hulp nodig met opstappen (zonder krukje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chrisje_83

Re: hulp nodig met opstappen (zonder krukje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:16

Ik denk dat het ook een kwestie van vertrouwen is dat je overal op kan gaan staan met opstijgen.
Je krijgt inderdaad weleens rare blikken, maar mij boeit het echt niet. Ik ga mijn beestjes niet pesten met vanaf de grond opstijgen. En als ze het eenmaal weten, geen probleem!

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:53

Ik zet de beugel altijd op heel laag dat ik er heeel gemakkelijk mijn voet in kan zetten, en dan pak ik meestal de schoft vast en andere kant van het zadel. Dit komt omdat ik me altijd veel inspan om erop te geraken en dit duurt ook lang, hierdoor draait mijn zadel anders altijd :)

maar thuis aangezien ik dan alleen ben en niemand het zadel dsnoods kan tegenhouden sta ik op mijn plaatstelijk muurtje of ladder :o

_mexx_lady_

Re: hulp nodig met opstappen (zonder krukje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:39

Ik ben 170 en kan zonder problemen op een pony van 146 of een paard van 165 of eentje van 175 komen.
Kan ik allemaal ( behalve bij die van 175 en het staat op springmaat dan vraag ik even voetje aan papa )

Maar zo nu en dan gebruik ik ook krukje ,, gewoon omdat mijn zadel dan niet gaat schuiven.
Vroeger kwam ik er nooit op ,, gewoon lbeugel anger maken en dan iedere keer wat korter doen en die oefeningen doen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:43

@Jannepauli, helemaal mee eens dat ruiters ook in elk geval een goede basis conditie horen te hebben, maar dat je niet hangt aan je zadel als je betere spieren hebt is niet waar, dat heeft de meting op HE duidelijk genoeg laten zien. Het opstijgen zélf, dus het je omhoog werken (en of je nou wel of niet lenig bent, je moet echt kracht zetten op één been als je opstijgt en dus hang je hoe dan ook) zorgt voor de belasting van het dubbele van je gewicht.

Dus voor de rug van je paard is een opstapje echt veel vriendelijker, en voor de rest .... oei, ik moet ook aan de slag met je oefeningen.... :D

Edit: ik wissel overigens ook af met links en rechts op- en afstijgen, dus één gespierd been en een los floddertje blijft me gelukkig bespaard... :P

femmelke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:07

op kamp reed ik op een paard van 1.79m! ik ben zelf 1.64m!!!
in het begin was het moeilijk en moest ik een krukje gebruiken maar dan heb ik men beugelriempje wat langer gemaakt en kon ik er wel op! :D

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:12

ik stap nooit met een krukje op (heel gek mar dan raak ik in de wat haha ) maar ik ben zelf ook niet heel lenig, omdat ik best vaak rug klachten heb kom ik soms echt moeilijk op n paard. zit nu met een beklemde zenuw thuis maar als dat beter gaat moet ik echt wat meer oefeningen doen om lenig te worden. ik kom wel op het paard maar zou er liever zo op hupsen zeg maar. :D

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:13

femmelke2 schreef:
op kamp reed ik op een paard van 1.79m! ik ben zelf 1.64m!!!
in het begin was het moeilijk en moest ik een krukje gebruiken maar dan heb ik men beugelriempje wat langer gemaakt en kon ik er wel op! :D

ik heb een verzorgpaard van bijna 1.80 gehad en daar kwam ik toen zonder moeite op maar nu een paar jaar later is echt allees moeilijk al mn spieren zijn oud geworden denk ik :D en ik ben pas 22 :(

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:14

De eigenaar van mijn verzorgpaard gebruikt een uitklapbare stijgbeugel, werkt prima volgens hem(ik heb hem niet nodig gezien het een quarter is, maar op zich lijkt het me niet onhandig)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:16

Galley, ideaal als je een eigen paard hebt, maar TS rijd geloof ik op manegepaarden!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:18

mo_van_dijk schreef:
Galley, ideaal als je een eigen paard hebt, maar TS rijd geloof ik op manegepaarden!

Heel moeilijk is het toch niet om een beugel te wisselen? Alleen niet vergeten weer terug te wisselen :+

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:22

Lees hier wel wat goeie tips :j
Ik ben ook zo'n ongeloofelijke stijve hark :o In de bak gebruik ik altijd een krukje (beter voor haar rug & zadel, maar vind het zelf ook wel prettig :o ), maar buiten moet je er zo weer op kunnen. Nu lukt dat ook wel (het is maar een Fjordje die gelukkig niet zo heel groot is), maar erg charmant/soepel ziet het er niet uit :o Lijkt me fijn voor het paard om er in één soepele beweging op te komen :j

Die oefening met die stoel ga ik dan ook maar eens proberen :j

RoSpoBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:01

Alicia2u schreef:
Pak thuis een stoel en zet die met de zitting tegen de muur en de rugleuning van de muur af. Hierop kun je oefenen door één been op de stoel te zetten (alsof je voet in de stijgbeugel zit) en zo op de stoel te stappen. Als je je evenwicht verliest zoek dan steun aan de muur of de rugleuning.

Het is niet de bedoeling dat je je optrekt aan je paard; hierdoor trek je het paard uit balans, wat spierpijn op kan leveren en het is ook erg slecht voor je zadel.
In plaats van de voorboom van het zadel kun je beter een pluk manen pakken voor evenwicht. Zo heb je connectie met het paard, want uiteindelijk wil je daarop. Het zadel kan namelijk schuiven en in dat geval kun je beter het paard vast hebben.

Train je bovenbeenspieren door de oefening met de stoel en door kniebuigingen te doen. Rek ook regelmatig je spieren om leniger te worden.
Een andere goede oefening is de benenzwaai (alleen doen na een goede warming up! ander kun je jezelf blesseren). Pak de rugleuning van de stoel en zwaai je buitenste been heen en weer. Eerst rustig nen laag, daarna steeds hoger.

Doe alle oefeningen met beide benen, anders krijg je ongelijkheid in je spieren waardoor je scheef kan gaan staan en zitten, wat weer effect heeft op je houding op het paard.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ik denk dat hier wel wat aan hebt.
Maar soms gaat het bij sommige nou eenmaal wat beter dan bij anderen.
Ik kan bv. zo zonder zadel op een paard van 1,70 klimmen maar m'n vriendin komt nog niet eens op een pony van 1,40!!
Je kan het ook met huppjes doen..

Succes!

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:28

Hahaha
Neem het krukje mee op Buitenrit GRAPJEEEE :o

Een krukje is beter voor het paard, En het scheeld JOU een hoop spierpijn

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:20

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:04

Ik ken ook een meisje die heel moeilijk opstapt. De een heeft daar gewoon meer moeite mee dan de ander. Ik ben bijvoorbeeld 1.63, en ik kom met gemak op een paard van 1.81. Dus zo zie je, de een is misschien nét iets leniger, of heeft gewoon door hoe het moet. Het kan namelijk ook zo zijn dat je het nooit goed geleerd heb. Vraag of je instructrice een gymnastiekdag wil instellen. Zo wordt je een met je paard, en kun je vanalles oefenen.

Wat ook makkelijk is, zijn uitklapbeugels, Die klap je uit, en je hebt een beugel aan je beugel zegmaar. Daarna kun je hem gewoon weer inklappen. ;)

Edit: Oeps, dit is al gezegd. :o

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:07

Ik ben na 10 jaar weer beginnen paardrijden, maar het liep al meteen tijdens de eerste les mis, ik geraakte er niet op. Ikzelf ben 1m60 en ik rijd op een halflinger (ongeveer 1m58) Ik vond het zelf best redelijk genant.
Ik ben ook net begonnen met fitnessen, dus ik hoop dat ik zelf zal kunnen opstijgen, zonder hulp.