help. ik mag een pony. :D

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:50

Ik heb even snel geteld, en ik was op één jaar ongeveer 7000 euro kwijt. Wel met zadel en gerief bij gerekend :)
Het zal wel mogelijk zijn, maar ik vrees toch ook dat jullie ouders regelmatig gaan moeten bijspringen. Zeker voor onvoorziene kosten is het handig
om een reserve te hebben.

mhollander

Re: help. ik mag een pony. :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:55

Ik ben alleen 800 euro kwijt aan hooi in het jaar. Daarnaast komt dus nog stalbedekking en kracht voer. Water en elec. niet vergeten. Onroerend goed moet ook betaald worden. En je mag niet zo maar overal een stal neerzetten.

Maar als je ouders mee betalen moet het volgens mij wel goed komen.

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 14:01

dankjulliewel. :D.
vraagje
wat betalen jullie dan voor de
hoefsmid
tandarts
dierenarts (dus ontwormen en alles)
?

en dan heb ik nog een probleem:
mijn zusje die wil ook wel een pony, maar ik ben bang dat ze er niet veel
aan gaat doen |( . ze is niet echt een doorzetter zeg maar hoe kan ik
haar zo ver krijgen dat zij nu ein-de-lijk ook eens iets gaat doen ?

xx

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:07

ik ben ongeveer 150 per maand kwijt, en dan krijgen ze het hele jaar door hooi bijgevoerd want het weiland is niet groot genoeg om ze van te laten leven.
als je een groot weiland hebt scheelt dat enorm in de kosten swinters ben je natuurlijk wel meer kwijt want dan is de voedingswaarde nul.

wel heel erg leuk dat jullie een pony mogen, en heel goed dat jullie er zelf ook voor werken, en dat de rest door je ouders betaald word, dat is echt super hoor, hebben je ouders het ook niet zo zwaar en heb je toch een pony. je kan het qua kosten zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk, als je de pony steeds op stal wilt enzo kost dat extra vanwege strooisel, ik zelf heb daar geen kosten van, ze hebben bij mij een inloop stal en kunnen er in en er uit wanneer ze willen ligt gewoon zand dus geen strooisel nodig spaart een hoop geld uit. moet je wel een winterhard ras hebben dat gewend is buiten te blijven haflinger/fjord noem maar op.
800 is wweinig per jaar, maar als je ouders de rest betalen moet dat prima kunnen als dat het bedrag is wat jullie met zn tweeen bij elkaar kunnen leggen per jaar en je ouders de rest gaat dat perfect. houd wel een spaarpotje over voor onverwachte da kosten enzo.
en met verjaardag en kerst spulletjes vragen deed ik ook altijd, of geld dan kon ik zelf spullen uitzoeken daarvoor, werkt ook prima hoor, kreeg 6 euro per week en moest er alle spulletjes zelf voor betalen. redde ik prima, spaarde alles op en kreeg geld voor verjaardag enzo en dan kon ik weer kopen wat ik nodig had en kon ik weer een jaar vooruit. en anders mocht ik ook wel eens lenen van mn ouders dat ik later terugbetaalde als ik weer gespaard had al sik echt iets dringend nodig had zoals deken ofzo als oude stuk gegaan was bijvoorbeeld.
heel veel plezier en succes ermee.

dat is lastig als je zusje snel opgeeft, probeer duidelijk uit te leggen dat ze verantwoordelijk is voor de pony en dat hij pijn zal lijden als ze hem niet goed gaat verzorgen enzo (beetje overdrijven mag best in dit geval) en probeer duidelijk e maken dat een pony weerloos is en niet voor zichzelf kan zorgen, en hoe zij zich zou voelen als ze hulpeloos was en niemand naar haar omkeek, misschien motiveert dat wat en spreek duidelijk af wie welke klusjes doet en wanneer wie het eten geeft bijvoorbeeld, dat ze perse elke ochtend bijvoorbeeld moet voeren.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:11

Een pony is duur, wij zitten denk ik aan 3000 euro per jaar, voor twee paarden.
Voor de hoefsmid betalen wij 75 euro voor beslaan en bekappen, dat is redelijk goedkoop. Tandarts komt bij ons niet, alleen als we denken dat het nodig is en dat is nog nooit geweest. Wormenkuur is 8,50 en een van onze paarden moet ook Myoplast hebben, dat is 70 euro per pot.
Ik heb op de vorige pagina iemand zien schrijven die zei dat je je pony ook moet verzekeren; Niet doen!!! Waarom niet? Omdat je, als je pony een spuitje krijgt wegens ziekte, je maar 10% van de prijs wat je voor je pony betaald hebt. Ook is het zo dat als er iets met je pony is, je pony omdat moment van de verzekering is. Ik hoop dat ik het hier allemaal goed zeg want ik weet het niet zeker. Je kunt beter wat geld achter de hand houden voor noodgevallen.

Als je zusje niet goed voor de pony zorgt, kun je haar niet dwingen. Je bent paardegek of je bent het niet. En een echte paardegek werkt hard voor z'n beestje. Zie het positief: Dan heb je de pony voor je alleen :P

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 14:28

dankjewel:D. en met dat verzekeren? als dat inderdaad waar is wat jij zegt (hafjelinger) dan, bedankt voor de tip, ik denk er nog over na. het duurt ook nog wel 7 maanden, en ik ga ook oppassen en ik leg een deel van mijn zakgeld weg & ik ben nog jarig enzo. maargoed, ik moet nog maar eens goed uit gaan zoeken hoe dat allemaal zit en zo.
bedankt!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:30

Een auto verzeker je toch ook, je huis ook, zelf neem je ook een verzekering, dus logisch dat ook je paard verzekerd wordt.
voor correcte informatie gewoon een verzekeraar raadplegen

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 14:34

okee dankjewel!
ik heb nog een vraagje
wij hebben niet zo even 1 2 3 een buitenbak naast ons huis
kan je met een pony in de wei rijden? (als die wie niet hobbelig
is ;) )
oja, ongeveer naast de deur is en groot bos, en daar heb je ook
heel wat ruiterpaden

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:39

Mijn paarden zijn niet verzekerd, ik sta voor 75 per paard op de wei incl onbeperkt hooi als het nodig is. Eentje staat er op ijzers, de ander niet, eentje heeft eczeem en artrose dus dat is duur, verder komt 1x per jaar de ostheopaat om mijn oudje te behandelen en wordt de andere meestal ook even gedaan, dat is een flinke uitgave. Elk jaar inenten natuurlijk en ontwormen. Verder kosten lessen natuurlijk ook geld.

Spulletjes als borstels, halsters, longeerlijn etc kan je natuurlijk voor je verjaardag/sinterklaas/kerst vragen of alvast kopen als je een beetje geld over hebt.

Op de wei kan je prima rijden. :)

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 14:41

haha, okeedan. :)
ik heb al wel wat spullen ( 2x poetsset en halster+touw) maar dat is nog niet alles. maar wel bedankt!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:41

Maar bulck, een auto is niet hetzelfde als een paard. Op het moment dat je paard ziek is, en je pony kost teveel geld voor de verzekering, pleurt de verzekering jou pony eruit en vergoeden ze niks meer. Je kunt beter al dat geld wat je in de verzekering pompt achter de hand houden, want een verzekering wil maar één ding: Geld aan je verdienen.

Natuurlijk kun je in de wei rijden, dan doen wij ook. Alleen de wei word dan wel kapot gelopen, maar bij ons stond er toch al geen gras in dus dat maakt niet uit. Daarom rijden we eigelijk altijd buiten.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:41

Je kan best wel in de wei rijden maar als het gras nat is kan het wel spek glad zijn. Als de grond hard is kan het ook weer te hard zijn om op te rijden. Maar misschien is er een manege of hal in de buurt? Vaak kan je daar ook wel rijden tegen een kleine vergoeding. Of bij de rijvereniging gaan.
Of misschien een stuk van jullie land om laten zetten met een kraan? Het witte zand naar boven halen en het zwarte naar onder, kun je als rijbak gebruiken en ook als paddock als de wei weer moet bijkomen. Maar dan moet je wel geschikte grond hebben.

Deze vraag stond er net dacht ik, nou is ie weg :D

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:43

nikki,
edit: nog even een toevoeging: kleine pony's zoals een shetlander/Apony kosten qua onderhoud net zoveel als een groot paard, vergis je daar ook niet in.

daar ben ik het niet mee eens, ik heb zelf een shet.
mijn kosten:

*stalling + weidegang zij gratis
* ik heb geen stro of zo, ik gebruik rubbere tegels.
* hooi haal ik bij vrienden, ik verbruik ong 1 baal per 2a 3 weken. ( hij staat heel de dag op de wei snachts onbeperkt hooi)
* biks ong 7 euro in de 2 a 3 maanden.
*hoefsmid ong 35 euro per keer.
*en dan nog de inentingen en wormenkuren.

de rest kan ik zo gek maken als ik wil.
verdere kosten heb ik (nog) niet want hij is pas 1,5 jaar.

ik geloof niet dat je hier een groot paard van kan onderhouden!
en shets (mists gezond) zijn wel zeker goedkoper als een groot paard.

mijn tip aan ts,
* kijk goed waar je hooi koopt, kwaliteit en prijs en kan er wisselen.
* koop niet onnodig veel halsters enz
* voedingsupplementen... kijk wat er in de natuur staat zoals brantnetels.
*haflingers , fjorden enz zijn over het algemeen iets goedkoper in aanschaf en onderhoud dan een kwpner

veel succes!!!

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 14:47

dankjulliewel!
uhm
xxStitchxx, ik heb ook van die rubberen tegels gehoord, is dat handig want ik zat eraan te denk om dat te doen ipv stro/zaagsel.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:51

hafjelinger schreef:
Maar bulck, een auto is niet hetzelfde als een paard. Op het moment dat je paard ziek is, en je pony kost teveel geld voor de verzekering, pleurt de verzekering jou pony eruit en vergoeden ze niks meer. Je kunt beter al dat geld wat je in de verzekering pompt achter de hand houden, want een verzekering wil maar één ding: Geld aan je verdienen.

Nou nog nooit geen probleem me gehad, verzekeraars blijven verzekeraars. Maar gisteren net het geld ontvangen van mijn verzekerd overleden paard.
Heb wel de idee dat er anders omgegaan wordt met de paardenverzekering in Nederland dan hier in Belgie. Want jullie gebruiken al snel de verzekering, wij enkel voor de echt hoge kosten. Kan er verkeerd in zijn hoor.

Verder zet een verzekering je niet zomaar aan de kant, maar je moet ook realistisch blijven e. Een paard met verzekerde waarde van bvb 2.500 heeft een lage jaarlijkse premie om te betalen. Logisch dat een verzekering moeilijk begint te doen als je dier een lopende rekening vormt, want er moet wel een evenwicht bestaan e.

Maar eenzelfde paard voor 25.000 euro, heeft ook een hogere premie etc. verder heb je zowieso het forfaitair bedrag dat je zelf moet ophoesten alvorens de verzekering tussentreedt.

Het is uiteraard een eigen keuze

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:52

ze zijn echt ideaal!! geen kosten (eenmalig, gewoon goed op marktplaat zoeken)
ik zou wel tegels nemen geen matten en lekker dik.
ze zijn onderhouds vriendelijk, warmer dan stro en goed voor de benen.
de mijne slaapt er heerlijk op!
die tegels schelen mij een heleboel geld aan stro en uitmesten is zo gedaan. let wel op dat je gedraaineerde tegels heb van ong 6 a 9 cm dik.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:56

Daar heb je ook weer gelijk in, Bulck. Ik zou het persoonlijk toch niet doen.

Stitch, heb jij mss een foto van die matten, ik ben wel gintresseerd :P Had je ook al een pb gestuurd.
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 20-08-09 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:56

Wij hebben er vier staan en geen ervan zit in de verzekering. Mijn vorige paard wel, toen de beste keuze was dat we afscheid van haar moesten nemen heb ik wel 100% vergoed gekregen. Als je je paard/pony wil verzekeren moet je gewoon goed overal informeren, elke verzekering heeft misschien weer andere voor of nadelen. Ik had dan wel de meest uitgebreide verzekering. Verzekering hoeft niet persé, als je maar wat achter de hand hebt om je pony te kunnen helpen mocht het nodig zijn. toch wel iets om over na te denken. Anders is het misschien toch wel verstandiger om het wel te doen.
Er zijn vaste kosten maar er kunnen ook kosten bijkomen die heel onverwachts erbij kunnen komen, het paard kan ook ziek worden, speciale ijzers nodig hebben etc. etc. Ik heb mijn paard ooit laten onderzoeken, 500 euro even bij elkaar, allerlei poedertjes kreeg ik mee, die potten waren ook niet voor niks. en eventjes wolfskiesjes verwijderen en kiezen laten vijlen, ben je ook snel bijna 150 euro kwijt. Of metacam een pijnstiller voor vier dagen, ben je gauw 50 euro kwijt dacht ik. En van de paarden had ooit een ongelukje gehad en een wond, de eerste dierenarts bezoek was ik al honderd euro kwijt voor de pijnstillers en het langskomen. Nu heb ik een goede dierenarts gevonden zonder voorrijkosten maar dat doen ze ook niet overal.
Nu heb ik gekozen om onze paarden niet te verzekeren, dit omdat we er nu vier hebben. De kans is er natuurlijk wel maar is klein dat ze alle vier tegelijk iets krijgen.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:00

rubber matten zijn ideaal als je een goede afvoer hebt in de stal

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 15:01

xxStitchxx, okee dankjewel! ik denk dat dat wel een slimme oplossing is:D.

ik wil graag een haflinger kan die het grootste deel van het jaar buiten staan?

ik moet trouwens stoppen ik zit al te lang achter de pc. xd bedankt voor jullie tips! ik zal morgen wel van me laten horen!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:04

ja hoor, wij lieten onze haf gewoon dagt en nacht buiten staan, ook in de winter en ook met regen. Ze zijn sterk genoeg. Zorg wel dat ie een schuilstal heeft, of in de 'gewone' stal kan.

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 18:18

okeedan, bedankt! mijn vragen zijn wel ongeveer beantwoord.
1 vraag nog: moet jou haf ook dekens om of niet?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:24

Ik zou eerst gaan berekenen hoeveel je kwijt gaat zijn per maand, en tel daar maar 50,- per maand bovenop aan kosten waar je niet aan gedacht hebt.
Is leuk en aardig een eigen pony maar er komt een hoooop bij kijken :)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:29

een haf hoeft niet perse dekens op, die van mij lopen altijd zonder deken, heb wel n zweetdeken voor in de winter om beetje op te drogen, verder vind ik t niet echt nodig bij die van mij om dekens op te doen!

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:29

ik weet niet hoeveel allemaal
mijn ouders betalen het.
als je ook nog verzekering hebt. enzo dan wel gauw 2000 ong
en er komt ook nog de dierenarts bij. voor de spuiten tegen infecties enzo.
je kan beter een recreatie D pony kopen kan je voorlopig mee vooruit.