoon goed gebruikt..

Mouna

Ik rij zonder sporen, eigenlijk iedereen die ik ken die met sporen rijd schopt er om de pas mee ongeveer.
Maar als je er goed meer rijd vind ik het geen probleem.

Drrrassic

Ik gebruik ook geen sporen.. Volgens mij mag dat niet eens bij onze manege :P

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:32

Op de manege waar ik vroeger bij reed, mocht het wel. Ik reed namelijk altijd op een paard die als een slak vooruitging. Maarlangzamerhand hielpen die sporen ook niet... Dus kwam er ook nogeen zweepje bij. Die maakte alleen indruk bij een erg harde tik. Als ik nu terugkijk, is dat paard eigenlijk gewoon stomp gereden. Toen dacht ik er nog niet bij na, ik heb namelijk op dat paard leren rijden. Ik vind dat als iemand overweegt sporen te gebruiken, eerst advies aan een proffesional moet vragen. met het verkeerde gebruik schop je je paard zo stomp, en dan ben je nog verder van huis.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:38

Ik rijd zonder sporen op Happy. Ik heb het niet nodig. Ze is voorwaarts genoeg en reageert op mijn beenhulpen, ook zonder sporen.

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:40

Jennifuur schreef:
Ik rijd met Westernsporen. Vele mensen vinden deze zielig, omdat deze al snel van dat soort pizza-snijders erbij bedenken :+
Dit is natuurlijk helemaal niet waar, de meeste (ja, je hebt gestoorde mensen erbij die wel met scherpe rijden... waar ik zwaar tegen ben) zijn vrij stomp, en het voordeel is dat deze kunnen draaien. Dus in plaats van telkens je paard te meoten stompen, kun je met het wieltje lichtjes over de huid van je paard draaien, wat i.m.o vriendelijker is. Ik zou onervaren ruiters niet met sporen laten rijden, en ik gebruik mijn sporen om het rijden net dat beetje extra te geven, niet om mijn paard vooruit te branden. Als je netjes op je paard kan zitten, zonder onnodig je paard bij elke stap ene tik te geven, en je paard is redelijk gehoorzaam op het been, maar je wilt net een beetje extra, dan zou ik sporen adviseren. Ik vind sporen dus niet zielig, mits ze op de goede wijze gebruikt worden.

Dat vind ik er ook van ;)
Zelf rijd ik ook western.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:53

ik vind sporen echt niet zielig hoor :) Als je ze maar op een goede manier gebruikt, dan heeft je paardje er helemaal geen last van als het goed is ;)
die westernsporen vind ik idd ook een beetje gevaarlijk uit zien :P

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:18

jaa, ze zien er wel gevaarlijk uit.
maar dat zijn ze niet hoor :)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:22

Ik gebruik nooit geen sporen en geen zweep, maar ik vind het ook niet zielig. Bij mijn pony hoef ik echt geen zweep of sporen te gebruiken.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:25

de eigenaresse van de paarden die ik rijd, rijd er eentje ook met wieltjes, meestal op wedstrijd en thuis met gewone. maar dat paard is ook zoo sloom, dat los je niet alleen op met en spoor, maar het scheelt wel! en op wedstrijden is ie dan net wat actiever en heeft meer uitstraling daardoor.

ik heb ook wel eens iemand gezien met van die zwanenhals sporen, daar zou ik zelf egt nooit mee rijden, die zijn heel lang en gaan echt recht omhoog..

Anous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:35

ik gebruik geen sporen
en ik vind het niet echt zielig,alleen als het hele scherpe zijn

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:17

Sporen zijn niet zielig als je ermee kan rijden, ik gebruik
al een tijd standaard staafsporen en vind het fijn, maar
kan gewoon zonder natuurlijk. Maar ik zou geen kleine scherpe
wieltjes aan 5 cm staven willen, omdat knop/staafsporen
meestal voldoende zijn. :)

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 14:11

ik gebruik meestal wel sporen. ik vind het vaak net wat makkelijker om het paard aan het been te krijgen. mijn sportpaarden rijd ik allemaal met kleine spoortjes. ben nu met een jong paardje begonnen waarbij het niet nodig is.. ik gebruik mijn sporen alleen om net wat extra reactie te krijgen, niet om klakkeloos in de buik te prikken.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:18

Mits goed gebruik zijn sporen niet zielig hoor :n

Ik rijd er bijna altijd mee :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 16:28

Met én zonder.
Met de ander zit ik nog in dubio.

Wel moet je een goede beenhouding hebben. Ik zie veel te vaak dat men er niet mee om kan gaan.

Als ik met sporen rijd heb ik liever wel flinke van een cm of 3.
Zo kan ik tenminste inwerken hoe ik wil.
Met die mini's moet ik zoveel moeite doen om mijn paard te raken dat ik dan geen idee heb hoé ik inwerk.
Met die langere hoef ik mijn been maar weinig te draaien en voel ik ook wat ik doe en kan ik veel zachter inwerken als met die kleine spoortjes.

ReneeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:05

Vanaf het M1 in de dressuur zijn sporen verplicht en moet je zonder zweep rijden.

Ik rij dus ook met sporen maar echt niet om mijn paard ''harder'' te laten lopen! Zolang men sporen op een juiste manier gebruikt heb ik er geen problemen mee, maar dat geld eigenlijk voor alles ;)

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:08

Ik rijd zonder :)
ik rijd wel met zweep maar eigenlijk alleen omdat ze dan beter luisteren en niet om ze ermee te slaan :P
sporen zijn niet zielig MITS je er goed mee omgaat, je been moet goed stil liggen en alleen even "aanraken" en niet schoppen!!!
xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:15

Hannah_Menno schreef:
ik rijd zonder sporen, ik vind het nou niet bepaald een bevredigend gevoel dat je met ijzeren prikkertjes in je paard z'n buik zit te porren! ;)

idd mee eens, een paard rijd je niet met pijn prikkels, dat is geen rijden..;) Ik vid dat je pas kunt rijden als je voor elkaar krijgt at je wilt zonder ondersteining van ijzeren troep die e paard pijnprikkels geeft je je paard zo laat doen wat jij wilt.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:20

mijn paard is al voorwaarts zat (lees té voorwaarts) maar ik gebruik wel sporen, dit omdat mijn paard gewoon door mijn been heen valt, ik 'spoor' haar dan ook alleen aan als het nodig is, de rest doe ik met me kuit, waar ze al génoeg op reageert, het is dus alleen maar voor de oefeningen waarbij ik me hulpen kan verfijnen :j

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:22

ik gebruik wel sporen anders krijg je er bij kapito niets uit. en uvaroti ook met sporen maar bij salamanca kan ik dat niet want dan raakt ze voledig in paniek terwijl de eigenaar dat wel gewoon kan.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:22

Cinnepin schreef:
idd mee eens, een paard rijd je niet met pijn prikkels, dat is geen rijden..;) Ik vid dat je pas kunt rijden als je voor elkaar krijgt at je wilt zonder ondersteining van ijzeren troep die e paard pijnprikkels geeft je je paard zo laat doen wat jij wilt.

Pijnprikkels?
Heb me ooit laten vertellen dat een paar meer last heeft van een schop tegen zn buik dan even een klein beetje met je spoor aan te raken.
En een zweepje, waarom rij je daar mee dan. Voor de sier? Lijkt me ook niet echt fijn voelen namelijk?