Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

waarschijnlijk zoals Aukelizzy zegt, wel om hulpen te verfijnen 
Jennifuur schreef:Ik rijd met Westernsporen. Vele mensen vinden deze zielig, omdat deze al snel van dat soort pizza-snijders erbij bedenken
Dit is natuurlijk helemaal niet waar, de meeste (ja, je hebt gestoorde mensen erbij die wel met scherpe rijden... waar ik zwaar tegen ben) zijn vrij stomp, en het voordeel is dat deze kunnen draaien. Dus in plaats van telkens je paard te meoten stompen, kun je met het wieltje lichtjes over de huid van je paard draaien, wat i.m.o vriendelijker is. Ik zou onervaren ruiters niet met sporen laten rijden, en ik gebruik mijn sporen om het rijden net dat beetje extra te geven, niet om mijn paard vooruit te branden. Als je netjes op je paard kan zitten, zonder onnodig je paard bij elke stap ene tik te geven, en je paard is redelijk gehoorzaam op het been, maar je wilt net een beetje extra, dan zou ik sporen adviseren. Ik vind sporen dus niet zielig, mits ze op de goede wijze gebruikt worden.
Als je ze maar op een goede manier gebruikt, dan heeft je paardje er helemaal geen last van als het goed is 

Hannah_Menno schreef:ik rijd zonder sporen, ik vind het nou niet bepaald een bevredigend gevoel dat je met ijzeren prikkertjes in je paard z'n buik zit te porren!
Ik vid dat je pas kunt rijden als je voor elkaar krijgt at je wilt zonder ondersteining van ijzeren troep die e paard pijnprikkels geeft je je paard zo laat doen wat jij wilt.
Cinnepin schreef:idd mee eens, een paard rijd je niet met pijn prikkels, dat is geen rijden..Ik vid dat je pas kunt rijden als je voor elkaar krijgt at je wilt zonder ondersteining van ijzeren troep die e paard pijnprikkels geeft je je paard zo laat doen wat jij wilt.