Fidele schreef:Bonita veel van wat je aanhaalt is waar en zou niet moeten kunnen, maar er is ook een andere kant. Het merendeel van de mensen die er komen hebben iets met paarden en hebben nu kleine kinderen en vinden het vooral leuk om hun kleine kinderen met pony's in aanraking te laten komen.
De meeste mensen gaan goed met de pony's om en behandelen deze met respect. Maar helaas...er zijn er altijd wel bij die het niet zo nauw nemen en hun kinderen niet in de gaten houden, jammer.Trouwens alleen kinderen tot 12 jaar mogen een pony lenen, en al zou het kind ouder zijn dan kan een shetlander dat gewicht best aan. Zelf ben ik er 7x geweest met mijn 3 kinderen, de laatste x was 2 jaar geleden ik heb het nooit als negatief ervaren op enkele uitzonderingen na, waarbij ik een confrontatie niet uit de weg ging.
Mijn indruk is dat de pony's een goede verzorging krijgen, en goed in de gaten gehouden worden, hoe ze aan rotstraal zouden moeten komen is mij een raadsel, het is overal keurig schoon en droog. Cap is verplicht en galop mag niet er is veel controle. En natuurlijk laat geen ouder zijn kleine kind alleen met een pony, echt geloof mij dat doe je niet als je kinderen hebt!
(ik heb al sinds 1985 paarden, op dit moment 4, en al 12 jaar een pensionstal aan huis) En nog iets 'vroegah' bestond er nog niet eens een paarden tandarts, ik laat ook niet ieder jaar mijn paarden doen als er niets aan de hand is, ik vraag mij af hoe het kan dat bijna alle ppc pony's slechte tanden hebben, ze krijgen daar nl uitstekend ' langstekelig'/grofstengelig hooi!!!
Dus; goed of slecht, zo zwart/wit als jij het schetst is het niet.
Ik weet dat er ook goede punten zijn, maar in mijn opzicht wegen die niet op tegen de slechte kanten.
Vroeger was het ook niet belangrijk dat een paard een goed passend zadel had dus denk dat we dat argument mbt de tandarts kunnen schrappen.
Ieder paard kan rotstraal krijgen, ook op een redelijk droge en schone ondergrond. het gaat erom dat het op tijd word gezien en behandeld en daar gaat het mis. Ponies worden met meer dan 250 stuks (varieerd tussen de 200 en 400 stuks) gehouden, die KUN je niet allemaal op gezondheid controleren, alleen ALS een kind/ouder aangeeft dat er wat mis mee is of het springt zo erg in het oog, dan word er wat aan gedaan. 4 paarden ken jij en doorzie je, je raakt ze dagelijks zelf aan en ik neem aan dat je zelf voert, mest, rijd?
Het "met cap rijden is verplicht" en "galop mag niet"... dan raad ik je aan om op youtube voor de grap "Ponyparkcity 2008" eens in te typen, driekwart van de kinders op de filmpjes (en dat zijn er tientallen, misschien wel tegen de 100) galloppeerd, aantal rijd zonder cap. Sommige rijden met bit andere zonder. Ik zie vooral veel kinderen die VEEL te groot zijn. 1 filmpje waar een meisje een pony tegen het hoofd aan slaat met een tak (zelf gemaakte zweep) is er af gehaalt, maar in het vorige topic over PPC kun je lezen hoe dat eraan toe ging....
De leeftijd ligt ook ver boven de 12 (zie topic wie is je lievelingspony uit PPC? paar dames zijn 15 en zelfs 16!!! en gaan dit jaar weer) en zoals al eerder gezegd, een shetlander is een sterk ras, maar de fabel dat een shetlander zijn eigen gewicht ruim kan dragen is onzin. Een shetlander kan zijn eigen gewicht TREKKEN. Maar zou nog steeds rond de 12-15% van zijn eigen gewicht mogen dragen. Shetlander weegt pakweg 200 kilo? Meer dan 30 kilo zou dus niet mogen..... Nou kan ik slechts een paar fotoos vinden waarop ik kinderen zie van onder de 35 kilo (laten e niet moeilijk doen en het ruim nemen). En die hebben inderdaad wat jij zegt, kundige ouders bij zich.
En daar is het park voor bedoelt, voor KLEINE kinderen (onder de 12!!!!!) die dromen van een eigen paardje en dan een hele week hun pony mogen verzorgen, vertroetelen en rijden. Als die pony nou op gezette uren meegenomen zou mogen worden (niet meer dan 4 uur op een dag), de ouders en kinderen de eerste dag verplicht een lesje mee moesten lopen/rijden/kijken en ze niet meer dan 80 ponies zouden hebben, strengere controles (no tolerance beleid) en zich aan hun EIGEN regels zouden houden.. Zou ik er geen probleem mee hebben! Sterker nog, dan zou ik er graag met mijn aanstaande kinders naartoe gaan.. Want de huisvesting is prima en de ponies zelf zijn super schattig voor kinderen! Ze krijgen best voer (overigens toen ik er was absoluut niet grofstengelig, maar wel voldoende ruwvoer) en hebben genoeg sociale omgang.